RATP tänkte ursprungligen köpa batterielektriska lok från CAF, men det gick inte så bra. SL har många arbetsfordon. De flesta, om inte alla, är dieselelektriska.Järnvägsnyheter.se skrev:RATP, som driver Paris tunnelbana, har lagt en beställning på tolv specialanpassade eldrivna lok från den schweiziska tågtillverkaren Stadler. Dessa lok kommer att användas för att utföra service, underhåll och reparationer av infrastrukturen i hela RATP-nätverket, som sträcker sig över 245 kilometer. Lokomotiven kommer att tas i bruk för persontrafik från och med 2027.
[...]
En särskild utmaning för Paris tunnelbana är att nätverket både har linjer med konventionella stålhjulståg och linjer med gummidäcksförsedda tåg. Stadlers lok kommer att kunna köra på båda typerna av linjer, vilket gör dem unikt anpassade för detta komplexa nätverk.
[...]
Lokomotiven kommer att drivas elektriskt och får sin energi från två olika källor. I normal drift används ström från en strömskena med sjuhundrafemtio volt, men på byggarbetsplatser där den tredje strömskenan är avstängd, kommer loken att drivas av sina ombordbatterier. Dessa batterier laddas sedan upp igen från den tredje strömskenan när det är möjligt.
RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler
Parismetron satsar på eldrivna lok – nytt steg mot hållbar infrastruktur
Re: RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler
Nej, endast 6 av fordonen på den listan är dieselelektriska (och en av dessa 6 är lok 9236 som är avyttrat nu).
Av de övriga är 5 rent dieseldrivna, 5 rent kontaktlednings-/strömskenedrivna och 2 batteridrivna. Resten är släpfordon.
Av de övriga är 5 rent dieseldrivna, 5 rent kontaktlednings-/strömskenedrivna och 2 batteridrivna. Resten är släpfordon.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3572
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler
Samt ett antal fd trafikvagnar från tunnelbanan som också räknas som arbetsfordon numera.
Där sprack den gnällattacken.
Re: RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler
Beslut om att inleda planeringsfasen avseende investering i nya draglok till tunnelbanans arbetsfordonsflotta (TN 2024-0144)
Fler dieselelektriska lok är på väg att avyttras!Trafikförvaltningen skrev:Draglok 9234 och 9238, samt 9200 och 9201 tillhörande arbetsfordonsflottan för tunnelbanan är tillverkade från 1940- till 1960-talet och har sedan länge uppnått sina respektive tekniska livslängder. För att säkra drift och underhåll i tunnelbanan behöver dessa ersättas med fyra nya draglok för att säkra kapacitet och för att klara nuvarande underhåll av anläggningen.
Trafikförvaltningen har genomfört ett åtgärdsval av samtliga arbetsfordon, i vilken dessa draglok ingår. Slutsatserna i åtgärdsvalet är att den åtgärd som bäst tillgodoser behovet av draglok för underhåll av infrastrukturen är ersättningsinvestering i fyra nya draglok. Utöver de fyra ersättningsinvesteringarna framgår det också i åtgärdsvalet att ett behov av en nyinvestering i ytterligare ett draglok för tillkommande/utbyggda anläggningen har identifierats.
[...]
Lok 9234 byggdes av Stockholms spårvägar (SS) år 1949 och är ett dieselelektriskt lok. Lok 9238 byggdes av ASEA år 1943 och byggdes om för tunnelbanan år 1955. Lok 9200 och 9201 byggdes av ASEA/ASJF år 1969 och är dieselelektriska lok. Dragloken har sedan länge passerat slutet av sin tekniska livslängd. Draglokens höga ålder medför att tillgängligheten är för låg för att upprätthålla underhållet i tunnelbanan och de är dyra att hålla operativa och funktionsdugliga.
[...]
De nya dragloken är en ett-till-ett ersättning och kommer att ha samma grundfunktioner som dagens draglok. De nya draglokens roll i infrastrukturunderhållet ska vara densamma som tidigare och tillgodose de arbetsmoment som idag förekommer i verksamheten.
Dragloken ska vara utrustade med energisystem som uppfyller aktuella miljökrav, medger fullgod arbetsmiljö vid arbete i tunnlarna genom möjlighet till batteridrift om inte strömskena kan nyttjas. De ska även ha alternativt/modulärt energisystem (miljövänligt dieselalternativ) då drift måste säkerställas vid krislägen då eldrift och batteriladdning ej kan säkerställas.
Re: RATP satsar på batterielektriska lok från Stadler
Inställda avgångar på gröna linjen efter dieselläcka
Investeringen i nya draglok till tunnelbanans arbetsfordonsflotta kan inte komma snart nog...Mitt i skrev:Tidigt på torsdagsmorgonen fick tunnelbanetågen på gröna linjen samsas på ett spår mellan Abrahamsberg och Åkeshov på grund av att ett arbetsfordon börjat läcka diesel på spåret.