Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Škoda Group har färdigställt den första av tolv spårvagnar som mäter hela 60 meter i längd. Fordonen, som byggs för det tyska kollektivtrafikbolaget Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv), är av modellen Škoda ForCity Smart 38T och är de längsta spårvagnarna som tillverkats i världen.
Produktionen inleds i Otanmäki i Finland, där vagnskroppen tillverkas. Därefter sker slutmonteringen i Škoda Groups anläggning i Plzeň i Tjeckien. Spårvagnarna är framtagna för att användas i kollektivtrafiken i Mannheim, Heidelberg och Ludwigshafen, som tillsammans utgör den tyska storstadsregionen Rhen-Neckar.
Matsälgen skrev: ↑söndag 01 juni 2025 17:39Citat från sidan.
Škoda Group har färdigställt den första av tolv spårvagnar som mäter hela 60 meter i längd. Fordonen, som byggs för det tyska kollektivtrafikbolaget Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv), är av modellen Škoda ForCity Smart 38T och är de längsta spårvagnarna som tillverkats i världen.
Produktionen inleds i Otanmäki i Finland, där vagnskroppen tillverkas. Därefter sker slutmonteringen i Škoda Groups anläggning i Plzeň i Tjeckien. Spårvagnarna är framtagna för att användas i kollektivtrafiken i Mannheim, Heidelberg och Ludwigshafen, som tillsammans utgör den tyska storstadsregionen Rhen-Neckar.
Tyvärr ingen nyhet unge man. Första levererades 29 augusti 2024 och hittills är 12 st levererad, varav 10 st är i trafik.
Ska man sen vara noga, så för att få till 60 meter, måste man koppla ihop två 30 meters vagnsdelar. Dessa kortkopplas bakande mot bskände och bildar då ett 60 meters vagnsätt.
Bild från transphoto.org, där vi ser vagn 1505+1506.
leifd skrev: ↑söndag 01 juni 2025 17:52
Tyvärr ingen nyhet unge man. Första levererades 29 augusti 2024 och hittills är 12 st levererad, varav 10 st är i trafik.
Ska man sen vara noga, så för att få till 60 meter, måste man koppla ihop två 30 meters vagnsdelar. Dessa kortkopplas bakande mot bskände och bildar då ett 60 meters vagnsätt.
Den här artikeln https://www.transportochlogistik.se/202 ... d-av-skoda
är publicerad av Markku Björkman den 27 maj 2025 i Transport & logiskt.se Det vill säga för fem dagar sedan. Den är därmed att betrakta som en nyhet, och då särskilt i spårvägsammanhang, för det kommer inte ut nya modeller på marknaden varje dag, Själva längden på 60 meter är en nyhet för världen.
//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den söndag 01 juni 2025 18:41, redigerad totalt 1 gånger.
leifd skrev: ↑söndag 01 juni 2025 17:52
Tyvärr ingen nyhet unge man. Första levererades 29 augusti 2024 och hittills är 12 st levererad, varav 10 st är i trafik.
Ska man sen vara noga, så för att få till 60 meter, måste man koppla ihop två 30 meters vagnsdelar. Dessa kortkopplas bakande mot bskände och bildar då ett 60 meters vagnsätt.
Den här artikeln https://www.transportochlogistik.se/202 ... d-av-skoda
är publicerad av Markku Björkman den 27 maj 2025 i Transport & logiskt.se Det vill säga för ungefär 1 månad sedan. Den är därmed att betrakta som en nyhet, och då särskilt i spårvägsammanhang, för det kommer inte ut nya modeller på marknaden varje dag, Själva längden på 60 meter är en nyhet för världen.
//Matsälgen🫎
Det vet jag väl, men det företaget som driver den där sajten har för vana att skriva rakt av från diverse pressreleaser, utan bry sig särskilt mycket om när dessa kom ut. Sen skruvar man rubrikerna så det verkar som det är nyaste nytt. Därför brukar jag akta mej den sajtens vilseledande publicering. F.ö. är det inte en månad sedan 27 maj 2025...
Själv åkte jag med de kortare varianterna av vagntypen (samma beställning) i Mannheim, sommaren 2023...(se bild)
Matsälgen skrev: ↑söndag 01 juni 2025 18:13
Den här artikeln https://www.transportochlogistik.se/202 ... d-av-skoda
är publicerad av Markku Björkman den 27 maj 2025 i Transport & logiskt.se Det vill säga för ungefär 1 månad sedan. Den är därmed att betrakta som en nyhet, och då särskilt i spårvägsammanhang, för det kommer inte ut nya modeller på marknaden varje dag, Själva längden på 60 meter är en nyhet för världen.
Daily News Hungary skrev:For eight years, the massive 56-meter-long tram running on Line 1 held the title of the world’s longest tram. This nine-section machine weighs 67 tons—about the weight of 67 adült elephants. It can hold up to 345 passengers, making it a prime location for avoiding awkward eye contact. According to budappest.hu, its modern and energy-efficient design has earned it the nickname “the Tesla of trams.”
The new record-holder is the Škoda ForCity Smart 38T, showcased by the Czech-based Škoda Group in June 2024. At the time of its introduction, it had not yet entered service, as reported by the railway news portal Railway Supply. The innovative 58.7-meter-long tram was designed for the Rhein-Neckar region’s transit authority (RNV) in Germany.
[...]
The third-longest tram also operates in Budapest: the Siemens Combino Supra, which runs on the city’s famous 4-6 tram line. Measuring 54 meters, it has another distinctive feature—it runs 24/7, making it the most reliable means of transportation in the city. Each trip carries over 350 passengers, and in 2021, daily ridership reached between 330,000 and 350,000, according to data from BKK.
Här är en bättre artikel som placerar den tyska spårvagnen i ett större sammanhang. Både tvåan och trean finns i Budapest, och den senare går avbrottsfritt.
leifd skrev: ↑söndag 01 juni 2025 17:52
Tyvärr ingen nyhet unge man. Första levererades 29 augusti 2024 och hittills är 12 st levererad, varav 10 st är i trafik.
Ska man sen vara noga, så för att få till 60 meter, måste man koppla ihop två 30 meters vagnsdelar. Dessa kortkopplas bakande mot bskände och bildar då ett 60 meters vagnsätt.
Den här artikeln https://www.transportochlogistik.se/202 ... d-av-skoda
är publicerad av Markku Björkman den 27 maj 2025 i Transport & logiskt.se Det vill säga för ungefär 1 månad sedan. Den är därmed att betrakta som en nyhet, och då särskilt i spårvägsammanhang, för det kommer inte ut nya modeller på marknaden varje dag, Själva längden på 60 meter är en nyhet för världen.
//Matsälgen🫎
Som LeifD skriver så har det här varit känt länge, även om någon skribent på någon obskyr webbsajt har upptäckt det först nu.
Bra om man forskar lite själv innan man kavlar ut sådant här.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 01 juni 2025 20:31, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Daily News Hungary skrev:For eight years, the massive 56-meter-long tram running on Line 1 held the title of the world’s longest tram. This nine-section machine weighs 67 tons—about the weight of 67 adült elephants. It can hold up to 345 passengers, making it a prime location for avoiding awkward eye contact. According to budappest.hu, its modern and energy-efficient design has earned it the nickname “the Tesla of trams.”
The new record-holder is the Škoda ForCity Smart 38T, showcased by the Czech-based Škoda Group in June 2024. At the time of its introduction, it had not yet entered service, as reported by the railway news portal Railway Supply. The innovative 58.7-meter-long tram was designed for the Rhein-Neckar region’s transit authority (RNV) in Germany.
[...]
The third-longest tram also operates in Budapest: the Siemens Combino Supra, which runs on the city’s famous 4-6 tram line. Measuring 54 meters, it has another distinctive feature—it runs 24/7, making it the most reliable means of transportation in the city. Each trip carries over 350 passengers, and in 2021, daily ridership reached between 330,000 and 350,000, according to data from BKK.
Här är en bättre artikel som placerar den tyska spårvagnen i ett större sammanhang. Både tvåan och trean finns i Budapest, och den senare går avbrottsfritt.
Det där påståendet i artikeln är nonsens. En spårvagn kan inte gå avbrottsfritt för den måste ha olika typer av underhåll med vissa mellanrum. Det som kan vara avbrottsfritt är trafiken. Avbrottsfrihet är inte en egenskap hos en vagntyp.
Daily News Hungary skrev:For eight years, the massive 56-meter-long tram running on Line 1 held the title of the world’s longest tram. This nine-section machine weighs 67 tons—about the weight of 67 adült elephants. It can hold up to 345 passengers, making it a prime location for avoiding awkward eye contact. According to budappest.hu, its modern and energy-efficient design has earned it the nickname “the Tesla of trams.”
The new record-holder is the Škoda ForCity Smart 38T, showcased by the Czech-based Škoda Group in June 2024. At the time of its introduction, it had not yet entered service, as reported by the railway news portal Railway Supply. The innovative 58.7-meter-long tram was designed for the Rhein-Neckar region’s transit authority (RNV) in Germany.
[...]
The third-longest tram also operates in Budapest: the Siemens Combino Supra, which runs on the city’s famous 4-6 tram line. Measuring 54 meters, it has another distinctive feature—it runs 24/7, making it the most reliable means of transportation in the city. Each trip carries over 350 passengers, and in 2021, daily ridership reached between 330,000 and 350,000, according to data from BKK.
Här är en bättre artikel som placerar den tyska spårvagnen i ett större sammanhang. Både tvåan och trean finns i Budapest, och den senare går avbrottsfritt.
Det där påståendet i artikeln är nonsens. En spårvagn kan inte gå avbrottsfritt för den måste ha olika typer av underhåll med vissa mellanrum. Det som kan vara avbrottsfritt är trafiken. Avbrottsfrihet är inte en egenskap hos en vagntyp.
Jodå, förstår ingenjörn. I Orbanien går allting avbrottsfritt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 01 juni 2025 20:05
Jodå, förstår ingenjörn. I Orbanien går allting avbrottsfritt.
Den som kan läsa innantill ser att CAF Urbos 3/9, f.d. världens längsta spårvagn, inte går avbrottsfritt.
Den som kan läsa innantill ser att det i artikeltexten står
it runs 24/7,
Det betyder att trafiken bedrivs både dagtid och nattetid, inte att vagntypen iofs. går "avbrottsfritt", som ingenjör Nordius påpekade. Nattrafik är egentligen inte alls relaterat till vilken vagntyp som används.Det borde väl propagandakollektivet "Enceladus", som ständigt tjatar om detta, känna till. I själva verket är det vilseledande att använda uttrycket "avbrottsfritt" här. Dygnet runt eller 0-24 är betydligt mer beskrivande begrepp.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 01 juni 2025 22:09
Det betyder att trafiken bedrivs både dagtid och nattetid, inte att vagntypen iofs. går "avbrottsfritt", som ingenjör Nordius påpekade. Nattrafik är egentligen inte alls relaterat till vilken vagntyp som används.Det borde väl propagandakollektivet "Enceladus", som ständigt tjatar om detta, känna till. I själva verket är det vilseledande att använda uttrycket "avbrottsfritt" här. Dygnet runt eller 0-24 är betydligt mer beskrivande begrepp.
Trafikförvaltningen skrev:I Öresundsregionen bedriver Öresundståg avbrottsfri trafik mellan Lund och Österport (Köpenhamn). I det kommande arbetet planerar trafikförvaltningen tillsammans med Trafikverket och pendeltågsoperatören inhämta lärdomar och kunskap från Skåne.
Uttrycket innebär att trafiken inte har några avbrott, där avbrott definieras som "tillfälligt uppehåll i förlopp".
Linje 6 trafikeras uteslutande med 54 meter långa Siemens Combino Supra NF12B - såväl dagtid som nattetid. Därför sägs det att just spårvagnen aldrig sover:
BudAPPest skrev:The 4-6 tram line is Budapest’s answer to New York’s subway—but with better views and fewer rats. These 54-meter Siemens trams have been shuttling Hungarians since 2006 and never sleep (24/7 service = the ultimate party tram).
Det behövs alltså inte "korta lågolvsspårvagnar som bildar tåg vars tåglängd kan anpassas till behovet för stunden". Längre vagnar än så finns det ju knappast!
Ja, det är bara att beklaga att även TF utrycker sig slarvigt.
Sett till den kontext propagandakollektivet "Enceladus" dragit in begreppet i så är det vilseledande, eftersom man förleds att tro att det skulle vara en vagntypisk egenskap. Vilket det inte är - något som både ingenjör Nordius och jag påtalat.
Vilka fordon - långa eller korta - som väljs för den här typen av trafikering är alltså av underordnad betydelse.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".