Kista - dagens nyhet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 752
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Kista - dagens nyhet

Inlägg av /jes »

Kista kontorsområde har utmaningar och uppges ha 30 % vakanser med många outhyrda kontorslokaler. Idag kommer nyheten som ryktats om länge - Ericsson flyttar från Kista. Regionens stora projekt med Tvärbanan och Blå linjen till Barkarby bygger väl delvis på den stora pendlingen till och från arbetsplatserna i Kista? Och som blir färre och färre. Kista som kluster har varit Stockholms stad stolthet och styrt Stockholms planering.

Alla människor är förstås betjänta av nya förbindelser oavsett vilken typ av resande vi pratar om men Kista som arbetsplats har väl haft stor betydelse för de investeringar som har gjorts och görs.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 78
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Kista - dagens nyhet

Inlägg av GustavS »

Som uppvuxen i Kista, och (föga förvånande) intresserad av Kistas utveckling och av kollektivtrafik så är min minnesbild ett rungande JA! (men har inge direktlänkar till relevanta stycken i plandokument).

Tunnelbanans förlängning kommer nog ändå bli en liten skjuts upp för Kista, men nog mest bara för centrum, inte märkbart för kontorsmarknaden.
Tvärbanan kan bli en pusselbit som hjälper pusha igång det hela igen - när det blir fullt i nya kontor i ännu centralare/attraktivare lägen såsom Arenastan, SolnaBP, Hagastan, osv.
well known yimby
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kista - dagens nyhet

Inlägg av Hechtwagen »

Ericsson har varit väldigt tydliga med att kriminaliteten i området gör det svärt för Ericsson att rekrytera personal med hög kompeyens dit.

Man undrar ju hur farligt det är att arbeta där Måndag-Fredag 9 till 17, antagligen inte särskillt farligt men något är det som Ericsson hakat upp sig på.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 752
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kista - dagens nyhet

Inlägg av /jes »

Hechtwagen skrev: måndag 25 maj 2026 17:18 Ericsson har varit väldigt tydliga med att kriminaliteten i området gör det svärt för Ericsson att rekrytera personal med hög kompeyens dit.

Man undrar ju hur farligt det är att arbeta där måndag-fredag 9 till 17, antagligen inte särskilt farligt men något är det som Ericsson hakat upp sig på.
Det är nog inte Ericsson som har "hakat upp" sig utan det handlar om de anställda som arbetar där som känner sig otrygga. Dessa tillhör säkert inte kategorin som som stämplar in klockan 9 och ut klockan 17, måndag till fredag. :D
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kista - dagens nyhet

Inlägg av Hechtwagen »

/jes skrev: måndag 25 maj 2026 17:37
Hechtwagen skrev: måndag 25 maj 2026 17:18 Ericsson har varit väldigt tydliga med att kriminaliteten i området gör det svärt för Ericsson att rekrytera personal med hög kompeyens dit.

Man undrar ju hur farligt det är att arbeta där måndag-fredag 9 till 17, antagligen inte särskilt farligt men något är det som Ericsson hakat upp sig på.
Det är nog inte Ericsson som har "hakat upp" sig utan det handlar om de anställda som arbetar där som känner sig otrygga. Dessa tillhör säkert inte kategorin som som stämplar in klockan 9 och ut klockan 17, måndag till fredag. :D
Ja och de har fört vidare detta till Ericsson som nu agerar så som alla som kan gör och flyttar från problemen.
Qus
Inlägg: 45
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Kista - dagens nyhet

Inlägg av Qus »

Det finns väl ingen som har en utbildning som vill jobba i ett så pass invandrartätt område som Kista? Då finns det andra alternativ.
Skriv svar