Kungafamiljen äger inte marken. Det gör staten men kungen har förfoganderätt till mark och slottADDE skrev: ↑torsdag 28 augusti 2025 14:10 Ett problem med att dra spårväg från Bromma till Ekerö är Drottningholm. - Dess mark ägs av kungafamiljen samt är ett världsarv och där kan man inte lösa in mark lika lätt som man annars kan gentemot andra markägare, något Trafikverket fick planera runt när de breddar väg 261. - Den vägen är i stort sett 4-fältsväg, oftast som motortrafikledsstandard väster om Drottningholms slott fram till Tappström, med planerad breddning till 4-fältsväg på Kärsön och över Nockebybron. Men just förbi Drottningholms slott blir filerna smalare och ytan är begränsad, med begränsade hastigheter och trafikljusreglerade korsningar till följd. Något man kan läsa i utredningsunderlaget på Trafikverkets hemsida.
Skulle man dra en spårväg till Ekerö behöver det antingen gå en lång omväg för att undvika Drottningholm, eller gå som gatuspårväg tillsammans med övrig trafik på väg 261 förbi området.
Förlängningar av Nockebybanan och Gröna Linjen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Förlängningar av Nockebybanan och Gröna Linjen?
-
Tack, ja det kändes klockrent så fort jag började. Helt plötsligt kopplar man ihop en rad olika spårsystem med varandra.Kantorn skrev: ↑torsdag 28 augusti 2025 11:01Det där gillade jag skarpt! Möjligen kan det vara lite kärvt att få plats med spåret på Lovön - där har jag ingen koll egentligen - men jag tror också att det står och faller med priset på investeringen. Annars är det ett av de bättre förslagen som kommit den senare tiden.Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 27 augusti 2025 13:05
Det är en väldigt bra poäng. Spårvagnarna kan gå fort mellan stoppen, men alla stopp i Bromma hade tagit bra mycket tid.
Då är en separat spårväg längs med vägen en bättre idé.
Hade ju kunnat bli som en gren av Tvärbanan eller dylikt:
Ekerö - Drottningholm - Nockebybron (med byte till Nockebybanan) - Brommaplan (med byte till t-banan) - Ulvsunda (koppling till Tvärbanan).
Där hade den då kunnat gå in i Tvärbanan. Eller fortsätta över Solnabron till först Solna Strand (Blåa Linjens ena gren) - Huvudsta och den nya pendeltågsstationen där (samt Blåa Linjens andra gren).
![]()
Ja, det kan bli en fråga hur man bör göra där. Jag tycker ändå man ska ha ett stopp vid Drottningholm, jag tror besökare till slottet hade gillat en spårvagn.
Tvärbanan går ju från gatuspårvagn i stadsmiljö till "snabbtåg" utanför bostadsområdena. Tänker mig att spårvagnen kan gå parallellt med 261an på övriga Ekerö men just in i Ekerö Centrum och vid Drottningholm kan den dela väg ungefär som Tvärbanan gör i Hammarby Sjöstad eller Sundbyberg.
Nog finns det väl tillräckligt mycket yta för att både vägtrafik och spårvagn ska få plats?

Det lär väl försvinna en massa bussar så det blir nog mer plats för bilar och andra trafikanter.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!