Mixade signalsystem på tunnelbana 3

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Mixade signalsystem på tunnelbana 3

Inlägg av Odd »

Enligt uppgift från SL/SLL/TF/RS så skall sträckan mot Hagsätra som går över till Tunnelbana 3 om några år, behålla Siemenssignalsystemet. Det kommer alltså bli ett mixat system på Tunnelbana 3. Vilket signalsystem kommer de nybyggda sträckorna mot Nacka och Barkarby få?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Re: Mixade signalsystem på tunnelbana 3

Inlägg av Enceladus »

Är det fortfarande svårt att få tag på rätt kompetens för befintliga system? SL har ju klagat på att "yngre personer förväntar sig modernare teknik". Siemens-systemet ska livstidssäkras till 2040. Då blir det förhoppningsvis dags att säga adjö till både US&S och Siemens. Med modernare teknik avses förstås CBTC.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev: torsdag 20 november 2025 18:24 Enligt uppgift från SL/SLL/TF/RS så skall sträckan mot Hagsätra som går över till Tunnelbana 3 om några år, behålla Siemenssignalsystemet. Det kommer alltså bli ett mixat system på Tunnelbana 3. Vilket signalsystem kommer de nybyggda sträckorna mot Nacka och Barkarby få?
Ja, det har varit planen i flera år väl? Jag gissar att de övriga nybyggda sträckorna av Blå linjen får samma signalsystem som övriga Blå linjen?

Ställer det här särskilda krav på tågen? Jag antar att alla Blå linjens tåg kommer kunna klara båda systemen, det vore väl för dumt om vissa tåg bara klarar att köra Nacka - Barkarby men inte Hagsätra - Hjulsta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Odd skrev: torsdag 20 november 2025 18:24 Enligt uppgift från SL/SLL/TF/RS så skall sträckan mot Hagsätra som går över till Tunnelbana 3 om några år, behålla Siemenssignalsystemet. Det kommer alltså bli ett mixat system på Tunnelbana 3. Vilket signalsystem kommer de nybyggda sträckorna mot Nacka och Barkarby få?
De nybyggda sträckorna till Nacka och Barkarby får reläställverk av samma typ som blå linjen och ne nyare delarna av röda linjen har.
twr

Inlägg av twr »

Sio skrev: torsdag 20 november 2025 19:24
De nybyggda sträckorna till Nacka och Barkarby får reläställverk av samma typ som blå linjen och ne nyare delarna av röda linjen har.
Och Sofia - Sockenplan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev: torsdag 20 november 2025 19:14
Ja, det har varit planen i flera år väl? Jag gissar att de övriga nybyggda sträckorna av Blå linjen får samma signalsystem som övriga Blå linjen?

Ställer det här särskilda krav på tågen? Jag antar att alla Blå linjens tåg kommer kunna klara båda systemen, det vore väl för dumt om vissa tåg bara klarar att köra Nacka - Barkarby men inte Hagsätra - Hjulsta.
De C30 som levereras till Tunnelbana 3 skall enligt samma uppgift ha båda HS-systemen. Hur är det med C20-vagnarna på Tunnelbana 3 idag, är alla utrustade med dubbla HS?
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

twr skrev: torsdag 20 november 2025 19:44
Sio skrev: torsdag 20 november 2025 19:24
Och Sofia - Sockenplan?
Jag har för mig att systemgränsen ska bli strax före Sockenplan från Slakthusområdet räknat.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Hur är det med sträckan Odenplan-Arenastaden?
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

ADDE skrev: torsdag 20 november 2025 23:18 Hur är det med sträckan Odenplan-Arenastaden?
Det senaste jag hörde, vilket förvisso var för ganska länge sedan, är att man planer att bygga ut Siemens-systemet som används på gröna linjen där.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Sio skrev: fredag 21 november 2025 8:17
ADDE skrev: torsdag 20 november 2025 23:18 Hur är det med sträckan Odenplan-Arenastaden?
Det senaste jag hörde, vilket förvisso var för ganska länge sedan, är att man planer att bygga ut Siemens-systemet som används på gröna linjen där.
Visst är det väl så att en del C20-vagnar endast har Siemens?

Till skillnad från det usla signalsystemet på Tvärbanan, där man flyttar delar och prioriterar vilka funktioner man skall ha kvar för att leverantören inte längre har reservdelar, så är väl Siemens signalsystem på Tunnelbana 1 en produkt som fortfarande stöds av tillverkaren. Men även det gamla systemet på tunnelbanan supportas av tillverkaren, trots att det nu är runt 100 år gammalt.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 21 november 2025 8:26 Till skillnad från det usla signalsystemet på Tvärbanan, där man flyttar delar och prioriterar vilka funktioner man skall ha kvar för att leverantören inte längre har reservdelar, så är väl Siemens signalsystem på Tunnelbana 1 en produkt som fortfarande stöds av tillverkaren. Men även det gamla systemet på tunnelbanan supportas av tillverkaren, trots att det nu är runt 100 år gammalt.
Svaret på den frågan finns i dokumentet som länkades i mitt första inlägg:
Trafikförvaltningen skrev:Befintligt manöversystem på gröna linjen (LZB730) är numera världsunikt och har utvecklats och levererats av Siemens. Liknande system (LZB700 serien) finns fortsatt i drift på några ställen i Asien, men systemet håller i sin helhet på att avvecklas från, och ersättas med andra lösningar i, Siemens produktportfölj. Siemens har därför unik kunskap om, och exklusiva rättigheter och behörigheter till trafikstyrningssystemet.

I nu gällande avtal för support- och underhållstjänster, som ingicks år 2024 (TN 2024-0507) med Siemens, villkorade Siemens att en uppgradering/livstidssäkring av manöversystemet skulle ske för att ingå i avtalet, och möjliggöra fortsatt drift av trafikstyrningssystemet på Tunnelbanans Gröna Linje utan funktionsnedsättningar fram till 2040, i villkoret framgår det även att nödvändiga åtgärder behöver genomföras senast 2028. Trafikförvaltningen planerar att avropa tjänsterna enligt offert inom det befintliga LTE Avtalet med Siemens (Agreement regarding lifetime extension of the Stockholm Metro Green line’s signalling system).
Det halvgamla systemet på gröna linjen stöds fortfarande, men på Siemens villkor.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Då är det ju säkrat i alla fall i 15 år till.
När det är dags att ersätta det så har systemet i sig blivit närmare 50 år gammalt, och har funnits nästan lika länge på Tunnelbana 1.

Men vad skall man ersätta det med? Kanske är det säkraste att gå tillbaka till det US&S-baserade systemet, och satsa på ett undersystem som hanterar automatisk eller autonom körning av tågen. Då har man en teknik som fullt uppfyller säkerhetskrav samtidigt som man kan få modernare funktioner.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det vi kan konstatera inom spårtrafiken är att de tekniska systemen har kortare och kortare livslängd och att det vi gubbar tror är det nya systemet i själva verket är det gamla systemet som "det inte finns delar till".
Användarens profilbild
dr Ehnberg

Inlägg av dr Ehnberg »

Det tecknade man kontrakt med Siemens om för ett tag sen. Utan upphandling såklart.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

dr Ehnberg skrev: fredag 21 november 2025 13:28
Det tecknade man kontrakt med Siemens om för ett tag sen. Utan upphandling såklart.
Så är det med properietär teknik. När man väl valt leverantör har denne monopol på ombyggnader och kompletteringar. Men även en direktupphandling är en upphandling och man kan förhandla om priser och villkor ändå. Fördelen är att man vet vad man får, det gör man ju aldrig rikigt är man "prövar marknaden".

Personligen hade jag tyckt att det vore bra om upphandlingslagarna hade tillåtit att man återvände till sina befintliga leverantörer för att köpa mer av samma om man är nöjd med tidigare leveranser även om leverantören inte har monopol.
Skriv svar