Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

https://www.mitti.se/nyheter/sls-sju-sp ... 693ccfb1ae

Det blev fel artikel som blev länkad först, nu ska det vara rätt.

Nu har jag inte hunnit läsa igenom allt ännu, men visst ser det ut som att Hagastaden ingår i den gula korridoren? Det vore ju mycket glädjande om man överväger en station där i det gula alternativet. Men jag hittar inget mer konkret om stationer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 03 november 2025 15:24 https://www.mitti.se/nyheter/sls-sju-sp ... 693ccfb1ae

Det blev fel artikel som blev länkad först, nu ska det vara rätt.

Nu har jag inte hunnit läsa igenom allt ännu, men visst ser det ut som att Hagastaden ingår i den gula korridoren? Det vore ju mycket glädjande om man överväger en station där i det gula alternativet. Men jag hittar inget mer konkret om stationer.
Länken ändras när besökaren scrollar ner till nästa artikel. I detta fall blir det en helt orelaterad nyhet om en älgtjur i Värmdö.

Den gula korridoren går förbi Hagastaden även i alternativet utan station i området. I värsta fall går det att bygga en station i efterhand...
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 03 november 2025 16:55
twr skrev: måndag 03 november 2025 15:24 https://www.mitti.se/nyheter/sls-sju-sp ... 693ccfb1ae

Den gula korridoren går förbi Hagastaden även i alternativet utan station i området. I värsta fall går det att bygga en station i efterhand...
Alltså, läget för station Hagastaden ingår i korridoren de har ritat. Det betyder naturligtvis inte att det blir en station där, men det kan kanske tolkas som att en station inte utesluts av hur de har ritat korridoren.

Säkert har de utrett mycket mer än vad som redovisas i samrådsmaterialet, så frågan är om de överväger det. Men det är ju i alla fall ett bra tillfälle att lämna synpunkter och förorda en station där!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det är positivt att det görs en förutsättningslös studie, men de flesta alternativ kan dömas ut på förhand. Gröna linjen har definitivt inte plats för en tredje gren väster om Odenplan. För några år sedan pratades det fortfarande om en avgrening från Alvik, men denna idé begravdes när det istället blev en gren till Solna.

Röda linjen har inte heller plats för en tredje gren. Roslagsbanan och Spårväg City kan avlasta till viss del, men det blir fortsatt hög belastning på båda grenar. Blå linjens överkapacitet är också på väg att försvinna - dels genom förlängningar och dels genom korta plattformar. Det kan ju bli fler förlängningar i framtiden.

En förlängning av Arenastadsgrenen skulle inte skapa en ny gren, men det blir för många som ska åka till City. Fördelen med förlängningar till Bergshamra eller Rinkeby är att de främst skulle användas lokalt, men boende i f.d. Bromma flygplats hade åkt hela vägen till City i brist på andra alternativ. Då behövs mer plats.

En "ny fristående linje mellan innerstaden och Bromma flygplatsområde" är fullt möjlig, men den närmaste stora knutpunkten är just Fridhemsplan. Det är inte fel att fortsätta öster om Fridhemsplan, men då kan det lika gärna ske som en del av gula linjen. Köpenhamns metro har ju två grenar med 3-minuterstrafik var.
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Vad sägs om en förgrening vid Alvik som sedan går ihop med gröna linjen i Vällingby? Då tappar man ingen kapacitet Vällingby-Hässelby och får dessutom ett snabbspår ut till de yttersta förorterna (Som tanken med snabbspår Fruängen-Segeltorp-Masmo). Förutsatt 30 tåg i timmen genom innerstan där 1/3 går till Solna, 1/3 på befintlig bana, och 1/3 via f.d. Bromma flygplats. Då passar det bra in om tidsvinsten på den nya banan blir 5 minuter, vilket låter rimligt.
bromma-karta.png
bromma-karta.png (1.06 MiB) Visad 2221 gånger
twr

Inlägg av twr »

Fyrgeit skrev: tisdag 04 november 2025 20:57 Vad sägs om en förgrening vid Alvik som sedan går ihop med gröna linjen i Vällingby? Då tappar man ingen kapacitet Vällingby-Hässelby och får dessutom ett snabbspår ut till de yttersta förorterna (Som tanken med snabbspår Fruängen-Segeltorp-Masmo). Förutsatt 30 tåg i timmen genom innerstan där 1/3 går till Solna, 1/3 på befintlig bana, och 1/3 via f.d. Bromma flygplats. Då passar det bra in om tidsvinsten på den nya banan blir 5 minuter, vilket låter rimligt.
bromma-karta.png
Idén har diskuterats här på forum för länge sedan (var det Kantorn kanske?) och även utretts av trafikförvaltningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: tisdag 04 november 2025 20:57 Vad sägs om en förgrening vid Alvik som sedan går ihop med gröna linjen i Vällingby? Då tappar man ingen kapacitet Vällingby-Hässelby och får dessutom ett snabbspår ut till de yttersta förorterna (Som tanken med snabbspår Fruängen-Segeltorp-Masmo). Förutsatt 30 tåg i timmen genom innerstan där 1/3 går till Solna, 1/3 på befintlig bana, och 1/3 via f.d. Bromma flygplats. Då passar det bra in om tidsvinsten på den nya banan blir 5 minuter, vilket låter rimligt.
SL tycks göra bedömningen att Hässelbygrenen kan avvara en femtedel av sina 30 tåg/h till den nya Solnagrenen. Men både Västerort och Ekerö växer. Hur många fler resenärer kan Hässelbygrenen svälja? Att dela upp Hässelbygrenen i två grenar ökar ju inte kapaciteten. Att minska utbudet i Brommaplan är dumt:
Ekerö kommun skrev:Just nu jobbar projektet med en förstudie för att ta fram underlag till en eventuell pilotstudie. Pilotstudien bygger på att en så kallad huvudlinje med tätare avgångar (till exempel busslinje 176) kombineras med mindre elfordon som kan bokas vid behov för att nå hela vägen hem. Beroende på förstudiens utfall skulle en pilotstudie kunna börja rulla redan under hösten 2026. Tanken är att testa detta på Färingsö.
Ekerös busstrafik bygger på täta avgångar till Brommaplan, vilket i sin tur kräver täta avgångar på Hässelbygrenen. Det blir redan problem med Solnagrenen...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 03 november 2025 17:35 Säkert har de utrett mycket mer än vad som redovisas i samrådsmaterialet, så frågan är om de överväger det. Men det är ju i alla fall ett bra tillfälle att lämna synpunkter och förorda en station där!
Stort engagemang halvvägs in i samrådet
FUT skrev:– Flera upplever att trafiksituationen i Brommaområdet är problematisk och befarar att den ska förvärras. Det finns också en oro att ny tunnelbana ska påverka turtäthet och trängsel på befintliga linjer. Vi förstår oron och det ingår i uppdraget att analysera sådana effekter i utredningen och tillsammans med Stockholms stad, säger Jörgen Altin.
FUT påstår sig ha "fått in många kloka synpunkter". Lex Arenastaden innebär att många befarar att utbudet försämras på befintliga linjer, inte minst i Bromma.
Det är precis detta som många resenärer på Hässelbygrenen befarar. Tunnelbanans tyngsta gren skulle få mindre trafik än alla andra grenar som får 12 tåg/h. Även den andra Hässelbygrenen skulle få mindre trafik än alla andra grenar, och denna gren skulle också ha ganska hög belastning - kanske den näst högsta!
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

bromma-karta.png
modified.png
modified.png (1.2 MiB) Visad 1472 gånger
Det är inte svårt att se det uppenbara när jag justerar den bilden något, att Tunnelbana 1 helt kan behålla sin kapacitet till vänsterort, och att Vällingby kan få ny spårförbindelse både mot Alvik/Liljeholmen såväl som mot Solna, och kanske vidare till Odenplan om de gör rätt. Nybygget i Riksbystaden får alltså fler förbindelser till fler ställen än med tunnelbanealternativet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev: söndag 04 januari 2026 12:37
bromma-karta.png
modified.png
Det är inte svårt att se det uppenbara när jag justerar den bilden något, att Tunnelbana 1 helt kan behålla sin kapacitet till vänsterort, och att Vällingby kan få ny spårförbindelse både mot Alvik/Liljeholmen såväl som mot Solna, och kanske vidare till Odenplan om de gör rätt. Nybygget i Riksbystaden får alltså fler förbindelser till fler ställen än med tunnelbanealternativet.
Spännande förslag! Hur tänker du dig trafikupplägget på detta Tvärbanenät?

På kartan missar du stora delar av den nya bebyggelsen, men det är ju en detalj som går att justera.

(Jag antar att "vänsterort" är en felstavning? :D )
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ja, du har korrekta iakttagelser.
Justeringar skall naturligtvis ske till hur området utvecklas. Det kan ju innebära att förgreningar justeras och att nya spännande länkar kommer med. En sak jag tycker att man skall ha i åtanke är att tidigare investeringar skall inte nödvändigtvis förhindra förbättringar, och att man måste vara öppen för att ompröva om förutsättningarna förändras. Detta har ju som vi vet FUT fullständigt misslyckats med och vi får hoppas att de kan ta lärdom av dessa misstag.

Jag tänker mig att i varje fall Vällingby-Ropsten via "Riksbystaden" (vi kallar det för det så länge eftersom det verkar vara populärt att lägga till "-staden" i varje projektnamn), Solna C, Karolinska och Odenplan. Därav länken mellan flygplatsterminalen och Karlsbodavägen. Kanske kan man återanvända en del av tunnelbaneprojektets byggnationer när det har havererat färdigt mellan Solna och Odenplan.

Befintlig tänkt sträcka -Liljeholmen-Alvik-Ursvik- enligt nuvarande plan. Till detta kan man tänka sig Vällingby-flygplatsterminalen-Liljeholmen och lämplig ändhållplats beroende på trafikering. Kanske kan man tänka sig Älvsjö med förbindelse till Spårväg syd i framtiden, med en sträckning som inte motsvarar den nyaste s k gulalinjen, dvs före detta grönrosaprickiga linjen. Om behov föreligger så kanske man kan tänka sig en rusningssträckning som även går mellan Vällingby och Ursvik/Kista.

Men detaljer om sådant tillhör detaljplaneringen och det behövs djupare analyser naturligtvis.
Men på detta sätt kan man i stället för att plöja ner 50-100 miljarder på allt djupare tunnelbanelinjer, se till att tunnelbanan byggs som vad den är till för, dvs en dräneringskanal för människor, och låta ytnätet ta hand om täckningen. Som det ser ut nu så är det ett spindelnät av tunnelbanelinjer ritade med streck som mer liknar ett dagisbarns teckning av tomten.
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det där är väl ändå Stockholms stads problem. Man har ju ingått ett avtal med staten om att upplåta marken på dessa villkor, någon man inte kan slingra sig ur ensidigt: viewtopic.php?p=418677#p418677 Pacta sunt servanda

Vad som är intressant är vad det kostar för staten att hålla igång flygplatsen: viewtopic.php?p=422215#p422215
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

300 synpunkter kom in om ny t-bana till Bromma
Mitt i skrev:Mest populärt verkar förslaget att bygga ut tunnelbanans gula linje vara. Det är den linje som byggs mellan Älvsjö och Fridhemsplan och där regionen fört fram tanken att förlänga sträckan till Bromma flygplatsområde.

Även en utbyggnad av tunnelbanans blå linje är populär bland många av dem som svarat.

En invånare anser att det kommer att krävas hög turtäthet på den nya linjen om folk ska välja bort bilen. Trafik dygnet runt med förarlösa tåg efterfrågas. Andra tycker att det räcker med att tvärbanan redan har byggts ut till flygplatsområdet, vilket gör tunnelbana onödigt.
Grannlandet är förebild. Förhoppningen är att den linje som byggs mellan Älvsjö och Fridhemsplan kan förlängas till Bromma och bli som Köpenhamns metro!
twr skrev: tisdag 17 september 2024 12:46
Enceladus skrev: tisdag 17 september 2024 11:42 För Brommas del så blir det väl en parkstad tillsammans med gula linjen som förhoppningsvis alltid går, precis som i förebilden Köpenhamn!
Så tänker förstås FUT och därmed inte helt oväntat du också. Men det är ju en ganska usel lösning. Dels korta tåg, dels byte i Fridhemsplan för väldigt många relationer. Klarar bytespunkten Fridhemsplan av det, och hur blir belastningen på Gröna och Blå linjen?
Det är knappast bara jag och FUT. Vem blir inte imponerad av Köpenhamns metro och vill ha exakt samma sak i Stockholm? Tågen går ju ofta och hela tiden!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 20 januari 2026 6:18 ...
Det är knappast bara jag och FUT. Vem blir inte imponerad av Köpenhamns metro och vill ha exakt samma sak i Stockholm? Tågen går ju ofta och hela tiden!
Om man inte har varit i Köpenhamn flera gånger och inte har åkt tunnelbanan där så är det lätt att man blir imponerad över att de bygger ut den så snabbt. Men om man har åkt med den, talat med invånare som åker med den så inser man att det finns flera designval som inte blivit bra. De korta tågen ger tidvis en trängsel som de inte gillar, och att de ligger så djupt att det tar flera minuter att åka ner och upp med rulltrappor, imponerar varken på lokalinvånare eller på besökare. Inte heller de stopp som inte sällan drabbar ett helt system samtidigt och som inte sällan pågår i flera minuter, och jag har varit med om ett sådant, är imponerande. Dessutom har det varit väldigt dyrt att bygga Metron.

Till dess fördelar är att då det är lägre driftkostnader då det bland annat är förarfritt och inga spärrvakter, så finansieras driften, om jag förstått det rätt, av biljettkostnaderna. Men kostnaden på motsvarande en bit över 2 miljarder kronor per kilometer har inte gått obemärkt förbi, och även om det är betydligt billigare än kostnaderna för utbyggnaden i Stockholm så finns det lokal oro om att de höga lånen är ohållbara.

Stockholm skulle kunna lära sig av dessa misstag, men hittills ser det ut som att "kan själv" dominerar FUT just nu.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 20 januari 2026 7:44
Enceladus skrev: tisdag 20 januari 2026 6:18 ...
Om man inte har varit i Köpenhamn flera gånger och inte har åkt tunnelbanan där så är det lätt att man blir imponerad över att de bygger ut den så snabbt. Men om man har åkt med den, talat med invånare som åker med den så inser man att det finns flera designval som inte blivit bra. De korta tågen ger tidvis en trängsel som de inte gillar, och att de ligger så djupt att det tar flera minuter att åka ner och upp med rulltrappor, imponerar varken på lokalinvånare eller på besökare. Inte heller de stopp som inte sällan drabbar ett helt system samtidigt och som inte sällan pågår i flera minuter, och jag har varit med om ett sådant, är imponerande. Dessutom har det varit väldigt dyrt att bygga Metron.
Jag vet inte vad skribenten har för erfarenhet av Köpenhamns metro, men de flesta som jag har pratat med - både stockholmare och köpenhamnare - anser att metron är bättre. Trängseln kommer att åtgärdas genom den snabba utbyggnaden. Samtidigt har SL ingen plan för att göra något åt trängseln på pendeltågen.

I samma veva håller tunnelbanans tidigare glans på att falna. Förvisso är tunnelbanan mycket bättre än pendeltågen, men ribban höjs i takt med att allt fler ser Köpenhamn. Sedan 2024 har metron kommit ikapp tunnelbanan i antal avgångar - med bara fyra linjer mot sju! Den tunga Norsborgsgrenens 10-minuterstrafik utanför rusningen är inte särskilt imponerande, och snart kan Hässelbygrenen rentav få ett minskat utbud. Bara gula linjen kan rädda nu. Den vill Bromma ha.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

De vill se stor knutpunkt med nya t-banan till Bromma
Mitt i skrev:Tunnelbanan till flygfältsområdet – vilket anses nödvändigt om bostäder i Bromma parkstad blir verklighet - ska enligt beredningen inte ses som en slutstation. I stället bör det bli en regional knutpunkt som kan bidra till nya tvärkopplingar till Spånga, Vällingby, Sundbyberg, Solna och Kista.
Bromma stadsdelsförvaltning vill inte ha en slutstation i Bromma parkstad. Det är nästan som om gula linjen hade slutat i Östbergahöjden...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Vad är "Bromma Parkstad"?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: måndag 23 februari 2026 19:06 Vad är "Bromma Parkstad"?
Det är ett begrepp som de rödgröna har hittat på:
https://www.mp.se/wp-content/uploads/20 ... apport.pdf
https://socialdemokraternaistockholm.se ... s-sags-upp

Såvitt jag kan se förekommer det inte i planhandlingarna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar