https://www.forkortning.se/FUT.
Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda
INTE skrivas i forumtråden 

Som jag minns det parallellt med Citybanan (på östra sidan) på ungefär samma djup.Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14 Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?
Det har väl skrivits på forum några gånger förut?Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14 Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?
Det blir fyra spår vid två mittplattformar i två separata bergrum. Plattformarna blir 190 meter långa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det är väl bra att det byggs för framtida expansion till motsvarande 9-vagnarståg, eller 3 nya vagnset.
Jag kanske har missat det, men finns det en illustration att tillgå för hur spårföringen kommer att bli, kommer det att bli korsningsfria tågvägar för samtidig ankomst och avgång?
Jag kanske har missat det, men finns det en illustration att tillgå för hur spårföringen kommer att bli, kommer det att bli korsningsfria tågvägar för samtidig ankomst och avgång?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
Ja och sex spår, de borde verkligen testa att använda bara fyra spår på Öst under de mest belastade månaderna så de ser om / att det fungerar.Odd skrev: ↑onsdag 10 september 2025 17:34 Det är väl bra att det byggs för framtida expansion till motsvarande 9-vagnarståg, eller 3 nya vagnset.
-
Måste väl passera röd linjetwr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 15:26Det har väl skrivits på forum några gånger förut?Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14 Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?Samma nivå som Citybanan, parallellt på östra sidan, norr om Blå linjen. Roslagsbanan korsar ingen annan spårtrafik, förutom passagen under Gröna linjen vid Odenplan.
Ja, du har rätt, Röda linjen vid Albano. Glömde den!Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 10 september 2025 17:51Måste väl passera röd linjetwr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 15:26Det har väl skrivits på forum några gånger förut?Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14 Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?Samma nivå som Citybanan, parallellt på östra sidan, norr om Blå linjen. Roslagsbanan korsar ingen annan spårtrafik, förutom passagen under Gröna linjen vid Odenplan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Svenska Järnvägsklubben hade tidigare i år besök av Henrik Block, som berättade bland annat om denna förlängning, i inspelningen på SJK Play kan man också se hur de nya stationerna skall utformas https://www.sjk.se/wp-content/uploads/b ... JK-Sth.mp4
/Gunnar Ekeving
Nu är ni väl lite slarvigatwr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 17:58Ja, du har rätt, Röda linjen vid Albano. Glömde den!

Roslagsbanan korsar Röda linjen två gånger idag, med en sväng vid Albano blir det tre gånger. Dessutom korsar den Värtabanan.
Just det. Jag skrev Roslagsbanan och annan spårtrafik men jag menade ”Roslagsbanans tunnel” och ”andra spårtafiktunnlar”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Norr om blå linjen? Ska det inte byggas några uppgångar till den centrala gångtunneln?
Måste ju ha blivit riktigt krångligt om man ska passera genom blåa linjens plattform för att gå mellan rödgröna linjernas plattformar och roslagsbanans spår.
Känns som samma typ av snålaktiga besparingar som FUT gjorde när de skulle förlänga blåa linjen med kortare plattformar och endast 2 spår vid Sofia...
Måste ju ha blivit riktigt krångligt om man ska passera genom blåa linjens plattform för att gå mellan rödgröna linjernas plattformar och roslagsbanans spår.
Känns som samma typ av snålaktiga besparingar som FUT gjorde när de skulle förlänga blåa linjen med kortare plattformar och endast 2 spår vid Sofia...
Jaha, då får jag väl påpeka att det huvudsakliga sträckningsalternativet tycks korsa värtabanan just där den numera går i en tunnel, men då kontrar du väl med att du menade bergtunnlar! Jag sa Madrid men jag menade Wien

Den tunneln är ju så ny så jag har inte hunnit uppdatera min mentala karta över området!daniel_s skrev: ↑onsdag 10 september 2025 21:39Jaha, då får jag väl påpeka att det huvudsakliga sträckningsalternativet tycks korsa värtabanan just där den numera går i en tunnel, men då kontrar du väl med att du menade bergtunnlar! Jag sa Madrid men jag menade Wien![]()
Min huvudpoäng var egentligen att Roslagsbanans tunnel inte går under de andra banorna vid T- Centralen. Eftersom folk ofta antar att Roslagsbanan måste ligga ännu djupare än Citybanan, vilket alltså inte är fallet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag syftar alltså på själva banan (spår och plattformar), inte på gångförbindelserna i bytespunkten. Hur de ska se ut är nog inte definitivt bestämt ännu.ADDE skrev: ↑onsdag 10 september 2025 21:16 Norr om blå linjen? Ska det inte byggas några uppgångar till den centrala gångtunneln?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nej, annars hade jag inte skrivit att den bara korsar Gröna linjen vid Odenplan. Roslagsbanan slutar norr om Blå linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Sio skrev: ↑onsdag 10 september 2025 15:10Som jag minns det parallellt med Citybanan (på östra sidan) på ungefär samma djup.Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14 Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?
Aha okej, ja det låter bekant nu när man säger det.twr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 15:26Det har väl skrivits på forum några gånger förut?Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14 Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?Samma nivå som Citybanan, parallellt på östra sidan, norr om Blå linjen. Roslagsbanan korsar ingen annan spårtrafik, förutom passagen under Gröna linjen vid Odenplan.
Det blir fyra spår vid två mittplattformar i två separata bergrum. Plattformarna blir 190 meter långa.