Som bekant har pga höstlöv en mängd vagnar tvingats tas ur trafik på Tub 1 för omsvarvning av hjulen. Detta medförde sådan vagnbrist att i förra veckan inga extratåg kunde sättas in i rusningen, med extra trängsel som följd.
Från och med denna vecka skulle vagnbristen inte vara lika akut sades det, och extratåg skulle åter kunna sättas in under högtrafik. Däremot skulle det inte vara säkert att alla tåg kunde få vagnar nog för full längd.
Detta lät väl bra, men vad har nu hänt? Jo Linje 19 tenderar att ha full längd, men på övriga linjer går enligt min erfarenhet från de senaste dagarna nästan bara korta tåg, och detta gäller inte bara rusningen utan hela dagen, dvs även under normaltrafik!
Om det nu finns fler vagnar tillgängliga men full vagnpark inte uppnåtts kan jag begripa att man under rusningen gör en viss omfördelning så att man kan köra fler tåg med i vissa fall färre vagnar, men kan någon förklara för mig varför man inte kan köra fullängdståg under normaltrafik när detta var möjligt förra veckan då ännu färre vagnar fanns? Gör man sig helt enkelt inte mödan att dela extratågen och koppla till vagnarna på de avkortade normaltågen när det inte är rusning?
De avkortade tågen ger upphov till vad som förefaller vara en helt onödig trängsel med förseningar som följd, i synnerhet vid toppar kring lunchtid samt i eftermiddagsrusningens kölvatten kring 18-20-snåret.
Korta tåg under normaltrafik på Tub 1
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Korta tåg under normaltrafik på Tub 1
Utan att i detalj veta anledningarna, så kan man på goda grunder spekulera i följande:Om det nu finns fler vagnar tillgängliga men full vagnpark inte uppnåtts kan jag begripa att man under rusningen gör en viss omfördelning så att man kan köra fler tåg med i vissa fall färre vagnar, men kan någon förklara för mig varför man inte kan köra fullängdståg under normaltrafik när detta var möjligt förra veckan då ännu färre vagnar fanns? Gör man sig helt enkelt inte mödan att dela extratågen och koppla till vagnarna på de avkortade normaltågen när det inte är rusning?
1. Vagnar måste in på översyn/service med vissa intervaller. I akutsituationer kanske sådant kan ske genom övertid och liknande på natten. Men om en situation med vagnbrist uppstår under flera veckor, kan man inte tillgripa så mycket sådana åtgärder utan översyn/service måste ske dagtid.
2. I inledningsskedet tyckte jag mig märka att fler 'extratåg' var indragna. Det kan tänkas att man tycker sig märka att trafiken flyter bättre med fler, men kortare tåg, än med färre men längre tåg. D v s istället för att dra in hela turer, så kortar man ner tågen.
3. Med kortare tåg blir det mindre vagnkilometerproduktion, och därmed kan vagnarna tas in för översyn/service lite mindre ofta. Det kan möjligen frigöra mer resurser till de vagnar som blivit trasiga, för att de ska kunna komma fortare i trafik.
Hälsningar
Gunnar Eriksson
Re: Korta tåg under normaltrafik på Tub 1
Gunnar Eriksson skrev:Utan att i detalj veta anledningarna, så kan man på goda grunder spekulera i följande:Om det nu finns fler vagnar tillgängliga men full vagnpark inte uppnåtts kan jag begripa att man under rusningen gör en viss omfördelning så att man kan köra fler tåg med i vissa fall färre vagnar, men kan någon förklara för mig varför man inte kan köra fullängdståg under normaltrafik när detta var möjligt förra veckan då ännu färre vagnar fanns? Gör man sig helt enkelt inte mödan att dela extratågen och koppla till vagnarna på de avkortade normaltågen när det inte är rusning?
1. Vagnar måste in på översyn/service med vissa intervaller. I akutsituationer kanske sådant kan ske genom övertid och liknande på natten. Men om en situation med vagnbrist uppstår under flera veckor, kan man inte tillgripa så mycket sådana åtgärder utan översyn/service måste ske dagtid.
2. I inledningsskedet tyckte jag mig märka att fler 'extratåg' var indragna. Det kan tänkas att man tycker sig märka att trafiken flyter bättre med fler, men kortare tåg, än med färre men längre tåg. D v s istället för att dra in hela turer, så kortar man ner tågen.
3. Med kortare tåg blir det mindre vagnkilometerproduktion, och därmed kan vagnarna tas in för översyn/service lite mindre ofta. Det kan möjligen frigöra mer resurser till de vagnar som blivit trasiga, för att de ska kunna komma fortare i trafik.
Hälsningar
Gunnar Eriksson
Tänk !! Äntligen någon här som förstår sig på detta med trafikproduktion!!
De kan ju faktiskt vara så att resurserna tar slut och personalen inte vill jobba över, ständigt (för vem vill väl det ??).
//Leif D (som jobbar just me trafikproduktion och blir så trött ibland)
//Leif D (som jobbar just me trafikproduktion och blir så trött ibland)
Det var inget nytt..
Det var inget nytt..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Långt tåg på linje 17
Det märks att normaltillståndet numera är korta tåg. I dag ropade pratorn vid Gullmarsplan nämligen ut "linje 17 mot Skarpnäck - långt tåg".
Allt i god ordning för att upplysa om avvikelsen från gängse trafikmönster.
/Ted
Allt i god ordning för att upplysa om avvikelsen från gängse trafikmönster.
/Ted