Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:
Enceladus skrev:I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.
I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb. :D

Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.

Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.

Stefan
I den nya tidtabellens förklaring ses linjen redan som en del av Lidingöbanan...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:
Enceladus skrev:I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.
I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb. :D

Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.

Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.

Stefan
I den nya tidtabellens förklaring ses linjen redan som en del av Lidingöbanan...
Intressanta anmärkningar:
1) Apietus Borehendam sunto millaut expelec tatiorestius.
2) Itatusto nullibusant bla velecatus magnis quiat.
3) Borehendam bla velecatus magnis quiat.
 Xercimintium adi doluptatiis mi, voluptas sinctus.

Det känns som om de släppt en helt ofärdig produkt...
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev: Intressanta anmärkningar:

Lorem ipsum? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lorem_ipsum
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Kantorn skrev: Intressanta anmärkningar:

Lorem ipsum? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lorem_ipsum
Någon variant av Lipsumtexten är det allt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Google translate skrev:1) Apietus Borehendam, var millaut utvisa mer komplicerat.
2) Itatusto ingen bla beslöjad eftersom det är påtvingat.
3) Borehendam bla beslöjad med stora saker.
Kom till Xercimintium, mina delikatesser, ren njutning.
Kunde inte låta bli
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Spårvagn i Stockholm avstängd – ”Får gå eller cykla”
DN skrev:En kontaktledning har rivits ner utanför Dramaten i centrala Stockholm under gårdagskvällen och stoppar spårvagnstrafiken mellan Stockholms Central och Djurgården. Det finns ingen prognos för när problemen kan vara avhjälpta.

– Det är troligtvis en lastbil som har rivit ner en kontaktledning men vi vet inte helt säkert än. Vi vet initialt att 7:ans spårvagn kommer att vara inställd i båda riktningar under stora delar av dagen, säger SL:s presskommunikatör Carl Henrik Elfsberg.
Trafiken är inställd på grund av nedriven kontaktledning, och det är knappast första gången:

viewtopic.php?t=32761 (Narvavägen)
viewtopic.php?t=32900 (Nybroplan)
viewtopic.php?t=36375 (Allmänna gränd)
https://www.mitti.se/nyheter/nedriven-l ... 920dbe271c (Nordiska museet)

Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: torsdag 04 september 2025 12:27 Spårvagn i Stockholm avstängd – ”Får gå eller cykla”
DN skrev:En kontaktledning har rivits ner utanför Dramaten i centrala Stockholm under gårdagskvällen och stoppar spårvagnstrafiken mellan Stockholms Central och Djurgården. Det finns ingen prognos för när problemen kan vara avhjälpta.

– Det är troligtvis en lastbil som har rivit ner en kontaktledning men vi vet inte helt säkert än. Vi vet initialt att 7:ans spårvagn kommer att vara inställd i båda riktningar under stora delar av dagen, säger SL:s presskommunikatör Carl Henrik Elfsberg.
Trafiken är inställd på grund av nedriven kontaktledning, och det är knappast första gången:

viewtopic.php?t=32761 (Narvavägen)
viewtopic.php?t=32900 (Nybroplan)
viewtopic.php?t=36375 (Allmänna gränd)
https://www.mitti.se/nyheter/nedriven-l ... 920dbe271c (Nordiska museet)

Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?
Eller så synkar man rivningen med tjejmilen på lördag då spårvagnstrafiken ändå är inställd 12.00-17.30, det är väl det allra bästa.

Märkligt att Stockholms Spårvägar som tränat på detta sedan 1916 inte lyckats få upp kontaktledningen på hela kvällen - natten - dagen!

Det är ju inte precis någon febril verksamhet som råder på platsen för att åtgärda detta.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag noterade att det på morgonen inte pågick något arbete alls med återställning. Det var en liknande situation för ett par månader sedan där inget arbete pågick för att fixa en vattenläcka. Maskinerna var parkerade och obemannade mitt på dagen i stället för att laga felet.
Hur skulle det se ut om man gjorde likadant i tunnelbanan, ett växelfel och man ställer in trafiken och väntar några dagar innan man sätter igång att laga.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: torsdag 04 september 2025 13:21 Jag noterade att det på morgonen inte pågick något arbete alls med återställning. Det var en liknande situation för ett par månader sedan där inget arbete pågick för att fixa en vattenläcka. Maskinerna var parkerade och obemannade mitt på dagen i stället för att laga felet.
Hur skulle det se ut om man gjorde likadant i tunnelbanan, ett växelfel och man ställer in trafiken och väntar några dagar innan man sätter igång att laga.
Det har iofs också hänt. Man behöver ju ibland någon specifik reservdel. Det finns också gränser för hur länge personal kan arbeta i sträck m m.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Enceladus skrev: torsdag 04 september 2025 12:27 Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?
Vagntyp A35 har väl just små batterier, så att vagnarna kan röra sig korta sträckor om kontaktledningen är spänningslös? Dock antagligen otillräckliga för att kunna passera en hel kontaktledningssektion.
/Gunnar Ekeving
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Stod spårvagnstrafiken stilla idag på spårväg city? :lol: Jo det gjorde den. 4 spårvagnar såg jag stå på linjen. Här är en av dem direkt från minneskortet. Fotograf är: Matsälgen
DSC_2348.JPG
DSC_2348.JPG (238.2 KiB) Visad 469 gånger
Dags att införa Alstom APS istället för kontaktledning :wink:

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Matsälgen skrev: torsdag 04 september 2025 23:32 ...

//Matsälgen🫎
Varför då?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: fredag 05 september 2025 6:06

//Matsälgen🫎
Varför då?
Hr. Odd får ursäkta att jag svarar.

Jo, för att signaturen ovan, liksom Enceladus-kollektivet försöker insinuera att Spårväg City pga. av likaledes ovanstående händelsetyp får trafikavbrott ideligen, ideligen
Enceladus skrev: torsdag 04 september 2025 12:27 Trafiken är inställd på grund av nedriven kontaktledning, och det är knappast första gången:

Sedan kommer dessa fram till helt olika slutsatser. Detta ältades, som hr. Odd säkert minns, nästan till leda i denna tråd:
viewtopic.php?t=43896

varför reaktionerna var förutsägbara.

PS. A35 har redan ett litet batteri: viewtopic.php?p=402115#p402115
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

"Trafiken på Spårväg City 7 är kraftigt reducerad på
grund av vagnbrist. Spårvagnarna avgår
oregelbundet på hela Spårväg City 7, längsta väntetid
mellan två avgångar är cirka 18 minuter."

Trist att det ska vara såhär år ut och år in!
Detta är ju sämsta tänkbara reklam för utbyggnad av spårvägar.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Vi har konstaterat i ett antal trådar och inlägg att A35 har en utmaning.
Det är väldigt tråkigt och vi som vill lyfta spårtrafiken får jobba hårt. Svåraste är att vi inte själva kan påverka. Nu är det upp till politiken att bestämma sig...
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

//Matsälgen🫎
Varför då?
Batterifri elströmsförsörning utan luftledning för spårväg med markskena utan batterier, tex Alstom APS, ser på längre sikt ut att vara robustare och driftsäkrare i jämförelse med trådar i fria luften. En stadig metallskena på marken är givetvis hållbarare än en lina i luften. På lång sikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_APS

Dessutom tycker jag att det är alldeles för många trådar och stolpar på vissa ställen utmed spårvägar.
Det går inte längre fotografera vackra gamla hus på vissa platser p.g.a. av att de skyms av alla spindelnät och metallstolpar,
Jag gillar spårvagnar men jag vill hellre se markskenor än spindelväv i skyn och metallskogar.

Där har du några av mina argument för APS på t.ex. spårväg City som ett framtidsmål. :wink:

Det behövs ju dessutom nya vagnar istället för A35.. så då kan man satsa på Alstom APS med Alstom spårvagnar för APS från början så som många andra spårvägar har gjort världen över de senaste 25 åren.

Så det bör väl vara ett bra fungerande alternativ till luftledning utan att få tunga batterispårvagnar på linjen, och batterier är inte gratis :wink:

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

APS har högre underhållskostnader och kostar mer att bygga. Dessutom har det visat sig att systemet är känsligt vid regn, snö och is och sand.
I Sydney har man ofta problem med enstaka sektioner vilket gör att de måste köra på det lilla batteriet en bit varje gång felen uppstår. Efterhand när felen blir för många så kommer dessa stopp att bli märkbara.

Alla dessa problem går säkerligen att lösa, men de tillför egentligen inget av värde som inte en kontaktledning klarar av.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: fredag 05 september 2025 20:11 Batterifri elströmsförsörning utan luftledning för spårväg med markskena utan batterier, tex Alstom APS, ser på längre sikt ut att vara robustare och driftsäkrare i jämförelse med trådar i fria luften. En stadig metallskena på marken är givetvis hållbarare än en lina i luften. På lång sikt.
Det slog men en tanke i sammanhanget...
Det finns ju något här i Sverige (och andra nordiska länder) som heter vägsalt. Man kan ju undra hur bra effekt det har på den utrustning som ska läggas i vägen/gatan för att få spänning till vagnarna. Även om det skulle vara en skena nedgrävd i marken, så skulle det ju bli problem, helt klart. Men vad jag förstår ska ju APS vara någon form av induktion, som slås till bara då en vagn passerar. Det kräver alltså massor av teknisk utrustning, bl.a för att koppla till och från detta på en massa korta sektioner. Allt detta då placerat i vägen, eller möjligen i massor av skåp med massor av långa kablar. Alternativet stadig metallskena med släpsko (ungefär som tunnelbanan) förlagd i marken, kräver ju troligen också till och frånkoppling för att inte bli farligt.
Men, med hjälp av vägsalt, så lär man ju relativt snabbt få problem med överledning och kortslutningar... Så jag säger bara "LYCKA TILL".

Det finns ju faktiskt en orsak till att det är förbjudet att salta i de plankorsningar med järnväg. Detta förstör nämligen spårledningen, genom att saltet kortsluter. Detta är kontrollerat enligt metoden "trail and error" under många år. (jo jag jobbat med sånt också).
Att sen inte detta tillämpas på SL:s plankorsningar (bl.a på RB), är ju egentligen bara märkligt.

Sen att rattvridarna med lastbilskort inte kan hålla rätt på sina kranar är ju ungefär lika dåligt som när de envisas med att köra in i Klaratunneln eller andra ställen som är för låga.
Kontaktledning hänger ju i normalfallet på en bit över 5 meter (oftast runt 5,5 m), så den klarar med god marginal det som är "Fri höjd" för fordonstrafiken, 4,5 meter.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Matsälgen skrev: fredag 05 september 2025 20:11

//Matsälgen🫎
Varför då?
Batterifri elströmsförsörning utan luftledning för spårväg med markskena utan batterier, tex Alstom APS, ser på längre sikt ut att vara robustare och driftsäkrare i jämförelse med trådar i fria luften. En stadig metallskena på marken är givetvis hållbarare än en lina i luften. På lång sikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_APS

Dessutom tycker jag att det är alldeles för många trådar och stolpar på vissa ställen utmed spårvägar.
Det går inte längre fotografera vackra gamla hus på vissa platser p.g.a. av att de skyms av alla spindelnät och metallstolpar,
Jag gillar spårvagnar men jag vill hellre se markskenor än spindelväv i skyn och metallskogar.

Där har du några av mina argument för APS på t.ex. spårväg City som ett framtidsmål. :wink:

Det behövs ju dessutom nya vagnar istället för A35.. så då kan man satsa på Alstom APS med Alstom spårvagnar för APS från början så som många andra spårvägar har gjort världen över de senaste 25 åren.

Så det bör väl vara ett bra fungerande alternativ till luftledning utan att få tunga batterispårvagnar på linjen, och batterier är inte gratis :wink:

//Matsälgen🫎
Ja, det var ju förväntat. Min förhoppning med att referera till denna tråd var att vi skulle slippa nöta igenom samma sak igen och igen även här. Men det lyckades tydligen inte.

Dessutom krävs lite sinne för proportioner. Här har fem (5) tillfällen dokumenterats, på en spårvägslinje som varit i drift sedan 1991.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
4262

Inlägg av 4262 »

Är det här som är orsaken till att museivagnarna inte ska åka till NMT i helgen?
Skriv svar