Satsa på spårväg och särskilt på vidareutveckling av linje 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Satsa på spårväg och särskilt på vidareutveckling av linje 7

Inlägg av Lennart Petersen »

Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 18:52 [quot

Jag har varit enormt mycket på Djurgården genom åren och studerat TRAFIKEN DÄR, i 20 år varje sommar inte bara en spårvägens dag fotosession . :wink:
Och då vet vi varför det svämmar över av folk... enormt mycket Naturligtvis har jag åkt Djurgårdlinjen och nya linje 7 men mest av allt är det väl de som bemannar linjerna som har erfarenhet och en och annan skriver ju även här.
Men de största folkmassorna genereras ju av Skansen och Gröna Lund och de har ju entreér med spärrar och kan stoppa om tillströmningen börjar äventyra säkerheten .
Vad som behövs tror jag är driftsäkra spårvagnar som fungerar , inte att förstöra fontänen eller bygga snabbana på Strandvägen.
Att ha en avkortad förstärkningslinje Skansen-Norrmalmstorg tycker i vart fall jag vore idé .
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Lennart Petersen skrev: måndag 09 februari 2026 20:55
Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 18:52 [quot

Jag har varit enormt mycket på Djurgården genom åren och studerat TRAFIKEN DÄR, i 20 år varje sommar inte bara en spårvägens dag fotosession . :wink:
Och då vet vi varför det svämmar över av folk... enormt mycket Naturligtvis har jag åkt Djurgårdlinjen och nya linje 7 men mest av allt är det väl de som bemannar linjerna som har erfarenhet och en och annan skriver ju även här.
Men de största folkmassorna genereras ju av Skansen och Gröna Lund och de har ju entreér med spärrar och kan stoppa om tillströmningen börjar äventyra säkerheten .
Vad som behövs tror jag är driftsäkra spårvagnar som fungerar , inte att förstöra fontänen eller bygga snabbana på Strandvägen.
Att ha en avkortad förstärkningslinje Skansen-Norrmalmstorg tycker i vart fall jag vore idé .
Det är ju rätt troligt att personer som arbetat i verksamheten kan den bättre än en självutnämnd förståsigpåare. Det är ju lite sorgligt att densamme dessutom känner sig mobbad, bara för att hans påhitt inte faller i god jord hos alla oss som ser orimligheterna i hans påhitt.
Trotts allt är det ju så att många av oss som skriver här har mångåriga erfarenhet av jobb inom kollektivtrafiken, på olika nivåer och i olika organisationer/företag. Tydligen är ju inte sånt värt ett dugg i ögonen på en entusiast med kamera, som tycker sig alltid vet bäst.

Egentligen så har väl samme entusiast bara lyckats med en sak riktigt bra och det är ju att få fart på diskuteradet och aktiviteterna o detta forum, som länge varit lite tynande.
twr

Inlägg av twr »

Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 18:48
twr skrev: måndag 09 februari 2026 17:28
Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 17:14 Det är inte aktuellt att köpa nya vägar på väldigt länge. Det som finns att tillgå lång tid framåt är A32orna och A35orna. Möjligen även A36, kanske om den kan transporteras till Djurgården, men det blir troligtvis inte aktuellt p.g.a. depåbrist. 

Men helt nya vagnar: Glöm den diskussionen i denna tråd (den diskussionen drabbar alla trådar i detta forum oavsett trådens rubrik så att alla trådar slutligen blir likadana ) 
Det finns en tråd som heter A37 där ny vagnar ventileras: search.php?keywords=a37

//Utanskor🫎
Att köpa nya vagnar är nog betydligt mer realistiskt och sannolikt än dina förslag om spår rakt igenom rondellen med mera.
Vilket gör färdvägen rakare och snabbare. samt mindre slitage på hjul och spår.
dessutom har ni andra inga konkreta åtgärder alls att föreslå då ni är paralyserade av normalprinsipen dvs att inte föreslå något utanför normalitetsnormen, MEN det löser inga problem alls

Gnälla är ju lätt att göra vilket ni är enormt duktiga på

Jag som tydligen anses av somliga på detta forum som dum i huvudet av mobbinggänget känner till att:
Kurvor slits alltid på yttre rälen inte så mycket på den inre. Det gör att kurvor måste bytas ut betydligt fortare än raka spår. så är det både på modelljärnvägar och verkligheten. När jag köpt begagnande modellspår är kurvorna tunnslitna på ytterskenan medans de raka rälsbitarna är godtagbart måttligt jämnslitna med mycket lång livslängd kvar.
Då måste kurvorna kastas bort och köpas nya mycket oftare än rakorna som lever bra länge till.

Att byta kurvor då och då är en kostnad både i modeltågsvärlden och i verkligheten som stör trafiken i en stadsmiljö när gatan måste rivas upp.
Det är billigare att ha raka spår än kurviga och fordonet kan hålla högre medelhastighet då den inte behöver sänka farten som den måste göra varje gång den passerar en kurva,

Så jag är INTE DUM I HUVUDET ERA ..... :evil: ! DEN SOM SKRATTAR BÄST ÄR DEN SOM SKRATTAR SIST!

vad avses med"med mera"???? ?????????
Jag skrev inte att du är dum i huvudet. Men det här är ett forum där det är tillåtet att påpeka brister i andras förslag. Du tar alla ifrågsättanden personligt, du verkar tro att du vet bäst trots att många här, som leifd skriver, faktiskt jobbar med kollektivtrafik, en del som skriver här jobbar till och med med linje 7/Spårväg City.

Du fokuserar väldigt mycket på vissa aspekter och bortser från andra, du måste förstå att man behöver tänka på helheten. Alla här förstår att det rent spårgeometriskt och restidsmässigt skulle vara bättre om spåren gick rakt genom rondellen, rent teoretiskt. Men det finns massor av invändningar mot att göra en ombyggnad nu. Liknande gäller flera av dina andra förslag. Att vi andra resonerar om helheten och väger för- och nackdelar betyder inte att vi följer någon "normalitetsnorm", det betyder bara att vi tänker på fler aspekter än du gör.

Du uttrycker dig som att du blir arg när folk påpekar brister i dina förslag, det är väldigt onödigt. Det här är ett diskussionsforum, det är poängen att vi tillsammans kan resonera oss fram till bättre förslag. Tänk på din egen formulering "Det går ju att välja mellan att vara hjälpsam eller att inte vara det. Vilken värld vill du leva i?" Tänkr på hur du uttrycker dig och var gärna lite mer sparsam med fetstil, versaler, understrykningar och färgmarkeringar.

Din entusiasm och vilja att förbättra kollektivtrafiken är inspirerande och du väcker en del intressanta frågor som leder till intressanta diskussioner. Om du låter bli att ta alla ifrågasättanden personligt kan vi få ännu bättre diskussioner.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Ja, i princip håller jag med dig. De två yttersta hållplatserna skulle nog kunna klara sig med glesare trafik, kanske hälften av turerna. Men Skansenslinga är snäv och det kan vara svårt att få ihop det, till exempel om man skulle vilja köra uteslutande A32 på Spårväg City.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör

Inlägg av Infomaster »

twr skrev: tisdag 10 februari 2026 9:41
Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 18:48
twr skrev: måndag 09 februari 2026 17:28
Att köpa nya vagnar är nog betydligt mer realistiskt och sannolikt än dina förslag om spår rakt igenom rondellen med mera.
Vilket gör färdvägen rakare och snabbare. samt mindre slitage på hjul och spår.
dessutom har ni andra inga konkreta åtgärder alls att föreslå då ni är paralyserade av normalprinsipen dvs att inte föreslå något utanför normalitetsnormen, MEN det löser inga problem alls

Gnälla är ju lätt att göra vilket ni är enormt duktiga på

Jag som tydligen anses av somliga på detta forum som dum i huvudet av mobbinggänget känner till att:
Kurvor slits alltid på yttre rälen inte så mycket på den inre. Det gör att kurvor måste bytas ut betydligt fortare än raka spår. så är det både på modelljärnvägar och verkligheten. När jag köpt begagnande modellspår är kurvorna tunnslitna på ytterskenan medans de raka rälsbitarna är godtagbart måttligt jämnslitna med mycket lång livslängd kvar.
Då måste kurvorna kastas bort och köpas nya mycket oftare än rakorna som lever bra länge till.

Att byta kurvor då och då är en kostnad både i modeltågsvärlden och i verkligheten som stör trafiken i en stadsmiljö när gatan måste rivas upp.
Det är billigare att ha raka spår än kurviga och fordonet kan hålla högre medelhastighet då den inte behöver sänka farten som den måste göra varje gång den passerar en kurva,

Så jag är INTE DUM I HUVUDET ERA ..... :evil: ! DEN SOM SKRATTAR BÄST ÄR DEN SOM SKRATTAR SIST!

vad avses med"med mera"???? ?????????
Jag skrev inte att du är dum i huvudet. Men det här är ett forum där det är tillåtet att påpeka brister i andras förslag. Du tar alla ifrågsättanden personligt, du verkar tro att du vet bäst trots att många här, som leifd skriver, faktiskt jobbar med kollektivtrafik, en del som skriver här jobbar till och med med linje 7/Spårväg City.

Du fokuserar väldigt mycket på vissa aspekter och bortser från andra, du måste förstå att man behöver tänka på helheten. Alla här förstår att det rent spårgeometriskt och restidsmässigt skulle vara bättre om spåren gick rakt genom rondellen, rent teoretiskt. Men det finns massor av invändningar mot att göra en ombyggnad nu. Liknande gäller flera av dina andra förslag. Att vi andra resonerar om helheten och väger för- och nackdelar betyder inte att vi följer någon "normalitetsnorm", det betyder bara att vi tänker på fler aspekter än du gör.

Du uttrycker dig som att du blir arg när folk påpekar brister i dina förslag, det är väldigt onödigt. Det här är ett diskussionsforum, det är poängen att vi tillsammans kan resonera oss fram till bättre förslag. Tänk på din egen formulering "Det går ju att välja mellan att vara hjälpsam eller att inte vara det. Vilken värld vill du leva i?" Tänkr på hur du uttrycker dig och var gärna lite mer sparsam med fetstil, versaler, understrykningar och färgmarkeringar.

Din entusiasm och vilja att förbättra kollektivtrafiken är inspirerande och du väcker en del intressanta frågor som leder till intressanta diskussioner. Om du låter bli att ta alla ifrågasättanden personligt kan vi få ännu bättre diskussioner.

Stort tack för denna summering av debattkulturen. Infomaster skulle inte ha kunnat göra det bättre!
twr

Inlägg av twr »

Infomaster skrev: tisdag 10 februari 2026 9:55 Stort tack för denna summering av debattkulturen. Infomaster skulle inte ha kunnat göra det bättre!
Trevligt att höra! :D Jag tror det blev något fel med formateringen av citaten. /Redigerat av Infomaster/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

Jag har aldrig haft något problem med att andra har andra åsikter och erfarenheter än mina, så er oväntade oansvariga offentliga uthängning i denna tråd, med er kritik på den punkten, är felaktig.

Men däremot har jag problem med folk som kommit med kränkande och nedsättande attityder och, vilket påbörjades från första dagen som jag blev med i forumet.
OBS detta anser även mina vänner som blev chockade av vissa attityder som jag mötte som nybörjare. De flesta av dessa personliga påhoppstexter har dock raderats, men inte alla.

Det är möjligt att dessa individer inte insett att sarkasm och ironi inte fungerar lbra i textformat som verbalt då aniktsmimik och omedelbart gensvar talar sina tydliga språk verbalt, och det gör det inte med text.

Jag kan peka ut vilka individer det är men det är inte tillåtet på nätet att hänga ut personer offentligt så jag avstår det, till skillnad från er!
Jag har aldrig haft något problem med att andra har andra åsikter och erfarenheter än mina, så er offentliga uthängning i denna tråd, med er kritik på den punkten är felaktig.

Men däremot har jag problem med folk som kommit med kränkande och nedsättande attityde, vilket påbörjades från första dagen som jag blev med i forumet t.
OBS detta anser även mina vänner som blev chockade av vissa attityder som jag mötte som nybörjare. De flesta av dessa personliga påhoppstexter har dock raderats.

Det är möjligt att dessa individer inte insett att sarkasm och ironi inte fungerar bra i textformat som verbalt då ansiktsmask och omedelbart gensvar talar sina tydliga språk verbalt, vilket det inte gör med text.

Jag kan peka ut vilka individer det är men det är inte tillåtet på nätet att hänga ut personer offentligt så jag avstår det, till skillnad från er!

Jag har fått nog av att dessa personer får mig att må illa, så jag väljer att istället lämna forumet. // !

Detta var min sista inloggning för kontakt kan man skicka meddelanden med e-post som kanske vidarebefordras av forumet, och av Thomas, Stefan eller Petrus som alla har min e-postadress t.ex. om man vill ge en slant för hemladdning av mina bilder mm.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 15:29 Det finns ställen i världen idag där lokalbefolkningen börjat protestera mot för många turister. Turism är bra i lagom mängd men det KAN gå för långt! t.ex. på Gotland.
Det är ytterst få av oss gotlänningar som tycker att det är för många turister på ön. De flesta av oss gillar turister. Och de är bara här en kort period på sommaren.
Dock är det några få som högljutt klagat på turisterna.
Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 15:29 Att åka med extra vagnar från AGA tar för lång tid vid plötsligt dåligt väder eller andra oförklarliga folk till strömningar till hållplatserna i mängder som ej kan förutses i förväg . Det har jag många gånger sett att många vill åka hem samtidigt.
Detta är en intressant fråga. Min gissning är att problemet inte är tomkörningstiden från AGA till Djurgården, utan det faktum att det sannolikt inte sitter en massa förare i depån och rullar tummarna i väntan på att de kanske skulle behövas. När jag började jobba på SL i slutet av 80-talet hade man fortfarande en massa bussförare som satt och spelade kille i väntan på påhugg, men de försvann väl redan under SL90-projektet.

Så jag tror inte att detta är ett särskilt tungt argument. Ifall jag har fel tar jag gärna emot argument angående detta.
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: tisdag 10 februari 2026 15:15
Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 15:29 Att åka med extra vagnar från AGA tar för lång tid vid plötsligt dåligt väder eller andra oförklarliga folk till strömningar till hållplatserna i mängder som ej kan förutses i förväg . Det har jag många gånger sett att många vill åka hem samtidigt.
Detta är en intressant fråga. Min gissning är att problemet inte är tomkörningstiden från AGA till Djurgården, utan det faktum att det sannolikt inte sitter en massa förare i depån och rullar tummarna i väntan på att de kanske skulle behövas. När jag började jobba på SL i slutet av 80-talet hade man fortfarande en massa bussförare som satt och spelade kille i väntan på påhugg, men de försvann väl redan under SL90-projektet.

Så jag tror inte att detta är ett särskilt tungt argument. Ifall jag har fel tar jag gärna emot argument angående detta.
Agadepån har en väldigt bra placering ur ett trafikalt perspektiv. På morgonen är det fler resenärer från Lidingö och på kvällen är det fler resenärer till Lidingö.
Hans W

Inlägg av Hans W »

twr skrev: tisdag 10 februari 2026 9:45
Ja, i princip håller jag med dig. De två yttersta hållplatserna skulle nog kunna klara sig med glesare trafik, kanske hälften av turerna. Men Skansenslinga är snäv och det kan vara svårt att få ihop det, till exempel om man skulle vilja köra uteslutande A32 på Spårväg City.
Äntligen en bra kommentar här.
Javisst, och i princip så bedrevs trafiken på linje 7 sommartid några år till för två(?) år sedan. Varannan tur gick från Tce och vände vid Skansen, vilket gav tätare trafik där den behövdes bäst och en vagn kunde sparas in. Samtidigt blev trafiken på 7N (museitrafiken) bättre och trevligare då den kunde gå i luckorna ut till Waldemarsudde.
Det vore bra igen. Men som nämnts, A32 kan f.n inte gå i Skansenslingan, men förvisso runt Konsthallen.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Kristofer skrev: tisdag 10 februari 2026 15:15
Utanskor skrev: måndag 09 februari 2026 15:29 Det finns ställen i världen idag där lokalbefolkningen börjat protestera mot för många turister. Turism är bra i lagom mängd men det KAN gå för långt! t.ex. på Gotland.
Det är ytterst få av oss gotlänningar som tycker att det är för många turister på ön. De flesta av oss gillar turister. Och de är bara här en kort period på sommaren.
Dock är det några få som högljutt klagat på turisterna.

Kanske kan tilläggas att ska man helt oväntat vid väderomslag kunna sätta in en drös förstärkningsvagnar så behövs inte bara vagnar, man måste även trolla fram bemanning till vagnarna och detta är ett problem även om vagnarna står i Alkärret.
Paraply kan ju också vara bra.....
Skriv svar