M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Joakim W
Inlägg: 598
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: fredag 05 juni 2026 17:19
Lars Ödlund skrev: måndag 09 augusti 2021 20:45
Enceladus skrev:Klart för ny färja till Tyskland

Det blir en ny färjelinje från Nynäshamn till Rostock i Tyskland. I nuläget finns färjelinjer till Visby på Gotland, Gdańsk i Polen samt Ventspils i Lettland. Kan den ökade färjetrafiken ställa högre krav på anslutande järnvägstrafik?
Godstrafik? (till Norvik) nej inte alls.

Passagerartrafik? absolut inte
20 Svar på skrivelse från Karl Henriksson (KD), Anna Malm Kelfve (M) och Daniel Adborn (L) angående SL-bussar till Norviks hamn
Trafikförvaltningen skrev:Skrivelsen uppmärksammar att Norviks hamn saknar kollektivtrafikförsörjning trots att hamnen är ett arbetsplatsområde samt att det bedrivs passagerartrafik till och från Ventspils i Lettland. Det görs samtidigt gällande att Polenfärjorna inom kort kommer att flytta till Norvik från dagens terminal i centrala Nynäshamn. I skrivelsen nämns vidare att närmaste busshållplats är belägen cirka 5 kilometer från hamnen.

Mot bakgrund av detta föreslås att trafikförvaltningen får i uppdrag att senast i samband med tidtabellsskiftet i december 2026 se till att det finns fungerande kollektivtrafikförbindelse mellan Norviks hamn och lämplig pendeltågsstation i samband med ankomst och avgång för passagerarfärjorna från Norviks hamn.
Enligt uppgift ska Polenfärjorna flytta från Nynäshamn till Norvik. Med SL:s tröga trafikförändringsprocess blir det kanske några matarbussar nästa decennium.
Stena Line kör anslutningsbuss från Nynäshamn C.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av Hechtwagen »

kildor skrev: fredag 31 augusti 2018 19:27 I Nynäshamnsposten den här veckan (28 augusti 2018) berättas att Moderaterna vill ge regeringen i direktiv att utreda en överföring av ansvaret för Nynäsbanan från Trafikverket till SL. På bild ser man Kristoffer Tamsons skaka hand med en lokal politiker.

Artikeln finns på nätet, men ligger tyvärr bakom en betalvägg:
https://www.nynashamnsposten.se/logga-i ... -jarnvagen

Kärnan i budskapet är att Tamsons inte tycker att Trafikverket sköter sitt ansvar när det gäller underhållet, och att t.ex. Roslagsbanan har högre punktlighet än pendeltågen på Nynäsbanan. "-Jag är övertygad om att vi som själva ansvarar för trafiken och resenärerna och därmed är närmare de som berörs när det är fel kan leverera bättre kvalitet vad det gäller banhanteringen, både när det gäller akuta händelser och när det handlar om förebyggande arbeten."

Ytterligare ett i raden märkliga utspel om kollektivtrafiken i årets valrörelse...
Vad var det Tamsons hade tänkt skulle bli bättre?
Trafiken fungerar ju fullt acceptabelt på Nynäsbanan sedan flera år och de pfoblem som ändå finns är det knappast Trafikverket som är ansvariga för.

Och sett i (det röda) skenet av vad som hände i tunnelbanan nu så framstår det ju tydligt att "SL" inte har varesig behörighet eller kompetens eller ens för avsikt att sköta en järnväg själva. Hade "SL" tagit över Nynäsbanan så hade de i princip saknat kompetens och handlat upp allt underhåll utan att själv sitta på någon kompetens rörande anläggningen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5604
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inlägg av kildor »

Konstaterade vi inte redan för 8 år sedan att det här var ännu ett oseriöst utspel från Tamsons? Sannolikt för att leda bort uppmärksamheten från SL:s misslyckade snabbtågsupplägg i pendeltågstrafiken.

Sen är jag inte helt imponerad av Trafikverkets underhåll av Nynäsbanan. Två vintrar i rad har man fått sätta ner hastigheten på långa sträckor pga sprickor i rälerna.

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... stockholm/
Skriv svar