Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken
Min kontakt med Stockholms Trafikförvaltning (TF)
Följande har jag fått veta:
Piktogrammen förekommer överallt i kollektivtrafiken och är därmed väl spridda.
De är betalda av oss medborgare genom skatter och egenavgifter i kollektivtrafiken.
Stockholms Trafikförvaltning (TF) skickar piktogram som allmän handling endast på begäran till medborgarna, till skillnad från Skånetrafiken och Västtrafik som lagt ut sina piktogram på internet. (Se tidigare inlägg)
TF menar att de inte kan gå den vägen som Skånetrafiken och Västtrafik har gjort, med anledning av juridiska aspekter.
Resultatet är båda fallen dock att folk kan få tag i piktogrammen, men det är givetvis lättare för alla, även för TF själva. om de istället publicerade piktogrammen på en sajt menar jag. Då skulle de slippa att svara på e-post i onödan när var och en som önskar få tag i dem skriver separata e-postmeddelanden till TF som de skyndsamt måste besvara.
Man ju fundera över hur TF kan göra en annan juridisk bedömning av samma typ av materiel än vad Skånetrafiken och Västtrafik gjort. Jag menar att eftersom TF nu ändå förmedlar piktogram på begäran, vore det lika bra eller bättre för alla att de lade ut dem på SL:s sajt.
Dock finns inte alla piktogram tillgängliga hos TF har de meddelat mig. Som orsak anges att det tidigare i SL:s historia har förekommit andra aktörer inom SL-trafiken och dessa har även i vissa fall, varit inblandade i designprogrammen. TF känner därmed inte till var en del piktograms original finns någonstans. eller om de ens finns kvar. Det gäller så väl digitala förlagor som analoga original gjorda på det gamla sättet, innan datoriseringen ägde rum.
Allt det här materialet borde finnas hos spårvägsmuseet, ett grafiskt museum eller konstnärligt museum för att bevaras till framtiden.
Om dessa försvinner, eller redan har förkommit, är det en förlust för svensk konstkultur. VEM arkiverar, eller borde arkivera det trafik-kulturella arvets bilder till framtiden? Ingen alls?
Jag har fått en del piktogram på begäran från TF med e-posten. Tyvärr får jag inte deras tillstånd att visa några av dem för er i forumet, trots att de är allmän handling som är betalda av oss medborgare. Så vill ni se dem måste ni själva begära att få dem från TF. Dock får jag visa egna bilder av piktogrammen.
Det man får är små miniatyrbilder, inte fullstora med orginalmåtten.
Det går just nu köpa piktogramdekaler vid besök hos Stockholms spårvägsmuseum i Värtan.
Bilden jag tog på dessa i sin ställning kan jag dock publicera:
//Matsälgen🫎
Följande har jag fått veta:
Piktogrammen förekommer överallt i kollektivtrafiken och är därmed väl spridda.
De är betalda av oss medborgare genom skatter och egenavgifter i kollektivtrafiken.
Stockholms Trafikförvaltning (TF) skickar piktogram som allmän handling endast på begäran till medborgarna, till skillnad från Skånetrafiken och Västtrafik som lagt ut sina piktogram på internet. (Se tidigare inlägg)
TF menar att de inte kan gå den vägen som Skånetrafiken och Västtrafik har gjort, med anledning av juridiska aspekter.
Resultatet är båda fallen dock att folk kan få tag i piktogrammen, men det är givetvis lättare för alla, även för TF själva. om de istället publicerade piktogrammen på en sajt menar jag. Då skulle de slippa att svara på e-post i onödan när var och en som önskar få tag i dem skriver separata e-postmeddelanden till TF som de skyndsamt måste besvara.
Man ju fundera över hur TF kan göra en annan juridisk bedömning av samma typ av materiel än vad Skånetrafiken och Västtrafik gjort. Jag menar att eftersom TF nu ändå förmedlar piktogram på begäran, vore det lika bra eller bättre för alla att de lade ut dem på SL:s sajt.
Dock finns inte alla piktogram tillgängliga hos TF har de meddelat mig. Som orsak anges att det tidigare i SL:s historia har förekommit andra aktörer inom SL-trafiken och dessa har även i vissa fall, varit inblandade i designprogrammen. TF känner därmed inte till var en del piktograms original finns någonstans. eller om de ens finns kvar. Det gäller så väl digitala förlagor som analoga original gjorda på det gamla sättet, innan datoriseringen ägde rum.
Allt det här materialet borde finnas hos spårvägsmuseet, ett grafiskt museum eller konstnärligt museum för att bevaras till framtiden.
Om dessa försvinner, eller redan har förkommit, är det en förlust för svensk konstkultur. VEM arkiverar, eller borde arkivera det trafik-kulturella arvets bilder till framtiden? Ingen alls?
Jag har fått en del piktogram på begäran från TF med e-posten. Tyvärr får jag inte deras tillstånd att visa några av dem för er i forumet, trots att de är allmän handling som är betalda av oss medborgare. Så vill ni se dem måste ni själva begära att få dem från TF. Dock får jag visa egna bilder av piktogrammen.
Det man får är små miniatyrbilder, inte fullstora med orginalmåtten.
Det går just nu köpa piktogramdekaler vid besök hos Stockholms spårvägsmuseum i Värtan.
Bilden jag tog på dessa i sin ställning kan jag dock publicera:
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda
INTE skrivas i forumtråden 


Re: Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken
//Matsälgen🫎[
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda
INTE skrivas i forumtråden 


- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken
Det här märket hoppas jag i varje fall att vi slipper se i kollektivtrafiken:

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken
Haha!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 18 oktober 2025 14:23 Det här märket hoppas jag i varje fall att vi slipper se i kollektivtrafiken:
![]()

//Matsälgen🫎[
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda
INTE skrivas i forumtråden 


- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken
I den mån man kan återfinna denna dekal i kollektivtrafiken så sitter den där olovligt. Den är egentligen ett konstverk från en av Liljevalchs vårsalonger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken
Jaha, så den roliga bilden har inte alls att göra med kollektivtrafik. Men rolig bild dock ändå.
Låt oss hoppas att framtidens piktogram i spårvagnstrafiken är lika roliga som det där konstverket som Cassandra publicerade bilden på.
Men vad Liljevalchs konstnären tycker om att få sitt konstverk publicerat i detta forum, det vet vi inte.
Till skillnad från piktogrammen i kollektivtrafiken är inte privata verk allmän handling.
Jag kan och får fotografera piktogram från SL-miljön och lägga ut dem, då TF skrev till mig att det går bra att jag publicerar mina egna bilder (på piktogrammen) men inte deras egna, de som de har skickat till mig på begäran som allmän handling.
Jag skulle absolut inte publicera privata konstverk utan upphovsmannens tillstånd, om dessa är huvudobjekt i bilden. Om konstverk däremot kommer med i en del av bilden när annat objekt fotograferas, till exempel en människa som sitter i en soffa med en tavla i bakgrunden som råkar kommer med, då är det juridiskt okej.
Det finns alltid gränsfall.
Jag önskar att tråden fortsättningsvis enbart behandlar ämnet " Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken"
//Matsälgen🫎

Låt oss hoppas att framtidens piktogram i spårvagnstrafiken är lika roliga som det där konstverket som Cassandra publicerade bilden på.
Men vad Liljevalchs konstnären tycker om att få sitt konstverk publicerat i detta forum, det vet vi inte.
Till skillnad från piktogrammen i kollektivtrafiken är inte privata verk allmän handling.
Jag kan och får fotografera piktogram från SL-miljön och lägga ut dem, då TF skrev till mig att det går bra att jag publicerar mina egna bilder (på piktogrammen) men inte deras egna, de som de har skickat till mig på begäran som allmän handling.
Jag skulle absolut inte publicera privata konstverk utan upphovsmannens tillstånd, om dessa är huvudobjekt i bilden. Om konstverk däremot kommer med i en del av bilden när annat objekt fotograferas, till exempel en människa som sitter i en soffa med en tavla i bakgrunden som råkar kommer med, då är det juridiskt okej.
Det finns alltid gränsfall.
Jag önskar att tråden fortsättningsvis enbart behandlar ämnet " Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken"

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda
INTE skrivas i forumtråden 


- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken
Jag hänvisar till Liljevalchs katalog: Vårsalongen 2011, sid 61 - konstverk 181: https://liljevalchs.se/varsalongskataloger/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3086
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Piktogram och dekaler i spårvagnstrafiken
Hej Mats
Tycker det är spännande att följa ditt arbete med att få fram piktogrammen. Och det är principen som är intressant och den skillnad i hållning som räder mellan regionerna.
Även den kulturhistoriska aspekten är intressant. Och där hoppas jag museet har säkrat upp så dessa finns kvar.
En princip borde vara att de som inte längre är i bruk, släpps fria.
Stefan
Tycker det är spännande att följa ditt arbete med att få fram piktogrammen. Och det är principen som är intressant och den skillnad i hållning som räder mellan regionerna.
Även den kulturhistoriska aspekten är intressant. Och där hoppas jag museet har säkrat upp så dessa finns kvar.
En princip borde vara att de som inte längre är i bruk, släpps fria.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll