Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 24 februari 2026 10:42 Stockholm passerade inte miljonstrecket med 999 239 invånare.
Klart: Nu bor det en miljon invånare i Stockholm
Mitt i skrev:I slutet av året saknades det fortfarande över 700 personer för att nå millen.

[...]

Men nu står det klart: I maj översteg staden en miljon invånare.

Totalt bor det 1 000 374 i Stockholm, varav 493 926 män och 506 451 kvinnor. Det visar statistik som Statistiska centralbyrån släppte i dag, tisdag.
Stockholm har officiellt blivit en miljonstad, även om det handlar om kommunen snarare än tätorten. Enskede-Årsta-Vantör väntas växa snabbast i framtiden.
Göteborgs-Posten skrev:Men det är inte bara Stockholm som växer. I landets fjärde största kommun Uppsala har befolkningen vuxit stadigt under 2000-talet och låg i maj strax under 250 000 invånare.
Vidare närmar sig Uppsala - kommunen, inte tätorten - en kvarts miljon invånare. Detta innebär att både långväga och kortväga förbindelser måste utvecklas!
Användarens profilbild
Odd

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Odd »

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar