Gammal busstation.

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
buslover

Gammal busstation.

Inlägg av buslover »

Hejsan alla bussälskare! Jag kommer ihåg en gammal busstation på Malmskillnadsgatan i Stockholm. Kan någon berätta lite mer om den och kanske vet ni vilken buss som stannade där? :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Re: Gammal busstation.

Inlägg av Kristofer »

Det beror lite på hur långt tillbaka du tänker.
För mycket länge sedan var Brunkebergstorg, i Malmskillnadsgatans södra ände, en busstation för bussar och trådbussar mot Söderort. Bland annat linjerna 79, 90 och 91 vände där. Men det var innan Klarakvarteren revs.
Sedan har det också gått bussar på själva Malmskillnadsgatan. I senare tid (i alla fall från 80-talet fram till 2015) var det linje 43 som på södergående gick i Döbelnsgatan - Malmskillnadsgatan. Norrut körde man istället Regeringsgatan. Den hade hållplatser på Malmskillnadsgatan i höjd med David Bagares gata och Oxtorgsgatan.
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
reiteratedetergent

Re: Gammal busstation.

Inlägg av reiteratedetergent »

buslover skrev: måndag 30 mars 2026 10:27 Hejsan alla bussälskare! Jag kommer ihåg en gammal busstation på Malmskillnadsgatan i Stockholm. Kan någon berätta lite mer om den och kanske vet ni vilken buss som stannade där? :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:
Stämmer 👍

Värt att tillägga att Brunkebergstorg var en riktig knutpunkt förr, men försvann i takt med cityombyggnaden. Linje 43 var i princip sista linjen på Malmskillnadsgatan innan den drogs om/ lades ner.
Skriv svar