Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: torsdag 30 april 2026 11:55
twr skrev: tisdag 03 mars 2026 12:43 Kommer Mälartåg och några eller alla fjärrtåg faktiskt även stanna här från december 2026 (T27)?
Mälartåg trafikerar inte Mälarbanan, men SJ har ansökt om uppehåll i Barkarby. Med ytterligare en station i Västerås kan banans trafikering behöva ses över!
Just det, det visste jag ju egentligen. Är det för att trafiken på banan är lönsam, så att SJ kör så många tåg att det inte behövs några Mälartåg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Ja, SJ driver trafiken kommersiellt. SJ har dessutom köpt in nya tåg som ska användas på linjen, utan att använda skattepengar.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: tisdag 05 maj 2026 6:43 Ja, SJ driver trafiken kommersiellt. SJ har dessutom köpt in nya tåg som ska användas på linjen, utan att använda skattepengar.
Jag brukar använda termen låtsaskomersiell trafik. SJ kör trafiken på egen risk, men inte utan skattepengar. SJ:s kunder får nämligen kraftigt subventionerade månadsbiljetter hos regionerna. Exempelvis fick Uppsalapendelns kunder månadsbiljetter hos SL och UL för endast 300 kr, en subvention på 1 630 kr. SL och UL sparade faktiskt pengar när Uppsalapendeln lades ner, trots att SJ inte fick skattepengar direkt.

Att trafikera både Sundbyberg och Barkarby är sannolikt inte kommersiellt lönsamt, men det spelar mindre roll då trafiken inte är kommersiell. SJ kan inte bära trafiken utan kraftiga subventioner från regionerna, och regionerna vill att både Sundbyberg och Barkarby ska trafikeras. Samtidigt finns alltid risken att någon räknenisse hos regionerna påpekar för politikerna att de kan spara pengar på att köra tågen själva.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: tisdag 05 maj 2026 11:40
Joakim W skrev: tisdag 05 maj 2026 6:43 Ja, SJ driver trafiken kommersiellt. SJ har dessutom köpt in nya tåg som ska användas på linjen, utan att använda skattepengar.
Jag brukar använda termen låtsaskomersiell trafik. SJ kör trafiken på egen risk, men inte utan skattepengar. SJ:s kunder får nämligen kraftigt subventionerade månadsbiljetter hos regionerna. Exempelvis fick Uppsalapendelns kunder månadsbiljetter hos SL och UL för endast 300 kr, en subvention på 1 630 kr. SL och UL sparade faktiskt pengar när Uppsalapendeln lades ner, trots att SJ inte fick skattepengar direkt.

Att trafikera både Sundbyberg och Barkarby är sannolikt inte kommersiellt lönsamt, men det spelar mindre roll då trafiken inte är kommersiell. SJ kan inte bära trafiken utan kraftiga subventioner från regionerna, och regionerna vill att både Sundbyberg och Barkarby ska trafikeras. Samtidigt finns alltid risken att någon räknenisse hos regionerna påpekar för politikerna att de kan spara pengar på att köra tågen själva.
Var finns informationen om fördelningen av Movingo?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: onsdag 06 maj 2026 16:40 Var finns informationen om fördelningen av Movingo?
"SJ:s biljetter hotar Movingos kalkyl"
UNT skrev:I höst införs Movingo, en 30-dagarsbiljett som för pendlare mellan Uppsala och Stockholm ska kosta 2 200 kronor och gälla på SJ:s tåg Uppsala–Stockholm samt inom SL:s och UL:s trafikområden. Av dessa 2 200 kronor tillfaller 300 kronor SL och UL. Resterande summa får SJ.
Jag vet inte hur fördelningen ser ut för SJ:s regionaltåg på Mälarbanan, men Uppsalapendelns finansiering har diskuterats flitigt i tidningsartiklar - liksom av SL:
Trafikförvaltningen skrev:Däremot tillkommer trafiken Stockholm-Uppsala där Region Stockholm och Region Uppsala kommer att fördela kostnader och intäkter utifrån befintlig modell beskriven i bilaga 3. Denna förändring förväntas, obeaktat behov av nya fordon, bidra med marginellt positiv ekonomisk effekt för Region Stockholm eftersom summan av förväntade biljettintäkter och minskat ersättning till SJ för periodkortsgiltighet förväntas överstiga trafikkostnaden.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag kan inte påstå att priserna har blivit billigare bara för att Mälartåg tog över uppsalapendelns trafik.

För sträckan Stockholm C-Uppsala C för en vuxen kostar ett 30-dagars kort 2560kr.

Som jämförelse kostar SL/UL-biljetten 2080kr.
duga

Inlägg av duga »

ADDE skrev: torsdag 07 maj 2026 18:32 Jag kan inte påstå att priserna har blivit billigare bara för att Mälartåg tog över uppsalapendelns trafik.

För sträckan Stockholm C-Uppsala C för en vuxen kostar ett 30-dagars kort 2560kr.

Som jämförelse kostar SL/UL-biljetten 2080kr.
2560kr jämförs med 2200kr år 2017.

Självklart är SL/UL billigare än Movingo.
Skriv svar