Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11354
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 18 september 2024 14:21
Enceladus skrev: onsdag 18 september 2024 13:06 Pengar är som sagt inget problem.
Kan du förklara vad du menar med det här på ett sätt som inte bara du förstår?
Har skribenten inte märkt att det brukar spenderas miljarder på infrastrukturen för att sedan sparas miljoner på trafiken? Den ena potten är skild från den andra.
ADDE skrev: onsdag 18 september 2024 14:24
Enceladus skrev: onsdag 18 september 2024 13:06
Odd skrev: onsdag 18 september 2024 9:41 Exakt. Nu fattar du vad jag menar. Tänk om Stockholm hade satsat på 4 eller 6-vagnarståg i stället för 8-vagnarståg? Jag tror nämligen att Köpenhamn har begått ett misstag som Stockholm förutsåg redan för 75 år sedan.
Om Stockholm hade satsat på korta tåg så skulle det ha byggts fler linjer. Pengar är som sagt inget problem. Resultatet nu är långa väntetider på grenarna...
Jag har svårt att se att pengar inte är något problem, med tanke på vilka besparingar man gör med dagens utbyggnader av nya tunnelbanan jämfört med hur man satsade på större stationer under framförallt 70-talet.
Med tanke på hur mycket det snålas på trafiken är det snarare en fördel att inte kunna köra långa tåg. Titta bara på skräckexemplet Stockholms pendeltåg...
twr
Inlägg: 9231
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 18 september 2024 14:32
twr skrev: onsdag 18 september 2024 14:21
Enceladus skrev: onsdag 18 september 2024 13:06 Pengar är som sagt inget problem.
Kan du förklara vad du menar med det här på ett sätt som inte bara du förstår?
Har skribenten inte märkt att det brukar spenderas miljarder på infrastrukturen för att sedan sparas miljoner på trafiken? Den ena potten är skild från den andra.
Jag vet inte vilken skribent det är du pratar om, jag antar att du menar mig. Jag vet inte varför du skriver någon slags fånig hittepå-1800-talssvenska.

Att det finns en sådan tendens som du beskriver betyder ju inte att det finns oändligt med pengar. Alla utom du tycker att man ska använda pengar där de gör nytta. Du försvarar slöserier i mångmiljardklassen så länge det handlar om tunnelbana. De pengarna hade kunnat läggas på andra mer meningsfulla investeringar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Kristofer »

twr skrev: tisdag 17 september 2024 22:42 Odd, hur räknar du linjer? Det blir sju linjer när nuvarande utbyggnader är färdiga, inte sex. Kanske ännu fler beroende på hur Röda linjen trafikeras.

Men som du skriver är antalet linjer kanske inte så intressant. Hur många grenar kanske säger mer. Eller inte.
Hur många linjer det blir när utbyggnaderna är färdiga beror ju helt på hur man väljer att trafikera sina banor. Linjer är ju inget statiskt begrepp. Röda banan kan trafikeras av 2, 3 eller 4 linjer men för närvarande är det 2. Detsamma gäller blåa banan när den är utbyggd till Nacka och Hagsätra (och Barkarby, men det påverkar inte antalet linjer. (Förresten så går det alldeles utmärkt att ha 6 linjer på röda banan. Det har man haft förr.)
Gröna banan skulle teoretiskt kunna trafikeras av 2 linjer, men det kommer inte att hända eftersom det skulle skapa trafikinfarkt antingen i Västerort eller utmed Skarpnäcksgrenen. Om det blir 3 eller 4 linjer kan ingen veta idag.
Gula banan torde bara trafikeras av en linje. Där kanske vi kan vara överens?

Så vi vet att vi kommer att ha 4 banor. Antalet linjer torde ligga mellan 7 och 13, även om 7 är extremt osannolikt. 8 eller möjligen 9 är min gissning.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr
Inlägg: 9231
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: fredag 20 september 2024 14:34
twr skrev: tisdag 17 september 2024 22:42 Odd, hur räknar du linjer? Det blir sju linjer när nuvarande utbyggnader är färdiga, inte sex. Kanske ännu fler beroende på hur Röda linjen trafikeras.

Men som du skriver är antalet linjer kanske inte så intressant. Hur många grenar kanske säger mer. Eller inte.
Hur många linjer det blir när utbyggnaderna är färdiga beror ju helt på hur man väljer att trafikera sina banor. Linjer är ju inget statiskt begrepp. Röda banan kan trafikeras av 2, 3 eller 4 linjer men för närvarande är det 2. Detsamma gäller blåa banan när den är utbyggd till Nacka och Hagsätra (och Barkarby, men det påverkar inte antalet linjer. (Förresten så går det alldeles utmärkt att ha 6 linjer på röda banan. Det har man haft förr.)
Gröna banan skulle teoretiskt kunna trafikeras av 2 linjer, men det kommer inte att hända eftersom det skulle skapa trafikinfarkt antingen i Västerort eller utmed Skarpnäcksgrenen. Om det blir 3 eller 4 linjer kan ingen veta idag.
Gula banan torde bara trafikeras av en linje. Där kanske vi kan vara överens?

Så vi vet att vi kommer att ha 4 banor. Antalet linjer torde ligga mellan 7 och 13, även om 7 är extremt osannolikt. 8 eller möjligen 9 är min gissning.
7 linjer blir det om Röda och Blå linjen trafikeras som idag. Det kan knappast beskrivas som extremt osannolikt, det är tvärtom kanske det troligaste scenariot.

På Gröna linjen blir det tre linjer eftersom resandet på Arenastadsgrenen är så mycket mindre än mot Västerort.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Kristofer »

twr skrev: fredag 20 september 2024 15:02
7 linjer blir det om Röda och Blå linjen trafikeras som idag. Det kan knappast beskrivas som extremt osannolikt, det är tvärtom kanske det troligaste scenariot.

På Gröna linjen blir det tre linjer eftersom resandet på Arenastadsgrenen är så mycket mindre än mot Västerort.
Jag menar att 7 linjer är osannolikt den dagen vi har Gula linjen. Vad gäller Gröna banan blir det ju 3 eller 4 linjer av just den anledning du säger. Man kan ju av omloppstekniska skäl vilja låta tåg både från Farsta och Skarpnäck gå mot Arenastaden.

Så jag uppfattar det som att vi är överens i sak.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 11354
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: fredag 20 september 2024 14:34 Så vi vet att vi kommer att ha 4 banor. Antalet linjer torde ligga mellan 7 och 13, även om 7 är extremt osannolikt. 8 eller möjligen 9 är min gissning.
Ultrakonservativa SL betraktar alltjämt Nockebybanan som en tunnelbana, trots att den trafikeras som en spårväg. :wink:
twr
Inlägg: 9231
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: fredag 20 september 2024 15:08
twr skrev: fredag 20 september 2024 15:02
7 linjer blir det om Röda och Blå linjen trafikeras som idag. Det kan knappast beskrivas som extremt osannolikt, det är tvärtom kanske det troligaste scenariot.

På Gröna linjen blir det tre linjer eftersom resandet på Arenastadsgrenen är så mycket mindre än mot Västerort.
Jag menar att 7 linjer är osannolikt den dagen vi har Gula linjen. Vad gäller Gröna banan blir det ju 3 eller 4 linjer av just den anledning du säger. Man kan ju av omloppstekniska skäl vilja låta tåg både från Farsta och Skarpnäck gå mot Arenastaden.

Så jag uppfattar det som att vi är överens i sak.
Okej, jag missförstod dig. Vi är överens!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11354
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 17 september 2024 17:07 Köpenhamn nöjer sig alltså inte med fem tunnelbanelinjer, men Malmö vill också ha! Den första etappen av M5 väntas gå från København H till Refshaleøen.

(Reffen sägs vara Nordens största marknad för streetfood. I nuläget går det elbussar och elbåtar, men Köpenhamns metro blir förstås ett välkommet tillskott.)
Danska regeringen och Köpenhamns kommun överens om nya metrolinjen M5, Østlig Ringvej och utveckling av Lynetteholm
News Øresund skrev:Regeringen och Köpenhamns har kommit överens om utbyggnaden av metrolinjen M5 till Lynetteholm. M5 blir en självständig metrolinje med nio stationer:

Köpenhamn H
Bryggebroen (Islands brygge)
DR Byen
Amagerbrogade S (vid Sundbyøsterplads)
Lergravsparken
Prags Boulevard Øst (Kløverparken)
Refshaleøen
Lynetteholm S
Lynetteholm N

Utbyggnaden av M5 kommer ske i två etapper: först som en borrad tunnel från Köpenhamn H till Prags Boulevard och förväntas tas i drift år 2036. Den förväntas få en transporttid på nio minuter. Andra etappen, som går från Prags Boulevard till Lynettehom N förväntas vara i drift 2045 och få en transporttid på 14 minuter.

M5 kommer att anläggas så att förbindelsen eventuellt kan förlängas i riktning mot Østerport via Gammel Kongevej, om framtida finansiering kan ordnas. Avtalet nämner inget om en möjlig framtida Öresundsmetro till Sverige.
Nu är det bestämt att Reffen får världens bästa metro. Förhoppningsvis behålls matbodarna samtidigt som Lynetteholmen bebyggs med tiotusentals bostäder.
Enceladus skrev: lördag 06 oktober 2018 11:55 Med andra ord blir det exklusiva bostäder.
Ny tunnelbana och tusentals bostäder i framtidens Köpenhamn
Infrastrukturnyheter skrev:Målet är att bidra till en mer balanserad bostadsmarknad i huvudstaden. En fjärdedel av bostäderna kommer att vara allmännyttiga, vilket ska göra området tillgängligt för olika grupper i samhället.

[...]

I planen ingår också första etappen av en östlig ringväg som ska förbättra biltrafiken till och från Lynetteholm. På sikt kan vägen byggas ut hela vägen till flygplatsen. Även cykeltrafiken tas på allvar. En ny cykelbro mellan Österbro och Refshaleön blir en viktig del i att koppla ihop stadsdelarna.

[...]

– Det här är en viktig dag för Köpenhamn. Vi ser till att delar av Amager som i dag saknar tunnelbana får tillgång till kollektivtrafik. Samtidigt lägger vi grunden för nya bostadsområden som möter framtidens behov. Målet är att Köpenhamn fortsatt ska vara en stad där man kan leva hela livet.
En fjärdedel av bostäderna blir allmännyttiga. Köpenhamn nöjer sig inte heller med dagens elbåtar mellan Österbro och Reffen, utan det blir även en cykelbro.
Enceladus skrev: måndag 06 januari 2025 7:14 Hur länge kan Riyadh behålla förstaplatsen? Singapore har ett längre tunnelbanesystem, kallat MRT, med sex linjer. Två av linjerna har enbart GoA 3, ungefär som Londons Docklands Light Railway. MRT får dock nya linjer och stationer. Även Shanghai har ett expansivt system. Paris siktar möjligen ännu högre - nya linjer byggs med automatisk drift samtidigt som befintliga linjer automatiseras. Men allra högst ambition har väl Köpenhamn - de ikoniska S-tågen blir förarlösa!
Klartecken för ny metrolinje Köpenhamns kan ge förbindelse från Malmö
Teknikveckan skrev:Den planerade linjen kommer att sträcka sig från Köpenhamns Hovedbanegård via områden som Islands Brygge, Amagerbrogade och Refshaleøen, innan den når den nya stadsdelen Lynetteholm och avslutas vid Østerport. Projektet omfattar totalt nio stationer varav halva etappen förväntas vara färdigställt runt 2035.

M5-projektet var en förutsättning för att i framtiden koppla ihop Köpenhamns metro med Malmö i form av den så kallade Öresundsmetron. Denna tunnelbana skulle avsevärt förbättra integrationen mellan de två städerna och stärka Öresundsregionen som en sammanhängande arbetsmarknad. Förbindelsen förväntas halvera restiden mellan Malmö och Köpenhamn till cirka 20 minuter, vilket skulle underlätta pendling och öka samarbetet över sundet. ​

För att möjliggöra denna framtida förbindelse har Köpenhamns kommun inkluderat planer på en förgreningskammare vid Prags Boulevard på Amager, där Öresundsmetron kan ansluta till M5-linjen.
Amager får en välbehövlig förbindelse med Köpenhamns centralstation. Nuvarande två linjer går till Kongens Nytorv. Malmö vill också ha världens bästa metro!
Enceladus
Inlägg: 11354
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Enceladus »

Köpenhamn undersöker åtta möjliga nya metrolinjer varav en linje till Malmö – Öresundsmetron
News Øresund skrev:De åtta möjliga metrolinjerna som ska undersökas
  • Rigshospitalet – Herlev Hospital (ny linje)
  • Vanløse St. – Tingbjerg (forlängning av linje M1/M2)
  • Stengade St. – Tingbjerg (avgrening på linje M5)
  • København Syd – Hvidovre Hospital (förlängning av linje M4)
  • København Syd – Emdrup St. (förlängning av linje M4)
  • Tuborg Havn – Københavns Lufthavn (ny linje)
  • Bispebjerg Hospital – Holmen (ny linje)
  • Øresundsmetro (Prags Blv. Øst – Malmö C) (ny linje)
I slutet av mars kom den danska regeringen och Köpenhamns kommun överens om att bygga en ny metrolinje M5 till Lynetteholm med sammanlagt nio stationer. Samtidigt beslutades om utvecklingen av den konstgjorda halvön Lynetteholm i Köpenhamns hamninlopp samt bygget av första etappen av Østlig Ringvej, den så kallade havnetunneln som ska fullt utbyggd ska sträcka sig mellan Nordhavn och Köpenhamns flygplats.
Köpenhamn nöjer sig inte med den femte metrolinjen. Nästa expansion fokuserar på sjukhus (Rigshospitalet, Bispebjerg, Herlev, Hvidovre). Idén är inte ny:
Breitspurbahn skrev: måndag 13 september 2021 22:33 Youtubern "Stockholmshjärta" har en video där han föreslår att flera av Stockholms Sjukhus; Danderyd, Karolinska, Södersjukhuset & Huddinge kan kopplas ihop med en tunnelbanelinje.
Den föreslagna linjen mellan Rigshospitalet och Herlev Hospital passerar Bispebjerg Hospital. Till skillnad från Stockholm kan Köpenhamn förverkliga idén:

Bild
Källa: https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/k ... njer-7cbde (bilden är hämtad från Metroselskabet)
Skriv svar