Nu är T-banepengarna slut

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Us 10

Re: Nu är T-banepengarna slut

Inlägg av Us 10 »

Odd skrev: torsdag 09 oktober 2025 8:24 Jag förstår inte varför FUTs oförmåga att hantera pengar måste kopplas till ett beslut om en östlig förbindelse? Det är väl bara att konstatera att konstruktionen med FUT blev en ekonomisk katastrof se till att man drar lärdom av det.
Återigen, det är DU som inte förstår finansieringen. FUT är finansierat utan riskreserv vilket är något som finns i princip alla andra infrastrukturprojekt för att kunna hantera just riskutfall. Trafikverkets stora projekt har vanligtvis 10% riskreserv men kan i vissa fall uppgå till 15% riskreserv. För större delen av riskutfallet finns det ingen koppling till FUTs arbetssätt eller hantering av entreprenader. Det rör exempelvis sulfidhalter i berg, överklagandeärenden samt inläckage. Det finns ett hävt kontrakt, där kan man nog argumentera för att det finns en delad skuld mellan FUT och entreprenör, riskutfallet för hävningen är runt en miljard kronor. Det totala riskutfallet som man, helt enligt träffade avtal, förhandlar om är runt 10% av budgeten, dvs inom det som kan anses vara rimligt för riskhantering.

Ska man istället titta på Trafikförvaltningens stora projekt, Tvärbanan till Kista så blir man mörkrädd. Där har projektet mörkat tid och kostnad för trafiknämnden, man har fattat rent olagliga beslut gällande utbetalningar till underentreprenörer. Den ursprungliga budgeten har nära nog dubblerats från drygt 5 miljarder till över 9 miljarder kronor, förseningen är (räknad från byggstart) sju år.

Vi kan också konstatera att av de projekt som ingår i Sverigeförhandlingen, dvs Spårväg Syd, Roslagsbanan till City samt tunnelbanans gula linje är det den sistnämnda som tagit sig igenom samtliga kontrollstationer avseende budget och innehåll, första spadtaget avseende förberedande arbeten är taget, arbetstunnelentreprenader är ute på räkning. Det är lätt att konstatera att FUT har en mycket bättre och mer strukturerad förmåga att driva projekt än TF (till den senare kan vi också räkna fiaskot med röda linjens signalsystem..)

Med ovanstående sagt, jag förstår inte heller varför det hela ska kopplas till en östlig förbindelse.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Us 10 skrev: torsdag 09 oktober 2025 18:43 Med ovanstående sagt, jag förstår inte heller varför det hela ska kopplas till en östlig förbindelse.
Är inte det ganska uppenbart? Det är fråga om valstrategi. Att ha förlorat makten i Stockholms stad och Region Stockholm är extremt traumatiskt för högerblocket. Då duger alla redskap. Visserligen handlar den länkade artikeln om riksdagsvalet, men allt hänger ihop. Kommunala sambandet, som Tage Erlander sade (genom näsan). Om nu någon minns honom.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 10 oktober 2025 8:55 Kommunala sambandet, som Tage Erlander sade (genom näsan).
Och det sambandet gällde väl - om jag minns rätt - att ledamöterna i riksdagens första kammare utsågs av landstingskommuner och landstingsfria städer. Tillsammans med de åttaåriga mandatperioderna i första kammaren medförde detta att socialdemokraterna kunde behålla regeringsmakten även när de var i minoritet i den direktvalda andra kammaren. Systemet var inte riggat för att rädda kvar Erlander vid makten, men det fick den effekten.

Tvåkammarsystemets påverkan på kollektivtrafiken är dock okänd för mig. Kanske medförde det att nytänkande hade svårt att slå igenom, och att motoriseringsvågen fick större kraft?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

gek skrev: lördag 11 oktober 2025 22:48
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 10 oktober 2025 8:55 Kommunala sambandet, som Tage Erlander sade (genom näsan).
Och det sambandet gällde väl - om jag minns rätt - att ledamöterna i riksdagens första kammare utsågs av landstingskommuner och landstingsfria städer. Tillsammans med de åttaåriga mandatperioderna i första kammaren medförde detta att socialdemokraterna kunde behålla regeringsmakten även när de var i minoritet i den direktvalda andra kammaren. Systemet var inte riggat för att rädda kvar Erlander vid makten, men det fick den effekten.

Tvåkammarsystemets påverkan på kollektivtrafiken är dock okänd för mig. Kanske medförde det att nytänkande hade svårt att slå igenom, och att motoriseringsvågen fick större kraft?
Naturligtvis var systemet inte "riggat", eftersom tvåkammarriksdagen inrättades 1866, långt innan det fanns något socialdemokratiskt parti. Jag har inget behov av att försvara Tage Erlander, men han hade sett det instabila parlamentariska läget i Sverige under 1920-talet, och kaoset i den tyska weimarrepubliken. Det förklarar i viss mån hans fallenhet för starka regeringar,

Vad jag åsyftade var förstås inte historien, utan det enda som blev kvar av "det kommunala sambandet" efter enkammarriksdagen införande 1971, nämligen den gemensamma valdagen. Den som till äventyrs är intresserad av den knaggliga vägen till denna reform kan ex.vis läsa denna referens.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Us 10 skrev: torsdag 09 oktober 2025 18:43 ...
Med ovanstående sagt, jag förstår inte heller varför det hela ska kopplas till en östlig förbindelse.
Di erfar: Så ska regeringen tvinga fram ny motorväg i Stockholm

Enligt DI kan besked komma redan i morgon (den 13 okt 2025). Kommer det att rädda FUTs fjasko?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev: söndag 12 oktober 2025 10:08
Us 10 skrev: torsdag 09 oktober 2025 18:43 ...
Di erfar: Så ska regeringen tvinga fram ny motorväg i Stockholm

Enligt DI kan besked komma redan i morgon (den 13 okt 2025). Kommer det att rädda FUTs fjasko?
Ja, högerregeringen beter sig som en terroristorganisation, och tar gisslan.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 18 september 2025 22:25 Det kanske vore en bra idé att diskutera vad en Östlig förbindelse i sig skulle göra för den kollektiva spårtrafiken - med tanke vilket Forum tråden ligger i.
Enligt den länkade artikeln ska den påtvingade vägtunneln kombineras med en spårväg mellan Sickla udde och Frihamnen. En spårväg som slutar i Frihamnen gör ingen större nytta. Naturligtvis behövs en förlängning till Ropsten, och då blir det inte så mycket kvar på Spårväg City. Ett annat problem är att Sickla station inte hamnar på denna linje. I så fall är den bästa lösningen att bygga den utredda spårvägen mellan Älvsjö och Nacka Forum - tillsammans med Spårväg Syd.
Skriv svar