[Sthlm] Mutmisstankar mot Trafikförvaltningen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: [Sthlm] Mutmisstankar mot Trafikförvaltningen
Noga räknat är styrelseledamöterna till 100 % män och styrelsesuppleanterna till 100 % kvinnor samt befattningshavarna till 100 % kvinnor. Det är alltså en man som är styrelseledamot och en kvinna som är styrelsesuppleant och verkställande direktör.
De verkar vara bra på att tjäna pengar men inte så bra på att skatteplanera.
Muthärvan på SL: Extern granskning – men inte av ledning
Det är just styrelseledamoten som har häktats. Han har andra aktiva företagsengagemang i Sverige. Det har även vd:n, och hon förkommer i tidigare domar.Bussmagasinet skrev:Det var i tisdags förra veckan som fyra personer greps av polisen, misstänkta för grova mutbrott. Senare greps också en femte person. Förutom anställda på SL är de misstänkta anställda på Advercity Sverige, en av dessa har en nyckelroll på företaget. SL uppger att man inte har någon direkt avtalsrelation med bolaget och att det har verkat som underleverantör till åtminstone en av SL:s leverantörer.
Tingsrätten i Stockholm har på åklagarens begäran beslutat att genom kvarstad frysa sex miljoner kronor i Advercity Sveriges tillgångar.
I fredags häktade Stockholms Tingsrätt dels en man som sedan fem år arbetar med fastighetsförvaltning vid SL, dels en man som har en ledande position inom Advercity Sverige.
FUT skapades just för att slippa dessa problem...
Med mindre insyn och så stora belopp i rullning som ökar ju snarare dessa typer av risker.
Men det var ju inte därför FUT/SL Nya Tunnelbanan AB (559318-0770) skapades, utan för att separera risken från driften. Det bildades alltså just bland annat för att sådana här händelser inte skall sprida sig vidare till SL/SLL/TF/RS utan kapslas in i den organisationen. Det är alltså en form av modern riskhantering för att begränsa ev skador. De än så länge ungefär 60-procentiga kostnadsökningarna är ju ett bra exempel på hur man kan isolera ansvaret.
Så du har ju på sätt och vis rätt i att "FUT skapades just för att slippa dessa problem...", men inte kanske som du egentligen avsåg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Nu börjar det komma mer detaljer om härvans omfattning. Det är fyra personer inom SL/SLL/TF/RS som misstänks ha tagit emot runt 15 miljoner kr i ersättning för tilldelning av uppdrag. Själva värdet av affärerna som dessa mutor lett till är väl än så länge okänt.
Den för givande av muta häktade är verksam i flera bolag med samma adress och en annan person är VD i dessa. De har inga anställda, så frågan är om de har gjort något mer än en webbsida. De har tillsammans en omsättning på knappt 19 miljoner. Om 14-15 miljoner har betalats i mutor, så undrar man varifrån de pengarna kommer. SVT uppger: Företagaren är misstänkt för att genom sitt bolag ha betalat ut pengar för att få uppdrag som underleverantör till ett företag som SL har avtal med.
Det verkar inte särskilt troligt. SL bestämmer väl inte vilka underleverantörer deras leverantörer ska ha. Är det inte troligare att det SL:s avtalspart som har mutat sig till ett avtal och slussat mutorna genom ett annat företag. Någon annan verksamhet än att betala mutor verkar det senare företaget inte ha haft.
Det verkar inte särskilt troligt. SL bestämmer väl inte vilka underleverantörer deras leverantörer ska ha. Är det inte troligare att det SL:s avtalspart som har mutat sig till ett avtal och slussat mutorna genom ett annat företag. Någon annan verksamhet än att betala mutor verkar det senare företaget inte ha haft.
Muthärvan på SL: femton miljoner i mutorOdd skrev: ↑onsdag 18 februari 2026 14:33 Nu börjar det komma mer detaljer om härvans omfattning. Det är fyra personer inom SL/SLL/TF/RS som misstänks ha tagit emot runt 15 miljoner kr i ersättning för tilldelning av uppdrag. Själva värdet av affärerna som dessa mutor lett till är väl än så länge okänt.
Bussmagasinet rapporterar att det bestickande företaget tjänade pengar på mutorna, trots att det inte hade någon direkt avtalsrelation med Trafikförvaltningen.Bussmagasinet skrev:Åklagare Arne Fors säger till P4 Stockholm att mutorna har gett effekt.
– Under åren har företaget fått in belopp som överstiger mutorna. Det ser ut som att företaget tjänat pengar på det här, säger han till P4 Stockholm.
[...]
Det var i tisdags förra veckan som fyra personer greps av polisen, misstänkta för grova mutbrott. Senare greps också en femte person. Förutom anställda på SL är en av de misstänkta anställd på Advercity Sverige, och har en nyckelroll på företaget. SL uppger att man inte har någon direkt avtalsrelation med bolaget och att det har verkat som underleverantör till åtminstone en av SL:s leverantörer.
Vad som är mest troligt i detta fall vet jag inte men att en offentlig upphandlare styr vilka underleverantörer som ska tas in har jag flera exempel på.Harald skrev: ↑onsdag 18 februari 2026 15:59 SL bestämmer väl inte vilka underleverantörer deras leverantörer ska ha. Är det inte troligare att det SL:s avtalspart som har mutat sig till ett avtal och slussat mutorna genom ett annat företag. Någon annan verksamhet än att betala mutor verkar det senare företaget inte ha haft.
Vad har man haft för grund för det? Kan du ge något exempel?BSB101 skrev: ↑torsdag 19 februari 2026 18:56Vad som är mest troligt i detta fall vet jag inte men att en offentlig upphandlare styr vilka underleverantörer som ska tas in har jag flera exempel på.Harald skrev: ↑onsdag 18 februari 2026 15:59 SL bestämmer väl inte vilka underleverantörer deras leverantörer ska ha. Är det inte troligare att det SL:s avtalspart som har mutat sig till ett avtal och slussat mutorna genom ett annat företag. Någon annan verksamhet än att betala mutor verkar det senare företaget inte ha haft.
Kritik: SL borde sett varningstecken innan mutmisstankarna
En expert inom ekonomisk brottsprevention anser att Trafikförvaltningen borde ha sett varningstecken. Om problemet är inkompetens så är FUT en lösning.P4 Stockholm skrev:Ett bolag köpt av kriminella och en misstänkt falsk årsredovisning. Det är två varningstecken kring det mutmisstänkta företaget som SL borde ha sett, säger Anders Björkenheim, expert inom ekonomisk brottsprevention.
- dr Cassandra Nojdh
Det är många som vill dra slutsatser redan, på ganska bristfälliga underlag.Enceladus skrev: ↑fredag 20 februari 2026 11:39Kritik: SL borde sett varningstecken innan mutmisstankarna
En expert inom ekonomisk brottsprevention anser att Trafikförvaltningen borde ha sett varningstecken. Om problemet är inkompetens så är FUT en lösning.P4 Stockholm skrev:Ett bolag köpt av kriminella och en misstänkt falsk årsredovisning. Det är två varningstecken kring det mutmisstänkta företaget som SL borde ha sett, säger Anders Björkenheim, expert inom ekonomisk brottsprevention.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Det ska man nog inte vara så säker på. På samma adress som det misstänkta företaget finns flera företag med samma personer inblandade och en del av dem uppges syssla med underhåll och byggnad av spår. Det finns nog skäl för både FUT och TF att undersöka hur saker har gått till. Men förhoppningsvis kommer förundersökningen att gräva i det.
- dr Cassandra Nojdh
Precis. Likaväl här som där ute finns en del som gärna drar förhastade slutsatser.Harald skrev: ↑fredag 20 februari 2026 14:34Det ska man nog inte vara så säker på. På samma adress som det misstänkta företaget finns flera företag med samma personer inblandade och en del av dem uppges syssla med underhåll och byggnad av spår. Det finns nog skäl för både FUT och TF att undersöka hur saker har gått till. Men förhoppningsvis kommer förundersökningen att gräva i det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Grunden har varit att man vill ha en viss underleverantör, detta är givetvis inget som är okej enligt gällande lagstiftning.Harald skrev: ↑torsdag 19 februari 2026 20:52Vad har man haft för grund för det? Kan du ge något exempel?BSB101 skrev: ↑torsdag 19 februari 2026 18:56Vad som är mest troligt i detta fall vet jag inte men att en offentlig upphandlare styr vilka underleverantörer som ska tas in har jag flera exempel på.Harald skrev: ↑onsdag 18 februari 2026 15:59 SL bestämmer väl inte vilka underleverantörer deras leverantörer ska ha. Är det inte troligare att det SL:s avtalspart som har mutat sig till ett avtal och slussat mutorna genom ett annat företag. Någon annan verksamhet än att betala mutor verkar det senare företaget inte ha haft.
Muthärvan på SL sväller
En sjunde person misstänks för brott kopplat till muthärvan på SL (d.v.s. Trafikförvaltningen).Bussmagasinet skrev:Den misstänkta muthärvan på Trafikförvaltningen i Region Stockholm, SL, sväller. Ytterligare en person misstänks vara inblandad i upplägget av mutbrotten. Personen är anställd på ett byggföretag som SL har avtal med, rapporterar Sveriges Radio P4 Stockholm.
- dr Cassandra Nojdh
Primärkällan (som Tulo iofs. också länkar till i den aktuella artikeln i Bussmagasinet):Enceladus skrev: ↑fredag 13 mars 2026 10:44 Muthärvan på SL sväller
En sjunde person misstänks för brott kopplat till muthärvan på SL (d.v.s. Trafikförvaltningen).Bussmagasinet skrev:Den misstänkta muthärvan på Trafikförvaltningen i Region Stockholm, SL, sväller. Ytterligare en person misstänks vara inblandad i upplägget av mutbrotten. Personen är anställd på ett byggföretag som SL har avtal med, rapporterar Sveriges Radio P4 Stockholm.
https://www.sverigesradio.se/artikel/av ... rvan-pa-sl
Den mest utförliga beskrivningen jag hittills har sett av saken: https://www.dn.se/ekonomi/mutanklagade- ... r-till-sl/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
DN har idag en artikel om muthärvan, och den verkar klargöra vad det handlar om.
Mutanklagade bolaget sålde ”dålig kopia” av Görans busskur till SL
Och det handlar framför allt om plagiat och dålig kvalitet, falska fakturor och som tidigare varit känt, mutor. Och det hela verkar ha rullats upp av att den tidigare leverantören av kurerna, modell City 90, funderade på varför det har kommit upp nya korer med samma formspråk, men annan modell, i Norrtälje utan att de har fått nån beställning.
Mutanklagade bolaget sålde ”dålig kopia” av Görans busskur till SL
Och det handlar framför allt om plagiat och dålig kvalitet, falska fakturor och som tidigare varit känt, mutor. Och det hela verkar ha rullats upp av att den tidigare leverantören av kurerna, modell City 90, funderade på varför det har kommit upp nya korer med samma formspråk, men annan modell, i Norrtälje utan att de har fått nån beställning.
- dr Cassandra Nojdh
Det är tydligen så att den huvudmisstänkte (som är verklig huvudman för Advercity Väderskydd), med hjälp av en kumpan på byggbolaget Heving & Hägglund, som SL har avtal med, luftfakturerat SL på pengar som sedan betalats som mutor till SL-anställda. Men den huvudmisstänkte verkar ju inte själv ha tjänat några jättestora pengar på detta. Är det här något slags förbrott för att försäkra sig om en order när den stora busskursupphandlingen skulle genomföras? Eller är det bara en konstruktion för att mjölka SL på pengar? Boksluten verkar innehålla ganska stora inslag av kreativ bokföring. Balansräkningen är ju totalt ihålig. https://www.merinfo.se/foretag/Advercit ... /nyckeltal
Bakgrunden är tydligen den arkitekttävling som beskrevs i denna tråd: viewtopic.php?t=42310
men genomförandet av denna verkar ha gå i stå, än mer nu förstås. Förr eller senare spricker ju bubblan om inga varor kan levereras.
Intressant att se att hela 38 företag är registrerade på adressen Fyrisborgsgatan 5:
https://www.ratsit.se/5590660964-Adverc ... Sverige_AB
Företagsnamnen ger ju ett särdeles förtroendeinjagande intryck. Det är tydligen någon form av företagshotell:
https://workaround.io/se/listing/3439
Nästan ute vid Fysislund: https://maps.app.goo.gl/jZQVkgtNRLyaSNUx6
Jag kan bara påminna mig att jag varit därute en enda gång under min Uppsalatid, då jag hade ett tjänsteärende till dåvarande Pharmacia.
Bakgrunden är tydligen den arkitekttävling som beskrevs i denna tråd: viewtopic.php?t=42310
men genomförandet av denna verkar ha gå i stå, än mer nu förstås. Förr eller senare spricker ju bubblan om inga varor kan levereras.
Intressant att se att hela 38 företag är registrerade på adressen Fyrisborgsgatan 5:
https://www.ratsit.se/5590660964-Adverc ... Sverige_AB
Företagsnamnen ger ju ett särdeles förtroendeinjagande intryck. Det är tydligen någon form av företagshotell:
https://workaround.io/se/listing/3439
Nästan ute vid Fysislund: https://maps.app.goo.gl/jZQVkgtNRLyaSNUx6
Jag kan bara påminna mig att jag varit därute en enda gång under min Uppsalatid, då jag hade ett tjänsteärende till dåvarande Pharmacia.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.