Linjenummer i Göteborg och deras färger
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
VästSverige
Linjenummer i Göteborg och deras färger
Linje 0 har ingen färg. (Linjen har dock aldrig använts)
Linje 1 är vit
Linje 2 är gul
Linje 3 är mörkblå
Linje 4 är grön
Linje 5 är röd
Linje 6 är orange
Linje 7 är brun
Linje 8 är lila
Linje 9 är ljusblå
Linje 10 är någon grön liknande färg
Linje 11 är svart
Linje 12 är grå/turkos
Linje 13 är rosa
Linje 14 är lila
Linje 15 har ingen färg och har inte använts förutom på bräckelinjen.
Linje 101 har ingen färg och har aldrig använts.
Linje 104 heter även Linje X och är vit med röd text.
Linje 0, 15 och 101 har varit synliga på de nya vagnarna.
Linje 1 är vit
Linje 2 är gul
Linje 3 är mörkblå
Linje 4 är grön
Linje 5 är röd
Linje 6 är orange
Linje 7 är brun
Linje 8 är lila
Linje 9 är ljusblå
Linje 10 är någon grön liknande färg
Linje 11 är svart
Linje 12 är grå/turkos
Linje 13 är rosa
Linje 14 är lila
Linje 15 har ingen färg och har inte använts förutom på bräckelinjen.
Linje 101 har ingen färg och har aldrig använts.
Linje 104 heter även Linje X och är vit med röd text.
Linje 0, 15 och 101 har varit synliga på de nya vagnarna.
Re: Linjenummer i Göteborg och deras färger
Detta var nog en ganska inkomplett lista, en så enkel sak som att 6:an från början var gul (när 2:an var vit) kanske man inte kan kräva att alla har koll på, men linjenumren i 1xx-serien har funnits men då skyltats med antingen nattvagnarnas nymåne eller extravagnarnas X. Att säga att 101 inte har funnits när det (om jag minns rätt) var en av nattvagnslinjerna blir fel.
Andra linjer som haft andra färger är exempelvis 3 som först hade blå med svart text i stället för som nu blå med vit text.
8:an var ursprungligen en förortslinje från Getebergsäng till Mölndal. Denna utgjorde då en förlängning av grön och röd linje (sedermera 4 och 5, linjenummren kom senare) Därför var 8:an rödgrön. På samma sätt hade 9:an (till Saltholmen) Blå-grön linjefärg (men ljusblå skylt). 10:an som förstärkte de centrala delarna av linje3 hade en blå och en vit lanterna och skylten var vit med blå kant uppe och nere, varför den kallades för lillablå. 11:an och 12:an har haft många olika färger och det gäller även 14 som ursprungligen var vit med röd text när 14 slogs ihop med 7 följde detta med över så att 7:an under en tid var en delad skylt med brun bakgrund och vit siffra kontra vit bakgrund med röd siffra.
Ja, det finns mycket att lista och jobba med här.
Andra linjer som haft andra färger är exempelvis 3 som först hade blå med svart text i stället för som nu blå med vit text.
8:an var ursprungligen en förortslinje från Getebergsäng till Mölndal. Denna utgjorde då en förlängning av grön och röd linje (sedermera 4 och 5, linjenummren kom senare) Därför var 8:an rödgrön. På samma sätt hade 9:an (till Saltholmen) Blå-grön linjefärg (men ljusblå skylt). 10:an som förstärkte de centrala delarna av linje3 hade en blå och en vit lanterna och skylten var vit med blå kant uppe och nere, varför den kallades för lillablå. 11:an och 12:an har haft många olika färger och det gäller även 14 som ursprungligen var vit med röd text när 14 slogs ihop med 7 följde detta med över så att 7:an under en tid var en delad skylt med brun bakgrund och vit siffra kontra vit bakgrund med röd siffra.
Ja, det finns mycket att lista och jobba med här.
Med reservation för tyckfel.
Man får väl skilja mellan linjenummer som har skyltats och sådana som bara har använts administrativt. De förstnämnda är 1-14 och dessutom förekommer skyltningen X. Den senare har av lätt insedda skäl skyltats på vagnarna men inte vid hållplatser. Hur var det med månskäran? Den skyltades vid hållplatserna, men fanns den på vagnarna också? Jag minns inte.
Administrativt har Västtrafiks linjer fyrsiffriga nummer och de ordinarie spårvagnslinjerna är 5001-5013.
Administrativt har Västtrafiks linjer fyrsiffriga nummer och de ordinarie spårvagnslinjerna är 5001-5013.
Tack för kompletteringen, 2763!
Inte förrän 1907, då antalet linjer uppgick till 10, infördes linjenummer.
Jag förmodar att den bruna linjen fick sin färg genom att blanda blått och rött.
Inte förrän 1907, då antalet linjer uppgick till 10, infördes linjenummer.
Jag förmodar att den bruna linjen fick sin färg genom att blanda blått och rött.
"Linjenummer" X började successivt användas i mitten av 1960-talet, såvitt jag vet utan någon information från GS om vad "linje X" var för något. Så småningom insåg de flesta att X stod för eXtravagn. Sådana vagnar hade tidigare haft texten "EXTRA VAGN" med mycket små bokstäver i linjenummerskylten. Ungefär som Norrköpings M67 kunde visa texten "VAGN HALLEN" (eller var det "ING VAGN"??) med pyttesmå bokstäver i linjenummeröppningen.
/Gunnar Ekeving
-
Jan Långström
Åsså har ni glömt den blågula 10:an som gick på Vasagatan. Personligen gillade jag den bättre än den ljusgröna. Dessutom kunde 8:an gärna fått behålla sin rödgröna.
- Hechtwagen
Jag minns att linje 1 var svart med vit etta.
Vissa linjer har väl varierat lite mellan åren. Så här ser det ut på en plansch som jag tror Ringlinien har givit ut.
Togs inte den fram till jubileet 79, vilket i så fall styr det hela till SSS-G. Hoppas jag har fel, det har hänt förr.
Med reservation för tyckfel.
-
VästSverige
Frågan är om 13 verkligen är en ordinarie spårvagnslinje den finns inte med på linjekartan och det är bara ena riktningen som visas i tidtabellen och den går bara på morgonen.Harald skrev: ↑fredag 27 februari 2026 11:25 Man får väl skilja mellan linjenummer som har skyltats och sådana som bara har använts administrativt. De förstnämnda är 1-14 och dessutom förekommer skyltningen X. Den senare har av lätt insedda skäl skyltats på vagnarna men inte vid hållplatser. Hur var det med månskäran? Den skyltades vid hållplatserna, men fanns den på vagnarna också? Jag minns inte.
Senast redigerad av VästSverige den onsdag 11 mars 2026 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Nej, trettonan är ingen ordinarie linje, men tretton är en av de linjer som Västtrafik annonserar.