NÄR VAR HUR om SL A34 svart??

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utanskor

NÄR VAR HUR om SL A34 svart??

Inlägg av Utanskor »

Jag efterlyser all typ av information av alla typer av aspekter angående SL A34, både den svarta och den blå, 
men mitt intresse är lite större för den originella svarta. Ni kan bidra med minnen, kunskap och fakta, bilder. Det kan vara politik, design, teknik, färgkoder, foton! 
Färgkoder sökes för den svarta eller antracit som Daniel menar att de var, jag instämmer delvis.
daniel_s skrev: lördag 20 september 2025 13:37 Att det inte finns några bilder på svarta A34 kanske är för att det inte fanns några svarta A34. De var ju antracitgrå :-)
viewtopic.php?p=427175#p427175

jag nu på jakt efter färgkoder till den "svarta" SL A34. I sammanhanget ska man tänka på att de var folierade, och tryckfärgskoder kanske är aktuella ?? 
2011-09-18 DSC_0061 SL A34 © Matsälgen.JPG
2011-09-18 DSC_0061 SL A34 © Matsälgen.JPG (140.21 KiB) Visad 1365 gånger
men vem folierade dem? Vem gjorde vad och varför 
NÄR VAR HUR om SL A34.

I detta forum tror jag att det finns en hel del gamla kunniga rävar som sitter inne med kunskap som går förlorade med tiden om vår samtidshistoria om den originella svarta A34. Jag hoppas att alla som kan något om A34 svart och blå, tar bladet från munnen, tar fram datorn och delger oss andra, sina kunskaper här i tråden.

Trafikförvaltningen säger hitintills att de "inte vet någonting om den svarta." "....vi inte designat den inom trafikförvaltningen"

MEN-- någon har ju designat den!! VEM DÅ
! ? någon har valt ut färger och färgkoder till den, dvs ljus rand längst ner, och 2 guldfärgade ränder sidorna och ändarna, FÄRGKODER ; DESIGNER Vem eller vilka har gjort designen till de svarta vagnarna? 
många beslut har fattats, beställningar och överenskommelser har gjorts,
och det har gjorts serviceåtgärder mm .

Kom igen nu alla gamla rävar! :)

//Utanskor🫎
twr

Re: NÄR VAR HUR om SL A34 svart??

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Om jag inte minns fel var det en tävling bland allmänheten där man skickade in designen och den som vann hade designat.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Per Lind skrev: tisdag 11 november 2025 9:59 Om jag inte minns fel var det en tävling bland allmänheten där man skickade in designen och den som vann hade designat.
-Per
Det stämmer bra det! Tyckte ändå den svarta designen var rätt häftig.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

På natten hade vagnarna en ljusgrå färg, så de försvann inte i mörkret. Folien var nån specialfolie som hade speciella reflekterande egenskaper, om jag minns rätt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Per Lind skrev: tisdag 11 november 2025 9:59 Om jag inte minns fel var det en tävling bland allmänheten där man skickade in designen och den som vann hade designat.
-Per
Enligt den av sign. twr refererade wikipediaartikeln var det tre förslag som var uppe till omröstning: "Alla ska med" och "City on water" av Essen samt "Den nya svarta" av Carlsöö

Jag har bara svaga minnen av detta, eftersom jag bodde i Uppsala då. Att den svarta vann berodde nog mycket på att det var den han med mustaschen ville ha. Färgsättningen petades som tur var sedan, tillsammans med den mustaschprydde.

Mottot "Den nya svarta" är ju nästan roligt, om man tänker på romanen och tv-serien "Orange is the new black" och att vagnarna under den svarta folieringen var lackerade i Norrköping brandgula nyans. Men så långt undrar jag om designens upphovsmän tänkte.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

Dom där designtävlingarna minns jag, men jag sparade tyvärr inte tävlingsbidragens bilder , och nu hittar jag inte alls dem på nätet. Jag minns att de fanns på en sait. troligen på SL:s sida,

Det är tråkigt att information på nätet plötsligt försvinner. Jag har numera lärt mig att skärmdumpa allt jag ser på nätet som innehåller information som jag vill spara, för plötsligt är det borta! Fanns tävlingsbidragen på papper?? och vad heter det i så fall?

Vem bidrog med de olika alternativen ?

Dagens historieskrivning är lättflyktigare än förr i tiden, nu när den inte skrivs ut på papper i böcker och tidskrifter som kan arkiveras utan elström för framtiden.
Detta gör att jag efterlyser information om den svarta och den blå A34 i detta forum för spårvägsintresserade. och då särskilt om de svarta.

Trafikförvaltningen tycks inte kunna säga någonting om den svarta när jag frågat dem,
med det är ju underligt då de måste varit inblandade!
Just nu försöker jag hitta någon som känner till vad det var för färgkoder på den svarta och dess guldfärgsränder.
SKA DET VARA SÅÅÅ FÖRBANNAT SVÅRT ATT FÅ VETA DETTA???? :lol: )

Om jag får veta VEM som designat den svarta (och de andra bidragen), då har jag något att gå vidare med. :)

//Utanskor🫎
twr

Inlägg av twr »

Utanskor skrev: torsdag 13 november 2025 12:57 Om jag får veta VEM som designat den svarta (och de andra bidragen), då har jag något att gå vidare med. :)
Det står ju i wikipediaartikeln jag länkade till:

Förslagen var Alla ska med och City on water av Essen samt Den nya svarta av Carlsöö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Utanskor

Inlägg av Utanskor »

twr skrev: torsdag 13 november 2025 13:05
Utanskor skrev: torsdag 13 november 2025 12:57 Om jag får veta VEM som designat den svarta (och de andra bidragen), då har jag något att gå vidare med. :)
Det står ju i wikipediaartikeln jag länkade till:

Förslagen var Alla ska med och City on water av Essen samt Den nya svarta av Carlsöö.
Tack! Ja, det gör det ju! ☺️  Den Infon borde jag fått av Trafikförvaltningen. :wink:

På nätet har jag läst olika utsagor om huruvida A34 var hyrd eller inlånad från Norrköping och Frankfurt.
Hur var det med den saken? Var de gratis inlående eller hyrdes de för (dyra?) pengar?

På mina bilder från 2011-2020 har först A34 (de svarta vagnarna) vagnsnummer från både Frankfurt och Norrköping dvs 3-siffriga respektive 2-siffriga, men senare år, när A34 var blåa, förekommer det huvudsakligen 1-siffriga nummer på SL A34. De blev tydligen utbytta mot nya exemplar med tidens gång. Varför skedde detta vagnsbyte?

2019-12-11 19.46.33 DSC_0083 ModellSpårvagn Halling Norrköping NGT8 © Matsälgen Textad.jpg
2019-12-11 19.46.33 DSC_0083 ModellSpårvagn Halling Norrköping NGT8 © Matsälgen Textad.jpg (46.64 KiB) Visad 948 gånger

//Utanskor🫎
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Orsaken till vagnbytet var att de från Norrköping och frankfurt var en akut lösning. Norrköping hade en beställning på fler M06 och då kunde SL avtala om att få loss 6 vagnar. Dessa tillvekas på samma sätt som norrköpingsvagnarna och var gula undr det blå.

Vi fick möjlighet atg påverka vagnsnumren och föreslog 1-6 vilket det blev. Men vagnsrna hade även sitt norrköpingsnummer viljet de fick när de kom dit.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Om jag har förstått historiken rätt så var de där A35- vagnarna som ersatte de tillfälliga lånen leasade av DnB Nor. Norrköpings spårvägar löste så småningom ut vagnarna ur leasingkontraktet, och övertog alltså därefter ägarskapet. Vagnarna hyrdes sedan ut till SL, under tiden fram till att de ersattes med vagn A35B.

https://web.archive.org/web/20220216134 ... Linje7.pdf
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Stefan Widén skrev: torsdag 13 november 2025 19:00 Orsaken till vagnbytet var att de från Norrköping och frankfurt var en akut lösning. Norrköping hade en beställning på fler M06 och då kunde SL avtala om att få loss 6 vagnar. Dessa tillvekas på samma sätt som norrköpingsvagnarna och var gula undr det blå.

Vi fick möjlighet atg påverka vagnsnumren och föreslog 1-6 vilket det blev. Men vagnsrna hade även sitt norrköpingsnummer viljet de fick när de kom dit.
Fast det där sista stämmer nog inte riktigt.
I så fall skulle vagnarna idag ha nummer 39 - 44, vilket de inte har. De heter ju 47 - 52. Till och med tillverkningsnumren är en serie för Stockholm, 318-001 -> 318-006, medan vagnar levererade till Norrköping heter 829-025 -> 829-029 och 829-036 -> 829-046.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 13 november 2025 19:21 Om jag har förstått historiken rätt så var de där A35- vagnarna som ersatte de tillfälliga lånen leasade av DnB Nor. Norrköpings spårvägar löste så småningom ut vagnarna ur leasingkontraktet, och övertog alltså därefter ägarskapet. Vagnarna hyrdes sedan ut till SL, under tiden fram till att de ersattes med vagn A35B.

Kan bekräfta att det där stämmer, frånsett att allt blev ca 2 års fördröjt. Dvs SL fick hyra vagnarna av Norrköpings Spårvägar ända fram till 2020 (levererade i April, resp oktober - december).
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

leifd skrev: torsdag 13 november 2025 21:07
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 13 november 2025 19:21 Om jag har förstått historiken rätt så var de där A35- vagnarna som ersatte de tillfälliga lånen leasade av DnB Nor. Norrköpings spårvägar löste så småningom ut vagnarna ur leasingkontraktet, och övertog alltså därefter ägarskapet. Vagnarna hyrdes sedan ut till SL, under tiden fram till att de ersattes med vagn A35B.

Kan bekräfta att det där stämmer, frånsett att allt blev ca 2 års fördröjt. Dvs SL fick hyra vagnarna av Norrköpings Spårvägar ända fram till 2020 (levererade i April, resp oktober - december).
Javisst - det står ju i dokumentet
Trafikförvaltningen skrev:NSAB hyr ut vagnarna till SL under perioden 20170101–20181231.
Sedan dröjde det mycket riktigt ytterligare två år innan CAF kunde komma med något. viewtopic.php?t=42104
Under brinnande pandemi, dessutom.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 11 november 2025 11:01 Mottot "Den nya svarta" är ju nästan roligt, om man tänker på romanen och tv-serien "Orange is the new black" och att vagnarna under den svarta folieringen var lackerade i Norrköping brandgula nyans. Men så långt undrar jag om designens upphovsmän tänkte.
Fast det var ju bara hälften av vagnarna som lånades från Norrköping. De tre sista gick i Kassels cyanblåa under "sorgkanten". ;)

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

2763 skrev: fredag 14 november 2025 9:15
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 11 november 2025 11:01 Mottot "Den nya svarta" är ju nästan roligt, om man tänker på romanen och tv-serien "Orange is the new black" och att vagnarna under den svarta folieringen var lackerade i Norrköping brandgula nyans. Men så långt undrar jag om designens upphovsmän tänkte.
Fast det var ju bara hälften av vagnarna som lånades från Norrköping. De tre sista gick i Kassels cyanblåa under "sorgkanten". ;)

/T
Kassel? Frankfurt var det väl?
https://www.bahnbilder.de/1200/tram-wag ... 974441.jpg
Stefan Widén skrev: torsdag 13 november 2025 19:00 Orsaken till vagnbytet var att de från Norrköping och Frankfurt var en akut lösning. Norrköping hade en beställning på fler M06 och då kunde SL avtala om att få loss 6 vagnar. Dessa tillverkas på samma sätt som Norrköpingsvagnarna och var gula under det blå.

Vi fick möjlighet att påverka vagnsnumren och föreslog 1-6 vilket det blev. Men vagnarna hade även sitt Norrköpingsnummer vilket de fick när de kom dit.
Se vidare: https://www.urban-transport-magazine.co ... stockholm/

Flexity Classic i Kassel verkar ha en färgton som mer liknar den SL använder nu:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... hn2477.jpg
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 11 november 2025 11:01
Kassel? Frankfurt var det väl?
https://www.bahnbilder.de/1200/tram-wag ... 974441.jpg
Dra mig mig baklänges över en ouppkörd växel! Du har så klart rätt.

//T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar