Förlängningar av Nockebybanan och Gröna Linjen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn

Förlängningar av Nockebybanan och Gröna Linjen?

Inlägg av Breitspurbahn »

Jag har under sommaren bott i ett hus i Bromma och passat på att åka lite spårtrafik i området.
Tre tankar som slagit mig:

- I Alviks station borde man göra en nedgång från perrongerna på östra änden mot Alviks Torg. Det hade varit en genväg ner till Alviks Torg för både resenärer samt boende i Traneberg. Borde kunna byggas över/under Drottningholmsvägen med gångbro/tunnel sedan genom kontorshuset.
Bild

- Nockebybanan hade kunnat förlängas på två sätt; man hade efter Höglandstorget kunna göra en linje som går upp mot Brommaplan. Således kopplat samman Nockebybanan mellan två tunnelbanestationer. Längden hade varit ca 1400 meter.
Man hade också kunnat dra ut Nockebybanan till Ekerö. Efter Nockeby Torg hade den kunnat dras upp på bron och följa bron och Drottningholmsvägen till Täppström och Ekerö Centrum.
Man ska tydligen bygga om Nockebybron och vägen mellan Ekerö och Brommaplan nu; nog borde man kunna få plats för en spårvagn där?
Förutom resenärer från öarna så hade säkert en del turister använt den för att komma ut till Kungens boning.
Bild

- Nu när blåa linjen förlängs till Barkarby; hade man inte kunnat göra en förlängning av Gröna Linjen dit med?
Tänker mig en gren efter Vällingby Centrum som kan gå via Kälvesta och Skälby till Barkarby. Då hade Barkarby Station blivit en knutpunkt för fjärrtåg, pendeltåg samt gröna och blåa linjen.
Bild

Några spontana tankar, återkom gärna med vad ni tycker. :)
spooky

Re: Förlängningar av Nockebybanan och Gröna Linjen?

Inlägg av spooky »

Intressanta tankar.

Kan bara kommentera ditt sista förslag om gröna linjen. Den kommer ha två grenar i varje ände vilket gör att det blir en jämn fördelning av trafiken i bägge änder.

Bygger man ytterligare en gren i ena änden av linjen så påverkar det flödet negativt.

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk

daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Breitspurbahn skrev: fredag 08 augusti 2025 15:33
- I Alviks station borde man göra en nedgång från perrongerna på östra änden mot Alviks Torg. Det hade varit en genväg ner till Alviks Torg för både resenärer samt boende i Traneberg. Borde kunna byggas över/under Drottningholmsvägen med gångbro/tunnel sedan genom kontorshuset.
Bild
Det här är det vettiga förslaget. Egentligen är det bara konstigt att man inte gjorde den här gångbron när man byggde om allt 1997-2000. Kan tänka mig att byggherren inte såg nån vinst i det, men staden kunde nog ha tvingat dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ungefär här, alltså: https://maps.app.goo.gl/nvaYYDuuRtAmSCH7A

Det hade (kanske) blivit en gångbro, kanske en förlängning av befintlig gångbro över tunnelbanespåret, givet att man hade fått tillräcklig fri höjd över Drottningholmsvägen: https://minkarta.lantmateriet.se/plats/ ... 7%22%5D%5D
Så är det också inritat på bilden ovan.

Men krävt någon form av passage genom kontorshuset på andra sidan Drottningsholmsvägen. Fast någon hade förstås fått betala. Och var Stockholms stad och (dåvarande) Stockholms läns landsting i luven på varandra då?

Idag torde en tunnelkonstruktion vara enda lösningen. Höjdskillnaden mellan plattformen vid Alviks station och Alviks torg är ungefär 10 m. I realiteten måste man ned djupare för att passera under/genom kontorshusens källarvåningar.

Värre blir det om boende i Traneberg skulle få utnyttja denna passage. Ligger inte gångbron inom spärrat område?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: fredag 08 augusti 2025 15:33 Jag har under sommaren bott i ett hus i Bromma och passat på att åka lite spårtrafik i området.
Tre tankar som slagit mig

- Nockebybanan hade kunnat förlängas på två sätt; man hade efter Höglandstorget kunna göra en linje som går upp mot Brommaplan. Således kopplat samman Nockebybanan mellan två tunnelbanestationer. Längden hade varit ca 1400 meter.
Man hade också kunnat dra ut Nockebybanan till Ekerö. Efter Nockeby Torg hade den kunnat dras upp på bron och följa bron och Drottningholmsvägen till Täppström och Ekerö Centrum.
Man ska tydligen bygga om Nockebybron och vägen mellan Ekerö och Brommaplan nu; nog borde man kunna få plats för en spårvagn där?
Förutom resenärer från öarna så hade säkert en del turister använt den för att komma ut till Kungens boning.
Det där var ju uppe för knappt tre år sedan: viewtopic.php?t=43124

Har det hänt något som aktualiserar frågan?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr

Inlägg av twr »

spooky skrev: fredag 08 augusti 2025 15:40 Intressanta tankar.

Kan bara kommentera ditt sista förslag om gröna linjen. Den kommer ha två grenar i varje ände vilket gör att det blir en jämn fördelning av trafiken i bägge änder.

Bygger man ytterligare en gren i ena änden av linjen så påverkar det flödet negativt.

Nja, det blir ju inte samma trafik i båda ändarna. Det blir linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand 5,5 min, linje 18 Farsta strand - Åkeshov 5,5 min, linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden 11 min. I mellantrafik dras linje 18 in, linje 28 förlängs till Farsta strand och båda de återstående linjerna har 10 min trafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 08 augusti 2025 17:21
Breitspurbahn skrev: fredag 08 augusti 2025 15:33 Jag har under sommaren bott i ett hus i Bromma och passat på att åka lite spårtrafik i området.
Tre tankar som slagit mig

Det där var ju uppe för knappt tre år sedan: viewtopic.php?t=43124

Har det hänt något som aktualiserar frågan?
Sedär, den hade jag glömt.
Aktualiseringen var att jag befunnit mig i området och tankarna som jag skrev kom till. Egentligen funderade jag på Nockebybanan till Brommaplan, men när ämnet ändå togs upp så tänkte jag att Ekerölinjen kunde tas upp.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: fredag 08 augusti 2025 17:45
spooky skrev: fredag 08 augusti 2025 15:40 Intressanta tankar.

Nja, det blir ju inte samma trafik i båda ändarna. Det blir linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand 5,5 min, linje 18 Farsta strand - Åkeshov 5,5 min, linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden 11 min. I mellantrafik dras linje 18 in, linje 28 förlängs till Farsta strand och båda de återstående linjerna har 10 min trafik.
Hässelbygrenen är tunnelbanans tyngsta gren. Normalt sett är det 5-minuterstrafik till Åkeshov (precis som på Mörbygrenen) och 3⅓-minuterstrafik till Alvik. Att reducera utbudet i mellantrafik på sträckan Odenplan–Åkeshov till 10-minuterstrafik är förkastligt. Exempelvis har Ekerös två stombussar 7½-minuterstrafik till Brommaplan i mellantrafik. Tunnelbanans minimiutbud är tillfredsställande på mindre grenar, men Hässelbygrenen är inte vilken gren som helst. Det blir helt fel!

En fördel med förslaget att avgrena Hässelbygrenen mot Barkarby vid Vällingby är att SL skulle tvingas att ha 5-minuterstrafik till Vällingby, vilket hade varit bra.
Skriv svar