Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: måndag 17 november 2025 22:49 Varför då? Alla projekt måste tillåtas att rannsakas.
[... ]

Kanske är det så att Stora Ursvik borde bli ändhållplats för denna gång, så kanske det i framtiden kommer nya möjligheter att bygga vidare på det man har. Den sträckan är ju till stora delar klar och kräver troligen inte särskilt mycket resurser för att färdigställa.
Fd gulalinjen vet ni redan vad jag tycker om den, den borde stoppas, och möjligen delvis återanvändas, men det känner ni ju redan till.
Ja, varför? Jag skalar bort alla guilt-by-association-resonemangen och ägnar mig enbart åt Tvärbana Nordväst.

Alla stora investeringar i form av konstbyggnader som sagt redan gjorda. Att lägga ned projektet vore en grotesk kapitalförstöring. Hur genomförandet ska etappindelas har jag ingen uppfattning om med de som bor i Rissne och Ursvik vill säkert kunna ta sig både till Kista centrum och pendeltågen i Helenelund.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 17 november 2025 23:07, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 november 2025 23:02 Ja, varför? Bortsett från guilt-by-association-resonemangen ovan är alla stora investeringar i form av konstbyggnader redan gjorda. Att lägga ned projektet vore en grotesk kapitalförstöring. Hur genomförandet ska etappindelas har jag ingen uppfattning om med de som bort i Ursvik vill säkert kunna ta sig både till Kista centrum och pendeltågen i Helenelund.
Boende i Ursvik vill också kunna ta sig till Mälarbanan, men SL har tyvärr missat att Kistagrenen korsar den banan vid Solvalla. Nu blir det buss till Sumpan...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: måndag 17 november 2025 23:06
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 november 2025 23:02 Ja, varför? Bortsett från guilt-by-association-resonemangen ovan är alla stora investeringar i form av konstbyggnader redan gjorda. Att lägga ned projektet vore en grotesk kapitalförstöring. Hur genomförandet ska etappindelas har jag ingen uppfattning om med de som bort i Ursvik vill säkert kunna ta sig både till Kista centrum och pendeltågen i Helenelund.
Boende i Ursvik vill också kunna ta sig till Mälarbanan, men SL har tyvärr missat att Kistagrenen korsar den banan vid Solvalla. Nu blir det buss till Sumpan...
Nu hann jag ju ändra en del i texten, men Enceladus-kollektivet är ju patologiskt besatt av att citera mig i tid och otid.

Pendeltågsstation vid Solvalla? Då måste man ju komma överens med Trafikverket? Och så ska någon betala. Man måste vara två för att dansa. Tango t.ex. Eller vals. Frågan har valsat runt i mer än 10 år nu: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... d-solvalla Om det räcker.......
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 17 november 2025 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 november 2025 23:13 Pendeltågsstation vid Solvalla? Då måste man ju komma överens med Trafikverket? Och så ska någon betala. Man måste vara två för att dansa. Tango t.ex
Vad skulle det kosta att bygga en plattform mellan de nya inre spåren?
Trafikverket skrev:Öster om Ulvsundavägen vid Solvalla förbereds för en ny pendeltågsstation med koppling till tvärbanan genom att avståndet mellan de inre spåren breddas för att rymma en eventuell framtida plattform. Plattformen byggs inte i dagsläget men ska finnas i åtanke vid projekteringen.
Säkert en struntsumma jämfört med den totala kostnaden för Kistagrenen...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: måndag 17 november 2025 23:26
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 november 2025 23:13 Pendeltågsstation vid Solvalla? Då måste man ju komma överens med Trafikverket? Och så ska någon betala. Man måste vara två för att dansa. Tango t.ex
Vad skulle det kosta att bygga en plattform mellan de nya inre spåren?
Trafikverket skrev:Öster om Ulvsundavägen vid Solvalla förbereds för en ny pendeltågsstation med koppling till tvärbanan genom att avståndet mellan de inre spåren breddas för att rymma en eventuell framtida plattform. Plattformen byggs inte i dagsläget men ska finnas i åtanke vid projekteringen.
Säkert en struntsumma jämfört med den totala kostnaden för Kistagrenen...
En station är väl lite mer än en plattform.............

Men den behöver ju inte vara lika stilig som den i Barkarby. Och i Spånga surar man: https://www.mitti.se/nyheter/staden-tag ... f85c780966
Någon måste betala även där. Men det är ju struntsummor, har jag hört.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: måndag 17 november 2025 23:06
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 17 november 2025 23:02 Ja, varför? Bortsett från guilt-by-association-resonemangen ovan är alla stora investeringar i form av konstbyggnader redan gjorda. Att lägga ned projektet vore en grotesk kapitalförstöring. Hur genomförandet ska etappindelas har jag ingen uppfattning om med de som bor i Ursvik vill säkert kunna ta sig både till Kista centrum och pendeltågen i Helenelund.
De jag nämnde har ju i vart fall möjlighet att ta Tvärbanan till till Rissne och byta till T-bana där. "Buss till Sumpan..." låter ju inte så kul. Åka buss är ett lidande som man helst vill undvika - de må vara aldrig så eldrivna - om man kan färdas med spårtrafik.

De boende i Annedal har redan bussvanan inne, de stiger på vid Mariehällskyrkan. Där har man väntat på Tvärbanan länge. När jag besöker min systerson i Annedal vintertid, och skotrarna står garagerade, så brukar jag faktiskt åka till Bromma flygplats och gå därifrån. Jag skulle ha varit glad om turkarna åtminstone hade lyckats bygga färdigt till hpl. Solvalla. Travgalningarna också.
twr

Inlägg av twr »

Det har säkert skrivits om redan, men finns det fordon till Kistagrenen när den öppnar 2029/2030? Ingen gillar väl A35 och finns det ens option längre? Eller ska man försöka klara sig med befintliga fordon, behöver man glesa ut trafiken då?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

twr skrev: söndag 30 november 2025 16:47 Det har säkert skrivits om redan, men finns det fordon till Kistagrenen när den öppnar 2029/2030? Ingen gillar väl A35 och finns det ens option längre? Eller ska man försöka klara sig med befintliga fordon, behöver man glesa ut trafiken då?
Berördes väl kort i denna tråd från 2020: viewtopic.php?t=42189

Jag är osäker på om de 10 vagnar som omnämns i den refererade Railway Gazette-artikeln avser de som sedan blev delserie 3 (484-493). Optionen verkar tydligen finnas kvar, om man får tro Vagnhallen: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... yp_id=1035
twr

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 01 december 2025 10:25
twr skrev: söndag 30 november 2025 16:47 Det har säkert skrivits om redan, men finns det fordon till Kistagrenen när den öppnar 2029/2030? Ingen gillar väl A35 och finns det ens option längre? Eller ska man försöka klara sig med befintliga fordon, behöver man glesa ut trafiken då?

Jag är osäker på om de 10 vagnar som omnämns i den refererade Railway Gazette-artikeln avser de som sedan blev delserie 3 (484-493). Optionen verkar tydligen finnas kvar, om man får tro Vagnhallen: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... yp_id=1035
Tack!

I artikeln från 2020 står

Region Stockholm is buying 20 A35s to operate the 8 km Kistagren branch of the orbital Tvärbanan, which is due to open between Ulvsunda and Bromma Airport by the end of this year and be extended to Kista and Helenelund by 2023. The first of a batch of 10 cars ordered in 2017 was delivered to Stockholm in October 2019, and the second build will be required by the time the extension is completed.

Jag gissar att de 10 redan är levererade vid det här laget?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

twr skrev: måndag 01 december 2025 13:23
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 01 december 2025 10:25

Tack!

I artikeln från 2020 står

Region Stockholm is buying 20 A35s to operate the 8 km Kistagren branch of the orbital Tvärbanan, which is due to open between Ulvsunda and Bromma Airport by the end of this year and be extended to Kista and Helenelund by 2023. The first of a batch of 10 cars ordered in 2017 was delivered to Stockholm in October 2019, and the second build will be required by the time the extension is completed.

Jag gissar att de 10 redan är levererade vid det här laget?
Och jag gissade på att dessa 10 vagnar är vad som blev delserie 3 (se ovan). Jag vet inte - men hr. Daniel S eller kamrat Widén kanske gör det.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Enda fördelen med förseningen är att man kanske kommer på att beställa nya vagnar till den linjen. och till alla andra som behöver fungerande vagnar....
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Oj! Är Kistagrenen öppen före 2031?
Är det realistiskt?
JohanB

Inlägg av JohanB »

Hechtwagen skrev: onsdag 03 december 2025 21:27 Oj! Är Kistagrenen öppen före 2031?
Är det realistiskt?
Känns ganska svårt att få en förståelse för vad det är som Trafikförvaltningen är allra sämst på. Är det själva upphandlingen sv entreprenör man inte klarar eller är det på kravsidan man fallerar. Högst osannolikt att hela banan är klar till 2031 i min bok.

Det man också undrar är hur Regionfullmäktige i Stockholm tänker kring nya projekt av samma sort. Varför skulle Trafikförvaltningen klara att bygga Spårväg syd eller Roslagsbanan till T-Centralen när de inte ens klarar en gren på Tvärbanan? Hur vågar man ens starta dem i detta läge?
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

JohanB skrev: lördag 06 december 2025 12:28
Hechtwagen skrev: onsdag 03 december 2025 21:27 Oj! Är Kistagrenen öppen före 2031?
Är det realistiskt?
Känns ganska svårt att få en förståelse för vad det är som Trafikförvaltningen är allra sämst på. Är det själva upphandlingen sv entreprenör man inte klarar eller är det på kravsidan man fallerar. Högst osannolikt att hela banan är klar till 2031 i min bok.

Det man också undrar är hur Regionfullmäktige i Stockholm tänker kring nya projekt av samma sort. Varför skulle Trafikförvaltningen klara att bygga Spårväg syd eller Roslagsbanan till T-Centralen när de inte ens klarar en gren på Tvärbanan? Hur vågar man ens starta dem i detta läge?
Om man ska försöka sig på ett seriöst svar på din ganska oseriösa kritik av Trafikförvaltningen, så lyckas man ju handla upp entreprenörer.

Att misslyckas det innebär att man gör ett misstag som drar på sig ett överklagande och att den som klagat dessutom får rätt, den typen av problem verkar man inte ha. Det har inte heller kommit ut några uppgifter som tyder på att det är något allvarligt fel i kravställningen heller.

Det också så att är inte bara Trafikförvaltningen som får problem en entreprenörer som slutar i hävda kontrakt.
  • Mars 2019: Trafikverket häver kontrakt med LSAB, Lovön samverkan AB, för bergtunnlarna under Lovön, del av Förbifarten. Bakom LSAB står de båda italienska entreprenörerna Vianini Lavori och CMC di Ravenna.
  • Januari 2024: Trafikverket häver kontrakt med Copasa för etappen E3 på Ekerövägen, del av Förbifarten.
  • Februari 2025: Trafikverket häver kontrakt med AF Anläggning AB för bergtunnlarna under Lovön, del av Förbifarten
  • Mars 2025: Trafikverket häver kontrakt med WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC Sverige AB) för entreprenad Korsvägen i Västlänken
Jag tror man har två problem
  • Styrning av entreprenaderna
  • Orealistiska förväntningar eller något ditåt
Både Trafikverket och Trafikförvaltningen är avlövade beställarorganisationer i bäst new public managment stil. De har inte kapacitet för någon seriös entreprenadstyrning, det skulle man i så fall behöva konsulter till. Ett sätt som man försöker komma runt det problement på är att handla upp stora entreprenader och ge entreprenörerna mycket eget ansvar (totalentreprenader, samverkan osv). Men det fungerar förstås inte man måste fortfarande hålla koll på vad entreprenören gör i real-tid.

Sedan är det förväntningarna. Man handlar upp de här jättekontrakten och skriver avtal som innebär att entreprenörerna bär en oproportionerligt stor del av riskbördan. Men de här kontakten är så stora att entreprenörern inte bara kan svälja oförutsedda kostnader - då går de i konkurs. Så när fördyringarna kommer vill självklart entreprenören omförhandla så de får mer pengar och kan bygga klart utan att gå i konkurs. Men beställaren bara pekar på kontakter och säger "ni accepterade villkoren, ni får inte mer pengar".

Hur löser man det?
  • Mer kompetens och kanske lite mindre byråkrati i beställarorganisationerna
  • Noggrannare styrning av entreprenörer
  • Mindre entreprenader
  • Använd inte totalentreprenader för att det verkar enklare
  • Inse att det är den som vill ha en anläggning utförd som måste bära större delen av riskerna
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

JohanB skrev: lördag 06 december 2025 12:28
Är det realistiskt?

Det där är ganska väl utrett:
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 22:03 Extern granskning av Norra Kistagrenen visar brister i styrning och riskhantering
Region Stockholm skrev:Region Stockholms program Tvärbanan Norra Kistagrenen har allt sedan starten 2016 haft bristfällig styrning, otillräckliga kontrollrutiner och bristande riskhantering. Det visar en extern granskning beställd av regionstyrelsen.
Ja, det kan man säga. Och så anlitade man en turkisk totalentreprenör. T.o.m. "omvärldsläget" kommer med på ett hörn. För vidare studier om det senare begreppet: https://svd.vgc.no/v2/images/ae24dfae-4 ... 5128a6233f
Men någonting har uppenbarligen hänt efter det att Solnagrenen färdigställdes. Som jag påpekat åtskilliga gånger är Kistagrenen knappast mer tekniskt komplicerad är Solnagrenen.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 06 december 2025 14:37 Men någonting har uppenbarligen hänt efter det att Solnagrenen färdigställdes. Som jag påpekat åtskilliga gånger är Kistagrenen knappast mer tekniskt komplicerad är Solnagrenen.
Solnagrenen byggdes 2009-2014. Under projektets slutfas, 2012, gjorde sig SL av med sin tekniska kompetens och de som var kvar fick istället ta anställning på Trafikförvaltningen, förmodligen försvann kompetensen inom entreprenadstyrning i samma veva. Att den manövern skulle få konsekvenser är väl inte så konstigt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Sio skrev: lördag 06 december 2025 18:01
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 06 december 2025 14:37 Men någonting har uppenbarligen hänt efter det att Solnagrenen färdigställdes. Som jag påpekat åtskilliga gånger är Kistagrenen knappast mer tekniskt komplicerad är Solnagrenen.
Solnagrenen byggdes 2009-2014. Under projektets slutfas, 2012, gjorde sig SL av med sin tekniska kompetens och de som var kvar fick istället ta anställning på Trafikförvaltningen, förmodligen försvann kompetensen inom entreprenadstyrning i samma veva. Att den manövern skulle få konsekvenser är väl inte så konstigt.
Jo, tack - jag känner till genomförandet av Solnagrenen, det skrev jag om här: viewtopic.php?p=426863#p426863

Vad som hände bakom kulisserna vet jag ingenting om, inte heller vad som är "konstigt" eller ej. Men något är det! Det är också det enda jag påstått.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 06 december 2025 18:13
Jo, tack - jag känner till genomförandet av Solnagrenen, det skrev jag om här: viewtopic.php?p=426863#p426863

Vad som hände bakom kulisserna vet jag ingenting om, inte heller vad som är "konstigt" eller ej. Men något är det! Det är också det enda jag påstått.
Jo men jag försökte ju förklara vad som hände bakom kulisserna eftersom jag trodde att du undrade. Verksamhetsövergången SL-> Trafikförvaltningen skedde alltså årsskiftet 2012/2013. Före dess hade SL ca 570 medarbetare, varav ca hälften arbetare med spårbunden trafik. Hur många som fick gå över till TF har jag inte lyckats Googla fram men jag minns det som en rejäl avlövning. Numera har Trafikförvaltningens organisation åter svällt till ca 900 personer, men den kompetens som man gjorde sig av med den 1/1 2013 har man förstås inte fått tillbaka.

Men för att besvara JohanBs ofta ställda fråga: "Är det dags att lägga ner Trafikförvaltningen?" Så vill jag påstå att det är nog inte en så produktiv lösning eftersom vi hamnade i den här situationen genom att lägga ner SL som förvaltande organisation.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

900 anställda, och ingen av de framför ett fordon fyllt med resenärer? Vad gör de där inne?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
JohanB

Inlägg av JohanB »

Sio skrev: lördag 06 december 2025 13:33 Om man ska försöka sig på ett seriöst svar på din ganska oseriösa kritik av Trafikförvaltningen, så lyckas man ju handla upp entreprenörer.

Att misslyckas det innebär att man gör ett misstag som drar på sig ett överklagande och att den som klagat dessutom får rätt, den typen av problem verkar man inte ha. Det har inte heller kommit ut några uppgifter som tyder på att det är något allvarligt fel i kravställningen heller.

Det också så att är inte bara Trafikförvaltningen som får problem en entreprenörer som slutar i hävda kontrakt.
  • Mars 2019: Trafikverket häver kontrakt med LSAB, Lovön samverkan AB, för bergtunnlarna under Lovön, del av Förbifarten. Bakom LSAB står de båda italienska entreprenörerna Vianini Lavori och CMC di Ravenna.
  • Januari 2024: Trafikverket häver kontrakt med Copasa för etappen E3 på Ekerövägen, del av Förbifarten.
  • Februari 2025: Trafikverket häver kontrakt med AF Anläggning AB för bergtunnlarna under Lovön, del av Förbifarten
  • Mars 2025: Trafikverket häver kontrakt med WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC Sverige AB) för entreprenad Korsvägen i Västlänken
Jag tror man har två problem
  • Styrning av entreprenaderna
  • Orealistiska förväntningar eller något ditåt
Både Trafikverket och Trafikförvaltningen är avlövade beställarorganisationer i bäst new public managment stil. De har inte kapacitet för någon seriös entreprenadstyrning, det skulle man i så fall behöva konsulter till. Ett sätt som man försöker komma runt det problement på är att handla upp stora entreprenader och ge entreprenörerna mycket eget ansvar (totalentreprenader, samverkan osv). Men det fungerar förstås inte man måste fortfarande hålla koll på vad entreprenören gör i real-tid.

Sedan är det förväntningarna. Man handlar upp de här jättekontrakten och skriver avtal som innebär att entreprenörerna bär en oproportionerligt stor del av riskbördan. Men de här kontakten är så stora att entreprenörern inte bara kan svälja oförutsedda kostnader - då går de i konkurs. Så när fördyringarna kommer vill självklart entreprenören omförhandla så de får mer pengar och kan bygga klart utan att gå i konkurs. Men beställaren bara pekar på kontakter och säger "ni accepterade villkoren, ni får inte mer pengar".

Hur löser man det?
  • Mer kompetens och kanske lite mindre byråkrati i beställarorganisationerna
  • Noggrannare styrning av entreprenörer
  • Mindre entreprenader
  • Använd inte totalentreprenader för att det verkar enklare
  • Inse att det är den som vill ha en anläggning utförd som måste bära större delen av riskerna
Jag har i en annan tråd försökt att samla alla misslyckanden, konflikter och regelrätta fiaskon som Trafikförvaltningen varit inblandade i. Jag tycker att det är i högsta grad seriöst att ifrågasätta om denna organisation är den rätta att utföra de uppgifter de är åsatta att genomföra.

Som jag har förstått det så består TF av en ohälsosamt stor andel konsulter och att man som andra debattörer här påpekat förlorat mycket kompetens. När en organisation som regionrevisorerna påpekat "vant sig vid misslyckanden" och sedermera bevisligen fortsätter att misslyckas, ja då måste båt göras. En organisation är en organism och för en utomstående så verkar TF ha förfallit beyond repair, det är min åsikt.

Mitt förslag är att man lägger ner det hela och börjar om med mindre förvaltningar som vardera har ett expertområde och som rapporterar individuellt till politiken. En byggförvaltning (likt FUT), en trafikplaneringsförvaltning, en för trafikupphandling, en för driftsförvaltning och en för materielanskaffningsupphandling. Kanske fler, kanske färre. Med mindre enheter med större möjlighet till styrning, kontroll och ansvarsuppföljning så tror jag att man kan lyckas mycket bättre.
Skriv svar