A32 på Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: A32 på Spårväg City

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 14 januari 2026 15:13
Utanskor skrev: onsdag 14 januari 2026 14:55 Så att ta hit, köra med dem här Stockholm på Djurgården och tvärbanan och senare framöver upprusta begagnade begagnade Flexity Swift från andra banor ser jag som ett driftsäkrare alternativ än att satsa på att renovera Caf urbos axl. Dessa kan skickas tillbaka till Spanien så att vi blir av med skiten. De är CAF som ska ta sitt ansvar för att de levererat skitvagnar. NU VILL JAG BLI AV MED DEM OCH SATSA PÅ SÄKRA KORT. NU och då är begagnade Flexity Swift till Stockholm som kan finnas NU
Flexity Swift har dessvärre en tendens att spåra ur i Mårtensdal. Tvärbanan behöver absolut inte mer av den varan! Samtidigt finns det nog inte så många resenärer som vill förlora CAF:s underbara AC på sommaren. Amerikanska turister kan rentav vägra att åka med A32 och istället ta taxi. Jag citerar Googles AI:
A35 är en modern spårvagnstyp från tillverkaren CAF som trafikerar Tvärbanan i Stockholm, känd för sin fullständiga luftkonditionering (AC) som ger högre komfort än äldre vagnar.
Äh, det där tog hr. Leifd och jag hand om redan här:
leifd skrev: fredag 30 maj 2025 19:39
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 30 maj 2025 19:09
Enceladus skrev: fredag 30 maj 2025 15:31 Ja, Tvärbanan blir gärna av med dessa urspårningsbenägna vagnar...
Har propagandakollektivet "Enceladus" något som helst belägg för dessa påståenden (dagens händelse räknas inte som belägg)?
Angående dagens urspårning på linje 30, så verkar det ju som sista boggien i V2:an gått sin egen väg i en växel, som troligen är växeln till vändspåret i Mårtensdal. Om nu så skulle vara fallet, så lär ju detta knappas beror på fordonet, utan växeln, som då måste ha gått om under vagnen. Dock, om växeln inte är signalkontrollerad, så är det ju förarens uppgift att kontrollera att växeln sluter som den ska.
Att bara sitta och påstå att vagntypen är urspårningsbenägen pga detta är bara rena dumheterna. Ungefär som så mycke annat som skrivs i den här tråden. Några bilder finns på Expressens nätupplaga

Tycker det är lite tråkig att detta forum sjunker längre och längre ner i träsket med dumheter på nätet.
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 30 maj 2025 20:28 Jag uttryckte mig i frågande form tidigare, men jag kan vara tydligare. Jag anser - också - att påståendet att vagntyp A32 skulle vara "urspåringsbenägen" är rena struntpratet. Dessutom har det, mig veterligen, aldrig framkommit att Tvärbanan skulle "vilja bli av" med A32.
Enceladus-kollektivet kan, som vanligt nödgas jag säga, inte skilja på korrelation och kausalitet. I vetenskapliga sammanhang kallas påståenden av denna typ "observationsstudie". De har genomgående lågt bevisvärde.

Vad Googles AI svamlar om struntar jag fullkomligt i.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 14 januari 2026 16:34, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Mr_C14

Inlägg av Mr_C14 »

Flexity Swift har dessvärre en tendens att spåra ur i Mårtensdal. Tvärbanan behöver absolut inte mer av den varan! Samtidigt finns det nog inte så många resenärer som vill förlora CAF:s underbara AC på sommaren. Amerikanska turister kan rentav vägra att åka med A32 och istället ta taxi. Jag citerar Googles AI:
A35 är en modern spårvagnstyp från tillverkaren CAF som trafikerar Tvärbanan i Stockholm, känd för sin fullständiga luftkonditionering (AC) som ger högre komfort än äldre vagnar.
Nu är jag inte världens kunnigaste om varför A32 spårar ur i Mårtensdal, men att lägga skulden på A32 är inte det rätta svaret. Inte heller är jag en enkät, men en resenär skulle föredragit pålitlighet och rymlighet (A32) än opålitlighet och trängsel, men med mer komfort (A35).
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Utanskor skrev: onsdag 14 januari 2026 14:55 Svaret på Addes två frågor till mig, är: Ja, eftersom jag hellre litar på begagnade Flexity Swift (-"A32-modeller och varianter från andra banor") än CAF Urbos Axl-vagnar typ A35 A36.

Blir A35 och A36 pålitliga efter en ombyggnad? Det vet man inte.

men vi vet att Flexity Swift är pålitliga, och lär så förbli efter att de upprustas i framtiden. Då kan de gå några årtionden extra, liksom de gamla lidingövagnarna gjorde på lidingöbanan,

så det tror jag ger mycket pålitlig trafik bl.a. på djurgården :D

Så att ta hit, köra med dem här Stockholm på Djurgården och tvärbanan och senare framöver upprusta begagnade begagnade Flexity Swift från andra banor ser jag som ett driftsäkrare alternativ än att satsa på att renovera Caf urbos axl. Dessa kan skickas tillbaka till Spanien så att vi blir av med skiten. De är CAF som ska ta sitt ansvar för att de levererat skitvagnar. NU VILL JAG BLI AV MED DEM OCH SATSA PÅ SÄKRA KORT. NU och då är begagnade Flexity Swift till Stockholm som kan finnas NU

Dessutom får man reservdelar till de redan exciterande A32:orna på djurgården och tvärbanan när man köper upp begagnade Flexity Swift till Stockholm.

//Utanskor🫎
Signaturen ägnar sig mest åt gissningar, och vet egentligen ingenting. Och har inte en aning om i vilket skick Croydons CR4000 befinner sig. Dessutom kan de, om det skulle bli så olyckligt att man börjar fundera i dessa banor, inte tas till Stockholm NUUUUUUUU utan troligtvis inte före 2030, om ens det. London Transport kommer nämligen inte att "skrota dem och köpa nytt" för det är inte så man fasar ut gamla vagntyper och fasar in nya.

Den som studerar ex.vis vad London Transport anser om CR4000 ser att trafikhuvudmannen framhåller bl.a,. vagnarnas avtagande driftsäkerhet. Vagnarna har dessutom redan renoverats vid två tillfällen tidigare, vore det "lönsamt" att göra det ytterligare en gång skulle nog London Transport göra det igen hellre än att köpa nytt, med tanke på problemen med att finna finansiering.

Så detta är en befängd idé oavsett i hur omfattande ordkaskader den än kavlas ut.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 14 januari 2026 16:19 Enceladus-kollektivet kan, som vanligt nödgas jag säga, inte skilja på korrelation och kausalitet. I vetenskapliga sammanhang kallas påståenden av denna typ "observationsstudie". De har genomgående lågt bevisvärde.

En gång är en slump. Två gånger är en tillfällighet. Tre gånger är ett mönster. Det är klokt att flytta A32 till Spårväg City. På sommaren kan det dock bli svettigt.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: onsdag 14 januari 2026 18:43
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 14 januari 2026 16:19 Enceladus-kollektivet kan, som vanligt nödgas jag säga, inte skilja på korrelation och kausalitet. I vetenskapliga sammanhang kallas påståenden av denna typ "observationsstudie". De har genomgående lågt bevisvärde.

En gång är en slump. Två gånger är en tillfällighet. Tre gånger är ett mönster. Det är klokt att flytta A32 till Spårväg City. På sommaren kan det dock bli svettigt.
Att flytta A32:orna pga. deras tendens att spåra ur vid en specifik växel är nog ett urdum lösning. Bättre att fixa problemet på plats.

Om A32:orna börjar spåra ur vid olika växlar längs med spårväg city så tror jag dig mer...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: onsdag 14 januari 2026 18:43

Köksbordslogik. Jag och ingenjör Nordius försökte förklara detta för Enceladus-kollektivet här, men det var förstås bortkastat, då också.

Proven med A32 på Cityspårvägen har dessutom ingenting med att vagntypen skulle vara "urspåringsbenägen" att göra.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 14 januari 2026 20:50 Proven med A32 på Cityspårvägen har dessutom ingenting med att vagntypen skulle vara "urspåringsbenägen" att göra.
Nä, urspårningarna började efter de första testerna. Men det var kanske inte oväntat att A32 visade sig vara en tickande bomb i Mårtensdal.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: onsdag 14 januari 2026 20:58
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 14 januari 2026 20:50 Proven med A32 på Cityspårvägen har dessutom ingenting med att vagntypen skulle vara "urspåringsbenägen" att göra.
Nä, urspårningarna började efter de första testerna. Men det var kanske inte oväntat att A32 visade sig vara en tickande bomb i Mårtensdal.
Konspirationsteorier, som vanligt. Enceladus-kollektivet kokar ihop orsakssamband utan någon som helst förankring i verkligheten.

Det är växlarna i Mårtensdal - om något - som är den tickande bomben, inte vagn A32. Hela Mårtensdal är f.ö. felkonstruerad.

Börjar bli tjatigt, det här, men fixa idéer är svåra att bli av med, tydligen.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Mr_C14 skrev: onsdag 14 januari 2026 16:27
Nu är jag inte världens kunnigaste om varför A32 spårar ur i Mårtensdal, men att lägga skulden på A32 är inte det rätta svaret. Inte heller är jag en enkät, men en resenär skulle föredragit pålitlighet och rymlighet (A32) än opålitlighet och trängsel, men med mer komfort (A35).
Ja inte tusan lär såna där urspårningar bero på vagntyp inte. Sliten växel, eller slarvig förare är nog de två enda tänkbara orsakerna. Det är ju alltid förarens ansvar att kontrollera att en växel sluter på rätt sätt. Om något i växeln är slitet eller går sönder, kan det vara en orsak, men det borde gå att se i efterhand.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Sluta att skriva såna veritabla dumheter.
För inte tusan lär såna där urspårningar bero på vagntyp inte. Sliten växel, eller slarvig förare är de två enda tänkbara orsakerna. Det är ju alltid förarens ansvar att kontrollera att en växel sluter på rätt sätt. Om något i växeln är slitet eller går sönder, kan det vara en orsak, men det borde gå att se i efterhand.
Men att skylla på slarv är ju naturligtvis inget man vågar göra... Men har man hört en massa olika ursäkter från såna som lag ur diverse godsvagnar, bara för att "växeln gick om av sig själv" så tror man inte på sånt.
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 14 januari 2026 21:50
Konspirationsteorier, som vanligt. Enceladus-kollektivet kokar ihop orsakssamband utan någon som helst förankring i verkligheten.

Det är växlarna i Mårtensdal - om något - som är den tickande bomben, inte vagn A32. Hela Mårtensdal är f.ö. felkonstruerad.

Börjar bli tjatigt, det här, men fixa idéer är svåra att bli av med, tydligen.
Hej!
Jag instämmer med vad Cassandra skriver denna gång :wink:
Det är just den växeln ifråga i Mårtensdal på tvärbanan som måste vara huvudproblemet, inte vagntypen!. Det spåras även ur i Göteborg, Lund och Norrköping. De städerna har inte A32. https://www.tv4.se/artikel/2dEN8GvvudUG ... ext-system

Så jag tycker du ska ge upp det där med att A32 skulle vara särskilt drabbade av urspårningar. :wink:

I övrig kan du bäste Enceladus, väl gärna öppna en helt ny intressant tråd om urspårningar och vad de berodde på?? Det låter faktiskt som ett intressant ämne! :)

//Utanskor🫎
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

Jag har lagt märke till att vagnsnumren på de två A32:orna som nu går på Djurgården, skrivs olika. För att alla läsare ska förstå vad jag menar beskriver jag nu först hur dessa nummer brukar se ut och vara ordnade på en A32-spårvagn. 
I ändarna på sidan av vagnens förarhytt, sitter det vagnsnummer med antingen A eller B under siffrorna. På den mycket korta mittsektionen sitter det ett vagnsnummer med bokstaven C under numret. Det brukar se ut så som det gör på SL A32 430 på Djurgården : 
2026-01-11 SL A32 vagnsnumren på vagn nr 430 Matsälgen textad.png
2026-01-11 SL A32 vagnsnumren på vagn nr 430 Matsälgen textad.png (362.83 KiB) Visad 1086 gånger
2026-01-11 13.57.48 DSC_3436 SL A32 430 B förarhytten sidobild ©Matsälgen textad ljusad.JPG
2026-01-11 13.57.48 DSC_3436 SL A32 430 B förarhytten sidobild ©Matsälgen textad ljusad.JPG (156.03 KiB) Visad 1086 gånger
Men.. på SL A32 vagn nr 434 ser detta annorlunda ut. På den sitter bokstäverna A och B ovanför siffrorna på ändvagnarna medans det ser normalt ut på mittenvagnen med bokstaven C under siffrorna.
2026-01-11 13.30.14 DSC_3343 SL A32 nr B434 Halva vagnen ©Matsälgen Textad.JPG
2026-01-11 13.30.14 DSC_3343 SL A32 nr B434 Halva vagnen ©Matsälgen Textad.JPG (158.78 KiB) Visad 1086 gånger
Skärmavbild vid 2026-01-14 23-52-09.png
Skärmavbild vid 2026-01-14 23-52-09.png (82.82 KiB) Visad 1084 gånger
Vad beror denna avvikande märkning på för sidorna vid förarhytten för A32 vagnsnummer 434?
Det måste gjorts avsiktligt eftersom det inte går limma dem fel då siffrorna är ungefär 90 mm höga och bokstäverna ungefär 60 mm höga. De är skrivna med SL-typsnittet "SL Gothic Text 2 Bold"

//Utanskor🫎
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Enceladus skrev: onsdag 14 januari 2026 15:13 ...Samtidigt finns det nog inte så många resenärer som vill förlora CAF:s underbara AC på sommaren. Amerikanska turister kan rentav vägra att åka med A32 och istället ta taxi. Jag citerar Googles AI:
Må vara att A35 har AC; Googles AI kanske har blivit överhettad och behöver nedkylning, men i övrigt är det en okomfortabel vagn jämfört med A32 - fler trappsteg, smal mittgång, de flesta sittplatser på podestrar. Jag upptäckte nyligen att de fåtaliga sittplatser som är placerade på låggolv är markerade med rullstolssymboler, alltså prioriterade för rörelsehindrade. Men just framför dessa stolar finns det hjulhus (eller någon annan rund formation som ger begränsat fotutrymme) vilket gör det svårt både att sätta sig och resa sig, även för mig som ännu inte har några större rörelsehinder.
/Gunnar Ekeving
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

gek skrev: torsdag 15 januari 2026 19:58
Enceladus skrev: onsdag 14 januari 2026 15:13 ...Samtidigt finns det nog inte så många resenärer som vill förlora CAF:s underbara AC på sommaren. Amerikanska turister kan rentav vägra att åka med A32 och istället ta taxi. Jag citerar Googles AI:
Må vara att A35 har AC; Googles AI kanske har blivit överhettad och behöver nedkylning, men i övrigt är det en okomfortabel vagn jämfört med A32 - fler trappsteg, smal mittgång, de flesta sittplatser på podestrar. Jag upptäckte nyligen att de fåtaliga sittplatser som är placerade på låggolv är markerade med rullstolssymboler, alltså prioriterade för rörelsehindrade. Men just framför dessa stolar finns det hjulhus (eller någon annan rund formation som ger begränsat fotutrymme) vilket gör det svårt både att sätta sig och resa sig, även för mig som ännu inte har några större rörelsehinder.
Just det! Jag instämmer! Det där är ytterligare en orsak till att skicka tillbaks dem (SL A35 & A36) till Spanien! :wink:
SL, Köp istället endast begagnade i fortsättningen som gått bra i många år på sin hembana utan större anmärkningar

Eftersom även jag gillar A32 och dess rymlighet (som de har tack vare deras långa ändvagnar utan många extra leder och hjulhus som kålmaskliknade spårvagnar har många utav), så ser jag helst att fler pålitliga så kallade "A32:or" kommer till Stockholm om och när sådana erbjudes på begagnadmarknaden. Då vet vi vad vi får och köper inte grisen i säcken som man gör om man köper nytt som är oprövat :wink:

//Utanskor🫎
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Det här har ju urartat fullständigt. Det är ju ändå skillnad på tillförlitlighet, något som någorlunda säkert kan fastställas, och komfort, resenärsvänlighet, eller någon annan lämplig floskel, som är föremål för allsköns personligt tyckande (även bortsett från AI-genererad smörja).

Dessutom handlar denna tråd explicit om just försöket med vagn A32 på Spårväg City. Vill man orera om det framtida vagnbeståndet på Stockholms olika spårvägar finns redan en godstågslång tråd om detta: viewtopic.php?p=287513#p287513

Eller också kan man starta en ny. Det händer (alltför) ofta.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 16 januari 2026 12:58, redigerad totalt 1 gånger.
twr

Inlägg av twr »

Utanskor skrev: torsdag 15 januari 2026 23:11 SL, Köp istället endast begagnade i fortsättningen som gått bra i många år på sin hembana utan större anmärkningar
Det här är ju helt galet. Varför skulle andra städer sälja sina spårvagnar om de går bra? Och när de andra städerna väl inte vill ha dem längre är de nog så gamla och slitna att det inte alls är en bra idé för Stockholm att ta över dem.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Utanskor skrev: torsdag 15 januari 2026 23:11 Just det! Jag instämmer! Det där är ytterligare en orsak till att skicka tillbaks dem (SL A35 & A36) till Spanien! :wink:
SL, Köp istället endast begagnade i fortsättningen som gått bra i många år på sin hembana utan större anmärkningar

Eftersom även jag gillar A32 och dess rymlighet (som de har tack vare deras långa ändvagnar utan många extra leder och hjulhus som kålmaskliknade spårvagnar har många utav), så ser jag helst att fler pålitliga så kallade "A32:or" kommer till Stockholm om och när sådana erbjudes på begagnadmarknaden. Då vet vi vad vi får och köper inte grisen i säcken som man gör om man köper nytt som är oprövat :wink:
Har skribenten funderat på att många resenärer kan välja andra färdmedel? Se gärna tråden "A32 Budgetvagnar?":
Coppas skrev: onsdag 13 juli 2005 19:06 Lite elakt kan man ju säga att det SL väljer bort är ett av de egna (starkare?) försäljningsargumenten. Jämför med privata entreprenörer i andra branscher där man fattat det hela och inser att det är ¨åde en konkurrensfördel (och i princip oundgängligt), men även en fördel för att uppnå en drägligare arbetsmiljö. Det går t.ex. i dagens läge i stort sett inte att hitta en taxibil utan klimatanläggning och även i många andra fall är det ju nästan krav på klimatkontroll om man ska ha en sportmössa när det gäller att fightas om de jobb som finns.
PCC skrev: onsdag 13 juli 2005 23:09 Och gällande luftkonditioneringen i vagnarna så är det inte attraktivt att åka vare sig tunnelbana eller spårvagn sommartid hos SL. Dom som tvingas åka i dessa varma vagnar sommartid har inget val. Jag har ett val och åker därför alltid bil sommartid. Undantag till och från jobbet, det går snabbare och jag kan åka i en luftkonditionerad förarhytt.
Att flytta några A32:or från Tvärbanan till Spårväg City är ett nödvändigt ont, men det behövs absolut inte fler sådana vagnar!

(Notera att ovanstående inlägg skrevs innan A35 och C30 sattes i trafik. Dessa vagnar står sig bättre mot taxi eller den egna bilen.)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: fredag 16 januari 2026 13:48
Utanskor skrev: torsdag 15 januari 2026 23:11 Just det! Jag instämmer! Det där är ytterligare en orsak till att skicka tillbaks dem (SL A35 & A36) till Spanien! :wink:
Har skribenten funderat på att många resenärer kan välja andra färdmedel? Se gärna tråden "A32 Budgetvagnar?":
Coppas skrev: onsdag 13 juli 2005 19:06 Lite elakt kan man ju säga att det SL väljer bort är ett av de egna (starkare?) försäljningsargumenten. Jämför med privata entreprenörer i andra branscher där man fattat det hela och inser att det är ¨åde en konkurrensfördel (och i princip oundgängligt), men även en fördel för att uppnå en drägligare arbetsmiljö. Det går t.ex. i dagens läge i stort sett inte att hitta en taxibil utan klimatanläggning och även i många andra fall är det ju nästan krav på klimatkontroll om man ska ha en sportmössa när det gäller att fightas om de jobb som finns.
PCC skrev: onsdag 13 juli 2005 23:09 Och gällande luftkonditioneringen i vagnarna så är det inte attraktivt att åka vare sig tunnelbana eller spårvagn sommartid hos SL. Dom som tvingas åka i dessa varma vagnar sommartid har inget val. Jag har ett val och åker därför alltid bil sommartid. Undantag till och från jobbet, det går snabbare och jag kan åka i en luftkonditionerad förarhytt.
Att flytta några A32:or från Tvärbanan till Spårväg City är ett nödvändigt ont, men det behövs absolut inte fler sådana vagnar!

(Notera att ovanstående inlägg skrevs innan A35 och C30 sattes i trafik. Dessa vagnar står sig bättre mot taxi eller den egna bilen.)
"ovanstående inlägg skrevs innan A35 och C30 sattes i trafik". Ja, det kan man säga! Och en 20 år gammal tråd går an att åberopa. Men den var kul att läsa, nästan lika ilsken som den jag refererade till tidigare.

Visst är detta något av en nödlösning, men ett överordnat mål är väl att hålla trafiken igång enligt tidtabell, får man hoppas.

Som jag skrev tidigare så kan man på detta sätt (förhoppningsvis) skapa sig handlingsfrihet fram till åtminstone 2030, under tiden som man överväger ny vagnupphandling (tex. för Spårväg syd). Då har det dessutom gått 20 år sedan den senaste dito. I det läget kan man också ta ställning till hur länge man ska hålla liv i A32, som vid det här laget är en ganska gammal konstruktion. AC får anses vara ett krav i moderna vagnar, men inte något man gärna skruvar in i ålderstigna vagnar.

I Istanbul var det en självklarhet, men de släpper nog inte ifrån sig sina vagnar så lätt som en del tycks tro.

En och annan Alstrom Citadis 304 skymtas också.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

twr skrev: fredag 16 januari 2026 12:14
Utanskor skrev: torsdag 15 januari 2026 23:11 SL, Köp istället endast begagnade i fortsättningen som gått bra i många år på sin hembana utan större anmärkningar
Det här är ju helt galet. Varför skulle andra städer sälja sina spårvagnar om de går bra? Och när de andra städerna väl inte vill ha dem längre är de nog så gamla och slitna att det inte alls är en bra idé för Stockholm att ta över dem.
Absolut är det ju så som du skriver. Men det finns undantag, så som det tyska kravet på att vagnarna ska genomgå huvudrevison var 8:e år. Detta kan då göra att vagnägare inte vill satsa dessa pengar på vagnar på vagnar som trots allt är relativt bra skick. Man väljer då att köpa nytt istället och de gamla hamnar på andrahandsmarknaden. Några exempel...

Bild
Dessa vagnar som fanns i Jena (611-619) såldes 2024 till Łódź i Polen, där nu fem av 9 vagnar är i drift. Łódź har bra kompetens att ta hand om begagnad materiel. Łódź köper parallellt även nya vagnar av annan typ.

Bild
Dessa vagnar som tidigare fanns i Augsburg (601-611) såldes 2023-24 till Zagreb i Kroatien (7st sålda) där dessa 7 nu går i trafik. Även här finns bra kompetens för begagnad materiel. Zagreb köper parallellt även nya vagnar av annan typ.

Bild
Dessa vagnar fanns/finns i Bonn (9451-9474) säljs till Poznań i Polen, varefter Bonn får leveranser av nya vagnar. Vagnen på bilden var f.ö. i Stockholm i februari 1995 för test inför anskaffandet av A32. Även Poznań har bra kompetens för begagnad materiel. Vagnen på bilden är nu vagn 994 i Poznań. Samtidigt köps nya vagnar även i Poznań.

Generellt kan väl sägas att man i främst Polen, men även Tjeckien har mycket kunnande i att ta han om begagnade vagnar och rusta upp och sätta drift. Sån kompetens har vi ju i här i Sverige i princip hela avskaffat, för att sen bli tvungen att handla upp av externa företag ute i Europa.

Egentligen är nog våra M97 i Norrköping, nu 60 år gamla i grunden, det sista som rustades upp på allvar. M29 livstidsförlängning har ju gjorts, men är nog mer på nivån rost och puts.
Bild
Senast redigerad av leifd den fredag 16 januari 2026 18:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

leifd skrev: fredag 16 januari 2026 16:21 Bild
Dessa vagnar fanns/finns i Bonn (9451-9474) säljs till Poznań i Polen, varefter Bonn får leveranser av nya vagnar. Vagnen på bilden var f.ö. i Stockholm i februari 1995 för test inför anskaffandet av A32. Även Poznań har bra kompetens för begagnad materiel. agnen på bilden är nu vag 994 i Poznań. Samtidigt köps nya vagnar även i Poznań.

Generellt kan väl sägas att man i främst Polen, men även Tjeckien har mycket kunnande i att ta han om begagnade vagnar och rusta upp och sätta drift. Sån kompetens har vi ju i här i Sverige i princip hela avskaffat, för att sen bli tvungen att handla upp av externa företag ute i Europa.
Ja, det sitter väl i sedan kommunisttiden. Då fick man slita på vad man hade, så länge det gick.

Siemens Düwag 9451 från Bonn! Ack ja, jag minns den där regniga februarilördagen 1995, då jag var på besök från Uppsala och var ute och åkte med min spårvägsintresserade systerson (tyvärr smittade det av sig). Som Thomas Johansson skriver i sin Tvärbanebok
Thomas Johansson skrev:I februari1995 kom ett utmärkt tillfälle att på Djurgårdslinjen för tvivlande visa moderna spårvagnar av olika konstruktion. Förhoppningen att det vid denna årstid också skulle gå att få lite erfarenheter i vinterklimat kom dock fullständigt på skam i den blida vintern.
(Tvärbaneboken, sid 98 - 101)
Då skulle sign. "Utanskor" ha varit med. Själv var jag mest imponerad av Variotram-vagnen från Chemnitz. Tur att det inte blev den. Enligt ovanstående källa var det vagn nr. 601: https://www.tramreport.de/2015/12/22/ad ... er-221215/
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 17 januari 2026 8:30, redigerad totalt 4 gång.
Skriv svar