https://www.mitti.se/nyheter/sl-tar-ove ... 3bb7c7759b
SL börjar köra bussarna i Upplands Väsby och Sigtuna kommuner i egen regi från sommaren 2029.
SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
SL tar över 30 busslinjer i egen regi
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
En logisk utveckling efter dessa ständiga överprövningar:
Det är inte hållbart att tvingas köra med dyra dieselbussar!Enceladus skrev: ↑lördag 23 augusti 2025 18:40Nytt SL-bråk ger dyrare busstrafik
Precis samma sak håller på att hända igen, d.v.s. överprövningar leder till fortsatt dieseldrift och därmed ökade kostnader. Är det inte dags att dra i bromsen?Mitt i skrev:Det betyder att den besparing som man räknat med måste skjutas på framtiden. En förlängning med Nobina innebär fortsatt dieseldrift – vilket enligt Trafikförvaltningen kostar cirka 140 miljoner mer per år jämfört med elbussar.
Vänsterpartiet, som länge argumenterat för att att SL ska sluta upphandla och istället tar över busstrafiken i egen regi, tycker det är dags att dra i bromsen.
[...]
I princip alla bussupphandlingar som gjorts de senaste åren har lett till skandaler, stök och problem som i slutändan går ut över resenärerna, framhåller hon.
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Beslut om driftsform för busstrafikområde Sigtuna/Upplands Väsby (TN 2025-0726)


Det finns tankar om att ta över fler trafikavtal, nämligen Norrort (trafikavtal E35) och Norrtälje (trafikavtal E38). Moderaterna sparkar naturligtvis bakut:Trafikförvaltningen skrev:I budget för år 2024 uppdrogs trafiknämnden att under mandatperioden identifiera minst ett trafikavtal som är lämpligt att driva i egen regi. Uppdraget återrapporterades som informationsärende till trafiknämnden i september 2024 och där nuvarande trafikavtal E31 (Sigtuna – Upplands Väsby) jämte E32 (Ekerö) redovisades som två avtal som skulle vara lämpliga att driva i egen regi. Trafikförvaltningen har därefter fortsatt analysera respektive trafikavtals förutsättningar och bedömer att E31 är det av de två som är mest lämpat för egen regi, då framtida skalfördelar skulle kunna uppnås i det fall kommande beslut fattas om egen regi för de kringliggande avtalsområdena Norrort och Norrtälje.
[...]
Utifrån ovanstående aspekter samt nedanstående ekonomiska beaktanden är bedömningen att E31 är det av de i tidigare utredning identifierade avtalsområdena som är mest lämpat för egen regi, då framtida skalfördelar skulle kunna uppnås i det fall kommande beslut fattas om egen regi för de kringliggande avtalsområdena Norrort och Norrtälje. Skalfördelarna består dels i en fördelning av etableringskostnaderna på fler busstrafikområden och dels i de trafikala och infrastrukturella synergier som kan uppnås genom ett större sammanhållet trafikområde. En ökad mängd fordon kan också vid framtida fordonsupphandlingar bidra till gynnsam ekonomisk effekt genom lägre inköpspris.
[...]
Skalfördelar och en förbättrad kostnadsbild uppnås vid eventuellt ytterligare tillkommande områden. I detta avseende återfinns avtalsområdena för Norrort
och Norrtälje, med avtalsslut 2030, i nära anslutning till Sigtuna och Upplands Väsby.
Vad säger partiets egna siffror om valutgången 2026? Väljarna är intresserade av trafiken, inte driftsformen, och just nu plågas Tyresö av dyra dieselbussar.SVT Nyheter Stockholm skrev:– Det här beslutet kommer så klart att rivas upp i samma sekund som Socialdemokraterna och deras stödpartier förlorar valet 2026. Sommarens ambulanskris är ett tillräckligt varnande exempel för att få en fortsättning i busstrafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, i en skriftlig kommentar till SVT.
[...]
– Regionstyrets leverans till Sigtunas invånare har varit pendeltågskris, ambulanskris och nu väljer man även att skapa en busskris. Tidigare återtaganden i egen regi har resulterat i dyrare bussresor och färre avgångar. Sigtunas invånare förtjänar en trygg och tillförlitlig kollektivtrafik, inte dumma, dyra och dåliga ideologiska experiment, säger Mattias Askerson (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna.

Tamsons är rasande över beslutet, men vad är ett ideologiskt experiment om inte den uppkomna situationen?SL skrev:Den nya trafikutövaren för Tyresö saknar bussar i blå färg. Blå bussar förväntas återkomma stegvis när de nya bussarna börjar levereras och sätts i trafik.

- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7666
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Ingenting: viewtopic.php?p=426809#p426809Enceladus skrev: ↑onsdag 17 september 2025 5:55 Vad säger partiets egna siffror om valutgången 2026?
Högerextrema Svenska Dagbladet har ju sin åsikt klar, helt förväntat:
https://www.svd.se/a/LM2z5Q/svd-podd-po ... sson-valet
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".