RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11651
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler

Inlägg av Enceladus »

Parismetron satsar på eldrivna lok – nytt steg mot hållbar infrastruktur
Järnvägsnyheter.se skrev:RATP, som driver Paris tunnelbana, har lagt en beställning på tolv specialanpassade eldrivna lok från den schweiziska tågtillverkaren Stadler. Dessa lok kommer att användas för att utföra service, underhåll och reparationer av infrastrukturen i hela RATP-nätverket, som sträcker sig över 245 kilometer. Lokomotiven kommer att tas i bruk för persontrafik från och med 2027.

[...]

En särskild utmaning för Paris tunnelbana är att nätverket både har linjer med konventionella stålhjulståg och linjer med gummidäcksförsedda tåg. Stadlers lok kommer att kunna köra på båda typerna av linjer, vilket gör dem unikt anpassade för detta komplexa nätverk.

[...]

Lokomotiven kommer att drivas elektriskt och får sin energi från två olika källor. I normal drift används ström från en strömskena med sjuhundrafemtio volt, men på byggarbetsplatser där den tredje strömskenan är avstängd, kommer loken att drivas av sina ombordbatterier. Dessa batterier laddas sedan upp igen från den tredje strömskenan när det är möjligt.
RATP tänkte ursprungligen köpa batterielektriska lok från CAF, men det gick inte så bra. SL har många arbetsfordon. De flesta, om inte alla, är dieselelektriska.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler

Inlägg av daniel_s »

Nej, endast 6 av fordonen på den listan är dieselelektriska (och en av dessa 6 är lok 9236 som är avyttrat nu).

Av de övriga är 5 rent dieseldrivna, 5 rent kontaktlednings-/strömskenedrivna och 2 batteridrivna. Resten är släpfordon.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3572
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: tisdag 22 oktober 2024 14:35 Nej, endast 6 av fordonen på den listan är dieselelektriska (och en av dessa 6 är lok 9236 som är avyttrat nu).

Av de övriga är 5 rent dieseldrivna, 5 rent kontaktlednings-/strömskenedrivna och 2 batteridrivna. Resten är släpfordon.
Samt ett antal fd trafikvagnar från tunnelbanan som också räknas som arbetsfordon numera.
Där sprack den gnällattacken.
Enceladus
Inlägg: 11651
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 22 oktober 2024 14:35 Nej, endast 6 av fordonen på den listan är dieselelektriska (och en av dessa 6 är lok 9236 som är avyttrat nu).
Beslut om att inleda planeringsfasen avseende investering i nya draglok till tunnelbanans arbetsfordonsflotta (TN 2024-0144)
Trafikförvaltningen skrev:Draglok 9234 och 9238, samt 9200 och 9201 tillhörande arbetsfordonsflottan för tunnelbanan är tillverkade från 1940- till 1960-talet och har sedan länge uppnått sina respektive tekniska livslängder. För att säkra drift och underhåll i tunnelbanan behöver dessa ersättas med fyra nya draglok för att säkra kapacitet och för att klara nuvarande underhåll av anläggningen.

Trafikförvaltningen har genomfört ett åtgärdsval av samtliga arbetsfordon, i vilken dessa draglok ingår. Slutsatserna i åtgärdsvalet är att den åtgärd som bäst tillgodoser behovet av draglok för underhåll av infrastrukturen är ersättningsinvestering i fyra nya draglok. Utöver de fyra ersättningsinvesteringarna framgår det också i åtgärdsvalet att ett behov av en nyinvestering i ytterligare ett draglok för tillkommande/utbyggda anläggningen har identifierats.

[...]

Lok 9234 byggdes av Stockholms spårvägar (SS) år 1949 och är ett dieselelektriskt lok. Lok 9238 byggdes av ASEA år 1943 och byggdes om för tunnelbanan år 1955. Lok 9200 och 9201 byggdes av ASEA/ASJF år 1969 och är dieselelektriska lok. Dragloken har sedan länge passerat slutet av sin tekniska livslängd. Draglokens höga ålder medför att tillgängligheten är för låg för att upprätthålla underhållet i tunnelbanan och de är dyra att hålla operativa och funktionsdugliga.

[...]

De nya dragloken är en ett-till-ett ersättning och kommer att ha samma grundfunktioner som dagens draglok. De nya draglokens roll i infrastrukturunderhållet ska vara densamma som tidigare och tillgodose de arbetsmoment som idag förekommer i verksamheten.

Dragloken ska vara utrustade med energisystem som uppfyller aktuella miljökrav, medger fullgod arbetsmiljö vid arbete i tunnlarna genom möjlighet till batteridrift om inte strömskena kan nyttjas. De ska även ha alternativt/modulärt energisystem (miljövänligt dieselalternativ) då drift måste säkerställas vid krislägen då eldrift och batteriladdning ej kan säkerställas.
Fler dieselelektriska lok är på väg att avyttras!
Enceladus
Inlägg: 11651
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: lördag 16 november 2024 0:24 Fler dieselelektriska lok är på väg att avyttras!
Inställda avgångar på gröna linjen efter dieselläcka
Mitt i skrev:Tidigt på torsdagsmorgonen fick tunnelbanetågen på gröna linjen samsas på ett spår mellan Abrahamsberg och Åkeshov på grund av att ett arbetsfordon börjat läcka diesel på spåret.
Investeringen i nya draglok till tunnelbanans arbetsfordonsflotta kan inte komma snart nog...
Skriv svar