Paradigmskifte i Göteborg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
https://www.dn.se/ekonomi/vastlanken-ka ... orbannade/
"Västlänken kan kosta 56 miljarder", om man inte får tillbaka pengar av entreprenören.
"Västlänken kan kosta 56 miljarder", om man inte får tillbaka pengar av entreprenören.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Är inte problemet för FUT just att de nya tunnelbanorna blir betydligt dyrare än budgeterat, och arbetena därför kan komma att stoppas?
/Gunnar Ekeving
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
FUT håller budgeten, men inte riskutfallet:
I princip alla liknande projekt - t.ex. Västlänken, Kistagrenen och Slussenterminalen - håller inte ens budgeten...FUT skrev:– Den budgeten håller vi, men nu behöver vi tillsammans med parterna börja jobba med finansieringen av riskutfallet också, säger förvaltningschef Niklas Bergman.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
GP:s politiska kommentator Arne Larsson skriver om saken under rubriken "Sluta lipa och ta ert ansvar, Trafikverket". Artikeln är öppen bara för prenumeranter, men man kan väl citera ingressen i alla fall.
Arne Larsson, GP skrev:Våren 2016 skrev jag om att Trafikverket testar en ny modell för upphandlingar i samband med Västlänksbygget. Tanken var att det skulle hålla nere priset. Risker? Nej, det såg man inga.
Nu kastar man ut entreprenören från Korsvägen efter att kostnaderna ökat med 10 miljarder kronor – och ojar sig över att man försökt hitta svar på vad det är som inte står rätt till sedan 2018. Det låter som det är dags för myndigheten att inse vem som faktiskt har ansvaret för det här projektet.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Göteborg-Borås blir en av Europas dyraste järnvägar
Paradigmskiftet i Göteborg slutar inte med Västlänken - och förhoppningsvis inte heller med Göteborg-Borås. Men kostnaderna skenar, och Japan inspirerar.DN skrev:På tisdagen skickar Trafikverket förslaget till regeringen om hur de 1 171 miljarder som riksdagen öronmärkt för vägar och järnvägar de kommande tolv åren ska fördelas landet runt.
[...]
Ändå väntas, enligt uppgifter till DN, den sju mil långa dubbelspåriga järnvägen från Göteborg till Borås via Landvetter flygplats återuppstå i omarbetad version i Trafikverkets planförslag.
[...]
Ur hålet som syns i bildens övre del ska tågen från Västlänken, som nu byggs under Göteborg, komma ut. Här ska också de nya spåren mot Borås trängas in, samtidigt som trafiken på E 6, som syns till höger, inte får störas mer än absolut nödvändigt under byggtiden.
[...]
Regeringens villkor att byggkostnaderna behövt pressas innebär bland annat att Göteborg-Borås kan få Sveriges första längre sträcka eller sträckor där rälsen inte läggs på traditionellt uppbyggd jord- och grusbank utan på så kallade rambroar.
[...]
När det gäller projektet Göteborg-Borås har kostnaden, alltså över åtta miljarder per mil järnväg, också ifrågasatts eftersom det i praktiken sätts ut en stoppbock mot öster i Borås. Planeringen för att spåren skulle gå vidare mot Jönköping och Linköping avbröts av regeringen i december 2022.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Politikernas ilska – mot förslag om trängselskatten
Bilisterna kommer att bli vansinniga...Göteborgs-Posten skrev:Nu är det klart hur Trafikverket vill finansiera Västlänkens fördyring. Förslaget till regeringen är att trängselskatt och regional medfinansiering måste bekosta hälften av det Västsvenska paketet. I praktiken kommer det att innebära ytterligare sju år med trängselskatt – fram till 2044.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Västlänken är statens projekt. Det har har helt och hållet drivits (och misskötts) av Trafikverket. De ljög och påstod att de höll budget och tidsplan ända tills det inte gick längre. När pengarna var slut utan att projektet var klart blev de tvungna att erkänna sanningen. Göteborg har tagit fördyringar för kommunens egna projekt i Västsvenska paketet, t.ex. Hisingsbron. Detsamma borde gälla statens projekt. De fördyringarna ska staten ta och inte lasta dem på Göteborgarna.