I energikrisens spår: Bör prisreglering införas för kollektivtrafik?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
I energikrisens spår: Bör prisreglering införas för kollektivtrafik?
När detta skrivs så är ingen lösning på energisituationen i sikte. Hormuz-sundet är stängt och nyckelinfrastruktur är förstörd. De vanliga handelsrutterna för energi störs kraftigt och i kampen om den lättillgängliga fossilbaserade energi som världen är så beroende av, så sätts de vanliga marknaderna för handelsenergi ur spel, där bland annat oljepriset inte speglar den reella tillgången på just de raffinerade produkter som behövs.
Bör Sverige införa nödlagar som reglerar gods- och persontrafik, där exempelvis obligatoriska tillfälliga reslängdstaxor införs, förbud mot prisoptimering och där oanvända platser måste säljas som "sista minuten"? Ståplatsbiljetter kanske kan införas i andra klass för kortare resor. Kanske till och med nödupprusta järnvägslinjer för att ersätta vägtrafik? Eller där en tillfällig prisreglering inom kollektivtrafiken införs så att reskostnaden blir betydligt lägre än ordinarie pris, och där staten helt enkelt står för mellanskillnaden.
Detta skall naturligtvis vara av temporär natur och även andra åtgärder som minskar oljekonsumtionen vidtas, såsom slopat kortdistansflyg mindre än exempelvis 600 km i södra Sverige och mindre än 400 km i norra Sverige?
Exemplen är sådana som poppade upp spontant och skall inte ses som färdiga förslag, endast som diskussionsunderlag.
Bör Sverige införa nödlagar som reglerar gods- och persontrafik, där exempelvis obligatoriska tillfälliga reslängdstaxor införs, förbud mot prisoptimering och där oanvända platser måste säljas som "sista minuten"? Ståplatsbiljetter kanske kan införas i andra klass för kortare resor. Kanske till och med nödupprusta järnvägslinjer för att ersätta vägtrafik? Eller där en tillfällig prisreglering inom kollektivtrafiken införs så att reskostnaden blir betydligt lägre än ordinarie pris, och där staten helt enkelt står för mellanskillnaden.
Detta skall naturligtvis vara av temporär natur och även andra åtgärder som minskar oljekonsumtionen vidtas, såsom slopat kortdistansflyg mindre än exempelvis 600 km i södra Sverige och mindre än 400 km i norra Sverige?
Exemplen är sådana som poppade upp spontant och skall inte ses som färdiga förslag, endast som diskussionsunderlag.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: I energikrisens spår: Bör prisreglering införas för kollektivtrafik?
Höga oljepriser signalerar att efterfrågan överstiger utbudet. Traditionellt har politiken två lösningar på problemet. Högern brukar låta marknaden ha sin gång. Priserna stiger tills efterfrågan förstörs, så kallad demand destruction. Vänstern brukar låta staten begränsa efterfrågan, t.ex. förbud i vissa utvalda sektorer, för att undvika för höga priser i övrigt. Nu finns det ett tredje alternativ. Kulturkrigarna ger istället incitament för ökad efterfrågan. Då blir det förr eller senare brist.
De kulturkrigare som för tillfället styr landet har naturligtvis valt kulturkrigarnas väg - staten uppmanar samhället att använda mer olja, inte mindre. Att dessa kulturkrigare skulle sänka priset på kollektivtrafik finns inte på kartan. Detta är förstås ohållbart, men det blir nästa regerings problem. En möjlig lösning är att ytterligare höja skatten på olja när priserna stiger. Då förstörs efterfrågan ännu snabbare, och världen slipper lida så länge. Pengarna kan gå till kollektivtrafik:
Debatt: Inför en ”Sverigebiljett” enligt tysk förebild för resor över regiongränserna
Jag ifrågasätter dock att det behövs en tillfällig lösning. För det första fanns det redan en klimatkris innan de senaste årens krig. För det andra är det just oljan som skapar dessa krig. Utan den höga efterfrågan på olja kan oljebaronerna inte finansiera sina krig, varken i Europa eller Mellanöstern. Om världen fortsätter att använda olja så blir det oundvikligen ett nytt krig som ironiskt nog får oljepriserna att rusa än en gång. Således måste kollektivtrafik premieras permanent.
De kulturkrigare som för tillfället styr landet har naturligtvis valt kulturkrigarnas väg - staten uppmanar samhället att använda mer olja, inte mindre. Att dessa kulturkrigare skulle sänka priset på kollektivtrafik finns inte på kartan. Detta är förstås ohållbart, men det blir nästa regerings problem. En möjlig lösning är att ytterligare höja skatten på olja när priserna stiger. Då förstörs efterfrågan ännu snabbare, och världen slipper lida så länge. Pengarna kan gå till kollektivtrafik:
Debatt: Inför en ”Sverigebiljett” enligt tysk förebild för resor över regiongränserna
En statligt subventionerad Sverigebiljett skulle öka tågets konkurrenskraft, inte minst på längre sträckor som kräver mer olja att tillryggalägga. Det är val snart!VLT skrev:Med Tysklandsbiljetten (kostar 63 €/mån) behöver resenären inte bry sig i lokala tariffer. Pengarna clearas mellan bolagen på nivån ovanför resenären. Alltså den nivån där den marknaden, konkurrensutsättningen och upphandlingarna finns. De allra flesta resenärer väljer tåg utifrån när de ska vara framme samt sannolikheten för att tåget ska hålla tiden. Inte utifrån vilket bolag som kör.
Jag ifrågasätter dock att det behövs en tillfällig lösning. För det första fanns det redan en klimatkris innan de senaste årens krig. För det andra är det just oljan som skapar dessa krig. Utan den höga efterfrågan på olja kan oljebaronerna inte finansiera sina krig, varken i Europa eller Mellanöstern. Om världen fortsätter att använda olja så blir det oundvikligen ett nytt krig som ironiskt nog får oljepriserna att rusa än en gång. Således måste kollektivtrafik premieras permanent.
Jag har ingen aning om vad det är för kulturkrig som du skriver om, detta handlar om ett akut läge där marknadens spelregler inte är anpassade för situationen. De tillfälliga regleringarna tror jag behövs för att se till att landet fortsätter att fungera, att vi får livsmedel till invånarna, att reservdelar och arbetskraft för att säkerställa drift av vitala system såsom V/A-system, el, kommunikation etc, och att tillgängliga resurser behöver optimeras.
Jag håller helt med om att det ger fel signaler när regimen sänker skatter på oljeprodukter och energi, när vi är i ett läge där vi
b̵e̵h̵ö̵v̵e̵r̵ måste hålla igen på energiresurserna. Men inlägget och tråden handlar dock framför allt om transportperspektivet i allmänhet och kollektivtrafik i synnerhet. Nu är situationen som den är och vi kan inte ändra på det som var, men vi har nu ett vägval där vi antingen drar i en riktning för Sveriges bästa, eller drar isär landet.
Jag håller helt med om att det ger fel signaler när regimen sänker skatter på oljeprodukter och energi, när vi är i ett läge där vi
b̵e̵h̵ö̵v̵e̵r̵ måste hålla igen på energiresurserna. Men inlägget och tråden handlar dock framför allt om transportperspektivet i allmänhet och kollektivtrafik i synnerhet. Nu är situationen som den är och vi kan inte ändra på det som var, men vi har nu ett vägval där vi antingen drar i en riktning för Sveriges bästa, eller drar isär landet.
Nu tycks i alla fall regeringen vara inne på samma spår. I alla fall vad Aftonbladet gissar.
Men i samma paket så vidtar man samtidigt åtgärder för att öka energiförbrukningen i och med möjligheten att köra mer bil på bensin och diesel. Riktiga och långsiktiga satsningar på järnväg, spårväg eller tilläggsisolering av fastigheter, alltså energibesparande åtgärder, är dock inte aktuellt.
Men i samma paket så vidtar man samtidigt åtgärder för att öka energiförbrukningen i och med möjligheten att köra mer bil på bensin och diesel. Riktiga och långsiktiga satsningar på järnväg, spårväg eller tilläggsisolering av fastigheter, alltså energibesparande åtgärder, är dock inte aktuellt.
Källa: Halverat pris på månadskort i kollektivtrafikenOdd skrev: ↑måndag 25 maj 2026 20:18 Nu tycks i alla fall regeringen vara inne på samma spår. I alla fall vad Aftonbladet gissar.
Ja, det är knappast optimalt att SL inte bara inte har återställt trafiken, utan saknar en plan för att göra det...DN skrev:DN har fått bekräftat av en väl insatt källa att uppgifterna stämmer. Enligt DN:s uppgifter välkomnas stödet av regionerna, samtidigt som det finns en oro för att kapaciteten inte hinner byggas ut för att svara mot den ökade efterfrågan.
Hur gör man med de som har årskort, eller periodkort som bara har 30 dagars giltighetstid och inte en månad, samt andra periodkort längre än en månad som överlappar den aktuella perioden. Det blir ett intressant logistiskt fall att sätta tänderna i.
Givet att trafikutbudet inte ändras, kan biljettförsäljningen öka så mycket att vissa regioner rentav tjänar på prissänkningen? SL gjorde det med sin "festbiljett"!Enceladus skrev: ↑måndag 25 maj 2026 21:00 Källa: Halverat pris på månadskort i kollektivtrafiken
Ja, det är knappast optimalt att SL inte bara inte har återställt trafiken, utan saknar en plan för att göra det...DN skrev:DN har fått bekräftat av en väl insatt källa att uppgifterna stämmer. Enligt DN:s uppgifter välkomnas stödet av regionerna, samtidigt som det finns en oro för att kapaciteten inte hinner byggas ut för att svara mot den ökade efterfrågan.
Jag skulle hellre se en svensk motsvarighet till Tysklandsbiljetten. Den egna bilen kommer fortfarande att vara konkurrenskraftig för resor mellan olika regioner.Enceladus skrev: ↑onsdag 06 maj 2026 3:00 Debatt: Inför en ”Sverigebiljett” enligt tysk förebild för resor över regiongränserna
En statligt subventionerad Sverigebiljett skulle öka tågets konkurrenskraft, inte minst på längre sträckor som kräver mer olja att tillryggalägga. Det är val snart!VLT skrev:Med Tysklandsbiljetten (kostar 63 €/mån) behöver resenären inte bry sig i lokala tariffer. Pengarna clearas mellan bolagen på nivån ovanför resenären. Alltså den nivån där den marknaden, konkurrensutsättningen och upphandlingarna finns. De allra flesta resenärer väljer tåg utifrån när de ska vara framme samt sannolikheten för att tåget ska hålla tiden. Inte utifrån vilket bolag som kör.
Krispaketet: Halverat SL-kort för alla resten av året
Får regionerna statlig ersättning även om de tjänar på prissänkningen? Öresundståg med lokal taxa blir ju billigare, men vad gäller för Mälartåg med Movingo?Mitt i skrev:Totalt avsätts 6,5 miljarder, som regioner över hela landet ska få i efterskott om de halverar priset på månadsbiljetten. Stödet är frivilligt och bygger på att regionerna svarar upp med egna beslut.
[...]
Av SL:s årliga biljettintäkter på 10 miljarder kommer ungefär hälften från månadskortet. En halvering under ett halvår skulle därmed betyda att SL tappar runt 2,5 miljarder i väntan på regeringsstödet.
– Regionen gick förra året över 5 miljarder plus, så jag tror att vi klarar det. Och eftersom fler troligen kommer att välja kollektivtrafiken och köpa de rabatterade biljetterna är det inte säkert att man tappar så mycket.
Hur gör man för de som redan köpt årskort eller tremånaderskort?
"Tänkte inte på det...."
"Tänkte inte på det...."
Vallöftet: Sänkningen av SL-priset kan bli permanent
Äntligen! Daniel Helldén kan dock skälla huden av sina partikamrater i Region Stockholm som vägrar att införa lokal taxa på Mälartåg. Nu måste staten kliva in.Mitt i skrev:– Att halvera priset i kollektivtrafiken är en bra reform som vi har krävt länge. När vi sitter i regeringen kommer vi att införa detta permanent, men då i form av ett Sverigekort där det kostar 499 kronor i månaden var man än är i landet, säger Daniel Helldén.
[...]
Kostnaden för staten blir då 11 miljarder för subventionen, plus 4 miljarder för förstärkningar i kollektivtrafiken.
Daniel Helldén poängterar att samtliga oppositionspartier – S, V, C och MP – ställde sig bakom MP-förslaget om ett nationellt biljettsystem när riksdagen röstade om förslaget i april.
-
Lennart Petersen
Är det ens lagligt för regeringen att påtvinga en sådan här sänkning för kommuner och regioner?
Har inte de offentligt ägda lokaltrafikföretagen ensam rätt att bestämma taxan?
Om exempelvis ett lokaltrafikbolag tvingas att halvera priset och det resulterar i högre kostnader pga fler resenärer, något som man i de lokala budgetarna inte har beslutat om, då kan det väl bli både dyrare och sämre för skattebetalarna i vissa fall?
Har inte de offentligt ägda lokaltrafikföretagen ensam rätt att bestämma taxan?
Om exempelvis ett lokaltrafikbolag tvingas att halvera priset och det resulterar i högre kostnader pga fler resenärer, något som man i de lokala budgetarna inte har beslutat om, då kan det väl bli både dyrare och sämre för skattebetalarna i vissa fall?
Jag tror inte det blir något tvång. Det står säkert regionerna fritt att låta taxorna vara oförändrade. Men pengarna från staten är sannolikt villkorad med att taxorna halveras. Lycka till åt den lokalpolitiker som tackar nej till gratis statliga pengar och halverad taxa.
-
Lennart Petersen
Men å ena sidan. tappar man intäckter på enkelbiljetter när många upptäcker att månadskortet blir billigare.Enceladus skrev: ↑tisdag 26 maj 2026 10:01 Krispaketet: Halverat SL-kort för alla resten av året
Får regionerna statlig ersättning även om de tjänar på prissänkningen? Öresundståg med lokal taxa blir ju billigare, men vad gäller för Mälartåg med Movingo?Mitt i skrev:Totalt avsätts 6,5 miljarder, som regioner över hela landet ska få i efterskott om de halverar priset på månadsbiljetten. Stödet är frivilligt och bygger på att regionerna svarar upp med egna beslut.
[...]
Av SL:s årliga biljettintäkter på 10 miljarder kommer ungefär hälften från månadskortet. En halvering under ett halvår skulle därmed betyda att SL tappar runt 2,5 miljarder i väntan på regeringsstödet.
– Regionen gick förra året över 5 miljarder plus, så jag tror att vi klarar det. Och eftersom fler troligen kommer att välja kollektivtrafiken och köpa de rabatterade biljetterna är det inte säkert att man tappar så mycket.
Å andra sidan kan det bli fler nya resande som både är en intäckt och kanske en utgift om trafiken måste förstärkas.
Blir nog rätt många plus och minus.
Men om inte annat så får vi en indikation på vad som händer med ett reducerat pris.
Själv går jag nog över till månadskort den perioden.
Så mycket kan trängseln öka med nya SL-rabattenLennart Petersen skrev: ↑lördag 30 maj 2026 3:51 Å andra sidan kan det bli fler nya resande som både är en intäckt och kanske en utgift om trafiken måste förstärkas.
SL räknar med att resandet ökar med 10 procent medan intäktsbortfallet blir knappt 2 miljarder kronor. Det är dock möjligt, om inte troligt, att SL har räknat fel.Mitt i skrev:På rekordkort tid har SL:s tjänstemän nu räknat ut vad det kommer att kosta. Det blir någonstans i spannet 1,7 – 1,8 miljarder kronor, när man också räknar in den förväntade ökningen av resenärer som köper biljett.
Till det kommer en kostnad på 100 miljoner, som trafikföretagen har rätt att få som rörlig extraersättning när antalet påstigande ökar.
Beräkningen bygger på antagandet att resenärerna blir 10 procent fler, men effekten är svår att bedöma i förväg, medger SL.
150 miljoner ska rädda SL från överbelastning
Det planerade studentrabattkortet behövs inte längre. Pengarna läggs istället på att beta av spårvägarnas underhållsskuld. Jag antar att Spårväg City avses.Mitt i skrev:– Vi skjuter nu till 100 miljoner för att SL ska kunna öka trafiken och ger Trafikförvaltningen i uppdrag att tillsammans med trafikoperatörerna analysera var och när ökningen behövs mest, säger Jakop Dalunde (MP), trafikregionråd.
Summan kan jämföras med de cirka 150 miljoner kronor som SL sparade 2024 på att dra ner på busstrafiken i innerstadstrafiken med en sjättedel.
[...]
Utöver detta styr man om 50 miljoner kronor, som man hade avsatt för det planerade studentrabattkortet, för att i stället lägga det på akut underhåll på spårvägarna: Tvärbanan, Lidingöbanan och Citybanan.
L: Kollektivtrafiken måste vara rustad för ett ökat resande när biljettpriserna sänks
Det skulle säkert uppskattas om SL åtminstone återställde pendeltågstrafiken, för att inte tala om förstärkningar. Däremot behövs inget kulturkrig om elbussar.Liberalerna Region Stockholm skrev:- Lägre biljettpriser spelar ingen roll om resenärerna ändå blir kvar på hållplatsen eller perrongen för att bussen eller pendeltåget är fullt. Nu måste det finnas beredskap för att sätta in fler avgångar där behov uppstår, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd i Region Stockholm.
Samtidigt behöver det tas höjd för att trafiken inte alltid kan förstärkas med kort varsel. Det gäller inte minst busstrafiken, där fler avgångar kräver både fordon och förare. I vissa avtalsområden i länet får enbart elbussar användas, vilket gör det svårt att snabbt utöka trafiken eftersom sådana fordon har en anskaffningstid på 14 till 18 månader. Därför behöver trafikförvaltningen redan nu se över alternativa lösningar för att kunna sätta in ytterligare avgångar där trängsel blir ett stort problem.
- Kravet på elbussar får inte bli ett hinder för att möta ett ökat resande. Om valet står mellan att inte kunna förstärka trafiken alls eller att under en begränsad period använda andra tillgängliga bussar, behöver resenärernas behov väga tyngre, säger Daniel Adborn (L), gruppledare i trafiknämnden i Region Stockholm.
Underhållsskulden finns överallt i SL-systemet, och har cementerats av orimliga tunnelbaneprojekt, framför allt gula sådana.
Tillfälligt statsbidrag för sänkta priser i kollektivtrafiken
Rabatten gäller enbart för biljetter med 28-31 dagars giltighet. Det gäller också att börja använda månadsbiljetterna rätt dag för att få rabatt under sex månader.Regeringskansliet skrev:Det är de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som självständigt beslutar om biljettpriserna för den trafik de organiserar. De regionala kollektivtrafikmyndigheter som sänker sitt pris bör få ersättning för det. Det stöd som regeringen har föreslagit i den extra ändringsbudgeten bör därför fördelas ut till dessa myndigheter i form av ett bidrag. Biljettpriset bör vara sänkt tidigast den 1 juli 2026 och som längst till och med den 1 december 2026, vilket möjliggör resande med månadsbiljetter till sänkt pris för perioden 1 juli–31december 2026.
Bidraget syftar i första hand till att minska kostnaderna för kollektivtrafikresenärer med behov av ett regelbundet resande, som arbetsresor och bör inte omfatta en nedsättning av priset för alla typer av biljetter. Bidraget bör därför bara gälla månadsbiljetter. Även månadsbiljetter för särskilda grupper, som pensionärer och studenter, bör omfattas. En månadsbiljett är en biljett som gäller under en tidsperiod av 28–31 dagar och som medför en rätt till ett obestämt antal resor inom biljettens giltighetsområde och giltighetstid. Vad som avses med kollektivtrafik bör vara detsamma som i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1370/2007 av den 23 oktober 2007 om kollektivtrafik på järnväg och väg och om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 1191/69 och (EEG) nr 1107/70.
Danskar under 22 år får fri kollektivtrafik medan Region Skåne fått klart med halva priset för månadskort över Öresund under ett halvår
Det svenska bidraget gäller även för resor till Köpenhamn. Samtidigt ska Danmark införa fria resor för alla under 22 år. Kommer dessa initiativ att samordnas?News Øresund skrev:Även Carina Zachau (M), ordförande i Regionala Kollektivtrafiknämnden och Öresundståg AB, uttrycker sig positivt om det danska initiativet till fria resor i kollektivtrafiken för unga. Men om Region Skåne ska möta upp så att resorna över Öresundståg skulle bli fria för alla under 22 år krävs att kostnaderna utreds och hon pekar på att det även skulle behövas en diskussion om det kan anses rättvist om sträckan Malmö-Köpenhamn blir fri men inte resten av tågnätet i Skåne.
Surt för de som köpt årsbiljett, eller nyligen köpt en 90-dagarsbiljett.
Det här är nog en av de slarvigaste beredda lagstiftningarna i modern tid. Det märks att författarna av lagen, promemorian och beslutsunderlag inte har en susning om hur lokaltrafiktaxorna fungerar runt om i landet. De verkar ej heller ens ha försökt förstå, än mindre tagit hjälp av sakkunniga. Det luktar bränt, surt valfläsk.
Det här är nog en av de slarvigaste beredda lagstiftningarna i modern tid. Det märks att författarna av lagen, promemorian och beslutsunderlag inte har en susning om hur lokaltrafiktaxorna fungerar runt om i landet. De verkar ej heller ens ha försökt förstå, än mindre tagit hjälp av sakkunniga. Det luktar bränt, surt valfläsk.
Ja, det kan verkligen säga. Nu verkar det iaf som att SL undersöker möjligheten till någon form av kompensation för redan inköpta periodbiljetter, men oavsett är det en synnerligen ogenomtänkt och hastigt genomförd valfläskreform. Om man ska säga något positivt om den så blir det ett bra tillfälle att studera prisets påverkan på bil- och kollektivtrafikresandet.
Trafiknämndens protokoll (Region Stockholm):
https://docs.netpublicator.com/api/publ ... sommartid)
Trafiknämnden uppdras att, inom ramen för regionfullmäktiges beslut om
tillfälliga taxejusteringar och den statliga förordningen, fatta de beslut och vidta
de åtgärder som krävs för att genomföra de tillfälliga taxejusteringarna enligt
beslutspunkterna 1–3. Uppdraget omfattar även nödvändiga anpassningar av
taxor, biljettprodukter, biljettvillkor, reseregler och kompensatoriska åtgärder
för innehavare av periodbiljetter, om sådana åtgärder bedöms nödvändiga med
anledning av den tillfälliga prisnedsättningen eller den slutliga utformningen av
statens stöd.
Det går inte att göra en omelett utan att knäcka ägg. Denna ogenomtänkta reform har fått oppositionen att komma överens om ett Sverigekort. Som bekant har näringslivet länge skrikit efter Mälardalens egna Öresundståg, men småpåvarna i Region Stockholm sätter sig på tvären. Nu kan Helldén rädda deras ansikte!Odd skrev: ↑fredag 05 juni 2026 23:58 Det här är nog en av de slarvigaste beredda lagstiftningarna i modern tid. Det märks att författarna av lagen, promemorian och beslutsunderlag inte har en susning om hur lokaltrafiktaxorna fungerar runt om i landet. De verkar ej heller ens ha försökt förstå, än mindre tagit hjälp av sakkunniga. Det luktar bränt, surt valfläsk.