Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Breitspurbahn »

Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Då den kommer ligga i syd/nordlig riktning så hade en uppgång vid/nära Rålambshovsparken/Norr Mälarstrand varit en intressant lösning.
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: torsdag 02 oktober 2025 11:23 Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Då den kommer ligga i syd/nordlig riktning så hade en uppgång vid/nära Rålambshovsparken/Norr Mälarstrand varit en intressant lösning.
Det blir inga nya uppgångar, bara de befintliga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

twr skrev: torsdag 02 oktober 2025 20:35
Breitspurbahn skrev: torsdag 02 oktober 2025 11:23 Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Där ser man, tråkigt. Men tack för svar.
Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: måndag 06 oktober 2025 13:15
twr skrev: torsdag 02 oktober 2025 20:35
Där ser man, tråkigt. Men tack för svar.
Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?
Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22
Breitspurbahn skrev: måndag 06 oktober 2025 13:15 Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?
Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.
Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37
twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22
Breitspurbahn skrev: måndag 06 oktober 2025 13:15 Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?

Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Tack!

De har publicerat mycket mer detaljerade ritningar för några år sedan där man ser rulltrappor etc.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22 Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37 Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Där ser man, ja det var ju tvärtom från hur jag tänkte. Och nej, där behöver man ju inte bygga några nya uppgångar.

Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: tisdag 07 oktober 2025 11:36
twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22 Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37 Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Där ser man, ja det var ju tvärtom från hur jag tänkte. Och nej, där behöver man ju inte bygga några nya uppgångar.

Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.
Det är bra att Gula linjen ligger djupt så man kan ta sig under Karlsbergssjön på väg mot Hagastaden eller Västra skogen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

twr skrev: tisdag 07 oktober 2025 14:13
Breitspurbahn skrev: tisdag 07 oktober 2025 11:36

Det är bra att Gula linjen ligger djupt så man kan ta sig under Karlsbergssjön på väg mot Hagastaden eller Västra skogen.
Den kommer alltså ligga så djupt så att det är möjligt? Gott så.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Breitspurbahn skrev: onsdag 15 oktober 2025 13:53
Breitspurbahn skrev: tisdag 07 oktober 2025 11:36 Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.
Plattformen kommer att ligga 55 m under markytan, vilket med god marginal torde räcka för att ta sig under Karlbergssjön.
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: onsdag 15 oktober 2025 17:33
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 oktober 2025 13:53
Plattformen kommer att ligga 55 m under markytan, vilket med god marginal torde räcka för att ta sig under Karlbergssjön.
Precis, men det handlar också om att ta sig under i berg och inte i lera, då blir det mycket dyrare. Jag tror att det är möjligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 26 juni 2025 21:58 Det är en rimlig ståndpunkt. Ändå handlar sex av sju synpunkter om just teknikbyggnaden på Långholmen. :roll:
Nytt trafiksystem tar bort behovet av teknikbyggnad
FUT skrev:I mars i år fattade trafiknämnden i Region Stockholm beslut om att bevilja Gul linje extra finansiering för bland annat ett nytt trafiksystem för självkörande tåg. Nu visar nya utredningar att det innebär att gula linjen går att bygga utan en teknikbyggnad på Långholmen.
Självkörande tåg innebär att det inte behövs en teknikbyggnad på Långholmen. Tänk om andra kunde bygga som FUT:
Mitt i skrev:Det tog alltså över ett halvår från att man beslutade om det nya trafiksystemet till dess att man gav besked om att teknikbyggnaden slopades.

Miljöpartiet uppger att det tagit tid att analysera vad det nya trafiksystemet skulle innebära i praktiken. Att pausa allt planeringsarbete hade inte varit ett alternativ eftersom man då hade halkat efter planeringen av nya tunnelbanan i stort.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 11 februari 2025 18:10 Rålis lyckades undkomma FUT:s bebyggande, men Långholmen har inte samma tur. Ibland kan det vara en nackdel att ligga centralt...
Macken tvingas stänga – får 106 miljoner i kompensation
Mitt i skrev:Som kompensation ska regionen betala 106 miljoner kronor till bolaget efter flytten. Från staden blir ersättningen att St1 dessutom ges en möjlighet att förlänga arrendeavtalet för den mack som redan ligger i Ulvsunda i västerort.

106 miljoner ligger inom spannet för de oberoende värderingar som har gjorts, enligt Emma Sahlman.

[...]

Enligt regionen hade alternativ Rålambshovsleden beräknats kosta 437 miljoner kronor, medan alternativ Lindhagen landar på 366 miljoner kronor.
Långholmen kunde trots allt bevaras, men bensinmacken vid Lindhagensplan har inte samma tur. FUT har kartor som visar alla de planerade arbetsområdena:
FUT skrev:Kartan visar arbetsområden som planeras att tas i bruk på Kungsholmen. Område A planeras att tas i bruk 2026 och användas i cirka 9 år. Område B planeras att tas i bruk 2026 och användas i etapper i cirka 9 år. Område C planeras att tas i bruk 2028 och användas i cirka 1 år. Område D planeras att tas i bruk 2029 och användas i cirka 1 år.
Område A innefattar bensinmacken vid Lindhagensplan. Det finns fortfarande förvånansvärt många bensinmackar innanför tullarna, inklusive på Kungsholmen:
Mitt i skrev:Mackar innanför tullarna
  • Shell/ST1 – Lindhagen.
  • Preem Norr Mälarstrand.
  • St1 vid Lidingöbrons brofäste i Ropsten.
  • Circle K på Birger Jarlsgatan.
  • St1 Frihamnen Stockholm.
  • Dessutom finns en Circle K i Frescati och en i Hammarby sjöstad.
Hinner smärtgränsen nås innan fordonsflottan elektrifieras? Just Kungsholmen behöver inte två bensinmackar, och tunnelbanan gör förstås mycket större nytta.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Missen: Det byggs faktiskt toaletter i tuben
Mitt i skrev:Tidigare har Mitt i skrivit om att det saknas toaletter vid majoriteten av tunnelbanas stationer. Totalt fyra stationer har toa, endast de som har en anslutande pendeltågsstation som är bemannad.

[...]

Det innebär att samtliga nya stationer längs med den nya gula linjen, samt utökningen av både blåa och gröna linjen, kommer att ha toaletter.

[...]

Planen är att toaletterna ska ligga innanför spärrlinjen och att spärrvakterna ska få i uppdrag att släppa in kissnödiga.
Gula linjen får toaletter vid samtliga stationer, även när det finns en anslutande pendeltågsstation. Blir gula linjens resenärer lika nöjda som pendelbåtarnas?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 28 augusti 2025 11:20 Tanken på en västlig pendeltågslinje har ju funnits i varje fall i 25-30 år.
Det hade troligen varit en betydligt bättre investering än den leksakstunnelbana man planerar att bygga med gul färg, och den f d gula blindtarmen som man tyvärr har kommit alldeles för långt med, men som möjligen kanske aldrig blir färdig om vi har tur.
Rail Modernization Program
WMATA skrev:Metro envisions a rail system that sets a new standard in North America for speed, reliability, and customer experience. With the right investments, Metro can deliver faster, more frequent, and more dependable service, positioning the region alongside global leaders in transit. Cities with world-class metro systems—including Barcelona, Copenhagen, Madrid, Montreal, Paris, Singapore, Stockholm, and Toronto—have already adopted or are advancing toward this model, showing that these technologies are not merely aspirational—they are now the global standard.

[...]

Yellow Line automation will enable several efficiencies in construction: Trains and station platforms will be ~250’ long (vs. ~500’ on older lines) and will feature platform screen doors. The line will be isolated from the rest of Stockholm’s interlined network.

Long-term plans include converting other lines to GoA 4 automation. The Metro canceled a CBTC contract for the Red Line in 2017 due to delays. However, new C30 trains delivered in 2019 are designed for future driverless operation.
Gula linjen imponerar på resten av världen medan röda linjen tros höra hemma på ett museum. Utan "leksakstunnelbanan" skulle Stockholm inte ens nämnas! Region Stockholm påstår sig ha "en kollektivtrafik i världsklass". I så fall är det absolut nödvändigt att ha en linje med GoA 4. Tyvärr blev det inte röda linjen.
twr

Inlägg av twr »

https://www.battrestadsdel.se/alvsjo_st ... liHINiegiw

Snart börjar bygge av arbetstunnel i Älvsjö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ny entreprenadindelning minskar risker för gula linjen
FUT skrev:Fyra av sex stationer på Gul linje till Älvsjö kommer att ingå i samma entreprenad som tunneldrivningen med tunnelborrmaskin, TBM.
En ny entreprenadindelning ska skapa bättre förutsättningar för ett effektivt genomförande. Är kontrasten mellan FUT och TF lika slående som den tycks vara?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: lördag 18 oktober 2025 1:36 Hinner smärtgränsen nås innan fordonsflottan elektrifieras? Just Kungsholmen behöver inte två bensinmackar, och tunnelbanan gör förstås mycket större nytta.
Snart stänger näst sista bensinmacken på Kungsholmen
Mitt i skrev:I maj 2024 beslutade Region Stockholm att de behöver marken där St1:s mack står vid Lindhagensplans rondell, för bygget av den nya gula tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Liljeholmen.

St1 får 106 miljoner kronor av regionen för att de river sin mack och i förtid ger upp avtalet som bolaget har för marken. St1 söker just nu rivningslov hos kommunen och Mitt i kan berätta när bensinmacken faktiskt försvinner.

[...]

2 mars stängs även in- och utfarten mot Lindhagensplansrondellen. Direkt efter stängningen ska alla skyltar och bensinpumpar tas ned.
Det finns inget behov av bensinpumpar i Stockholms innerstad. Den förtida stängningen kostar skattebetalarna drygt 100 miljoner kronor - en procent av tuben.
Mitt i skrev:"PLOQ‑butiken och försäljningen av drivmedel vid St1-stationen kommer att stängas kl. 07.00 den 2 mars", skriver St1:s svenska marknads-och informationschef Faisal Ouahid i ett mejl.
Däremot är det kanske lite synd att den dygnet-runt-öppna butiken försvinner. Förhoppningsvis kan framtidens butiker ha samma öppettider som gula linjen!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: söndag 11 januari 2026 20:44 Snart börjar bygge av arbetstunnel i Älvsjö.
Gul linje tar första spadtaget i Årsta
Järnvägsnyheter.se skrev:Den nya gula linjen ska gå mellan Fridhemsplan och Älvsjö och i Årsta byggs två nya stationer som en del av utbyggnaden. Vid Årsta Partihallar ska en arbetstunnel anläggas. Tunneln behövs för byggandet av station Årstaberg och för att transportera ut bergmassor från spårtunnlarna. Inledningsvis genomförs etablering av arbetsområdet.

– Det känns jätteroligt att vi är i gång! Även om det är mindre arbeten till en början så har vi nu satt en tydlig kurs mot målet: att förse Årsta med tunnelbana, möjliggöra nya bostäder och knyta ihop södra och centrala Stockholm med nya smidiga bytespunkter, säger Marie Fredell, projektchef för nya tunnelbanans arbeten i Årsta.
Arbetet har också startat i Årsta. Vad skulle Årsta och Älvsjö vara utan tunnelbana? Kanske inte kollektivtrafiköknar, men gula linjen skapar nya förutsättningar. Ja, även pendeltågens gemensamma sträcka kan slås av nya tunnelbanan. På helger är det ojämn 6-minuterstrafik. Gula linjen kan få jämn 5-minuterstrafik!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Start för nya tunnelbanans arbeten i Liljeholmen
FUT skrev:– Med Gul linje blir Liljeholmen en ännu viktigare knutpunkt och vi möjliggör många nya bostäder med bra och effektiv kollektivtrafik. Vad sägs om Liljeholmen–Fridhemsplan på tre minuter? Det är ett viktigt steg i utvecklingen av Stockholm och det känns jättespännande att sätta i gång, säger Niclas Lindkvist, projektchef för arbetet i Liljeholmen.

[...]

– Vi vet att det är många som besöker Trekantsparken och att Fruktparken är populär hos barnfamiljer. Både parken i stort och Fruktparken kommer att vara öppna under hela byggtiden. Vi hoppas att alla fortsatt ska känna sig välkomna och att det blir en spännande plats för barn och vuxna som är nyfikna på stora maskiner, säger Merete Boland, handläggare för omgivningspåverkan på nya tunnelbanan. 
Nya tunnelbanan påstås möjliggöra många nya bostäder i Liljeholmen. Den populära Trekantsparken kommer att vara öppen under hela byggtiden.
Skriv svar