Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Christian Spår skrev: ↑onsdag 15 juni 2016 16:09
I Seoul har man dörrar på de flesta stationer, men de med mindre tryck på långt ute i nätet så har man bara räcken förutom där dörrparen stannar, dvs där är det gluggar och öppet mot spåren.
P4 Stockholm skrev:SL beskriver det som en olyckshändelse, och det visade sig vara en äldre man som ramlat ner på spåret.
Skulle en sådan budgetlösning förhindra olyckshändelser av detta slag? Gröna linjen har ju ett signalsystem som möjliggör att tågen kan stanna på rätt ställe...
Trafikförvaltningen skrev:Trafiknämnden har i Budget 2025 fått i uppdrag att utreda en plan för införande av plattformsbarriärer i kollektivtrafiken. Utredningen ska redogöra för vilka stationer i kollektivtrafiksystemet som är mest prioriterade för införande av plattformsbarriärer. Odenplan ingår bland de prioriterade stationerna i utredningsarbetet. Utredningen planeras återrapporteras till trafiknämnden under våren 2026.
Baserat på den senaste prognosen för framtidens resande i kollektivtrafiksystemet förutses Odenplan år 2045 bli Stockholmsregionens näst största bytespunkt, mätt i totalt antal påstigande under ett vintervardagsdygn. Bidragande orsaker är den nya tunnelbanegrenen till Arenastaden och Roslagsbanans nya station vid Odenplan, men också befolkningsutvecklingen i allmänhet och stadsutvecklingen i Hagastaden i synnerhet.
Enligt gångflödesanalyser som genomförts inom projekt Roslagsbanan till City kommer trängselsituationen i resenärsmiljön på tunnelbanans gröna linje vid station Odenplan bli så stor att åtgärder kan komma att krävas. Utöver den olägenhet och potentiella risker som trängsel i resenärsmiljön innebär, kan trängseln på Odenplans gröna linjes plattform medföra svårigheter att upprätthålla planerad turtäthet på gröna linjen, som en konsekvens av att uppehållstiderna för tågen förlängs.
Odenplans station - SL:s näst största bytespunkt i framtiden - kan behöva plattformsbarriärer för att planerad turtäthet på gröna linjen ska kunna upprätthållas.
Hittills har ju SL påstått att de kan öka turtätheten med upp till 6 tåg i timmen och riktning genom optimering av signalsystemet (vilket vi som varit med från början vet att det inte går med nuvarande signalsystem, då det redan är så optimerat det kan bli). Och nu påstår dom att plattformsdörrar på Odenplan kommer att vara en nödvändighet för att bibehålla eller öka kapaciteten?!?
Jag påstår att de är helt ute och cyklar. Plattformsdörrar kommer inte i något fall ge bättre förutsättningar för att hålla uppe kapaciteten. Deras enda syfte är att se till att trafikanter inte trillar ner på spåret. Det finns vad jag vet inte ett enda system med plattformsbarriärer som har ökat kapaciteten som en följd av införandet av dessa barriärer.
Tiden närmar sig när FUT-fjaskot kommer att blomma ut helt, när man tvingas att införa ersättningsbussar mellan Odenplan och Karolinska under rusningstid, och köra skytteltrafik mellan Karolinska och Dalvägen, för att man skall klara av trafiken västerut.
Det enda rätta att göra något åt eländet är att avbryta alla nuvarande arbeten och se vad man kan rädda. Kanske kan man bygga ihop den fd gulalinjen med den nya gulalinjen, och på så sätt slösa miljarderna på något som har förutsättningar att fungera!