Några timmar i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Några timmar i Göteborg
Hej!
Undertecknad är signalingenjör och kommer att ha några timmar över i Göteborg senare denna vecka.
Jag vore tacksam för tips om tekniska sevärdheter, i första hand inom GS, som man kan åka och titta på.
Undertecknad är signalingenjör och kommer att ha några timmar över i Göteborg senare denna vecka.
Jag vore tacksam för tips om tekniska sevärdheter, i första hand inom GS, som man kan åka och titta på.
Re: Några timmar i Göteborg
Du kan åka till Gamlestads torg och se hur man får igenom 36 eller 45 (beroende på när du har dina timmar) tåg per timme och riktning på en sträcka med korsande tågvägar i båda ändarna. Schematisk bild av spårsystemet med signaler finns här: viewtopic.php?t=40051
Tackar!
Jag tänkte försöka titta på någon anläggning med punktsignaler också. Är möjligen slingan vid Nymånegatan utrustad med sådana?
Jag tänkte försöka titta på någon anläggning med punktsignaler också. Är möjligen slingan vid Nymånegatan utrustad med sådana?
Nymånegatan hade punktsignaler när jag senast var där härom året.

Bilden visar punktsignaler på sträckan Beväringsgatan - Nymånegatan.
På banan mot Kortedala och Bergsjön finns dessutom "linjeblockering" med huvudsignaler på sträckor genom tunnlar samt i ena riktningen nordost om Bellevue pga kurva med dålig sikt.

Bilden ovan visar punktsignaler där vändslingan vid Nymånegatan korsar de genomgående spåren. I bakgrunden skymtar två tätt placerade huvudsignaler för tunneln.

Bilden ovan visar huvudsignalen före kurvan vid Bellevue
En handritad skiss över signalerna kring Nymånegatan 2015:

Hållplatsen Beväringsgatan ligger nedanför skissens underkant.
Sedan dess har det tillkommit ytterligare huvudsignaler i anslutning till tunnlarna. Principen för tunnelsignalering verkar numera vara att man har en huvudsignal ungefär vid infarten och en vid eller bortom utfarten från varje tunnel. Samt att även sträckorna mellan tunnlarna ingår i blocksystemet.
Punktsignaler finns väl även vid Wieselgrensplatsen (korsning med dålig sikt).
Bilden visar punktsignaler på sträckan Beväringsgatan - Nymånegatan.
På banan mot Kortedala och Bergsjön finns dessutom "linjeblockering" med huvudsignaler på sträckor genom tunnlar samt i ena riktningen nordost om Bellevue pga kurva med dålig sikt.
Bilden ovan visar punktsignaler där vändslingan vid Nymånegatan korsar de genomgående spåren. I bakgrunden skymtar två tätt placerade huvudsignaler för tunneln.
Bilden ovan visar huvudsignalen före kurvan vid Bellevue
En handritad skiss över signalerna kring Nymånegatan 2015:

Hållplatsen Beväringsgatan ligger nedanför skissens underkant.
Sedan dess har det tillkommit ytterligare huvudsignaler i anslutning till tunnlarna. Principen för tunnelsignalering verkar numera vara att man har en huvudsignal ungefär vid infarten och en vid eller bortom utfarten från varje tunnel. Samt att även sträckorna mellan tunnlarna ingår i blocksystemet.
Punktsignaler finns väl även vid Wieselgrensplatsen (korsning med dålig sikt).
/Gunnar Ekeving
-
chiefbadelynge
Hej igen!
Tack för tipset om Gamlestads torg – det låter verkligen intressant med den täta trafiken och korsande spårvägar. Det ska jag försöka hinna med.
Angående Nymånegatan: är slingan där utrustad med punktsignaler, eller är det fortfarande huvudsakligen linjesignaler? Finns det någon annan plats i GS-nätet där man tydligt kan studera modern signalteknik i drift, särskilt vid vändslingor eller depåanslutningar?
Hur ser det ut med prioritering i korsningar – används aktiv spårvagnsprioritering via radio/GPS, eller sker det via traditionella spårkontakter?
Alla tips uppskattas!
Vänliga hälsningar,
Anders
Tack för tipset om Gamlestads torg – det låter verkligen intressant med den täta trafiken och korsande spårvägar. Det ska jag försöka hinna med.
Angående Nymånegatan: är slingan där utrustad med punktsignaler, eller är det fortfarande huvudsakligen linjesignaler? Finns det någon annan plats i GS-nätet där man tydligt kan studera modern signalteknik i drift, särskilt vid vändslingor eller depåanslutningar?
Hur ser det ut med prioritering i korsningar – används aktiv spårvagnsprioritering via radio/GPS, eller sker det via traditionella spårkontakter?
Alla tips uppskattas!
Vänliga hälsningar,
Anders
Från Gamlestaden är det inte alltför långt till Angered. Angeredsbanan är "tunnelbaneliknande" och går i vänstertrafik och har den enda underjordiska stationen, Hammarkullen. Ändhållplatsen Angered är en väl utformad bytespunkt mellan spårväg och buss. Jag vet inte så mycket just om signalfrågor, men det är mitt tips. Titta på ett flygfoto så får du en känsla för hur bytespunkten ser ut.chiefbadelynge skrev: ↑onsdag 04 mars 2026 7:52 Hej igen!
Alla tips uppskattas!
Vänliga hälsningar,
Anders
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nu har man "sanerat" än mer vid Nymånegatan. Norrifrån längs "linjen" från tunneln finns fortfarande två punktsignaler, men vid hållplatsen finns idag bara tre stycken kvar runt själva korsen. I sydänden finns bara en växelkontrollsignal på norrspåret, ingen signal alls på söderspåret.
Intressant nog verkar man körställa punktsignalen vid norrgående plattformen genom SoftPrio. Undrar om detsamma gäller de två signalerna på slingspåret? Jag antar att signalerna för sydgående trafik från tunneln fungerar automatiskt.
Intressant nog verkar man körställa punktsignalen vid norrgående plattformen genom SoftPrio. Undrar om detsamma gäller de två signalerna på slingspåret? Jag antar att signalerna för sydgående trafik från tunneln fungerar automatiskt.
Intressant att punktsignalerna i sydänden försvunnit. De hade troligen satts upp för att ge bättre säkerhet vid "backvändning" i slingan, alltså att vagnar från Kortedala eller Bergsjön vänder genom att använda slingan i motsatt riktning mot normalt. Sådan vändning genom backning behövs när det av någon anledning är avstängt t ex vid Bellevue (som ligger söder om Nymånegatan).Anders_W skrev: ↑lördag 07 mars 2026 10:47 Nu har man "sanerat" än mer vid Nymånegatan. Norrifrån längs "linjen" från tunneln finns fortfarande två punktsignaler, men vid hållplatsen finns idag bara tre stycken kvar runt själva korsen. I sydänden finns bara en växelkontrollsignal på norrspåret, ingen signal alls på söderspåret.
Punktsignalanläggningen vid Nymånegatan kom till under en tid när vissa platser i spårvägsnätet försågs med väldigt många signaler. Ett exempel är Munkebäckstriangeln, där det kom upp en mängd huvudsignaler, som aldrig togs i bruk viewtopic.php?f=2&t=35544&start=20. Även vid Nymånegatan var det några signaler som aldrig togs i bruk.
/Gunnar Ekeving
Jag lade märke till att alla GS:s huvudsignaler på stolpen har en liten låst låda. Rymmer den månne don för att lokalmanövrera signalen? (I NYC:s tunnelbana hade man tidigare en knapp på varje signal, som drog upp signalen i "stop-and-proceed" och som föraren klev ut och tryckte på vid störningar.)
En annan reflektion är att när man använder kollektivtrafiksignaler och det finns mer än en möjlig tågväg så sätter GS upp en trafiksignalampel per tågväg (som i t.ex. Berlin) men låter ändå växelkontrollsignalen sitta kvar. I Stockholm nöjer man sig med en ampel + växelkontrollsignal, medan man i Berlin sätter upp en ampel per tågväg men utan växelkontrollsignal.
En annan reflektion är att när man använder kollektivtrafiksignaler och det finns mer än en möjlig tågväg så sätter GS upp en trafiksignalampel per tågväg (som i t.ex. Berlin) men låter ändå växelkontrollsignalen sitta kvar. I Stockholm nöjer man sig med en ampel + växelkontrollsignal, medan man i Berlin sätter upp en ampel per tågväg men utan växelkontrollsignal.
Det är väl de huvudsignaler som kan signalera olika tågvägar som har en låda. Där kan man begära tågväg om den vanliga anmälan inte har fungerat, och om det inte är ändrat, så kan man byta ifall man skulle ha råkat begära fel tågväg.
Det finns inget samband mellan växelkontrollsignal och trafiksignal. Växelkontrollsignalen förreglar växeln enligt lokala regler. Trafiksignalerna reglerar konflikter mellan trafikanter enligt ett nationellt regelverk. Det är inte lämpligt koppla ihop dem. T.ex. så finns det ingen laglig möjlighet att passera en trafiksignal som felaktigt visar "stopp" utan hjälp av en polis på plats. Om man inte ändrat på det så får en växel som signaleras ur kontroll passeras med iakttagande av det som gäller för växlar utan signal.
Det är inte GS som väljer att sätta upp vare sig det ena eller det andra utan Stadsmiljöförvaltningen som ansvarar för gator och spår.
Det finns inget samband mellan växelkontrollsignal och trafiksignal. Växelkontrollsignalen förreglar växeln enligt lokala regler. Trafiksignalerna reglerar konflikter mellan trafikanter enligt ett nationellt regelverk. Det är inte lämpligt koppla ihop dem. T.ex. så finns det ingen laglig möjlighet att passera en trafiksignal som felaktigt visar "stopp" utan hjälp av en polis på plats. Om man inte ändrat på det så får en växel som signaleras ur kontroll passeras med iakttagande av det som gäller för växlar utan signal.
Det är inte GS som väljer att sätta upp vare sig det ena eller det andra utan Stadsmiljöförvaltningen som ansvarar för gator och spår.
Här är lite komplettering. Jag kollade på bilder som jag har tagit vid Gamlestaden. Även signalerna före korsningen med Kalles väg (GM 16 och GM 26) har låda. Där är det väl så att det krävs en anmälan för att signalerna mot vägen ska gå till rött och lådan är reserv om ordinarie anmälan krånglar. Det fanns också en bild på en signal som är ren blocksignal (GM 15) och den har ingen låda.
Jag grunnade lite på det här med Stockholm. Reglerna för trafiksignaler lär knappast tillåta att men ersätter pil i kollektivtrafiksignal med en växelkontrollsignal. Den senare är ju inte någon signal enligt Vägmärkesförordningen. Kollektivtrafiksignal kan visa "kör" med lodrät balk eller med pil. I det första fallet får man köra åt alla håll som det går att köra, i det andra fallet bara som pilen visar. När balk visas kan det finnas sekundärkonflikter. Det kan t.ex. vara att man efter sväng korsar ett övergångsställe som har grönt eller att man vid sväng korsar mötande trafik som har grönt. När pil visas får det inte finnas några konflikter.
Var i Stockholms minimala gatuspårvägsnät kan det finnas ett ställe med trafiksignaler där man kan köra åt olika håll? Ingenstans vad jag kan komma på. Vid Nybroplan finns en växel, men där leder båda spåren till samma frånfart, d.v.s. det är samma konflikter som ska hanteras. Då räcker det förstås med en ampel. Det gör det i Göteborg också i sådana fall. Växeln i Parkgatan vid korsningen med Viktoriagatan har tungorna förlagda till en punkt där bilar inte kör ned snö i spåret. Därifrån till korsningen är det tvillingräler. När man kör ut i det allmänna körfältet är det förstås samma konflikter oavsett vilket spår man kör på. Därför har trafiksignalen bara en ampel och växelkontrollsignalen visar hur växeln ligger.
När man kommer på Viktoriagatan norrifrån är det däremot olika konflikter beroende på om man ska rakt fram eller åt höger. Därför
är det två amplar.
Var i Stockholms minimala gatuspårvägsnät kan det finnas ett ställe med trafiksignaler där man kan köra åt olika håll? Ingenstans vad jag kan komma på. Vid Nybroplan finns en växel, men där leder båda spåren till samma frånfart, d.v.s. det är samma konflikter som ska hanteras. Då räcker det förstås med en ampel. Det gör det i Göteborg också i sådana fall. Växeln i Parkgatan vid korsningen med Viktoriagatan har tungorna förlagda till en punkt där bilar inte kör ned snö i spåret. Därifrån till korsningen är det tvillingräler. När man kör ut i det allmänna körfältet är det förstås samma konflikter oavsett vilket spår man kör på. Därför har trafiksignalen bara en ampel och växelkontrollsignalen visar hur växeln ligger.
När man kommer på Viktoriagatan norrifrån är det däremot olika konflikter beroende på om man ska rakt fram eller åt höger. Därför
är det två amplar.