"Planen: Ännu mer reklam i SL-trafiken".
En del är negativt inställda till reklam i kollektivtrafiken. För nu rätt många år sedan saboterades reklamen lite då och då. Sker väl inte så ofta längre. I alla fall inte organiserat. Vissa aktivister ville ha reklamfria tåg.
Reklam ger ju intäkter. Till SL i detta fall. Samtidigt överös vi av reklam. Och reklamföretagen måste bli mer och mer kreativa för att nå igenom bruset. Så jag tycker det måste bli dyrt för reklamköparna. Någonstans borde det bli en mättnad, kan man tycka. Och i slutänden är det vi som konsumenter som får betala, på ett eller annat sätt.
OBS! Jag är inte negativt inställd till reklam!
Reklam i kollektivtrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Reklam i kollektivtrafiken
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reklam i kollektivtrafiken
Vet inte om detta är samma utökning som nu är aktuelle, eller ytterligare en. Alltså om den tidigare planerade ökningen som det skrevs om i vintras redan genomförts, eller ej. Nu vill i alla fall SL dra in mer pengar på reklam. "Så ska SL dra in ännu mer pengar på reklam".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reklam i kollektivtrafiken
Reklamaffär en rysare för SL – tvingar fram direktupphandling

Finns det någon upphandling som inte överprövas nuförtiden?RT-Forum skrev:I september 2024 beslutade trafiknämnden i Stockholm om tilldelning av fyra nya koncessionsavtal för reklamytor inom kollektivtrafiken. Tre av dessa avtal – för konceptstationer, bussväderskydd och resenärsfordon – har efter tilldelningen överprövats av förlorande anbudsgivare. Det fjärde avtalet, som gäller övriga stationer, kunde tecknas enligt plan.
För resenärsfordon, alltså reklam i och utanpå tåg, spårvagnar, bussar och fartyg, har överprövningen avgjorts till trafikförvaltningens fördel och avtalstecknande förbereds.
[...]
De två avtal som fortfarande är under överprövning, konceptstationer och bussväderskydd, utgör tillsammans knappt 80 procent av den totala intäktsvolymen som för 2026 beräknats till 4,2 miljarder kronor totalt.

Re: Reklam i kollektivtrafiken
De här firmorna som hyr ut väderskydd har väl överutnyttjat det här överprövningssystemet i alla år. Några gånger har det antagit rent hysteriska proportioner, jag applåderar den kommun (var det Solna eller Görteborg? Jag blandar jämt ihop dem) som helt enkelt bet ihop och höll ut och lät dem plocka bort varenda kur.
Jag fattar inte ens varför man fortfarande håller på med den här konstiga abonnemangsformen, man borde kunna äga väderskydden och hyra ut reklamplatser till reklamfirmorna i stället för tvärtom som man gör nu, om jag nu rätt förstått systemet.
Jag fattar inte ens varför man fortfarande håller på med den här konstiga abonnemangsformen, man borde kunna äga väderskydden och hyra ut reklamplatser till reklamfirmorna i stället för tvärtom som man gör nu, om jag nu rätt förstått systemet.
Re: Reklam i kollektivtrafiken
Solna har nya väderskydd och infoskylten om nästa avgång finns numera på en stolpe utanför det nya väderskyddet.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7453
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Reklam i kollektivtrafiken
Samma sak hemma i Linköping, noterade jag när jag stod nere vid resecentrum nyligen och väntade på bussen, i samband med ett besök hos släkten:daniel_s skrev: ↑onsdag 18 juni 2025 21:04 De här firmorna som hyr ut väderskydd har väl överutnyttjat det här överprövningssystemet i alla år. Några gånger har det antagit rent hysteriska proportioner, jag applåderar den kommun (var det Solna eller Görteborg? Jag blandar jämt ihop dem) som helt enkelt bet ihop och höll ut och lät dem plocka bort varenda kur.
Jag fattar inte ens varför man fortfarande håller på med den här konstiga abonnemangsformen, man borde kunna äga väderskydden och hyra ut reklamplatser till reklamfirmorna i stället för tvärtom som man gör nu, om jag nu rätt förstått systemet.
Därför byts busskurer ut
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".