SL missade ett utmärkt tillfälle att förlänga linje 5 till Östbergahöjden...Mitt i skrev:Inne i bussterminalen uppgraderar man brandskyddet och byter sprinklersystem, för att göra terminalen säkrare. Det arbetet blir enligt SL klart i slutet av 2026. Först därefter får busslinje 5, som går mellan Liljeholmen och Karolinska sjukhuset i Solna, tillbaka sin hållplats under tak.
Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår
Farlig genväg lockar busspendlare i Liljeholmen
Stans nya blåbuss får toppbetyg av resenärerna
Fler avgångar inducerar fler resenärer. Linje 5 är en blåbuss, men trafikeras inte som en sådan - den stannar på alla hållplatser. När förlängs den till Östberga?Mitt i skrev:Det gillar resenärerna. Enligt underlaget, som bland annat bygger på kundtjänstärenden, är kunderna betydligt nöjdare med 5:an än 77:an. Strax under 90 procent av de tillfrågade är nöjda med turtätheten, jämfört med drygt 40 för 77:an.
[...]
SL har också mätt antal påstigande vid Fridhemsplan och Hornstull, och den datan visar att många resenärer sannolikt strömmar över mellan linje 4 och linje 5. Däremot har fler rest från Hornstull än tidigare, 20 procent av de påstigande ses som ”nya” resenärer som inte går att koppla till gamla 77:an.
[...]
– Det är femman jag väntar på. Fyran har ändrat hållplats så det är väldigt bra, femman stannar närmare dit jag ska. Jag tycker att den fungerar som ett bra komplement till fyran, den fyller absolut en funktion på det sättet.
Vore intressant att få veta vad det är man väntar på, varför tar den inte över delen som idag körs av 134?
Är det olika kontrakt som måste löpa ut? är det en ombyggnad av gatan nånstans som måste göras först? vad?
Om den iaf gick till Årstaberg skulle den nog kunna suga upp fler resenärer där.
Är det olika kontrakt som måste löpa ut? är det en ombyggnad av gatan nånstans som måste göras först? vad?
Om den iaf gick till Årstaberg skulle den nog kunna suga upp fler resenärer där.
well known yimby
Eller är det helt enkelt så att man vill skapa ett artificiellt behov av lillputtunnelbanan?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
En nackdel med det är att man får ett sämre byte till tunnelbanan i Liljeholmen.GustavS skrev: ↑lördag 18 april 2026 8:38 Vore intressant att få veta vad det är man väntar på, varför tar den inte över delen som idag körs av 134?
Det bästa på sikt skulle vara spårväg på linje 5, då kan man utnyttja befintliga spår Liljeholmen - Årstaberg, och förlänga till Östbergahöjden i söder. Kapaciteten skulle vara jämförbar med Gula linjen, restiden längre för långa resor, restiden kortare för en en del kortare resor på grund av tätare stationer som är tillgängliga i gatuplan, och investeringskostnaden betydligt lägre. Men Sverigeförhandlingen gjorde ingen trafikslagsneutral utredning, politikerna hade redan bestämt sig för att de ville ha en tunnelbana efter att Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna vid olika tillfällen hade gjort utspel om det åren före.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.