Bredspåriga ledvagnar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
antonlidstrom71

Bredspåriga ledvagnar

Inlägg av antonlidstrom71 »

I juni 2024 befann jag mig i Dresden och tog lite bilder på spårvagnarna jag såg när jag cyklade genom staden. Dessa bilder tänkte jag dela med mig av nu.

Vi börjar vid Aluanplatz med två vagnar på linje 13.
Bild

Vagnen åker vidare mot stan på en gata som är enkelriktad för bilar men med dubbelriktad spårvägstrafik i andra filen.
Bild

Nästa vagn var av en annan modell.
Bild

Vi har förflyttat oss till hållplatsen Neustädter Markt och ser en 45m-vagn rulla ut på Augustusbrücke.
Bild

Fortsättning följer i nästa inlägg.
antonlidstrom71

Re: Bredspåriga ledvagnar

På bron passerar en vagn av samma modell åt andra hållet.
Bild

Och från bron blickar vi mot Carolabrücke som inte rasat än när denna lilla Tatra (?) rullar över.
Bild

Sista bilden blir från Postplatz som har en imponerande spaghetti av spår varav en del syns på denna bild.
Bild

Mvh Anton

PS: Klicka på bilderna för att se dem i större storlek på flickr.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Riktigt fina bilder! :D

Rullar det fortfarande Tatror i Dresden såhär ett år senare?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
antonlidstrom71

Tack!

Antagligen rullar de runt i någon form men just vagnen jag såg tror jag inte var i ordinarie linjetjänst. Om man förstorar bilden kan man se att vagnen verkar sakna mittdörrar. Är det någon som vet vad för vagn det är? Cafévagn kanske? När jag googlar hittar jag en inspektionsvagn med samma dörrarrangemang. I ordinarie trafik hittar jag inte något om att Tatror fortfarande rullar.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Ja, att jag inte tänkte på att det bara var en vagn med nån speciell målning! Vid närmare efterforskning verkar det vara nåt som kallas "Kinderstraßenbahn"!

Finns lite tysk text om den på stadens hemsida.

https://www.dresden.de/de/leben/kinder/ ... enbahn.php

Och Tatra verkar inte längre användas i ordinarie trafik när jag tittar på fordonslistor över Dresden.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
antonlidstrom71

Intressant vagn! Tack för informationen. Bra flyt också att man lyckades se den, om än på håll.
Skriv svar