Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
twr

Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Inlägg av twr »

Intressant artikel: https://www.affarsvarlden.se/artikel/by ... P_mNFMVkwU

Ett alternativ som diskuterades var Gedser - Rostock, men det är väl antagligen inte aktuellt under överskådlig tid nu: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gedser-Ro ... rbindelsen

Sedan har det ju funnits idéer om en förbindelse mellan Skåne och Rügen också, en sträcka på över 70 kilometer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

Re: Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Inlägg av Breitspurbahn »

Sandhammaren-Bornholm-Köslin hade varit en intressant koppling mot central/östeuropa. Och hade kopplat Bornholm till fastlandet (Sverige).
Användarens profilbild
Lemanic

Inlägg av Lemanic »

Jag väntar ännu på att Europa kryper till korset och inrättar tematiska flerdagarsresor med sovvagn som redan är en grej i USA. En Europeisk ”Southwest Chief” hade startat i Stockholm och avslutats i Lissabon.

Om de brittiska öarna börjar bygga upp ”Irish Sea Bridge” kan de börja köra Dublin - Lissabon via Paris och Bilbao med.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Lemanic skrev: lördag 17 februari 2024 2:57 Jag väntar ännu på att Europa kryper till korset och inrättar tematiska flerdagarsresor med sovvagn som redan är en grej i USA. En Europeisk ”Southwest Chief” hade startat i Stockholm och avslutats i Lissabon.

Om de brittiska öarna börjar bygga upp ”Irish Sea Bridge” kan de börja köra Dublin - Lissabon via Paris och Bilbao med.
Vilka hinder finns då kvar som förhindrar ett sådant initiativ? Jag kan tänka mig att det finns ett antal.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Lemanic skrev: lördag 17 februari 2024 2:57 Jag väntar ännu på att Europa kryper till korset och inrättar tematiska flerdagarsresor med sovvagn som redan är en grej i USA. En Europeisk ”Southwest Chief” hade startat i Stockholm och avslutats i Lissabon.

Typ Orientexpressen?
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det finns ett litet problem med det, Irland, Portugal och Spanien har olika sortes bredspår, ok Spanien har vissa sträckor med normalspår.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag saknar färjan Rödby Färge till Puttgarden, lagom tid för att slänga i sig korv med surkål, då kände jag att jag var i Tyskland.

Det positiva med tunneln till Puttgarden är att restiden till kontinenten förkortas avsevärt, särskilt med tåg mot Hamburg. Saknar den tiden när tåget var draget av en V200.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Supertunneln försenas – ger Sverige chans att komma ikapp
DN skrev:– Planen nu är att öppna för bilar 2032 men när vi kan öppna järnvägen vet vi inte, kanske 2034.

Han pekar på miljöprocesserna i Tyskland.

– De är mycket svårare och tar betydligt längre tid där jämfört med i Danmark, det har vi fått inse. I Tyskland har 17 000 klagomål kommit in, i Danmark mycket få. Vi tog en kalkylerad risk när vi började bygga för sex år sedan. Att riva ingångna kontrakt hade varit dyrare.
Den tyska byråkratin räddar den svenska dumsnålheten. :lol:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 09 maj 2026 12:18 Supertunneln försenas – ger Sverige chans att komma ikapp
DN skrev:– Planen nu är att öppna för bilar 2032 men när vi kan öppna järnvägen vet vi inte, kanske 2034.

Han pekar på miljöprocesserna i Tyskland.

– De är mycket svårare och tar betydligt längre tid där jämfört med i Danmark, det har vi fått inse. I Tyskland har 17 000 klagomål kommit in, i Danmark mycket få. Vi tog en kalkylerad risk när vi började bygga för sex år sedan. Att riva ingångna kontrakt hade varit dyrare.
Den tyska byråkratin räddar den svenska dumsnålheten. :lol:
Vilken dumsnålhet är det som avses? Det är svårt när man inte för några egna resonemang, utan mest förlitar sig på citat från artiklar bakom betalvägg, som ex.vis dumsnåla Dagens Nyheter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar