Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Då stängs t-banan mellan Kungsan och TC av i åtta veckor
Mitt i skrev:Tunnelbanans blå linje mellan Kungsträdgården och T-centralen stängs av i åtta veckor i sommar. Resenärerna hänvisas till bussar och Spårväg city.
Nästa sommar stängs tunnelbanan av mellan T-Centralen och Kungsträdgården. Sommartunga Spårväg City ska ersätta. Klarar Spårväg City det uppdraget?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: fredag 10 oktober 2025 7:30 Då stängs t-banan mellan Kungsan och TC av i åtta veckor
Mitt i skrev:Tunnelbanans blå linje mellan Kungsträdgården och T-centralen stängs av i åtta veckor i sommar. Resenärerna hänvisas till bussar och Spårväg city.
Nästa sommar stängs tunnelbanan av mellan T-Centralen och Kungsträdgården. Sommartunga Spårväg City ska ersätta. Klarar Spårväg City det uppdraget?
De flesta kommer väl gå? Kungsträdgården var ju avstängd halvårsvis när Citybanan byggdes, nu är det bara åtta veckor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: fredag 10 oktober 2025 7:30 Då stängs t-banan mellan Kungsan och TC av i åtta veckor
Det är ju promenadavstånd och T-Kungsträdgården är en i innerstadssammanhang lågtrafikerad station så detta kommer gå omärkt förbi för de stora massorna.

Den stora elefanten i rummet är tunnelbanetunneln Tce - Gas, den har nått slutet av sin tekniska livslängd och kommer behöva stängas av. Det är väl rimligt att dra ut på det tills tunnelbanan till Nacka öppnat men inte längre.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: fredag 10 oktober 2025 11:41 Den stora elefanten i rummet är tunnelbanetunneln Tce - Gas, den har nått slutet av sin tekniska livslängd och kommer behöva stängas av. Det är väl rimligt att dra ut på det tills tunnelbanan till Nacka öppnat men inte längre.
Jag minns när den där tunneln byggdes. Min farbror Sture kom på besök från Västerås när vi var i Stockholm, och vi var nere och tittade på bygget. Sture jobbade på dåvarande Asea och var förstås mkt. järnvägsintresserad.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev: fredag 10 oktober 2025 11:41
Det är ju promenadavstånd och T-Kungsträdgården är en i innerstadssammanhang lågtrafikerad station så detta kommer gå omärkt förbi för de stora massorna.

Den stora elefanten i rummet är tunnelbanetunneln Tce - Gas, den har nått slutet av sin tekniska livslängd och kommer behöva stängas av. Det är väl rimligt att dra ut på det tills tunnelbanan till Nacka öppnat men inte längre.
Gas, är det Gamla stan?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
twr

Inlägg av twr »

Gas är Gamla stan, ja.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar