Ett förslag vore att bygga spårväg city via Storängsbotten och längs med värtabanan. Visst, det blir lite längre då den går runt istället för direkt till Ropsten, men då har man även Storängsbotten och Husarviken som upptagningsområde.
Annars är det trist att man ger upp planerna för Spårväg City. Nuvarande spårväg City förblir isolerad och moderna vagnar kommer fortsätta ta plats i Alkärrshallen.
Spårväg city etapp två på gång
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg city etapp två på gång
Att den nya tunnelbanan kommer kosta 60 miljarder (minst, notan ökar ju hela tiden) trots att de utlovade nybyggnationerna av bostäder uteblir är förmodligen skälet till att det inte finns en krona till att bygga kollektivtrafik som skulle göra verklig nytta. Tunnelbanan och FUTs inkompetens har blivit en stor belastning för Stockholmsregionens utveckling. Kommer våra politiker våga initiera en skademinimering eller kommer dom att blåsa på ännu mer?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Spårväg city på väg att kapas – SL har tre valtwr skrev: ↑måndag 15 juni 2026 8:50 https://www.sverigesradio.se/artikel/re ... 2RKsLZv6gw
Man bör ändå bygga ut spårvägen till Loudden (linje 8 . Det vore en mycket bra kollektivtrafik för alla de bostäder som planeras där. Så kan man även fundera på en linje 9 till Södra Värtahamnen.
Lycka till att hitta en billig depålösning innanför tullarna! Än är dock inte sista ordet sagt i frågan om Energihamnen:Mitt i skrev:Alternativ 2
Vad: Delvis utbyggnad till Loudden, utan koppling till Ropsten.
Genomförbarhet: Relativt hög
Samhällsekonomi: Lägre investeringsutgift, kan vara lönsam beroende på depålösning
Mitt i skrev:Försvarsmakten motsätter sig planerna helt och hållet, och skriver att förslaget "riskerar att medföra påtaglig skada på riksintresse för totalförsvarets militära del som omfattas av sekretess".
Sjöfartsverket tar upp frågan om risk för påsegling av Lidingöbron.
"Det förefaller som att riskanalysen i vissa fall påvisar en risk som inte är acceptabel enligt Trafikverkets kriterier".