Korta tåg under normaltrafik på Tub 1

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kristian
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 28 oktober 2002 14:14

Korta tåg under normaltrafik på Tub 1

Inlägg av Kristian »

Som bekant har pga höstlöv en mängd vagnar tvingats tas ur trafik på Tub 1 för omsvarvning av hjulen. Detta medförde sådan vagnbrist att i förra veckan inga extratåg kunde sättas in i rusningen, med extra trängsel som följd.

Från och med denna vecka skulle vagnbristen inte vara lika akut sades det, och extratåg skulle åter kunna sättas in under högtrafik. Däremot skulle det inte vara säkert att alla tåg kunde få vagnar nog för full längd.

Detta lät väl bra, men vad har nu hänt? Jo Linje 19 tenderar att ha full längd, men på övriga linjer går enligt min erfarenhet från de senaste dagarna nästan bara korta tåg, och detta gäller inte bara rusningen utan hela dagen, dvs även under normaltrafik!

Om det nu finns fler vagnar tillgängliga men full vagnpark inte uppnåtts kan jag begripa att man under rusningen gör en viss omfördelning så att man kan köra fler tåg med i vissa fall färre vagnar, men kan någon förklara för mig varför man inte kan köra fullängdståg under normaltrafik när detta var möjligt förra veckan då ännu färre vagnar fanns? Gör man sig helt enkelt inte mödan att dela extratågen och koppla till vagnarna på de avkortade normaltågen när det inte är rusning?

De avkortade tågen ger upphov till vad som förefaller vara en helt onödig trängsel med förseningar som följd, i synnerhet vid toppar kring lunchtid samt i eftermiddagsrusningens kölvatten kring 18-20-snåret.
Ulf
Inlägg: 202
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 15:51
Ort: Kransen

Inlägg av Ulf »

Vet ju inte om jag kan hålla med om att det nästan bara är kortare tåg på de andra linjerna. Har åkt fram och tillbaka en hel del senaste dagarna.. tror knappt jag åkt med ett enda kort tåg på 17.. På 18 däremot var det gott om dom! :?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Kan bekräfta att det i både igår och idag var fullängdståg på linje 17. Däremot kom det både 3-4 tåg på vardera 18 och 19 innan det kom nåt på linje 17. Men det är inte nån nyhets direkt...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Gunnar Eriksson

Re: Korta tåg under normaltrafik på Tub 1

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Om det nu finns fler vagnar tillgängliga men full vagnpark inte uppnåtts kan jag begripa att man under rusningen gör en viss omfördelning så att man kan köra fler tåg med i vissa fall färre vagnar, men kan någon förklara för mig varför man inte kan köra fullängdståg under normaltrafik när detta var möjligt förra veckan då ännu färre vagnar fanns? Gör man sig helt enkelt inte mödan att dela extratågen och koppla till vagnarna på de avkortade normaltågen när det inte är rusning?
Utan att i detalj veta anledningarna, så kan man på goda grunder spekulera i följande:
1. Vagnar måste in på översyn/service med vissa intervaller. I akutsituationer kanske sådant kan ske genom övertid och liknande på natten. Men om en situation med vagnbrist uppstår under flera veckor, kan man inte tillgripa så mycket sådana åtgärder utan översyn/service måste ske dagtid.
2. I inledningsskedet tyckte jag mig märka att fler 'extratåg' var indragna. Det kan tänkas att man tycker sig märka att trafiken flyter bättre med fler, men kortare tåg, än med färre men längre tåg. D v s istället för att dra in hela turer, så kortar man ner tågen.
3. Med kortare tåg blir det mindre vagnkilometerproduktion, och därmed kan vagnarna tas in för översyn/service lite mindre ofta. Det kan möjligen frigöra mer resurser till de vagnar som blivit trasiga, för att de ska kunna komma fortare i trafik.

Hälsningar
Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Korta tåg under normaltrafik på Tub 1

Inlägg av leifd »

Gunnar Eriksson skrev:
Om det nu finns fler vagnar tillgängliga men full vagnpark inte uppnåtts kan jag begripa att man under rusningen gör en viss omfördelning så att man kan köra fler tåg med i vissa fall färre vagnar, men kan någon förklara för mig varför man inte kan köra fullängdståg under normaltrafik när detta var möjligt förra veckan då ännu färre vagnar fanns? Gör man sig helt enkelt inte mödan att dela extratågen och koppla till vagnarna på de avkortade normaltågen när det inte är rusning?
Utan att i detalj veta anledningarna, så kan man på goda grunder spekulera i följande:
1. Vagnar måste in på översyn/service med vissa intervaller. I akutsituationer kanske sådant kan ske genom övertid och liknande på natten. Men om en situation med vagnbrist uppstår under flera veckor, kan man inte tillgripa så mycket sådana åtgärder utan översyn/service måste ske dagtid.
2. I inledningsskedet tyckte jag mig märka att fler 'extratåg' var indragna. Det kan tänkas att man tycker sig märka att trafiken flyter bättre med fler, men kortare tåg, än med färre men längre tåg. D v s istället för att dra in hela turer, så kortar man ner tågen.
3. Med kortare tåg blir det mindre vagnkilometerproduktion, och därmed kan vagnarna tas in för översyn/service lite mindre ofta. Det kan möjligen frigöra mer resurser till de vagnar som blivit trasiga, för att de ska kunna komma fortare i trafik.

Hälsningar
Gunnar Eriksson

Tänk !! Äntligen någon här som förstår sig på detta med trafikproduktion!!

De kan ju faktiskt vara så att resurserna tar slut och personalen inte vill jobba över, ständigt (för vem vill väl det ??).

//Leif D (som jobbar just me trafikproduktion och blir så trött ibland)
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

//Leif D (som jobbar just me trafikproduktion och blir så trött ibland)
Det var inget nytt..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Ted Selander

Långt tåg på linje 17

Inlägg av Ted Selander »

Det märks att normaltillståndet numera är korta tåg. I dag ropade pratorn vid Gullmarsplan nämligen ut "linje 17 mot Skarpnäck - långt tåg".
Allt i god ordning för att upplysa om avvikelsen från gängse trafikmönster.

/Ted
Skriv svar