Paradigmskifte i Göteborg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inlägg av twr »

https://www.dn.se/ekonomi/vastlanken-ka ... orbannade/

"Västlänken kan kosta 56 miljarder", om man inte får tillbaka pengar av entreprenören.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gek
Inlägg: 1264
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inlägg av gek »

Enceladus skrev: torsdag 18 september 2025 11:39 Västlänken blir betydligt dyrare än väntat - precis som många andra infrastrukturprojekt i Sverige. Är det bara FUT som klarar att hålla sig inom budget?
Är inte problemet för FUT just att de nya tunnelbanorna blir betydligt dyrare än budgeterat, och arbetena därför kan komma att stoppas?
/Gunnar Ekeving
Enceladus
Inlägg: 11646
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inlägg av Enceladus »

gek skrev: torsdag 18 september 2025 17:12
Enceladus skrev: torsdag 18 september 2025 11:39 Västlänken blir betydligt dyrare än väntat - precis som många andra infrastrukturprojekt i Sverige. Är det bara FUT som klarar att hålla sig inom budget?
Är inte problemet för FUT just att de nya tunnelbanorna blir betydligt dyrare än budgeterat, och arbetena därför kan komma att stoppas?
FUT håller budgeten, men inte riskutfallet:
FUT skrev:– Den budgeten håller vi, men nu behöver vi tillsammans med parterna börja jobba med finansieringen av riskutfallet också, säger förvaltningschef Niklas Bergman.
I princip alla liknande projekt - t.ex. Västlänken, Kistagrenen och Slussenterminalen - håller inte ens budgeten...
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8840
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inlägg av Harald »

GP:s politiska kommentator Arne Larsson skriver om saken under rubriken "Sluta lipa och ta ert ansvar, Trafikverket". Artikeln är öppen bara för prenumeranter, men man kan väl citera ingressen i alla fall.
Arne Larsson, GP skrev:Våren 2016 skrev jag om att Trafikverket testar en ny modell för upphandlingar i samband med Västlänksbygget. Tanken var att det skulle hålla nere priset. Risker? Nej, det såg man inga.
Nu kastar man ut entreprenören från Korsvägen efter att kostnaderna ökat med 10 miljarder kronor – och ojar sig över att man försökt hitta svar på vad det är som inte står rätt till sedan 2018. Det låter som det är dags för myndigheten att inse vem som faktiskt har ansvaret för det här projektet.
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11646
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inlägg av Enceladus »

Göteborg-Borås blir en av Europas dyraste järnvägar
DN skrev:På tisdagen skickar Trafikverket förslaget till regeringen om hur de 1 171 miljarder som riksdagen öronmärkt för vägar och järnvägar de kommande tolv åren ska fördelas landet runt.

[...]

Ändå väntas, enligt uppgifter till DN, den sju mil långa dubbelspåriga järnvägen från Göteborg till Borås via Landvetter flygplats återuppstå i omarbetad version i Trafikverkets planförslag.

[...]

Ur hålet som syns i bildens övre del ska tågen från Västlänken, som nu byggs under Göteborg, komma ut. Här ska också de nya spåren mot Borås trängas in, samtidigt som trafiken på E 6, som syns till höger, inte får störas mer än absolut nödvändigt under byggtiden.

[...]

Regeringens villkor att byggkostnaderna behövt pressas innebär bland annat att Göteborg-Borås kan få Sveriges första längre sträcka eller sträckor där rälsen inte läggs på traditionellt uppbyggd jord- och grusbank utan på så kallade rambroar.

[...]

När det gäller projektet Göteborg-Borås har kostnaden, alltså över åtta miljarder per mil järnväg, också ifrågasatts eftersom det i praktiken sätts ut en stoppbock mot öster i Borås. Planeringen för att spåren skulle gå vidare mot Jönköping och Linköping avbröts av regeringen i december 2022.
Paradigmskiftet i Göteborg slutar inte med Västlänken - och förhoppningsvis inte heller med Göteborg-Borås. Men kostnaderna skenar, och Japan inspirerar.
Enceladus
Inlägg: 11646
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: torsdag 18 september 2025 20:19 https://www.dn.se/ekonomi/goteborg-nobb ... astlanken/
Politikernas ilska – mot förslag om trängselskatten
Göteborgs-Posten skrev:Nu är det klart hur Trafikverket vill finansiera Västlänkens fördyring. Förslaget till regeringen är att trängselskatt och regional medfinansiering måste bekosta hälften av det Västsvenska paketet. I praktiken kommer det att innebära ytterligare sju år med trängselskatt – fram till 2044.
Bilisterna kommer att bli vansinniga...
Harald
Inlägg: 8840
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inlägg av Harald »

Västlänken är statens projekt. Det har har helt och hållet drivits (och misskötts) av Trafikverket. De ljög och påstod att de höll budget och tidsplan ända tills det inte gick längre. När pengarna var slut utan att projektet var klart blev de tvungna att erkänna sanningen. Göteborg har tagit fördyringar för kommunens egna projekt i Västsvenska paketet, t.ex. Hisingsbron. Detsamma borde gälla statens projekt. De fördyringarna ska staten ta och inte lasta dem på Göteborgarna.
Skriv svar