Är Roslagsbanans utbyggnad inte en del av överenskommelsen?Regeringskansliet skrev:På grund av fördyringar i utbyggnaderna av Stockholms tunnelbana och Spårväg Syd tillsatte regeringen under 2025 i två omgångar en förhandlare med uppdrag att omförhandla 2013 års Stockholmsförhandling och Sverigeförhandlingens Stockholmsdel. De avtal som förhandlingarna resulterade i innebär att tunnelbaneutbyggnaderna i Stockholmsförhandlingen och utbyggnaden av Spårväg syd, etappen Flemingsberg-Skärholmen nu är finansierade. Utöver de två avtalen godkänner regeringen även en avsiktsförklaring om Östlig förbindelse i Nacka och Stockholm.
Nu är T-banepengarna slut
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Nu är T-banepengarna slut
Nya avtal ska säkra finansieringen av utbyggnaden av Stockholms tunnelbana och kollektivtrafik och klargöra förutsättningarna för Östlig förbindelse
Den håller budget och behövde därför inte vara med i omförhandlingen.Enceladus skrev: ↑måndag 22 december 2025 11:33 Nya avtal ska säkra finansieringen av utbyggnaden av Stockholms tunnelbana och kollektivtrafik och klargöra förutsättningarna för Östlig förbindelse
Är Roslagsbanans utbyggnad inte en del av överenskommelsen?Regeringskansliet skrev:På grund av fördyringar i utbyggnaderna av Stockholms tunnelbana och Spårväg Syd tillsatte regeringen under 2025 i två omgångar en förhandlare med uppdrag att omförhandla 2013 års Stockholmsförhandling och Sverigeförhandlingens Stockholmsdel. De avtal som förhandlingarna resulterade i innebär att tunnelbaneutbyggnaderna i Stockholmsförhandlingen och utbyggnaden av Spårväg syd, etappen Flemingsberg-Skärholmen nu är finansierade. Utöver de två avtalen godkänner regeringen även en avsiktsförklaring om Östlig förbindelse i Nacka och Stockholm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag kan nästan slå vad om att det inte kommer att bli en östlig förbindelse eller en spårväg söder om söder, i alla fall inte i samband med detta, utan detta var helt enkelt ett sätt för politikerna att slingra sig ur ett i grunden extremt slarvigt skött projekt med fördyringar på hittills runt 60%, och vi har inte sett slutet än....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Tunnelbanebygget kan bli flera miljarder dyrare
T-banepengarna riskerar att ta slut igen...Mitt i skrev:– Det handlar om risker som kan falla ut en bra bit in på 2030-talet. Inom överskådlig tid kan vi finansiera projektet med de pengar vi har, säger Per Ling-Vannerus, förvaltningschef på FUT.
- Hechtwagen
Det vet väl alla att dessa byggen alltid bli mycket dyrare än vad som utlovats! Men tar man höjd för de verkliga kostnaderna redan när besluten ska tas så blir det ju inget.
Fönsterbytet jag fick offert på var på 155.000 kr inklusive allt monterat och klart fast pris garanterat. Mmm ...jättebra.
Men då ingick inte puts och plptarbetena som bdhövdes så det blev 45.000 kr till innan det var klart.
Men vad avser skenande kostnader för infrasyruktur så bryr jag mig inte så länge det står Peab eller Skanska på byggskyltarna för där har jag aktier.
Fönsterbytet jag fick offert på var på 155.000 kr inklusive allt monterat och klart fast pris garanterat. Mmm ...jättebra.
Men då ingick inte puts och plptarbetena som bdhövdes så det blev 45.000 kr till innan det var klart.
Men vad avser skenande kostnader för infrasyruktur så bryr jag mig inte så länge det står Peab eller Skanska på byggskyltarna för där har jag aktier.
Det vore ju ännu bättre om man hade någon lag om att det företagen säger i anbudet faktiskt ska räcka - med omräkning för kpi eller nåt.
Professionell tyckare
Ja, det är verkligen hög tid att tillsätta nödbromsen för FUT-fjaskot, nu vill de ha ytterligare 3,6 miljarder. Stoppa utbyggnaden och göra en utvärdering om vad som är värt att rädda och vad man måste slopa, och skademinimera. Det går säkerligen att återvinna en del av investeringarna.
Det akuta är att sätta stopp för Odenplan-Dalvägen och Fridhemsplan-Älvsjö, och eventuellt även Barkarbyutbyggnaden. Då kanske man har en chans att rädda Kungsträdgården-Sickla/Svedmyra.
Det akuta är att sätta stopp för Odenplan-Dalvägen och Fridhemsplan-Älvsjö, och eventuellt även Barkarbyutbyggnaden. Då kanske man har en chans att rädda Kungsträdgården-Sickla/Svedmyra.
Som sagt är ändstationen i Nacka, inte i Sickla. Och det händer inget särskilt i Svedmyra, anslutningen är strax norr om Sockenplan.Odd skrev: ↑fredag 29 maj 2026 18:23 Ja, det är verkligen hög tid att tillsätta nödbromsen för FUT-fjaskot, nu vill de ha ytterligare 3,6 miljarder. Stoppa utbyggnaden och göra en utvärdering om vad som är värt att rädda och vad man måste slopa, och skademinimera. Det går säkerligen att återvinna en del av investeringarna.
Att stoppa den nästan färdigbyggda grenen till Barkarby vore förstås oerhört dumt.
Gula linjen å a andra sidan som knappt har börjat byggas kan absolut ifrågasättas.
Men eftersom folk tänker som Enceladus är det inte troligt att det kommer hända.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag tror inte heller det kommer att hända, de kommer bara att ösa in ännu mer skattepengar till allt mindre värde.
Ett normalt funtat företag som inte baseras på en hype/bubbla skulle ha dragit i nödbromsen för länge sedan. Men eftersom det är skattepengar så finns det inte något ansvarsförhållande mellan beslutsfattarna och affärsdisciplin. Synd att dagens lagstiftning inte tillåter att man ställer ansvariga tjänstemän och politiker inför rättsliga åtgärder och personliga straff.
Man har ju bildat FUT för att skapa en riskseparation. Kanske skulle man utnyttja det, stänga pengakranen och låta FUT gå i konkurs!
Ett normalt funtat företag som inte baseras på en hype/bubbla skulle ha dragit i nödbromsen för länge sedan. Men eftersom det är skattepengar så finns det inte något ansvarsförhållande mellan beslutsfattarna och affärsdisciplin. Synd att dagens lagstiftning inte tillåter att man ställer ansvariga tjänstemän och politiker inför rättsliga åtgärder och personliga straff.
Man har ju bildat FUT för att skapa en riskseparation. Kanske skulle man utnyttja det, stänga pengakranen och låta FUT gå i konkurs!