SL:s framtida betalsystem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL:s framtida betalsystem
Har väl fuskats med detta i flera år hos bland annat Västtrafik och Skånetrafiken (via den appen som nämns här ovan i nån artikel), inte tillåtet där heller, men de har då inte gjort några större försök att stoppa det känns det som, enbart lite artiklar och inslag om aja baja. Så kommer SL försöka, eller kommer det bara skrivas om aja baja, och sedan händer inget mer? Bästa vore ju att bara införa vettiga biljetter som är billiga och gör kollektivtrafiken attraktiv. Varför betala 44 spänn för att åka tunnelbana i 10 minuter (eller gå i 40), äta lunch med sin vän, sedan betala 44 spänn igen för att åka tillbaka? SL borde införa biljetter med kort eller lång giltighet, säg 15, 30, 60, 90 och 120 minuter. Stockholms län är för stort för enhetstaxa på enkelbiljetter tycker jag. Och som då inte gäller när den gått ut - dvs, du ska ha klivit av när biljetten går ut. Eller gå all the way, check in - check ut! Betala för precis hur långt du åker.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
-
Lennart Petersen
Snårigt regelverk men det handlar alltså om prenumerationslösningen där man ska kunna låna ut biljetten för en dag i sänder ett antal gånger. Och där sägs alltså att det inte får ske mot ekonomisk ersättning. SL biljettregler 2.5.7 Vilket torde vara svårt att stävja även om det sägs att man kan bli avstängd från prenumerationen. Det vanligaste torde väl dock vara att biljetten lånas inom familjen eller ?kildor skrev: ↑lördag 31 januari 2026 22:25Jo, SL:s regler tillåter inte att man lånar ut sin biljett mot betalning. Men i praktiken kommer man inte kunna förhindra den här typen av biljettuthyrning. Det är därför man inte ska skapa sådana här lösningar som man lätt kan fuska med.Lennart Petersen skrev: ↑lördag 31 januari 2026 2:09 Ja det strider ju inte mot lagen eller SL regelverk
Svar: Få resenärer vill ha SL-kort enbart för resdagar
Här är några intressanta uppgifter om den tidigare 10/30-biljetten. Jag har alltid varit skeptisk till idén att uppmuntra privatbilism på helger.DN skrev:Idén var klart bättre än resultatet. Det motsvarade någon promille av biljetterna. Bara var sjätte person som testade biljetten köpte den igen. Resten återgick till enkelbiljett eller befintligt 30-dagarskort. De flesta regioner har i dag avslutat biljetten.
Biljetter av denna typ, oavsett antal resdagar, tenderar dessutom att motverka ökat resande – särskilt fritidsresande – eftersom varje resa i praktiken innebär ett nytt beslut: bil eller kollektivtrafik?
Som trafikregionråd vill jag underlätta för pendlarna – men även för fritidsresenärerna. Med SL kostar det lika mycket oavsett hur långt du åker, och en av fem resor med 30-dagarskortet görs på helgen. Det finns nämligen mycket att se och göra i hela vårt vackra län.
Frågan är vilka personer man skulle locka över om man inför pristak och/eller 10/30-biljett? Bilister? Cyklister? Gångtrafikanter? Alla tre grupper? Finns det ens en vinst med att locka över de två senare grupperna?
Som sällanåkare som jag så skulle jag lätt välja att ha en biljett som inte kostar så mycket som dagens dygnsbiljett. Och det skulle vara enkelt, ett pristak på 2 biljetter per trafikdygn.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
SL:s nya erbjudande: Åk hela dagen för 40 kronor
SL tror att kostnaden blir en bit under fem miljoner kronor i uteblivna biljettintäkter. Hur mycket ökar resandet? Det kan vara bra att veta om pristak ska införas!Mitt i skrev:Fredagen den 17 april firas för första gången "World public transport day" – kollektivtrafikdagen – vilket SL uppmärksammar med en specialbiljett som gäller just detta datum.
För 40 kronor blir det ett helt dygns fritt resande, 20 kronor för den som har reducerat pris. Normalpriset är 180 respektive 110 kronor.
[...]
– Istället för tillfälliga jippon en gång om året bör SL införa ett pristak på biljetterna, så att resenärerna alltid får det bästa möjliga priset varje dag. På så sätt kan vi på riktigt vinna tillbaka resenärerna och få fler att välja kollektivtrafiken, säger oppositionsregionrådet Carl-Johan Schiller (KD).
Carl-Johan Schiller (KD) har uppenbarligen inte förstått något alls.
Det här handlar inte om att ställa ett jippo, en engångsföreteelse, mot en permanent åtgärd. Båda kan naturligtvis göras oberoende av varandra. Och när man lägger ner tiotals miljarder på onödiga gula tunnelbanelinjer, då ter sig fem miljoner som ganska futtigt.
Den kampanjen borde naturligtvis utökas. Varför inte ha en lördagsbiljett som kostar 80 kr och som gäller hela lördagstrafikdygnet? Det tror jag skulle bli en utmärkt idé. Och det går alldeles utmärkt att kombinera med att man har maxtaxa löpande per dag, vecka, månad och år.
Det här handlar inte om att ställa ett jippo, en engångsföreteelse, mot en permanent åtgärd. Båda kan naturligtvis göras oberoende av varandra. Och när man lägger ner tiotals miljarder på onödiga gula tunnelbanelinjer, då ter sig fem miljoner som ganska futtigt.
Den kampanjen borde naturligtvis utökas. Varför inte ha en lördagsbiljett som kostar 80 kr och som gäller hela lördagstrafikdygnet? Det tror jag skulle bli en utmärkt idé. Och det går alldeles utmärkt att kombinera med att man har maxtaxa löpande per dag, vecka, månad och år.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
MP vill förlänga SL:s enkelbiljett till 90 minuter
Östgötatrafiken, Skånetrafiken och Blekingetrafiken har alla ett dagligt pristak som motsvarar två enkelbiljetter! Enkelbiljetter gäller mellan 60 och 120 minuter.
SL-resan 40 procent dyrare på sex år
SL:s 24-timmarsbiljett kostar 180 kronor. Fyra enkelbiljetter, i nuläget 75-minutersbiljetter, kostar 172 kronor. Är det någonsin en bra idé att välja den tidigare?Mitt i skrev:Efter Mitt i:s rapportering om Sigtunabon Birgitta Ekström som inte hinner hem på SL:s enkelbiljett, har Miljöpartiet i regionen ett nytt vallöfte.
Partiet vill förlänga enkelbiljetten från 75 minuter till 90 minuter.
[...]
Även Centerpartiet går till val på en längre enkelbiljett. De föreslår 100 minuter – men också ytterligare förslag som till exempel fria resor för alla över 85.
Östgötatrafiken, Skånetrafiken och Blekingetrafiken har alla ett dagligt pristak som motsvarar två enkelbiljetter! Enkelbiljetter gäller mellan 60 och 120 minuter.
SL-resan 40 procent dyrare på sex år
SL:s kunder reser mindre men betalar mer. Detta beror på att nästan varannan resa numera sker med enkelbiljett. Ökar eller minskar intäkterna med pristak?Mitt i skrev:Sammantaget har de ändrade köpmönstren gjort att SL får in betydligt mer i intäkt per resa. En del av intäktsökningen förklaras av att biljettpriserna har höjts med runt 17 procent sedan 2019.
Men totalt sett har en genomsnittlig SL-resa blivit 40 procent dyrare för resenären – vilket alltså bara till en mindre del förklaras av att biljetterna har gått upp.
Just nu håller SL på att utreda införandet av ett pristak, så kallad capping, som innebär att den som gör ett antal enkelresor under ett dygn eller en månad aldrig behöver betala mer sammantaget än vad en periodbiljett skulle kosta. Uppdraget kommer från politikerna och ett konkret förslag till pilotförsök ska presenteras senare i år.