Very Light Rail
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
Re: Very Light Rail
Så till sist ytterligare ett videoklipp från Coventry. Det är rätt mycket gubbsnack, men efter ca 1 min. får man ett visst begrepp om hur detta spår byggs:
Som synes kompletterar man, åtminstone på den aktuella platsen, med platsgjuten betong.
Som synes kompletterar man, åtminstone på den aktuella platsen, med platsgjuten betong.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 19 juni 2025 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Ja, med tanke på att hr. Gädda talade om metervikt tidigareHechtwagen skrev: ↑torsdag 19 juni 2025 17:21 Jättesvårt att förstå att jag menade långa vagnar med fler axlar som gör att kapaciteten ökar med bibehållen axelvikt.
Men metervikten är ett hyggligt jämförelsetal, bättre än axellasten. Som hr. Gädda möjligen noterade så instämmer jag i att det finns ett värde i att om möjligt försöka hålla nere vagnvikten. Jag redovisade också en del jämförelsetal.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 19 juni 2025 10:03 Vagnarna skulle ju kunna vara flera och längre med samma vikt per meter = hög kapacitet.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 19 juni 2025 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Man ska inte överdriva det här. Den här källan (Johansson/Lange: Guide för spårvägsetablering, Banverket 2009)
https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf
anger följande
Men det är klart att hr. Gädda har en poäng i att det finns ett egenvärde i att om möjligt hålla nere vagnvikterna. Små spårvagnar tror jag inte på, och det var väl det denna tråd handlade om (?), eftersom både fordonet och spårbyggnadstekniken i propagandafilmen som inledde tråden beskrivs som mer eller mindre revolutionerande. Vilket jag inte anser att det är. Begreppet "Very Light Rail" verkar i stor utsträckning vara ett flashigt varumärke.I begynnelsen var axellasten förhållandevis låg, knappt fyra ton. Idag måste spårvägsspår klara belastningar på 7–12 ton axellast. Spårvagnarna har också vuxit i längd från den korta hästspårvagnen till dagens ekipage om vanligtvis mellan cirka 30 och ca 45 m.
Lägg märke till att man konsekvent undviker ordet "tram", utan istället benämner den aktuella TDI-spårvagnen via noa-ord som "rail guided vehicle" och så. Sedan uppehåller man sig vid att spårvagnen klarar 15 m kurvradie. Det är det kanske inte så många vagnstyper som gör. Behovet kanske inte är så stort heller.
... there is no other track based track based vehicle in the word that can do this radius, which is 15 meters"
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 19 juni 2025 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
- dr Cassandra Nojdh
Men av det datablad jag har i handen så framgår det att fd. Bombardiers Flexity Outlook-vagn i Bryssel ska kunna göra det. Den vagnen var f.ö. gästvagn på dåvarande Djurgårdslinjen år 2006: viewtopic.php?p=120951#p120951
Men det är förstås i otäcka Bryssel, något som engelsmän inte vill höra talas om längre.
Moderus Gamma LF 10 AC BD uppges, som jämförelse, klara 18 m kurvradie.
Men det är förstås i otäcka Bryssel, något som engelsmän inte vill höra talas om längre.
Moderus Gamma LF 10 AC BD uppges, som jämförelse, klara 18 m kurvradie.
- Hechtwagen
Ja det är mycket ätt hålla reda på, jämför vagnvikterna i tråden om X25 där det visar sig att en X25 är väsentligt tyngre och dubbelt så lång som än en C10.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 19 juni 2025 18:10Ja, med tanke på att hr. Gädda talade om metervikt tidigareHechtwagen skrev: ↑torsdag 19 juni 2025 17:21 Jättesvårt att förstå att jag menade långa vagnar med fler axlar som gör att kapaciteten ökar med bibehållen axelvikt.Men metervikten är ett hyggligt jämförelsetal, bättre än axellasten. Som hr. Gädda möjligen noterade så instämmer jag i att det finns ett värde i att om möjligt försöka hålla nere vagnvikten. Jag redovisade också en del jämförelsetal.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 19 juni 2025 10:03 Vagnarna skulle ju kunna vara flera och längre med samma vikt per meter = hög kapacitet.
- dr Cassandra Nojdh
Som jag förmodade innehåller Coventrys TDI-prototypvagn mycket kolfiberkompositer för att hålla nere vagnvikten. Här är (ytterligare) ett videoklipp där knubbiga gubben (med många överord) presenterar vagnen under byggnad.Hechtwagen skrev: ↑fredag 20 juni 2025 9:47 Ja det är mycket att hålla reda på, jämför vagnvikterna i tråden om X25 där det visar sig att en X25 är väsentligt tyngre och dubbelt så lång som än en C10.
Inom järnvägs- och spårvägsindustrin har det väl hittills mest varit fråga om aluminium och glasfiberkompositer som konstruktionsmaterial. Söker man på kolfiber inom denna sektor får man oroande nog många träffar från den kinesiska kommunistdiktaturen.
PS. Glad Midsommar på sig, förresten. Det blir väl inte gädda på midsommarbordet?
- Hans Wibacke
"smaller than a bus"
- Jim O'Boyle (aka "den där knubbiga gubben")
Ska man säga något positivt om detta system så är det väl att trafiken torde bli enkel att ersätta med buss när något strular eller ledningarna (man inte flyttat) behöver underhållas.
- Jim O'Boyle (aka "den där knubbiga gubben")
Ska man säga något positivt om detta system så är det väl att trafiken torde bli enkel att ersätta med buss när något strular eller ledningarna (man inte flyttat) behöver underhållas.