Harald skrev: ↑måndag 15 december 2025 14:12
Idag tog jag mig till Lindholmen för att se på vardagstrafiken.
Snabbaste vägen från Majorna till Lindholmen är med linje 285:
Älv-Snabben 4 & 5 är väl elhybriddrivna numera? Av de nyare Göta Älv-färjorna verkar Elvy & Eloise också ha hybriddrift, medan Älveli och Älvfrida (fortfarande) har ren diesel(elektrisk) drift. Enligt denna notis ska även dessa hybridiseras, om jag förstår saken rätt (se vidare https://www.vasttrafik.se/globalassets/ ... yttlar.pdf ).
Det går åt maximalt tre färjor för skytteltrafiken, två för linjen till Lindholmspiren och en för linjen till Lundbystrand. Så om man har fyra färjor kan alltid minst en ligga och ladda från land, så att man inte behöver köra dieselmotorerna alls.
Älv-Snabben 4 och 5 är mycket riktigt elhybriddrivna nu. De går på den längsgående linjen, som trafikeras med tre fartyg i högtrafik och två övrig tid. Där är tidtabellen lagd så att de går ett varv på 44 minuter och sedan ligger de 16 minuter vid Klippan. Där har nyligen satts upp en kur och en grå pelare som syns på bilden nedan. Jag gissar att detta är en laddstation så att de kan använda tiden vid Klippan till att ladda.
Senast redigerad av Harald den söndag 21 december 2025 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tackar ingenjörn för detta. Var nog bäst att starta en ny tråd.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".