Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Krigshot kan stoppa 6 000 bostäder
Mitt i skrev:– Totalt är det över 6 000 – kanske 6 500 – bostäder som inte kan realiseras man tar beslut om riksintresse. Framförallt tänker jag på alla som redan bor där när jag läser det här. Det är inte bara kommunens pengar utan de som tänkt bygga och de som har flyttat dit i tron om att oljehamnen ska avvecklas, säger Nackas stadsutvecklingsdirektör Helene Hill.

Nacka har lovat att bygga 13 500 nya bostäder i anslutning till den nya tunnelbanan till 2040. Om riksintresse utfärdas även i Jarlaberg och Nacka strand kan hälften av de planerade bostäderna stoppas.

[...]

Samtidigt försöker kommunen skynda på planerna på bostäder i Bergs gård.
Hur stort är behovet av en oljehamn i en framtid där allt elektrifieras, inklusive stridsvagnar? Det byggs en tunnelbaneuppgång alldeles intill Bergs oljehamn...
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev: torsdag 16 oktober 2025 15:41 Krigshot kan stoppa 6 000 bostäder
Mitt i skrev:– Totalt är det över 6 000 – kanske 6 500 – bostäder som inte kan realiseras man tar beslut om riksintresse. Framförallt tänker jag på alla som redan bor där när jag läser det här. Det är inte bara kommunens pengar utan de som tänkt bygga och de som har flyttat dit i tron om att oljehamnen ska avvecklas, säger Nackas stadsutvecklingsdirektör Helene Hill.

Nacka har lovat att bygga 13 500 nya bostäder i anslutning till den nya tunnelbanan till 2040. Om riksintresse utfärdas även i Jarlaberg och Nacka strand kan hälften av de planerade bostäderna stoppas.

[...]

Samtidigt försöker kommunen skynda på planerna på bostäder i Bergs gård.
Hur stort är behovet av en oljehamn i en framtid där allt elektrifieras, inklusive stridsvagnar? Det byggs en tunnelbaneuppgång alldeles intill Bergs oljehamn...
Bra. Nog för att oljecisternerna inte är så vackra, men att ersätta med en massa fula punkthus vore ju värre.

Haha, att tro att allt kommer elektrifieras och att olja ska försvinna låter som när man skrotade militär utrustning efter första världskriget och kalla kriget; "vadå, nu är det väl fred för alltid? Skrota skeppen, sälj av regementena och plombera skyddsrummen."
Låt oss vara lite mer försiktiga och långsiktiga.
twr

Inlägg av twr »

Någon tidning formulerade det här som att tunnelbanan hotas. Det är väl att ta i lite. Banan är till stora delar färdig och kommer rimligen byggas färdig även om Nacka inte klarar sitt åtagande vad gäller bostäder. Men med tanke på att det saknas pengar och att förhandlingarna har strandat på frågan om Östlig förbindelse kan förstås det här krångla till det ännu lite mer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Håller tidplanen med trafikstart 2030? En bussterminal i Nacka centrum hinner väl inte byggas till dess? Hur är kapaciteten i Slussen? Ska man kanske behålla terminalen vid Birka som reserv? Eller är det där Nobel center ska byggas? (Det finns en annan tråd om bussterminalen.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

twr skrev: tisdag 21 oktober 2025 11:30 Någon tidning formulerade det här som att tunnelbanan hotas. Det är väl att ta i lite. Banan är till stora delar färdig och kommer rimligen byggas färdig även om Nacka inte klarar sitt åtagande vad gäller bostäder. Men med tanke på att det saknas pengar och att förhandlingarna har strandat på frågan om Östlig förbindelse kan förstås det här krångla till det ännu lite mer.
Helt barockt att Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att utreda detta men Trafikverket säger att de är mot den.
Sedan när ska en myndighet ha åsikter om något som folkvalda politiker ger dem i uppdrag att utföra?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: torsdag 05 februari 2026 11:51
twr skrev: tisdag 21 oktober 2025 11:30 Någon tidning formulerade det här som att tunnelbanan hotas. Det är väl att ta i lite. Banan är till stora delar färdig och kommer rimligen byggas färdig även om Nacka inte klarar sitt åtagande vad gäller bostäder. Men med tanke på att det saknas pengar och att förhandlingarna har strandat på frågan om Östlig förbindelse kan förstås det här krångla till det ännu lite mer.
Helt barockt att Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att utreda detta men Trafikverket säger att de är mot den.
Sedan när ska en myndighet ha åsikter om något som folkvalda politiker ger dem i uppdrag att utföra?
Självklart ska den exekutiva makten ha total kontroll över statsapparaten, det är ju exakt vad sd-gänget vill:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimm ... isterstyre
Och det fungerar ju längre västerut.

Utredningar ska givetvis komma fram till vad beställaren önskar, och är det så att utredaren inte kommer fram till det som önskas så kan man ändå strunta i det. Lägger man den verksamheten direkt i regeringskansliet så slipper man ju sådana små olägenheter. Och så går det ju fortare att skarva ihop ny lagstiftning.

Men där är vi alltså inte ännu. Trafikverket, som expertmyndighet, är än så länge i sin fulla rätt att uttrycka sin åsikt. Jag förstår att det tar emot. Så kan vi ju inte ha det.

Sedan kan Regeringen givetvis ändå ge Trafikverket i uppdrag att genomföra ett projekt som anses nödvändigt, av något skäl. Det finns inga författningsrättsliga regler som hindrar detta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hela uppgörelsen för att fortsätta finansiera tunnelbanans skenande kostnader verkar allt mer vara en teaterföreställning för att lura till sig pengarna utan att ha intentionen att faktiskt genomföra det som förbundits genom finansieringsavtalet. Det stödjer hypotesen att det egentligen är ett stort prestigeprojekt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Breitspurbahn

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 februari 2026 12:41
Självklart ska den exekutiva makten ha total kontroll över statsapparaten, det är ju exakt vad sd-gänget vill:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimm ... isterstyre
Och det fungerar ju längre västerut.

Utredningar ska givetvis komma fram till vad beställaren önskar, och är det så att utredaren inte kommer fram till det som önskas så kan man ändå strunta i det. Lägger man den verksamheten direkt i regeringskansliet så slipper man ju sådana små olägenheter. Och så går det ju fortare att skarva ihop ny lagstiftning.

Men där är vi alltså inte ännu. Trafikverket, som expertmyndighet, är än så länge i sin fulla rätt att uttrycka sin åsikt. Jag förstår att det tar emot. Så kan vi ju inte ha det.

Sedan kan Regeringen givetvis ändå ge Trafikverket i uppdrag att genomföra ett projekt som anses nödvändigt, av något skäl. Det finns inga författningsrättsliga regler som hindrar detta.
Ständigt detta bitande från din person. Går du fortfarande runt i din mask och är inne på din 54e booster?

Du får ursäkta om jag tycker att folkvalda politiker är de som ska bestämma om saker ska byggas eller ej, inte ickevalda tjänstemän.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Breitspurbahn skrev: fredag 06 februari 2026 11:24 Du får ursäkta om jag tycker att folkvalda politiker är de som ska bestämma om saker ska byggas eller ej, inte ickevalda tjänstemän.
Så är det också, vilket jag redan har förklarat. Tyvärr verkar det vara svårt både med läsförståelsen och statskunskapen här. En statlig myndighet har full frihet att uttrycka den åsikt den anser rimlig, inom ramen för ett utredningsuppdrag. Den behöver inte överensstämma med uppdragsgivarens, i detta fall Regeringens. Det är bl.a. därför Sverige har självständiga myndigheter som inte är delar av regeringskansliet, och det retar tydligen en del, som jag redan visat. De grundlades av Axel Oxenstierna, så det är mycket riktigt helt barockt.

Regeringen kan sedan fatta beslut, oavsett vad utredaren/myndigheten kommit fram till eller anser, och i ett regeringsbeslut ge aktuell myndighet i uppdrag att genomföra en viss åtgärd (som t.ex. att bygga östlig förbindelse). Regeringen styr riket - RF 1 kap. 6 §. Myndigheten kan inte blockera ett sådant beslut - RF 12 kap. 1 - 2 §. Den verksledning som försöker sig på något sådant kommer att hamna på elefantkyrkogården per omgående. Regeringen har stora befogenheter när det gäller att byta ut verksledningar som inte anses hålla måttet.

Den enda myndighet som - i vissa fall - kan pröva ett regeringsbeslut är Högsta Förvaltningsdomstolen. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -2006-304/

Förlöpningar och personangrepp nedlåter jag mig inte att kommentera
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 06 februari 2026 13:11
Breitspurbahn skrev: fredag 06 februari 2026 11:24 Du får ursäkta om jag tycker att folkvalda politiker är de som ska bestämma om saker ska byggas eller ej, inte ickevalda tjänstemän.
Så är det också, vilket jag redan har förklarat. Tyvärr verkar det vara svårt både med läsförståelsen och statskunskapen här. En statlig myndighet har full frihet att uttrycka den åsikt den anser rimlig, inom ramen för ett utredningsuppdrag. Den behöver inte överensstämma med uppdragsgivarens, i detta fall Regeringens. Det är bl.a. därför Sverige har självständiga myndigheter som inte är delar av regeringskansliet, och det retar tydligen en del, som jag redan visat. De grundlades av Axel Oxenstierna, så det är mycket riktigt helt barockt.

Regeringen kan sedan fatta beslut, oavsett vad utredaren/myndigheten kommit fram till eller anser, och i ett regeringsbeslut ge aktuell myndighet i uppdrag att genomföra en viss åtgärd (som t.ex. att bygga östlig förbindelse). Regeringen styr riket - RF 1 kap. 6 §. Myndigheten kan inte blockera ett sådant beslut - RF 12 kap. 1 - 2 §. Den verksledning som försöker sig på något sådant kommer att hamna på elefantkyrkogården per omgående. Regeringen har stora befogenheter när det gäller att byta ut verksledningar som inte anses hålla måttet.

Den enda myndighet som - i vissa fall - kan pröva ett regeringsbeslut är Högsta Förvaltningsdomstolen. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -2006-304/

Förlöpningar och personangrepp nedlåter jag mig inte att kommentera
Du drar in "SD-gäng" och "längre västerut" och gnäller sedan om personangrepp.
Gudars skymning, inkonsekvensen är total. Lär er person att hålla sig till ämnet.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev: torsdag 05 februari 2026 18:03 Hela uppgörelsen för att fortsätta finansiera tunnelbanans skenande kostnader verkar allt mer vara en teaterföreställning för att lura till sig pengarna utan att ha intentionen att faktiskt genomföra det som förbundits genom finansieringsavtalet. Det stödjer hypotesen att det egentligen är ett stort prestigeprojekt.
Har du någonting alls som tyder på att man inte tänker fullfölja byggena?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Breitspurbahn skrev: måndag 09 februari 2026 13:45 Du drar in "SD-gäng" och "längre västerut" och gnäller sedan om personangrepp.
Gudars skymning, inkonsekvensen är total. Lär er person att hålla sig till ämnet.
Tråden handlar såvitt jag förstår om "Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum". Tyvärr drogs "östlig förbindelse" in tråden
och signaturen spred felaktiga påståenden om statsförvaltningen, något som jag tog mig friheten att korrigera eftersom signaturens kännedom om svensk statsförvaltning förefaller bristfälliga.

Som exempel på andra idéer härvidlag visade jag också att Åkesson vill övergå till ministerstyre. Med längre västerut avsågs förstås Norge, som har en annan förvaltningstradition än Sverige.

Att detta inte uppskattades, och att signaturen - i brist på sakargument - förfaller till flashback-retorik kan jag tyvärr inte göra så mycket åt. Jag tror nog att de flesta ser vem som "gnäller" här.
twr

Inlägg av twr »

Citerar från en annan tråd:
twr skrev: måndag 09 mars 2026 16:56
Enceladus skrev: måndag 09 mars 2026 16:16
twr skrev: onsdag 25 februari 2026 13:36 Intressant, men artikeln är låst. Försenas trafikstarten 2030? Försenar det då även Nackagrenen, med tanke på att depån ligger längs Hagsätragrenen?
Här går det som på räls – bullrigt bygge i sluttampen
Mitt i skrev:Syftet med den nya tunneln och den utbyggda depån är att öka kapaciteten i tunnelbanenätet. Tack vare den kan tåg köras till depån i Högdalen även från linje 18.
Depån kan snart nås från Farstagrenen, d.v.s. utöver linje 19. Ett spår förbinder gröna linjen vid Thorildsplan med blå linjen mellan Fridhemsplan och Rådhuset.
Intressant, men det besvarar ju inte frågan jag ställde. Försenas trafikstarten för Blå linjen till Hagsätra till efter 2030? Och betyder det i så fall även att trafikstarten till Nacka försenas?

Att Farstagrenen snart når Högdalsdepån hjälper ju inte Nackagrenen.
Okej, du menar alltså att man kan köra från Högdalsdepån till Hökarängen, därifrån till säg Alvik och vända där, och därifrån till förbindelsepåret mellan Thorildsplan och Rådhuset och på så sätt nå Blå linjen och Nackagrenen? Helt sant, men sannolik för krångligt för att använda i daglig drift?

Om man hypotetiskt skulle öppna Nackagrenen innan Hagsätragrenen blir Blå ger det följande frågor:

* Hur kör man trafiken? Om Gullmarsplan är försenat är enda möjligheten jag ser att köra Hjulstagrenen ("Hagsätragrenen") till vändspåret i Sickla och vända där. Men hur tät trafik blir möjlig? Om man kör med förarbyte kanske man klarar dagens 7 minuters trafik, men knappast den planerade 5 minuters trafiken? Alternativt ska man köra alla tåg till Nacka och vända bortom plattform? Går det? Det blir många fordonskilometer i onödan. Hammarby kanal och Sickla, och eventuellt Järla och Nacka riskerar att "vänja sig" vid ett stort utbud som de förlorar efter några år.
* Beroende på hur trafiken ser ut blir fordonsbehovet olika stort. Räcker uppställningskapaciteten på satellitdepån i Nacka när man inte når Högdalen? Kanske eftersom Hagsätragrenen fortfarande är Grön. Vid behov kan man överväga uppställning vid plattform på en eller flera stationer, tillfälligt.
* Räcker verkstadskapaciteten? Fordonsflottan på Blå är mindre när Hagsätragrenen inte har kopplats om och man har Rissne. Och skulle behov finnas kan man nå Högdalen via Hökarängen som beskrivs ovan, kanske inte så att man vill ha uppställning varje natt men mer sällan kan det vara okej.

Sedan bygger ju hela frågeställningen på att Nackagrenen håller tidplan, och det vet jag inte om den gör.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

https://www.mitti.se/nyheter/6-000-bost ... 1774457032

En del av bostäderna som ingår i uppgörelsen om tunnelbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 30 mars 2026 14:20 Ja, det kan ju mycket väl bli så att både Nackagrenen och Hagsätragrenen försenas till säg 2031 eller 2032.
Rasar mot stoppad t-bana: ”Duger inte”
Mitt i skrev:– Vårt uppdrag är att trafiken ska vara igång halvårsskiftet 2030. Vi ska nu göra en stor genomgång av hela projektet och först till sommaren kommer vi att kunna ge besked.

Han kan tänka sig att starta trafiken innan alla uppgångar är klara.

– Vi ska se över vad som går att forcera och om man eventuellt kan göra successiva öppningar. Det kan vara så att man startar trafiken enligt den nu gällande tidsplanen men att en uppgång då inte är klar, säger Per Ling-Vannerus.
Tunnelbanan kan behöva öppna utan att alla uppgångar är klara. Nackapolitikerna är ursinniga.
twr

Inlägg av twr »

Menar han en uppgång eller menar han hela stationen? Skulle det gå fortare om man bara öppnade den ena uppgången i Sickla? Vilken i så fall?

Enceladus och JohanB, ni som brukar försvara FUT i alla lägen, vad har ni för tankar om hävningen? Det är säkert rätt beslut, men det visar att det inte bara är TF som drabbas av motgångar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Beroende på hur omfattande det är, skulle det vara aktuellt att öppna Nackagrenen med Sickla fortsatt stängd och att tågen åker förbi stationen?
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev: tisdag 31 mars 2026 14:43 Beroende på hur omfattande det är, skulle det vara aktuellt att öppna Nackagrenen med Sickla fortsatt stängd och att tågen åker förbi stationen?
Ja, det är väl tänkbart under en begränsad tid, även om det är en av de viktigaste stationerna man missar. Saltsjöbanans resenärer får byta i Järla. Bytet till Tvärbanan saknas. Man får möjligen behålla en del av busstrafiken på Värmdövägen, beroende på om man tycker att Saltsjöbanans 12 minuters trafik räcker eller ej.

Det förutsätter förstås att själva spåren är farbara förbi stationen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar