Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Den normala höjden i Göteborg är 5,5 m tror jag.En kontaktlednings (frilednings) höjd över räls överkant för spårbundet fordon och över vägbana för trådbuss skall vara minst:
1. 5,5 m vid växelström 16 2/3 Hz, 15 kV nominell systemspänning, men får på linjesträcka där det inte finns någon plankorsning med annan trafikled minskas till lägst 5,3 m samt vid vägbro, tunnel eller dylikt minskas till lägst 4,8 m.
2. 5,2 m vid likström högst 1,5 kV nominell systemspänning, men får vid vägbro, tunnel eller dylikt minskas till lägst 4,2 m.
3. 5,0 m vid likström högst 750 V nominell systemspänning, men får där så oundgängligen krävs på grund av lokala förhållanden i samråd med Elsäkerhetsverket minskas till lägst 4,2 m under iakttagande av särskilda försiktighetsåtgärder.
Det här är intressant ur ett teoretiskt-filosofiskt perspektiv, för dessa regler innebär att om banverket skulle få den befängda idén att anlägga en plankorsning på del del av öresunrsbroförbindelsen i sverige som har danskt elsystem så skulle det vara olagligtHarald skrev:Minimihöjder i Sverige enligt Starkströmsföreskrifterna:Den normala höjden i Göteborg är 5,5 m tror jag.En kontaktlednings (frilednings) höjd över räls överkant för spårbundet fordon och över vägbana för trådbuss skall vara minst:
1. 5,5 m vid växelström 16 2/3 Hz, 15 kV nominell systemspänning, men får på linjesträcka där det inte finns någon plankorsning med annan trafikled minskas till lägst 5,3 m samt vid vägbro, tunnel eller dylikt minskas till lägst 4,8 m.
2. 5,2 m vid likström högst 1,5 kV nominell systemspänning, men får vid vägbro, tunnel eller dylikt minskas till lägst 4,2 m.
3. 5,0 m vid likström högst 750 V nominell systemspänning, men får där så oundgängligen krävs på grund av lokala förhållanden i samråd med Elsäkerhetsverket minskas till lägst 4,2 m under iakttagande av särskilda försiktighetsåtgärder.
Normalhöjden är 5,0 m enligt TK:s Banstandard. Denna får (vid tunnlar o dyl) sänkas till 4,2 m med särskilt tillstånd från Elsäkerhetsverket.Harald skrev: Den normala höjden i Göteborg är 5,5 m tror jag.
mats skrev:Det här är intressant ur ett teoretiskt-filosofiskt perspektiv, för dessa regler innebär att om banverket skulle få den befängda idén att anlägga en plankorsning på del del av öresunrsbroförbindelsen i sverige som har danskt elsystem så skulle det vara olagligt![]()
Jag antar att du har tillgång till standarden så jag betvivlar inte vad du skriver, men då är standarden lite märklig tycker jag. Om normalhöjden är lika med minimihöjden finns ju inget utrymme för att kontaktledningen sjunker exempelvis p.g.a. temeperaturförändring. Konstruktionsmått brukar ju vara satta så att man har toleranser både uppåt och nedåt, men här finns alltså ingen tolerans nedåt. Ensidiga toleranser brukar man inte använda annat än när bara ensidiga avvikelser är möjliga.TonyM skrev:Normalhöjden är 5,0 m enligt TK:s Banstandard. Denna får (vid tunnlar o dyl) sänkas till 4,2 m med särskilt tillstånd från Elsäkerhetsverket.
Okej, inte olagligt men en gråzon eftersom det inte framgick vad reglerna säger om 25kV 50HzHarald skrev:mats skrev:Det här är intressant ur ett teoretiskt-filosofiskt perspektiv, för dessa regler innebär att om banverket skulle få den befängda idén att anlägga en plankorsning på del del av öresunrsbroförbindelsen i sverige som har danskt elsystem så skulle det vara olagligt![]()
![]()
Varför skulle det vara olagligt?
lagerbrax skrev: ↑torsdag 27 oktober 2005 15:40 På Djurgårdslinjen har vi alltid arbetat efter höjden på körtråden ska sitta
5.2 meter över körbanan vid lägre höjd ska vägmärke med frihöjd samt
tilläggstavla livsfarlig ledning sättas upp ex. linan på 5m lika med frihöjd
4.3m dessa normer gäller på gfk i Stockholm när höga transporter ska
fram. Lagerbrax fd Banchef dl.
Det här var verkligen ett trådlyft (!), på närmare 20 år... det passar ju ändå ämnet på sätt och visHechtwagen skrev: ↑söndag 07 september 2025 15:13lagerbrax skrev: ↑torsdag 27 oktober 2005 15:40 På Djurgårdslinjen har vi alltid arbetat efter höjden på körtråden ska sitta
5.2 meter över körbanan vid lägre höjd ska vägmärke med frihöjd samt
tilläggstavla livsfarlig ledning sättas upp ex. linan på 5m lika med frihöjd
4.3m dessa normer gäller på gfk i Stockholm när höga transporter ska
fram. Lagerbrax fd Banchef dl.
Då kanske man borde arbeta med att höja kontaktledningen vid strategiska platser? 5,6 meter var standardhöjden i innerstaden i Stockholm på 50-60-talet? Tag senaste rivningen nu vid Nybroplan, hade den kanske undvikits om ledningen suttit på 5,6 meter?
Och borde man inte installera en stålvajer som sitter lite lägre än kontaktledningen över gatan före korsningen som ställer trafikljusen till stopp och larmar.
Eller så sänker man vajrarna till gatlyktorna på intilliggande gator så att de rivs ner om man närmar sig kontaktlednimgen, det borde lastbilsföraren märka?
Att höja kontaktledningen till högsta möjliga höjd på strategiska platser torde vara enkelt och genomförbart.
Ska vi gissa att det inte vidtas några åtgärder och att det händer ingen om några år?
Kameraövervakning av korsningarna vore också bra så man kan se efteråt vad som timat.
Skrik nu också att jag bumpat tråden, gör man inte det så skriks det att det redan finns en tråd i ämnet och att man ska skriva i den och inte starta en ny.
Nu äre ju så att på riktiga spårvägar, så löser man ju problemen...