Märklig SL händelse

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Märklig SL händelse

Inlägg av Lennart Petersen »

Upptäckte något märkligt nämligen att mitt kreditkort som jag nästan aldrig använder hade debiterats med 43kr.
Det framgick att det var en avgift till SL som ju har möjligheten att kontaktlöst med kort lösa biljett.
Samma dag som angavs för transaktionen åkte jag verkligen men löste som vanligt biljett med SL gröna kort .
Fanns ju ingen anledning att ta upp kreditkortet som låg bland andra kort i skjortans ficka, alltså på rätt långt avstånd från spärrens biljettläsare
Jag går nu inte under med 43kr men det verkar besynnerligt att spärrens läsare reagerar på,ett kort på så rätt långt avstånd och att transaktionen sker utan att jag själv på,något aktivt sätt medverkar till den.
Förmodar att det är hopplöst att bestrida debiteringen mot SL men jag tycker det verkar besynnerligt. Ska man inte kunna ha med sig bankkort om man åker SL
Harald
Kontakt:

Re: Märklig SL händelse

Inlägg av Harald »

Det finns anledning att skärma av sina kort med blipp-funktion. Förutom att de kan råka bli avlästa av SL-spärrar och liknande så finns risken för skimning. Det säljs särskilda kort för avskärmning, men man kan ganska lätt göra en skärm själv. Jag har gjort två kort i kreditkortsstorlek genom att laminera vanlig aluminiumfolie och lagt dem runt kreditkorten.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Min passageblipp blev blippad av kortläsaren när jag klev av en buss vid Solna Station. Utgångsdörren har en trapp och är smal. Eftersom det inte var ett betalkort så avvisade kortläsaren blippen.

Jag har tagit upp detta tidigare och det borde finnas en opt-in-funktion som gör att betalkort som inte i förväg har godkänts som betalkort för SL-resa borde bara accepteras av bemannad spärr eller bussförarens blipp. Plattformsautomater och spärrar bör ha en knapp där man trycker på för att godkänna första gången.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen

Harald skrev: lördag 28 februari 2026 22:34 Det finns anledning att skärma av sina kort med blipp-funktion. Förutom att de kan råka bli avlästa av SL-spärrar och liknande så finns risken för skimning. Det säljs särskilda kort för avskärmning, men man kan ganska lätt göra en skärm själv. Jag har gjort två kort i kreditkortsstorlek genom att laminera vanlig aluminiumfolie och lagt dem runt kreditkorten.
Ja jag har ett sådant antiscimming card det kanske är dags att använda det.
Men det måste ju vara systemfel om läsarna reagerar på sådant avstånd.
https://www.trygghansashop.se/sakerhets ... -kortskold
Lennart Petersen

Odd skrev: lördag 28 februari 2026 22:55 Min passageblipp blev blippad av kortläsaren när jag klev av en buss vid Solna Station. Utgångsdörren har en trapp och är smal. Eftersom det inte var ett betalkort så avvisade kortläsaren blippen.

Jag har tagit upp detta tidigare och det borde finnas en opt-in-funktion som gör att betalkort som inte i förväg har godkänts som betalkort för SL-resa borde bara accepteras av bemannad spärr eller bussförarens blipp. Plattformsautomater och spärrar bör ha en knapp där man trycker på för att godkänna första gången.
Det låter ju vettigt. Det känns ju orimligt att korten kan debiteras på så långt avstånd utan aktivt medgivande av mig.
Och samma spärr accepterade ju nästan samtidigt en resa på mitt gröna kort.
Det känns som att man ägnar hysteriskt mycket energi åt att uppfinna enkla betalningsmetoder. Men lite åt säkerhet.
Härnäst blir väl ansiktsigenkänning så man bara kan passera in i spärren eller ut från butiken med automatisk debitering.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: lördag 28 februari 2026 23:18
Odd skrev: lördag 28 februari 2026 22:55 Min passageblipp blev blippad av kortläsaren när jag klev av en buss vid Solna Station. Utgångsdörren har en trapp och är smal. Eftersom det inte var ett betalkort så avvisade kortläsaren blippen.

Det låter ju vettigt. Det känns ju orimligt att korten kan debiteras på så långt avstånd utan aktivt medgivande av mig.
Det känns som att man ägnar hysteriskt mycket energi åt att uppfinna enkla betalningsmetoder. Men lite åt säkerhet.
Härnäst blir väl ansiktsigenkänning så man bara kan passera in i spärren eller ut från butiken med automatisk debitering.
Nä, det låter inte alls vettigt. Poängen med blipp är den friktionsfria användarupplevelsen. Blipp-funktionen kan alltid avaktiveras för den som vill, d.v.s. opt-out.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: söndag 01 mars 2026 11:59 Blipp-funktionen kan alltid avaktiveras för den som vill, d.v.s. opt-out.
Hur gör man det? Jag Har läst SL:s information om blipp med betalkort och hittar inget om hur man avaktiverar blipp för SL-resor.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev: söndag 01 mars 2026 19:52
Enceladus skrev: söndag 01 mars 2026 11:59 Blipp-funktionen kan alltid avaktiveras för den som vill, d.v.s. opt-out.
Hur gör man det? Jag Har läst SL:s information om blipp med betalkort och hittar inget om hur man avaktiverar blipp för SL-resor.
Bästa ingenjörn, tyvärr redovisar Enceladus-kollektivet aldrig några källor för sina påståenden.

Såvitt jag förstår kan blipp-funktionen (kontaktlös betalning) inte avaktiveras selektivt, utan det är av eller på som gäller för den denna. Man får vända sig till sin bank om man vill ha kortet avaktiverat för kontaktlösa betalningar. Dvs. med opt-out menas verkligen opt-out.

Se ex.vis denna info från skandalbanken: https://www.swedbank.se/privat/kort/sa- ... -kort.html
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: söndag 01 mars 2026 11:59
Lennart Petersen skrev: lördag 28 februari 2026 23:18 ...
Nä, det låter inte alls vettigt. Poängen med blipp är den friktionsfria användarupplevelsen. Blipp-funktionen kan alltid avaktiveras för den som vill, d.v.s. opt-out.
Nej, du kan inte avaktivera NFC endast för SL, utan då blir det för alla betalningar, och det är det ytterst få som vill.

Har du någon bättre lösning på problemet med spökavläsningar?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev: söndag 01 mars 2026 21:34
Enceladus skrev: söndag 01 mars 2026 11:59
Lennart Petersen skrev: lördag 28 februari 2026 23:18 ...
Nej, du kan inte avaktivera NFC endast för SL, utan då blir det för alla betalningar, och det är det ytterst få som vill.

NFC var ordet, sa Bull: https://en.wikipedia.org/wiki/Near-field_communication

Ja, de flesta är ju för lata för att orka stoppa in sitt betalkort i kortläsarens slits.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 01 mars 2026 21:34 Nej, du kan inte avaktivera NFC endast för SL, utan då blir det för alla betalningar, och det är det ytterst få som vill.

SL skulle kunna implementera en egen opt-out, men jag vet inte om det är värt besväret. I stort sett alla trafikföretag verkar nöja sig med kortutgivarnas service:
UITP skrev:When a contactless terminal is correctly configured, it will ensure that it is impossible to charge two cards or more if multiple cards are presented. This process then ensures that only the card that the passenger intends to pay with is charged when presented to the terminal.
Lennart Petersen

Enceladus skrev: måndag 02 mars 2026 2:04
Odd skrev: söndag 01 mars 2026 21:34 Nej, du kan inte avaktivera NFC endast för SL, utan då blir det för alla betalningar, och det är det ytterst få som vill.

SL skulle kunna implementera en egen opt-out, men jag vet inte om det är värt besväret. I stort sett alla trafikföretag verkar nöja sig med kortutgivarnas service:
UITP skrev:When a contactless terminal is correctly configured, it will ensure that it is impossible to charge two cards or more if multiple cards are presented. This process then ensures that only the card that the passenger intends to pay with is charged when presented to the terminal.
Men nu var det bara ett kort, nämligenn det gröna SL kortet jag använde och fick som vanligt bekräftat en 75 min resa.
Men dessutom debiterades mitt kreditkort som brukar ligga i skjortfickan , alltså på ett rätt långt avstånd. Och just detta kort är aldrig använt för köp hos SL
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Då tycker jag faktiskt du ska anmäla det till SL. Maskinen ska väl inte kunna läsa av kort som befinner sig mer än 10cm från läsaren? De flesta läsare klarar väl knappt ens av 2cm?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Lennart Petersen

Joakim W skrev: måndag 02 mars 2026 7:39 Då tycker jag faktiskt du ska anmäla det till SL. Maskinen ska väl inte kunna läsa av kort som befinner sig mer än 10cm från läsaren? De flesta läsare klarar väl knappt ens av 2cm?
Jag har mejlat SL
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lennart Petersen skrev: måndag 02 mars 2026 17:37
Joakim W skrev: måndag 02 mars 2026 7:39 Då tycker jag faktiskt du ska anmäla det till SL. Maskinen ska väl inte kunna läsa av kort som befinner sig mer än 10cm från läsaren? De flesta läsare klarar väl knappt ens av 2cm?
Jag har mejlat SL
80 - 20 att herrn inte får något svar.
20 - 80 att herrn får standardsvar 1A.
Lennart Petersen

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 mars 2026 19:59
Jag har mejlat SL
Jag tror och hoppas förstås att det kommer någon form av svar.
Det är ju dock möjligt att det blir standardsvar 1A men det går ju att röja mer i ärendet.
Synd att det redan aviserats och dragits från mitt konto det var så jag upptäckte det. Annars hade jag kanske bestridigt det hela och hade kanske blivit något för tingsrätten att avgöra.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lennart Petersen skrev: måndag 02 mars 2026 20:19
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 mars 2026 19:59

Jag har mejlat SL
Jag tror och hoppas förstås att det kommer någon form av svar.
Det är ju dock möjligt att det blir standardsvar 1A men det går ju att röja mer i ärendet.
Synd att det redan aviserats och dragits från mitt konto det var så jag upptäckte det. Annars hade jag kanske bestridigt det hela och hade kanske blivit något för tingsrätten att avgöra.
Om det rör sig om ett kreditkort så finns det ju något som heter kortreklamation: https://www.konsumentverket.se/ekonomi/kortreklamation/
(Konsumentkreditlagen SFS 2010:1846 29§: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... 2010-1846/ )
Dvs. kreditgivaren - utfärdaren av kreditkortet - träder i säljarens - SL:s - ställe om uppgörelse med säljaren inte kan nås.

Jag är dock långt ifrån säker på att de reglerna är tillämpliga i detta fall. Här är också en del info från skandalbanken:
https://www.swedbank.se/privat/kort/kor ... ation.html

Andra banker kan ha motsvarande upplysningar. Tyvärr kan det ju bli så att ord står mot ord, i synnerhet om ingen dokumentation om vad som faktiskt inträffat finns, annat än själva korttransaktionen.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 02 mars 2026 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 mars 2026 20:57 Tyvärr kan det ju bli så att ord står mot ord, i synnerhet som ingen dokumentation om vad som faktiskt inträffat finns, annat än själva korttransaktionen.
I det här fallet finns väl dokumenterat att kortinnehavaren vid samma tidpunkt har betalat en resa med sitt SL-kort.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Harald skrev: måndag 02 mars 2026 21:59
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 mars 2026 20:57 Tyvärr kan det ju bli så att ord står mot ord, i synnerhet om ingen dokumentation om vad som faktiskt inträffat finns, annat än själva korttransaktionen.
I det här fallet finns väl dokumenterat att kortinnehavaren vid samma tidpunkt har betalat en resa med sitt SL-kort.
Det skulle givetvis stå "om", inte "som" - felskrivet av mig. Jag ´kan förstås inte uttala mig i detalj om vad som kan finnas tillgängligt här.

Där ser man vad ett "s" kan ställa till med.
Lennart Petersen

Tackar för svar, bägge.
Får väl ge SL lite tid att fundera på saken.
Och vad jag vet så brukar bankerna hjälpa till när det gäller tokiga korttransaktioner eftersom man vill att det ska finnas förtroende för just kortbetalningar.
Det handlar ju om en struntsumma men ändå kul att röra om lite .
Lite avgörande borde väl vara de klockslag som transaktionerna och registreringarna skett på respektive kort.
Skriv svar