Fast CX kördes ju på Bana 1 med Siemenssystemet i flera år, och de bromsade ju klart sämre än C20.
Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Ja, det tycks handla om nån typ av kompabilitetsbrist mellan signalsystem och C30, möjligen även i kombination med projekteringen.
Är detta något man kan kompensera med, exempelvis att C30 får lägre sth på vissa sträckor där högre hastigheter skulle utgöra en risk för att bromskapaciteten inte räcker till?
Det där med dynamiska bromsar är knepigt. Tunnelvagnar med dynamisk broms har väl i regel en reglering av bromsförmågan för att kompensera för lasten, men det fungerar ju bara om man inte är överlastad och således inte längre kan kompensera för det. Jag har själv varit med om fenomenet vid flera tillfällen där tåget varit knôkfullt och resultatet är markant vid bromsning. C20 i varje fall hade en felkod för det och automatisk reducering till 40 km/h vid detekterad överlast.
Är detta något man kan kompensera med, exempelvis att C30 får lägre sth på vissa sträckor där högre hastigheter skulle utgöra en risk för att bromskapaciteten inte räcker till?
Det där med dynamiska bromsar är knepigt. Tunnelvagnar med dynamisk broms har väl i regel en reglering av bromsförmågan för att kompensera för lasten, men det fungerar ju bara om man inte är överlastad och således inte längre kan kompensera för det. Jag har själv varit med om fenomenet vid flera tillfällen där tåget varit knôkfullt och resultatet är markant vid bromsning. C20 i varje fall hade en felkod för det och automatisk reducering till 40 km/h vid detekterad överlast.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3708
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Sedan är det ju väl praxis att man inte räknar bromskurvor / retardationsförmåga med elbroms utan bara ser till vad luftbrlmsen ger för retardation utan elbroms?Odd skrev: ↑tisdag 19 maj 2026 17:08 Ja, det tycks handla om nån typ av kompabilitetsbrist mellan signalsystem och C30, möjligen även i kombination med projekteringen.
Är detta något man kan kompensera med, exempelvis att C30 får lägre sth på vissa sträckor där högre hastigheter skulle utgöra en risk för att bromskapaciteten inte räcker till?
Det där med dynamiska bromsar är knepigt. Tunnelvagnar med dynamisk broms har väl i regel en reglering av bromsförmågan för att kompensera för lasten, men det fungerar ju bara om man inte är överlastad och således inte längre kan kompensera för det. Jag har själv varit med om fenomenet vid flera tillfällen där tåget varit knôkfullt och resultatet är markant vid bromsning. C20 i varje fall hade en felkod för det och automatisk reducering till 40 km/h vid detekterad överlast.
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Nya t-banans djupaste punkt – 90 meter under Saltsjön i Stockholm
Tuben går 90 meter under Djurgårdsfärjorna. Den djupaste punkten markeras med en röd prick. Förhoppningsvis hörs inte bullret från färjornas dieselmotorer!SVT Nyheter skrev:Den nya tunnelbanelinjen börjar sakta men säkert bli klar för öppning. Blåa och gröna linjen ska dras om och flera nya stationer väntar på att öppnas till 2028, därefter ska en ny, gul, linje pryda Stockholms tunnelbanenät.
-
C12C3C3C12
- Inlägg: 2148
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Tänkte lägga näsan i blöt under Saltsjön, kommer att sakna gamla L19, hade en tur då och då med ett utgående tåg från Spångahallen till Hagsätra med byte vid Gup till L18 om jag kommer ihåg rätt. Köra på den gamla spårvagnssträckan ner till Stureby med gått om kurvor samt kort mellan hållplatserna, minns det än.
Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
https://nyatunnelbanan.se/nyheter/utbyg ... _WlL_6XLpA
När börjar Farstagrenens tåg trafiksättas via den nya tunneln? I höst?
När börjar Farstagrenens tåg trafiksättas via den nya tunneln? I höst?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.