Tidsomställningen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Tidsomställningen
Eftersom EU ännu efter flera år inte har lyckats avskaffa sommartiden är det snart dags för tidsomställning igen. För en del år sedan var det lite trassel med SL:s reseplanerare i samband med det. Den visade avgångar som inte gick. Jag kollade nu hur Västtrafik gör. De kör färdigt nattrafiken som om det inte vore någon tidsomställning, d.v.s. det blir en timme längre uppehåll mellan nattrafikens slut och dagtrafikens början. Dock visas rätt tider i reseplaneraren.
Senast redigerad av Harald den lördag 18 oktober 2025 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tidsomställningen
Jag misstänker att du missat ett "inte" i den första meningen.
Jo, sommartid inträffar ju oavsett om sommartiden finns kvar eller ej, så att säga
. Därför är det hög tid att avskaffa tidsomställningen och det hade ju varit bra om detta varit den sista. Men förberedelser för avskaffande av denna tidsbastard kräver framförhållning då många system har inbyggda lokaliseringsinställningar som behöver uppdateras.
Jag har två huvudargument för avskaffande av denna klockomställning.
Den första är att det fortfarande ställer till det i olika system, och många system har man helt enkelt hanterat det genom att kringgå problemet, exempelvis genom att ge manuell övertid, köra utanför tidtabeller, räkna ut diffar manuellt osv.
Det andra är att det är onödigt. Om man vill ha lite mer sol på kvällen så är det bara att göra det man skall göra en timme tidigare än man har tänkt sig. Det ger samma effekt på aktiviteten men utan denna onödiga tidsomställning.
Sen finns det de som tycker att vi skall ha "permanent sommartid". Men det kommer inte att fungera långsiktigt eftersom våra tider i samhället redan är anpassade efter solen, och skulle vi ändra det med en timme så skulle det bara resultera i att alla samhällstider kommer att anpassa sig på nån generation eller två, och därmed neutralisera ut effekten av det man vill åstadkomma med klockomställningen.
Min slutsats är att detta spektakel skall avslutas snarast möjligt!
Jo, sommartid inträffar ju oavsett om sommartiden finns kvar eller ej, så att säga

Jag har två huvudargument för avskaffande av denna klockomställning.
Den första är att det fortfarande ställer till det i olika system, och många system har man helt enkelt hanterat det genom att kringgå problemet, exempelvis genom att ge manuell övertid, köra utanför tidtabeller, räkna ut diffar manuellt osv.
Det andra är att det är onödigt. Om man vill ha lite mer sol på kvällen så är det bara att göra det man skall göra en timme tidigare än man har tänkt sig. Det ger samma effekt på aktiviteten men utan denna onödiga tidsomställning.
Sen finns det de som tycker att vi skall ha "permanent sommartid". Men det kommer inte att fungera långsiktigt eftersom våra tider i samhället redan är anpassade efter solen, och skulle vi ändra det med en timme så skulle det bara resultera i att alla samhällstider kommer att anpassa sig på nån generation eller två, och därmed neutralisera ut effekten av det man vill åstadkomma med klockomställningen.
Min slutsats är att detta spektakel skall avslutas snarast möjligt!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
Vi har nött alla argument i den diskussionen tidigare: viewtopic.php?t=40813
Vi behöver inte ta den igen, försåvitt den inte har direkt bäring på kollektivtrafiken (som ex.vis ing. Nordius inlägg ovan)
Vi behöver inte ta den igen, försåvitt den inte har direkt bäring på kollektivtrafiken (som ex.vis ing. Nordius inlägg ovan)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Nu ligger ju tråden i ”Allmänt om lokaltrafik” så jag tycker att vi kan begränsa oss till att diskutera olika trafikföretags misslyckanden i planerings- och informationsinsatser kring tidsomställningen.
Den allmänna ”debatten” om sommartidens vara eller icke vara platsar bättre i ”Ordet är fritt”. (Bäst platsar den givetvis i skräpposten.)
Den allmänna ”debatten” om sommartidens vara eller icke vara platsar bättre i ”Ordet är fritt”. (Bäst platsar den givetvis i skräpposten.)
- dr Cassandra Nojdh
Ja, det var väl ungefär det jag försökte säga även om hr. Daniel S formulerar sig bättre. Underforumet "Ordet är fritt" är ju dessutom (på gott och ont) definitivt stängt av forumägaren, varför inga fler meningsyttringar i ämnet kan tillföras där. Och lika bra är väl det.daniel_s skrev: ↑lördag 18 oktober 2025 11:36 Nu ligger ju tråden i ”Allmänt om lokaltrafik” så jag tycker att vi kan begränsa oss till att diskutera olika trafikföretags misslyckanden i planerings- och informationsinsatser kring tidsomställningen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".