Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB
Inlägg: 598
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av JohanB »

ADDE skrev: måndag 18 maj 2026 20:14 Jag har bara hört att det är just pga, att C30 bromsar svagare än C20 som gör att C30 och Siemens-systemet på gröna linjen inte är anpassade till varandra.
Fast CX kördes ju på Bana 1 med Siemenssystemet i flera år, och de bromsade ju klart sämre än C20.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Odd »

Ja, det tycks handla om nån typ av kompabilitetsbrist mellan signalsystem och C30, möjligen även i kombination med projekteringen.

Är detta något man kan kompensera med, exempelvis att C30 får lägre sth på vissa sträckor där högre hastigheter skulle utgöra en risk för att bromskapaciteten inte räcker till?

Det där med dynamiska bromsar är knepigt. Tunnelvagnar med dynamisk broms har väl i regel en reglering av bromsförmågan för att kompensera för lasten, men det fungerar ju bara om man inte är överlastad och således inte längre kan kompensera för det. Jag har själv varit med om fenomenet vid flera tillfällen där tåget varit knôkfullt och resultatet är markant vid bromsning. C20 i varje fall hade en felkod för det och automatisk reducering till 40 km/h vid detekterad överlast.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: tisdag 19 maj 2026 17:08 Ja, det tycks handla om nån typ av kompabilitetsbrist mellan signalsystem och C30, möjligen även i kombination med projekteringen.

Är detta något man kan kompensera med, exempelvis att C30 får lägre sth på vissa sträckor där högre hastigheter skulle utgöra en risk för att bromskapaciteten inte räcker till?

Det där med dynamiska bromsar är knepigt. Tunnelvagnar med dynamisk broms har väl i regel en reglering av bromsförmågan för att kompensera för lasten, men det fungerar ju bara om man inte är överlastad och således inte längre kan kompensera för det. Jag har själv varit med om fenomenet vid flera tillfällen där tåget varit knôkfullt och resultatet är markant vid bromsning. C20 i varje fall hade en felkod för det och automatisk reducering till 40 km/h vid detekterad överlast.
Sedan är det ju väl praxis att man inte räknar bromskurvor / retardationsförmåga med elbroms utan bara ser till vad luftbrlmsen ger för retardation utan elbroms?
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Enceladus »

Nya t-banans djupaste punkt – 90 meter under Saltsjön i Stockholm
SVT Nyheter skrev:Den nya tunnelbanelinjen börjar sakta men säkert bli klar för öppning. Blåa och gröna linjen ska dras om och flera nya stationer väntar på att öppnas till 2028, därefter ska en ny, gul, linje pryda Stockholms tunnelbanenät.
Tuben går 90 meter under Djurgårdsfärjorna. Den djupaste punkten markeras med en röd prick. Förhoppningsvis hörs inte bullret från färjornas dieselmotorer!
C12C3C3C12
Inlägg: 2148
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Tänkte lägga näsan i blöt under Saltsjön, kommer att sakna gamla L19, hade en tur då och då med ett utgående tåg från Spångahallen till Hagsätra med byte vid Gup till L18 om jag kommer ihåg rätt. Köra på den gamla spårvagnssträckan ner till Stureby med gått om kurvor samt kort mellan hållplatserna, minns det än.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

https://nyatunnelbanan.se/nyheter/utbyg ... _WlL_6XLpA

När börjar Farstagrenens tåg trafiksättas via den nya tunneln? I höst?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar