Jag tänkte nu först ta upp Alstoms APS-system.
Det är en strömgivande skena mellan rälsen som är uppdelad i 11 meter långa delar .Varje del/sektion blir strömförande endast när en spårvagn står ovanpå den på spåret. Under spårvagnarna sitter en släpsko som har kontakt med markströmskenan. Aktiveringen sköts med radiokontakt mellan fordonet och skenan.
Det är alltså ingen induktionsteknik, vilket Bombardier Primove har, som inte vidrör skenan, medans Alstom APS har släpsko som vidrör skenan. Det gäller att inte förväxla dom med varandra.
Visst finns det
vanligtvis både fördelar och nackdelar med de flesta tekniska system. Det behövs objektiva fakta om vad Alstoms APS är bra, mindre bra eller kanske inte alls är bra på att göra.
Detsamma gäller alla andra drivsystem: Vad är bra, vad är inte bra
Odd skrev: ↑fredag 05 september 2025 20:46
APS har högre underhållskostnader och kostar mer att bygga. Dessutom har det visat sig att systemet är känsligt vid regn, snö och is och sand.
I Sydney har man ofta problem med enstaka sektioner vilket gör att de måste köra på det lilla batteriet en bit varje gång felen uppstår. Efterhand när felen blir för många så kommer dessa stopp att bli märkbara.
Alla dessa problem går säkerligen att lösa, men de tillför egentligen inget av värde som inte en kontaktledning klarar av.
Kan du utveckla detta mer konkret om när var hur? Det är svårt att finna OBJEKTIVA recensioner på nätet om Alstom APS.
Dessutom har jag lärt mig i livet att
ibland är fakta färskvara. Egendomligheter som en teknik kanske hade för många år sedan kan vara åtgärdade när vi läser om det på nätet i en gammal tidningsartikel.
ÅREN GÅR..... Men är våra minnesbilder i våra huvuden uppdaterade i takt med årens gång?
I mitt tycke låter det som en bra ide att ha markströms-skena under vagnen, i mellan rälarna.
Alstoms Aps är en av de system som kommit i bruk de senaste 25 åren, så det är en etablerad teknik. Det har installerats på ett stort antal spårvägar sedan dess.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_APS
Med tanke på att det fortfarande finns kvar på marknaden, och på att de spårvägar som försetts med APS fortfarande är i drift sedan länge, kan det knappast vara ett dåligt system, eftersom att de städer runt om i världen som valt att installera APS-markskenan många år efter att det först togs i bruk i staden Bordeaux i Frankrike , rimligen först måste ha studerat redan gjorda APS installationer på spårvägar som har haft det i drift i många år, innan de själva valde att installera det på hemmaplan, så att säga.
Ifall deras stufieobjekt hade varit usla. då hade de givetvis inte beslutat sig för att installera APS.
Alstom APS har i olika hög eller låg grad, samminstallerats i samverkan med luftledning eller/och batteridrift på vissa sträcker. Olika städer och banor har valt individuella lösningar och drivtkombinationer.
Dubai spårväg däremot har anammat Alstom APS helt och hållet sedan det öppnades i November år 2014. Det gör Dubaispårväg extra intressant som studieobjekt. så därför har jag försökt få fram upplysningar om hur det har gått får APS-systemet i Dubai sedan dess tillkomst, men jag har inte funnit sådan typ av info (ännu). Jag försökte att kontakta dom, men det meddelandet verkar inte ha gått fram.
De som driver och trafikerar en viss spårväg, vet bättre än andra om vad som är bra och dåligt med den, tänker jag. Alla andra som uttalar sig spekulerar mestadels, tror jag, och det gäller även för mig med såklart.
//Matsälgen🫎