Byta namn på T-banestation?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Byta namn på T-banestation?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: söndag 18 januari 2026 16:01
Odd skrev: söndag 18 januari 2026 12:30 Det är rätt beslut.

En vän påpekade att den nya kollektivtrafikhubben vid Sickla Station kommer att heta "Sickla Central", men SLs stationsnamn för alla fyra trafikslagen kommer vara "Sickla", förutom busshållplatsen som heter "Sickla station" av någon anledning.

"Sickla Central" är fastighetsutvecklarens namn på bytespunkten och det verkar ha retat upp SL, av någon anledning. Men vad tycker ni, är "Sickla Central" egentligen ett bättre namn för denna plats, särskilt som den faktiskt blir en bytespunkt med fyra olika trafikslag (järnväg, spårväg, tunnelbana och buss)? Om man skall byta nu, så är nu rätt tidpunkt innan de tekniska systemen har etablerats fullt ut. Och Sickla är stort, så det är väl egentligen rätt bra med ett specifikt namn på en specifik plats.
Sickla central är väl just den byggnaden. Tunnelbanestationen får en även annan uppgång flera hundra meter österut. Så det vore bara förvirrande att döpa tunnelbanestationen till Sickla central.
Själv tycker jag, med all respekt för Forums skribenter, att detta är något av en ickefråga. Det är klart att T-banan, Tvärbanan och Saltsjöbanan ska ha samma stationsnamn, nämligen Sickla. Vad busshållplatsen sedan kommer att heta (och varför) kan man alltid undra över.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 18 januari 2026 16:10 Själv tycker jag, med all respekt för Forums skribenter, att detta är något av en ickefråga. Det är klart att T-banan, Tvärbanan och Saltsjöbanan ska ha samma stationsnamn, nämligen Sickla. Vad busshållplatsen sedan kommer att heta (och varför) kan man alltid undra över.
Självklart är det inte. Solna/Solna station/Arenastaden får ju olika namn. Förr hade även Farsta strand olika namn, nämligen Södertörns villastad för pendeltåg.
Senast redigerad av Enceladus den söndag 18 januari 2026 16:28, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 18 januari 2026 12:52
Odd skrev: söndag 18 januari 2026 12:30 "Sickla Central" är fastighetsutvecklarens namn på bytespunkten och det verkar ha retat upp SL, av någon anledning. Men vad tycker ni, är "Sickla Central" egentligen ett bättre namn för denna plats, särskilt som den faktiskt blir en bytespunkt med fyra olika trafikslag (järnväg, spårväg, tunnelbana och buss)? Om man skall byta nu, så är nu rätt tidpunkt innan de tekniska systemen har etablerats fullt ut. Och Sickla är stort, så det är väl egentligen rätt bra med ett specifikt namn på en specifik plats.
Ja, det Atrum-Ljungbergs påhitt, men det finns väl ingen anledning att låta sig dikteras av denna kommersiella aktör. Herrn har ju själv dundrat väldeliga mot sådant tidigare:
viewtopic.php?p=425357#p425357
viewtopic.php?p=417635#p417635

...
I det här fallet så är ju namnet, Sickla, inte ett företagsnamn. Som du säkert vet om du själv läst inläggen du refererar till, så är det namn som har distinkta företagsnamn som jag tycker är opassande, inte själva platsnamnet i sig. Central är ett generiskt begrepp till skillnad från exempelvis McDonalds, SKF eller "Solna Business Park". Jag tror nog att du förstår skillnaden.

Jag kan absolut köpa argumentet att "Central" oftast refererar till en central lokalisering, men i det här fallet, där det finns så många olika "Sicklar", så kanske det ändå är ett bra namn, trots att det är en fastighetsutvecklare som står bakom namnet. Det är i alla fall inte Sicklastaden...

Det viktiga är att folk förstår vad som avses och att platsen har samma namn oavsett trafikslag.

Se på dumheterna kring T-centralen, Stockholms Central, Sergels Torg och Stockholm City, fyra olika namn för egentligen samma större plats, varav tre är samma plats, och där det till och med finns flera "spår 1".
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev: söndag 18 januari 2026 16:26 I det här fallet så är ju namnet, Sickla, inte ett företagsnamn. Som du säkert vet om du själv läst inläggen du refererar till, så är det namn som har distinkta företagsnamn som jag tycker är opassande, inte själva platsnamnet i sig. Central är ett generiskt begrepp till skillnad från exempelvis McDonalds, SKF eller "Solna Business Park". Jag tror nog att du förstår skillnaden.

Jag kan absolut köpa argumentet att "Central" oftast refererar till en central lokalisering, men i det här fallet, där det finns så många olika "Sicklar", så kanske det ändå är ett bra namn, trots att det är en fastighetsutvecklare som står bakom namnet. Det är i alla fall inte Sicklastaden...

Det viktiga är att folk förstår vad som avses och att platsen har samma namn oavsett trafikslag.

Se på dumheterna kring T-centralen, Stockholms Central, Sergels Torg och Stockholm City, fyra olika namn för egentligen samma större plats, varav tre är samma plats, och där det till och med finns flera "spår 1".
Näe, faktiskt inte. Solna Business Park är ett kommersiellt begrepp, skapat av Fabege
viewtopic.php?p=390274#p390274
Det är iofs. också ett företagsnamn, eftersom Fabege satt det på eget bolag.

Samma sak är det med "Sickla Central" även om man tycka att begreppet "central" är mera generiskt. Om Atrium-Ljungberg har för avsikt att sätta just detta projekt på eget bolag eller ej, vet jag inte (och ingen annan heller). Ett kommersiellt begrepp blir det likafullt.

"Problemen" med de två övriga "Sicklorna" har inte varit påfallande stort hittills och kan knappast förväntas bli det i framtiden heller. Så det får bli Sickla i alla fall.

PS. Finns ingen som helst anledning att komma med försåtliga ifrågasättanden av typen "om du själv läst inläggen du refererar till". Jag vet mycket väl vad herrn tycker, även om jag inte delar de åsikterna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
JohanB

Inlägg av JohanB »

I politikerkretsar var ju namnet på Stockholm City en icke-fråga, dvs Trafikverkets förslag köptes utan diskussion. När jag grävde i denna fråga var det främsta argumentet för att stationen inte kunde ha gemensamt namn med tunnelbanestationen att räddningstjänsten hade önskat det för att undvika missförstånd vid räddningsinsatser.

Det argumentet borde ju i så fall tillämpas på hela T-gul också isf. så att ingen av dess stationer heter samma sak som på befintliga stationer.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Det finns bara tre riktiga centraler i Stockholms län: Stockholms central, Arlanda central och Viks central. Sickla kan aldrig kvala in i ett sådant gäng.
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Kristofer skrev: söndag 18 januari 2026 22:13 Det finns bara tre riktiga centraler i Stockholms län: Stockholms central, Arlanda central och Viks central. Sickla kan aldrig kvala in i ett sådant gäng.
Viks central? https://maps.app.goo.gl/cigfjyci34LxufG76

Ja, för tusan, den hade jag glömt bort. Brukar ibland ta skotern ut till Gustavsberg och shoppa på Iittalas outlet där, men kommer sällan längre österut än så. Det är väl innersta delen av Torsbyfjärden som glittrar i bakgrunden på Streetview-bilden.

Ska bli ett av mina första besök i vår, när denna eländiga gråslask-årstid är över och man kan börja köra tvåhjuligt igen.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev: söndag 18 januari 2026 16:26
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 18 januari 2026 12:52
Odd skrev: söndag 18 januari 2026 12:30 "Sickla Central" är fastighetsutvecklarens namn på bytespunkten och det verkar ha retat upp SL, av någon anledning. Men vad tycker ni, är "Sickla Central" egentligen ett bättre namn för denna plats, särskilt som den faktiskt blir en bytespunkt med fyra olika trafikslag (järnväg, spårväg, tunnelbana och buss)? Om man skall byta nu, så är nu rätt tidpunkt innan de tekniska systemen har etablerats fullt ut. Och Sickla är stort, så det är väl egentligen rätt bra med ett specifikt namn på en specifik plats.
Ja, det Atrum-Ljungbergs påhitt, men det finns väl ingen anledning att låta sig dikteras av denna kommersiella aktör. Herrn har ju själv dundrat väldeliga mot sådant tidigare:
viewtopic.php?p=425357#p425357
viewtopic.php?p=417635#p417635

...
I det här fallet så är ju namnet, Sickla, inte ett företagsnamn. Som du säkert vet om du själv läst inläggen du refererar till, så är det namn som har distinkta företagsnamn som jag tycker är opassande, inte själva platsnamnet i sig. Central är ett generiskt begrepp till skillnad från exempelvis McDonalds, SKF eller "Solna Business Park". Jag tror nog att du förstår skillnaden.

Som sagt är Sickla Central en byggnad vid den ena uppgången, men det finns en annan uppgång flera hundra meter därifrån. Låt därför Sickla Central förbli namnet på bara byggnaden, medan bytespunkten bör heta Sickla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

JohanB skrev: söndag 18 januari 2026 18:33 I politikerkretsar var ju namnet på Stockholm City en icke-fråga, dvs Trafikverkets förslag köptes utan diskussion. När jag grävde i denna fråga var det främsta argumentet för att stationen inte kunde ha gemensamt namn med tunnelbanestationen att räddningstjänsten hade önskat det för att undvika missförstånd vid räddningsinsatser.

Det argumentet borde ju i så fall tillämpas på hela T-gul också isf. så att ingen av dess stationer heter samma sak som på befintliga stationer.
Ja inte bara Gula linjen. Blå linjens station i Gullmarsplan borde i så fall heta något annat, ja till och med Blå linjens station i T-Centralen. Der finns fler exempel. Det hade varit bättre om pendeltågsstationen hade hetat Stockholm T-Centralen, men det går ju att döpa om den nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev: söndag 18 januari 2026 22:13 Det finns bara tre riktiga centraler i Stockholms län: Stockholms central, Arlanda central och Viks central. Sickla kan aldrig kvala in i ett sådant gäng.
Till och med i Hammarby har man valt att kalla hållplatserna
Hammarby Södra
Hammarby Mellersta
Hammarby Norra
(Nej, vi är inte i Stockholms stad, men väl Stockholms län)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Kantorn skrev: tisdag 20 januari 2026 13:43
Till och med i Hammarby har man valt att kalla hållplatserna
Hammarby Södra
Hammarby Mellersta
Hammarby Norra
Först trodde jag att det var Linnés Hammarby, välkänt för alla uppsaliensare, men det verkar vara Hammarby åt Furusunds-Norrtälje-hållet:
https://maps.app.goo.gl/VznSCq9X4XRu23349 (Hammarby Mellersta)

Ännu mer lantligt än Viks central.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 20 januari 2026 18:56
Kantorn skrev: tisdag 20 januari 2026 13:43 Till och med i Hammarby har man valt att kalla hållplatserna
Hammarby Södra
Hammarby Mellersta
Hammarby Norra
Först trodde jag att det var Linnés Hammarby, välkänt för alla uppsaliensare, men det verkar vara Hammarby åt Furusunds-Norrtälje-hållet:
https://maps.app.goo.gl/VznSCq9X4XRu23349 (Hammarby Mellersta)

Ännu mer lantligt än Viks central.
Precis. Vi passerade dessa hållplatser på väg till svampställen när jag var ung. Vi fnissade lite åt "mellersta".
Professionell tyckare
JohanB

Inlägg av JohanB »

Nu blir Mörby Centrum Danderyds Centrum. Men inte tunnelbanestationen, den fortsätter att heta det den heter. Ska bli intressant att följa i framtiden om någon av de två namnen viker sig för det andra, så att säga.

https://www.mitti.se/nyheter/nu-blir-ha ... c0717b2a73
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

JohanB skrev: torsdag 28 maj 2026 19:28 Nu blir Mörby Centrum Danderyds Centrum. Men inte tunnelbanestationen, den fortsätter att heta det den heter. Ska bli intressant att följa i framtiden om någon av de två namnen viker sig för det andra, så att säga.

1989 bytte ju stationen Handen bytte ju namn till Haninge Centrum. Bara 17 år senare byter det tillbaka till Handen.

Men ibland byter man ju namn av andra skäl. Slakthuset blev isstadion, och när Globen byggdes så bytte man namn till just Globen, ett kommersiellt namn som kanske då inte var så kontroversiellt. Vad skulle ett lämpligt namn för Globen bli om man skulle bestämma idag, utifrån verksamheten i området men utan att använda kommersiella namn, eller något av de urfåniga suffixen "staden" eller "strand"?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ska man utgå från verksamheten, så skulle det väl bli Arenastaden, men "staden" fick man ju inte använda. Jag har ett annat förslag. Jag markerade i kartbild.com stationens två entréer på en nutida flygbild. Sedan bytte jag till en karta från 1900-talets början. Stationen ligger på det som var Johanneshovs ägor, så Johanneshov blir ett bra namn. Då blir det inte problem om verksamheten förändras heller.
Skärmbild 2026-05-29 104112.png
Skärmbild 2026-05-29 104112.png (541.88 KiB) Visad 246 gånger
twr

Inlägg av twr »

Harald skrev: fredag 29 maj 2026 10:45 Ska man utgå från verksamheten, så skulle det väl bli Arenastaden, men "staden" fick man ju inte använda. Jag har ett annat förslag. Jag markerade i kartbild.com stationens två entréer på en nutida flygbild. Sedan bytte jag till en karta från 1900-talets början. Stationen ligger på det som var Johanneshovs ägor, så Johanneshov blir ett bra namn. Då blir det inte problem om verksamheten förändras heller.
Skärmbild 2026-05-29 104112.png
Intressant!

Nu ska ju den här stationen läggas ned om bara några år, men Tvärbanans hållplats blir kvar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Posttåget

Inlägg av Posttåget »

Jag tycker att det blir löjligt när kollektivtrafiken ska byta namn på grund av kommersiella verksamheter. Det är mycket skönt när de står emot och behåller "gamla" namn, t.ex. har ju "Globen" (som iofs från början var ett kommersiellt namn, men ändå används i folkmun) inte bytt namn till "Avicii Arena", och i Göteborg har spårvagnshållplatsen Rambergsvallen inte bytt namn till det (otroligt töntiga) nya namnet "Nordic Wellness Arena", och tur det!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Posttåget skrev: fredag 29 maj 2026 12:48 Jag tycker att det blir löjligt när kollektivtrafiken ska byta namn på grund av kommersiella verksamheter. Det är mycket skönt när de står emot och behåller "gamla" namn, t.ex. har ju "Globen" (som iofs från början var ett kommersiellt namn, men ändå används i folkmun) inte bytt namn till "Avicii Arena", och i Göteborg har spårvagnshållplatsen Rambergsvallen inte bytt namn till det (otroligt töntiga) nya namnet "Nordic Wellness Arena", och tur det!
"Globen" har aldrig varit ett komersiellt namn, arenan hette Stocckholm Glob Arena och sedan Stockholm Globe Arena. Och Isstadion vhette ju inte isstadion ufan Johanneshovs Isstadion.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

JohanB skrev: torsdag 28 maj 2026 19:28 Nu blir Mörby Centrum Danderyds Centrum. Men inte tunnelbanestationen, den fortsätter att heta det den heter. Ska bli intressant att följa i framtiden om någon av de två namnen viker sig för det andra, så att säga.

Om det inte längre finns något Mörby centrum varför ska då tunnelbanestationen heta det? Stationen är ju från början döpt efter Mörby centrum, då är det väl helt logiskt att stationen byter namn nu. Det kommer den göra snart, det ska bara stångas lite först.

En hållplats som är döpt efter en gata byter väl namn om gatan gör det.
Posttåget

Inlägg av Posttåget »

Hechtwagen skrev: fredag 29 maj 2026 14:04
Posttåget skrev: fredag 29 maj 2026 12:48 Jag tycker att det blir löjligt när kollektivtrafiken ska byta namn på grund av kommersiella verksamheter. Det är mycket skönt när de står emot och behåller "gamla" namn, t.ex. har ju "Globen" (som iofs från början var ett kommersiellt namn, men ändå används i folkmun) inte bytt namn till "Avicii Arena", och i Göteborg har spårvagnshållplatsen Rambergsvallen inte bytt namn till det (otroligt töntiga) nya namnet "Nordic Wellness Arena", och tur det!
"Globen" har aldrig varit ett komersiellt namn, arenan hette Stocckholm Glob Arena och sedan Stockholm Globe Arena. Och Isstadion vhette ju inte isstadion ufan Johanneshovs Isstadion.
Ja, det är väl sant. Varumärke är kanske ett bättre ord, men då blir det väldigt pilligt med vad som räknas, vilket jag ville undvika :wink:
Skriv svar