Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9260
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

https://www.mitti.se/nyheter/tvarbanan- ... 1756574869

Tvärbanan börjar trafikera Sickla igen 14 december.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3547
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Nu blev det som SvD varslade redan 2024 och Stockholms stad förnekade. Nya bussterminalen i Katarinaberget öppnar inte i augusti 2025 utan hösten 2026.

Och Saltsjöbanan till Slussen? 2828 sägs det numera men ska vi satsa på 2030 ustället när de nya vagnarna är levererade och intrimmade? Fördelen med att vänta in de nya vagnarna är att man slipper avstängningar sena kvällar och hela helger i ett halvår för att anpassa banan för de nya vagnarna.
twr
Inlägg: 9260
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: tisdag 02 september 2025 9:39 Nu blev det som SvD varslade redan 2024 och Stockholms stad förnekade. Nya bussterminalen i Katarinaberget öppnar inte i augusti 2025 utan hösten 2026.

Och Saltsjöbanan till Slussen? 2828 sägs det numera men ska vi satsa på 2030 ustället när de nya vagnarna är levererade och intrimmade? Fördelen med att vänta in de nya vagnarna är att man slipper avstängningar sena kvällar och hela helger i ett halvår för att anpassa banan för de nya vagnarna.
Vad är det för anpassningar du menar behöver göras?

Det finns säkert en risk, som i alla projekt, att både banan och fordonen försenas, men jag ser ingen anledning att vänta med att öppna banan tills fordonen kommer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Joakim W
Inlägg: 546
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev: tisdag 02 september 2025 9:39 Och Saltsjöbanan till Slussen? 2828 sägs det numera men ska vi satsa på 2030 ustället när de nya vagnarna är levererade och intrimmade?
Ja, jag tror nog också på 2828, då hinner de säkert få ordning på banan! :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3547
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: tisdag 02 september 2025 10:08
Hechtwagen skrev: tisdag 02 september 2025 9:39 Nu blev det som SvD varslade redan 2024 och Stockholms stad förnekade. Nya bussterminalen i Katarinaberget öppnar inte i augusti 2025 utan hösten 2026.

Och Saltsjöbanan till Slussen? 2828 sägs det numera men ska vi satsa på 2030 ustället när de nya vagnarna är levererade och intrimmade? Fördelen med att vänta in de nya vagnarna är att man slipper avstängningar sena kvällar och hela helger i ett halvår för att anpassa banan för de nya vagnarna.
Vad är det för anpassningar du menar behöver göras?

Det finns säkert en risk, som i alla projekt, att både banan och fordonen försenas, men jag ser ingen anledning att vänta med att öppna banan tills fordonen kommer.

Baxa lite spår och justera lite plattformskanter och någon stolpe och så någon spårledning som ligger fel i förhållande till de nya vagnarnas axelavstånd, det dyker alltid upp sådant i dessa sammanhang, särskillt när Trafikförvaltningen är inblandade, minns ni när SL köpte reginamotorvagnar som de skulle ha som pendeltåg i Stockholm? Det gick ju inte så som de tänkte sig.
twr
Inlägg: 9260
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: tisdag 02 september 2025 13:24
twr skrev: tisdag 02 september 2025 10:08
Hechtwagen skrev: tisdag 02 september 2025 9:39 Nu blev det som SvD varslade redan 2024 och Stockholms stad förnekade. Nya bussterminalen i Katarinaberget öppnar inte i augusti 2025 utan hösten 2026.

Och Saltsjöbanan till Slussen? 2828 sägs det numera men ska vi satsa på 2030 ustället när de nya vagnarna är levererade och intrimmade? Fördelen med att vänta in de nya vagnarna är att man slipper avstängningar sena kvällar och hela helger i ett halvår för att anpassa banan för de nya vagnarna.
Vad är det för anpassningar du menar behöver göras?

Det finns säkert en risk, som i alla projekt, att både banan och fordonen försenas, men jag ser ingen anledning att vänta med att öppna banan tills fordonen kommer.

Baxa lite spår och justera lite plattformskanter och någon stolpe och så någon spårledning som ligger fel i förhållande till de nya vagnarnas axelavstånd, det dyker alltid upp sådant i dessa sammanhang, särskillt när Trafikförvaltningen är inblandade, minns ni när SL köpte reginamotorvagnar som de skulle ha som pendeltåg i Stockholm? Det gick ju inte så som de tänkte sig.
Tack för svar! TFplanerar att köra gamla och nya tåg blandat medan de nya tågen levereras. Då behöver banan klara båda fordonstyperna. Blir det ett problem tror du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar