Samtidigt har Stockholms tunnelbana fortfarande inte motspårskörning i full banhastighet på två av tre banor. Saknas den nödvändiga kompetensen?Infrastrukturnyheter skrev:– Köpenhamns metro är ett utmärkt exempel på ett tillförlitligt och attraktivt förarlöst kollektivtrafiksystem. Vi ser fram emot att bidra med moderna tåg och effektiv service för framtidens passagerare, säger han.
[...]
Projektet omfattar hela kärnan i metrons funktion – styrning, drift och passagerarservice – och kräver därför särskild planering och kompetens. Den befintliga tekniken, som togs i bruk vid millennieskiftet, behöver nu ersättas för att möta framtida krav på kapacitet och tillgänglighet.
[...]
Även om projektet är lokalt förankrat i Danmark, lyfts det fram som ett exempel av globalt intresse. Jesper Asferg, affärsutvecklingschef inom infrastruktur på COWI, pekar på att erfarenheterna från Köpenhamn kan bli vägledande för andra storstäder.
Nytt signalsystem för T-banans röd och blå linje
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Nytt signalsystem för T-banans röd och blå linje
Metroselskabet verkar inte ha några problem med att uppgradera styrsystemet i Köpenhamns metro under drift. Snacka om en förebild för världen:
Re: Nytt signalsystem för T-banans röd och blå linje
Den har väl inte motspårskörning i full hastighet på någon bana. F.ö. börjar det bli tröttsamt med Enceladus löjliga skriverier. Det är inte en fråga om kompetens, för kompetens att göra signalsystem som fungerar likadant i båda riktningarna finns, men om man vill använda den så måste man beställa och betala.
Re: Nytt signalsystem för T-banans röd och blå linje
Ja, och det finns andra tekniska anledningar till att man vill begränsa hastigheter i icke-normalriktning. Sen kan man ju alltid ifrågasätta om dessa begränsningar är valida. Tvärbanan går ju att köra obehindrat i "full fart" i alla riktningar, eller rättare sagt, designmässigt är det så, men där har vi andra naturliga restriktioner som gatuspår, men även tekniska som icke-godkänt signalsystem och att reservdelsbristen är så stor att man plockar bort möjligheten till motspårskörning för att hålla igång resten av systemet. Men dessa sista beror ju helt på politiska brister och bristande insikter, snarare än den grundläggande designen.Harald skrev: ↑tisdag 03 juni 2025 15:07Den har väl inte motspårskörning i full hastighet på någon bana. F.ö. börjar det bli tröttsamt med Enceladus löjliga skriverier. Det är inte en fråga om kompetens, för kompetens att göra signalsystem som fungerar likadant i båda riktningarna finns, men om man vill använda den så måste man beställa och betala.
Bestämmer man att man skall köra med reläställverk, spårledningarn och HS-system, och att det skall fungera i alla riktningar med full signalering, så är det lika bra, kanske till och med bättre, än de modernare kusinerna datorställverkens notoriskt "dynamiska" egenskaper.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.