Du har rätt, det syns både på google och eniro. Då är det verkligen frågan varför man inte ska stanna i Sollentuna. Något med signalering?4330 skrev: ↑måndag 22 januari 2024 18:11Okej, så växlarna som syns på Google Maps (växlar mellan inner/ytterspår samt mellan innerspåren) är något annat än övergångsväxlar?
Fyrspår på Mälarbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Fyrspår på Mälarbanan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 760
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Växlarna "mellan Sollentuna och Häggvik" ligger i Häggvik (driftplats). Jag utgår dessutom ifrån att man vill hålla kontaktledningen strömlös närmast arbetsplatsen. Hursomhelst, det verkar som ni har tid på er att fortsätta diskutera detta (kanske i en egen tråd eftersom det inte rör Mälarbanan).
Upphandlingen för Häggvik sydlig entré avbryts
https://www.trafikverket.se/vara-projek ... e-avbryts/
Trafikverket avbryter upphandling för ny pendeltågsentré
https://www.sollentuna.se/nyheter--pres ... tagsentre/
Upphandlingen för Häggvik sydlig entré avbryts
https://www.trafikverket.se/vara-projek ... e-avbryts/
Trafikverket avbryter upphandling för ny pendeltågsentré
https://www.sollentuna.se/nyheter--pres ... tagsentre/
Med hänvisning till det rådande omvärlds- och marknadsläget avbryter Trafikverket upphandlingen av entreprenör för att bygga en ny sydlig entré till Häggviks pendeltågsstation.
Sollentuna kommun samverkar nu med Trafikverket och Region Stockholms trafikförvaltning med ambition att få klart med en ny upphandling under hösten 2024.
Den avbrutna upphandlingen innebär att det under 2024 inte blir byggstart för den nya sydliga entrén till Häggviks pendeltågsstation. Ambitionen är att den avbrutna upphandlingen ska påverka projektets framdrift så lite som möjligt.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Efter pausen: Bygget av Mälarbanan tar fart igen
Hur kan det ta så lång tid för Mälarbanans fyrspårsutbyggnad? Samtidigt väntas regionaltågsstationen i Barkarby bli klar i tid, faktiskt ett år före tunnelbanan:Mitt i skrev:I fjol kom beskedet att projektet pausas till åtminstone 2028. Senare kunde Mitt i berätta att utbyggnaden väntas vara klar först 2042, tio år senare än tidigare plan.
[...]
– När jag pratar med sundbybergare finns det en stor tolerans när vi jobbar. Däremot inte när det är rörigt och står still, säger Schilling.
[...]
Enligt den ska projektet vara genomfört år 2042. Avtalet som rör Sundbyberg tvingar dock Trafikverket att betala 70 miljoner kronor i vite för varje år efter 2037 som bygget drar ut på tiden.
[...]
Projektet väntas kosta sammanlagt 25,5 miljarder kronor. 10 miljarder har redan använts, till utbyggnaden av fyra spår och tre stationer mellan Kallhäll och Spånga.
Naturligtvis passar Trafikverket på att marknadsföra Förbifart Stockholm, den största investeringen som tillkommer under planperioden!Trafikverket skrev:Med nya busslinjer genom E4 Förbifart Stockholm, kommer södra Stockholm i en framtid att bindas ihop med norra Stockholm på ett helt nytt sätt via den nya bussterminalen i Barkarby. Detta bidrar också till och skapar ett effektivt resande i stora delar av regionen.
[...]
Just nu arbetar vi med att färdigställa fasaden på stationsbyggnaden med paneler. Nästa steg är att montera hissar och rulltrappor. I april 2026 planerar vi att öppna stationshuset för entré ner till pendeltågen, därpå följer öppnande för entré till regional- och fjärrtågen. Region Stockholm planerar också för att den nya bussterminalen ska öppna 2026. Trafikstart för tunnelbanan är planerad till december 2027.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Dock med färdigdatum alltjämt tidigast 2042? Är det mig det är fel på eller är detta inte väldigt lång tid för att gräva ner en järnväg några kilomerter och bygga till två spår?
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Ja det låter helt extremt även om det nu är ett antal moment i bygget. Men det handlar ju inte om tunneldrivning i egentlig bemärkelse utan nedgrävning av två tråg med plattform och vardera två spår. 4-5 år vore väl rimligt .
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Det är lustigt hur vissa beställare tror att saker kan gå snabbare bara för att man har viten. Det kan jag tala om att det gör det inte, man jobbar så snabbt som det går även utan viten.duga skrev: ↑lördag 21 december 2024 10:01Vitet är väl tänkt att snabba upp det till att vara klart senast 2037.
Försöker man driva upp temot, så blir det ineffektivt, man gör fel, gör saker i fel ordning får backa och göra om. Resultatet blir sämre och dyrare utan att det blir klart så mycket tidigare. Tidplaner rör sig för det mesta bara åt ett håll och viten blir en kostnad för leverantören som läggs på priset. Vad har man då uppnått?
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan
Vem är egentligen ansvarig för denna kraftiga försening?Mitt i skrev:Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.
Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.
[...]
– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Regionen nobbar Spånga station – byggs inte utkildor skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 11:06Ny uppgång kan absolut vara bra. Men problemet som lyfts upp här är trängseln på tågen, och då är det fler tåg som behövs. Tyvärr är ambitionerna för Mälarbanan alltför låg. I den senaste utgåvan av Kollektivtrafikplan 2050 så bedöms alla fyra tillkommande pendeltågen per timme 2030 att gå till Sollentuna. Det blir alltså ingen tillkommande pendeltågskapacitet på Mälarbanan inom överskådlig framtid. De enda förbättringar man kan räkna med är kvartstrafik till Bålsta samt att Kallhäll-tågen går 6 min före Bålsta-tågen (istället för 7), vilket jämnar ut belastningen mellan tågen något.Enceladus skrev: ↑fredag 15 oktober 2021 15:01 Ännu mer kaos att vänta på Spånga-pendeln
Relaterad artikel på temat: Öppna en andra uppgång på Spånga StationMitt i skrev:På vissa stationer, som Spånga, Älvsjö och Sollentuna, kan det enligt förvaltningen bli så trångt i morgonens maxtimme att alla resenärer inte kan stiga på tågen.
Spånga station är också en av 36 prioriterade stationer som trafikförvaltningen vill satsa på.
Dubbla uppgångar kan ofta minska den verkliga restiden med flera minuter. Här finns det stor förbättringspotential för spårtrafiken i Stockholm. Alla uppgångar behöver inte heller vara bemannade.
På Ostkustbanan planerar man för en regionpendel Uppsala-Knivsta-Märsta-Upplands Väsby-Solna-Stockholm var 15:e minut. Plus att gröna linjen får en gren till Arenastaden. Det kommer ge en rejäl avlastning av pendeltågen. Därför blir det lite skevt att all tillkommande pendeltågskapacitet läggs på Ostkustbanan.
De låga ambitionerna för Mälarbanan fortsätter. Både Järfälla och Upplands-Bro är rasande över att ha snuvats på nattpendeln. Spånga blir dubbel förlorare...Mitt i skrev:Både regionen och Spångabor har dömt ut stationen som för omodern och trång sedan flera år tillbaka, men vem som ska ansvara för ombyggnaden har varit föremål för en långvarig tvist mellan Region Stockholm och Stockholms stad.
Och nu plockar regionen bort stationen som ett enskilt objekt för investeringar i den nya länstransportplanen för 2026–2037, som nu skickas ut på remiss till kommunerna.
I stället hamnar Spånga station i det så kallade pottutrymmet för eventuella framtida investeringar och anses inte längre ”planeringsmogen”.
Re: Fyrspår på Mälarbanan
222 miljarder – Stockholm-Mälarregionens infrastruktur skapar stora nyttor
Systemanalysen nämner pendeltåg till Enköping och tillhörande satsningar på Mälarbanan. Detta förutsätter ny järnväg i Arosstråket Enköping-Uppsala.Mälardalsrådet skrev:När det blir enklare och snabbare att pendla till jobb och godstransporterna kommer fram i tid skapas stora nyttor för arbetspendlaren, företagaren och samhället i stort. Mälardalsrådets Nyttoanalys visar att de samhällsekonomiska nyttorna av Stockholm-Mälarregionens infrastrukturprioriteringar före 2035 uppgår till 222 miljarder kr. Av dessa utgår 102 miljarder från resor med kollektivtrafik, 109 miljarder från persontrafik och yrkestrafik på väg, samt 12 miljarder från godstransporter. Restidsvinsterna uppgår till tiotals miljarder från exempelvis Ostlänken, E4 Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn.
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Var i dokumentet nämns pendeltågstrafik till Enköping? Låter ju som ett bra förslag, inte minst för att ”ersätta” (nåja) tidigare buss 898, och att knyta samman Bålsta/Håbo med resten av Uppsala län, men hittar inte något om det när jag söker i dokumentet på termerna ”pendeltåg” eller ”Enköping”?
Re: Fyrspår på Mälarbanan
Det finns en karta kallad "Inriktning storregional kollektivtrafik 2045" på sidan 26. Enköping har inte markerats på kartan, men det kan inte vara något annat.toddetoddelito skrev: ↑tisdag 21 oktober 2025 15:08Var i dokumentet nämns pendeltågstrafik till Enköping? Låter ju som ett bra förslag, inte minst för att ”ersätta” (nåja) tidigare buss 898, och att knyta samman Bålsta/Håbo med resten av Uppsala län, men hittar inte något om det när jag söker i dokumentet på termerna ”pendeltåg” eller ”Enköping”?
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19