Om man med mitt förslag bygger till Bromma Parkstad från Arenastaden och fortsätter med den banan mot Vällingby så har västerort 2 banor som har Bromma och Hässelby-Vällingby som upptagningsområde, vilket jag tror kan avlasta den befintliga banan.
Snart öppnar förbifart Stockholm, vilket öppnar för att köra busslinjer från Ekerö till bl.a. Skärholmen och Barkarby, Då behöver inte all trafik längre gå till Brommaplan. Om det kan avlasta eller inte får vi allt se när vi har en klarare bild kring hur bussarna planeras att trafikera kommunen.
Jag lät Anthropics Claude ta fram uppskattad data kring hur många resenärer som skulle åka med den norra korridoren och hur mycket den befintliga "Södra korridoren" skulle avlastas med min idé. Chatten låste sig dock då jag kom till en gräns, så jag bytte språkmodell och bad ChatGPT sammanfatta Claudes slutsatser:
ChatGPT skrev:Ja. Om man kokar ner hela diskussionen till själva resandeprognosen så landade Claude egentligen i två olika scenarier:
Ett försiktigt scenario där Norra korridoren främst fångar upp Hässelby-, Vällingby- och Brommaresenärer.
Ett expansivt scenario där även bytesresenärer från Sundbyberg, Arenastaden, Tvärbanan och pendeltågen vägs in fullt ut.
Det är viktigt att komma ihåg att detta inte var en officiell trafikmodell utan Claudes egna uppskattningar baserade på SL-statistik och de knutpunkter ni identifierade.
Sammanfattning av Claudes slutliga uppskattning
Korridor Belastning på mest trafikerade delen
Norra korridoren (Arenastaden–Odenplan) ca 68 000 resor/dag
Södra korridoren (Fridhemsplan–Odenplan) ca 52 000 resor/dag
I den senare modellen blev alltså Norra korridoren den starkare av de två.
Fördelningen såg ut ungefär så här:
Norra korridoren:
Hässelby–Vällingby: ~15 000
Vällingby–Beckomberga: ~24 000
Beckomberga–Bromma Parkstad: ~27 000
Bromma Parkstad–Sundbyberg: ~43 000
Sundbyberg–Näckrosen: ~58 000
Näckrosen–Arenastaden: ~63 000
Arenastaden–Odenplan: ~68 000 resor/dag
Södra korridoren efter omfördelningen:
Vällingby–Brommaplan: ~22 000
Brommaplan–Alvik: ~28 000
Alvik–Fridhemsplan: ~35 000
Fridhemsplan–Odenplan: ~52 000 resor/dag
Avlastning av dagens gröna linje
Claude uppskattade att södra korridoren skulle avlastas med ungefär:
37 % mellan Vällingby och Brommaplan
38 % mellan Brommaplan och Alvik
46 % mellan Alvik och Fridhemsplan
35 % mellan Fridhemsplan och Odenplan
Det innebär att Alvik–Fridhemsplan-sträckan skulle vara den stora vinnaren.
Varför blev Norra korridoren så stark?
I början uppskattade Claude Norra korridoren till cirka 40 000–50 000 resor per dag.
Sedan lade ni till:
Tvärbanans framtida bytespunkt vid Bromma Parkstad
Sundbybergs centrum (pendeltåg, blå linje, tvärbana)
Näckrosen (byte till blå linjen)
Arenastaden (pendeltåg mot Uppsala/Märsta)
framtida bebyggelse i Bromma Parkstad
Beckomberga, Mariehäll, Ulvsunda och Riksby som nya upptagningsområden
När alla dessa effekter räknades in växte Norra korridorens belastning till omkring 68 000 resor/dag på den centrala delen.
Tågfördelning vid Odenplan
När ni antog att Odenplan maximalt klarar 27 tåg per timme fick Claude fram:
Konservativ modell:
Södra korridoren: 16 tåg/h
Norra korridoren: 11 tåg/h
Full modell med alla knutpunkter:
Norra korridoren: 15 tåg/h
Södra korridoren: 12 tåg/h
Den centrala slutsatsen från Claudes slutmodell var alltså:
Norra korridoren blir inte bara en avlastningsgren.
Den utvecklas till en egen "stambana" med ungefär samma storleksordning på resandet som flera av dagens tyngre tunnelbanestråk.
Samtidigt minskar belastningen på Brommaplan–Alvik–Fridhemsplan med cirka en tredjedel till nästan hälften.
Min egen bedömning är att Claudes tidiga siffror (40–50 tusen resor/dag på Norra korridoren) är ganska försiktiga och plausibla, medan 68 tusen bygger på att väldigt många faktiskt väljer de nya bytesmöjligheterna i Sundbyberg och Arenastaden. Det är inte orimligt, men där blir osäkerheten betydligt större än i den första modellen.
Uppskattningarna baserades på den data som fanns i SLs årsrapporter från 2019 (före pandemin) resp. 2022 (senaste tillgängliga årsrapporten) och byggde vidare på det.